مانیا عرشی
گروه بینالملل- تهران اعلام کرد که بر سر برنامه هستهای با روسیه به توافق رسیده، ولی مسکو تأکید کرد، اختلاف اصلی بر سر طرحهای هستهای ایران هنوز حل و فصل نشده است، به نوشته روزنامه فایننشال تایمز، همچنین دیپلماتهای غربی این بحث را مطرح کردند که هر گونه تفاهم ایران - روسیه، توافقی فنی بوده و در حل و فصل مسأله دست کشیدن ایران از تمامی فعالیتهای هستهای بنا به خواست آژانسهای بینالمللی احتمالاً ناکام بوده است. توافق اخیر تنها چند روز قبل از نشست آژانس بینالمللی انرژی اتمی برای ارائه گزارشی جامع از فعالیتهای هستهای ایران انجام شده است.
این روزنامه مینویسد: روسیه هدایت تلاشهای بینالمللی برای حصول تفاهم قبل از رسیدن پرونده به فضای پرتنشتر شورای امنیت را بر عهده گرفته است. ولی تاکنون مسکو در پیشرفت ناکام مانده و این در حالی است که دیپلماتهای آمریکا و اروپا ادعاهای خود مبنی بر تلاش ایران برای تولید تسلیحات هستهای را شدت دادهاند. تهران تأکید کرد که اهدافش کاملاً صلحآمیز است. غلامرضا آقازاده رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بعد از مذاکره با هیأت روسی گفت: دو طرف به توافقی اولیه در خصوص اقدام مشترک برای غنیسازی اورانیوم دست یافتهاند. وی افزود: «برای تکمیل این مجموعه، مذاکرات باید در روزهای آتی در روسیه دنبال شود.» سرگئی کرینکو همتای آقازاده و رئیس هیأت روس گفت: اگر پیشنهاد مسکو برای غنیسازی در خاک روسیه اجرا شود، اعتماد متقابل افزایش خواهد یافت. وی افزود: «فکر میکنم ما تقریباً هیچ مشکلی با ساخت این شرکت غنیسازی نداریم، حال مشکل سازمانی باشد یا مشکل مالی،» کرینکو اظهار داشت، «ولی پیشنهاد روسیه برای این اقدام مشترک تنها بخش کوچکی از پک رویکرد پیچیده است. باید بر روی این رویکرد کار کرد.» دیپلماتهای اروپایی بیان کردهاند که هر توافقی میان روسیه و ایران نسبتاً جزئی و فنی بوده، چرا که ایران هنوز با درخواست آژانس بینالمللی انرژی اتمی برای توقف غنیسازی اورانیوم در خاک این کشور موافقت نکرده است، سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس گفت: نکته اصلی مورد نظر جامعه بینالملل این است که آیا ایران آماده پاسخ به درخواستهای شورای حکام است یا خیر.» وی افزود: «ما تاکنون چیزی ندیدهایم که به این دلالت کند.»