تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۸۹ - ۰۸:۴۲  ، 
کد خبر : ۱۸۶۷۹۸
بررسی ابعاد شخصیتی سرداران سفر کرده در گفت‌وگو با دو تن از فرماندهان دفاع مقدس

بزرگ بود و سر به زیر و سخت!

علی شیرین مقدمه: هفته گذشته نظرات و دیدگاه‌های 8 تن از فرماندهان دوران دفاع مقدس پیرامون ابعاد شخصیتی سردار شهید کاظمی و همرزمانش از نظر گرامی‌تان گذشت. در این شماره گفت‌وگوی ما را به سردار محمد کوثری و سردار فتح‌الله جعفری می‌خوانید.

سردار سرتیپ محمد کوثری از فرماندهان دوران دفاع مقدس و از همرزمان شهید کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: من از سال 61 از نزدیک با سردار کاظمی آشنا شدم و در جلسات مشترکی که در قرارگاه نجف، کربلا و قدس برگزار می‌شد با هم شرکت می‌کردیم. بعد از این که من به مناطق عملیاتی جنوب منتقل شدم، در عملیات والفجر مقدماتی ارتباط ما بیشتر و نزدیک‌تر شد. ایشان در آن سال‌ها تجربیات گرانقدری کسب کرده بود.
وی افزود: شهید کاظمی پس از این که به عنوان فرمانده تیپ نجف اشرف منصوب شد در غالب عملیات‌ها حضور فعال، برجسته و خلاق داشت. عملیات‌ها را با تدبیر و توجیه نیروها انجام می‌داد و در عملیات‌های سختی که صورت می‌گرفت او در لشکرش نجف اشرف پیشتاز بود.
سردار کوثری افزود: احمد در کارها و برنامه‌هایش بسیار جدی و با انگیزه بود و با نیت الهی کارش را دنبال می‌کرد. به ولایت اعتقاد عمیق داشت، در رابطه با دشمن سختگیر بود و در عملیات سختگیری‌اش را نسبت به دشمن نشان می‌داد.
فرمانده اسبق لشکر محمد رسول‌الله(ص) افزود: شهید کاظمی همیشه در کارهایش استمرار و تداوم داشت و مقطعی فکر نمی‌کرد لذا تلاش می‌کرد لشکرش در تمامی عملیات با قدرت و هیمنه حضور یابند تا دشمن را به خاک مذلت بنشانند.
او بعد از جنگ نیز برای ایجاد امنیت در شمال غرب کشور و مقابله با ضد انقلاب تلاش‌های زیادی کرد و با طراحی عملیات‌های مختلف به شدت با ضد انقلاب برخورد کرد. در واقع، امنیت پایدار غرب کشور را مدیون همت و تلاش او هستیم.
سردار کوثری با اشاره به دیگر فعالیت‌های کاظمی بعد از جنگ گفت: شهید کاظمی بعد از جنگ مدتی فرمانده نیروی سپاه بود. در این مقطع نیز با محوریت کارها و برنامه‌های درازمدت و بنیادی با علاقه و جدیت کارش را دنبال می‌کرد.
همچنین در طول 50-40 روزی که در نیروی زمینی بود اکثر اوقاتش را صرف بازدید از یگان‌ها و سرکشی‌ واحدها و دیدار با نیروها می‌کرد و همان روحیه و حالات دوران دفاع مقدس را داشت. او با تمام وجود اعتقاد داشت که باید در تمام لحظات آماده مقابله با دشمن بود لذا این آمادگی در زیر مجموعه‌اش نیز وجود داشت.
سردار کوثری با اشاره به خدمات سردار کاظمی در نیروی هوایی سپاه گفت: او مجموعه‌ نیروی هوایی در زمان جنگ به صورت سیال درآورد و به گونه عمل کرد که نیروها و تجهیزاتش هر لحظه که اراده می‌کرد پای کار می‌آمدند.
سردار کوثری افزود: شهید کاظمی تلاش می‌کرد نیروها را با انگیزه‌ نگه دارد و روحیه آمادگی را در آنها حفظ کند.
چند ماه پیش برای انجام ماموریتی به هواپیما نیاز پیدا کردیم. ساعت 2 نیمه شب بود که به ایشان زنگ زدم و درخواست 2 فروند هواپیما برای ساعت 6 صبح کردم. او با این که از قبل آمادگی نداشت راس ساعت مقرر درخواست ما را اجابت کرد.
سردار جعفری: شهادت کاظمی ضایعه جبران‌ناپذیری است
سردار فتح‌الله جعفری رییس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه هم درباره خصوصیات و ویژگی‌های بارز سردار شهید احمد کاظمی و سرداران شهید سپاه گفت: من شهید کاظمی را از سال 60 می‌شناختم و با ایشان در بسیاری از جلسات قرارگاه‌های خاتم‌الانبیاء، نجف اشرف و کربلا شرکت داشتم. البته اولین بار در «گلف» با ایشان آشنا شدم و این ارتباط و همکاری تا پایان جنگ ادامه داشت.
سردار جعفری با جبران‌ناپذیر دانستن ضایعه فقدان شهید کاظمی تصریح کرد: یکی از خصوصیات ایشان صرفه‌جویی در امکانات، تجهیزات و مهمات بود و مصرف را کنترل می‌کرد.
وی افزود: کاظمی در جنگ و تمامی عملیات‌هایی که شرکت داشت جنگجویی متهور، شجاع و بی‌باک بود.
سعید آدم بزرگی بود
جعفری همچنین درباره سردار شهید سعید مهتدی فرمانده لشکر 27 محمد رسول‌الله(ص) گفت: سعید آدم بزرگی بود و در ردیف سرداران بزرگی چون متوسلیان، کریمی و همت قرار داشت.
وی با ابراز تاسف از این که به شخصیت این سردار شهید پرداخته نشده است گفت: علی‌رغم این که او جانباز 65 درصد بود ولی در همه عرصه‌هایی که مورد نیاز بود به طور میدانی حضور داشت. او کسی بود که برای برقراری امنیت در غرب کشور خیلی زحمت کشید و در واقع امنیت امروز غرب را مدیون تلاش‌های او و همرزمانش هستیم. من با سعید ارتباط صمیمی داشتم و حداقل روزی یک بار تلفنی با هم صحبت می‌کردیم.
سردار جعفری با اشاره به خصوصیات شخصیتی شهید مهتدی گفت: سعید در مدیریت نظامی، توجه به نیروهای زیردست به ویژه بسیجیان، توجه به شهدای لشکر، تواضع در برابر خانواده معظم شهدا و احترام به نیروها شاخص‌ و نمونه بود.
رییس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه با اشاره به ولایت‌مداری و تبعیت محض از ولایت سردار مهتدی گفت: شخصیت او جامع بود، لشکرها را به راحتی می‌توانست فرماندهی کند و در واقع امید آینده سپاه بود.
سردار جعفری درباره خصوصیات سردار شهید سعید سلیمانی نیز گفت: سعید را نیز از زمان شهید همت و متوسلیان می‌شناختم. او تحصیلکرده، با فکر و ورزشکار بود. در دوران دفاع مقدس مدتی مسئولیت عملیات لشکر 27 را بر عهده داشت، بعد از جنگ مدتی مسئول عملیات نیروی زمینی شد. او کمتر حرف می‌زد و جلوی دوربین ظاهر نمی‌شد حتی خانواده‌اش هم از فعالیت‌ها و کارهایش کمتر اطلاع داشتند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات