تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۶  ، 
کد خبر : ۱۸۷۴۵۲
اسکاتلند آن ساندی فاش کرد:

تلاش بلر برای برکناری البرادعی


یک هفته‌نامه انگلیسی نوشت: انگلیس برای برکناری مردی تلاش کرد که مبارزه بین‌المللی برای توقف توسعه برنامه هسته‌ای ایران را عهده‌دار است و این در حالی است که وی در میانه مذاکراتش با تهران قرار دارد.
به گزارش ایسنا هفته‌نامه انگلیسی اسکاتلند آن ساندی با اشاره به این مطلب نوشت: اسناد دولتی طبقه‌بندی شده انگلیس جزئیات تلاش‌های تونی بلر، نخست‌وزیر این کشور را برای جلوگیری از انتخاب محمد البرادعی به عنوان مسئول بازرس خانه هسته‌ای سازمان ملل (آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) برای سومین بار فاش می‌کند. این کار در بحبوحه ادعاهایی مبنی بر آنکه البرادعی اعتماد آمریکا نسبت به خود را از دست داده است انجام شد. اما این تلاش‌ پنهان برای جلوگیری از ماندن وی بر سکان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با حمایت قاطع بین‌المللی از البرادعی و فقدان رقبای معتبر برای کسب این جایگاه با مشکل روبرو شد.
این هفته نامه انگلیسی افزود: این فرد مصری تبار بدون هیچ مخالفتی برای سومین بار مسئولیت این سازمان را عهده‌دار شد و حتی در نهایت فراتر رفته و به علت سهمی که برای خلاص شدن جهان از شر تهدید تسلیحات هسته‌ای داشت به جایزه صلح نوبل دست یافت.
این روزنامه ادامه داد: براساس ایمیل‌های دولتی البرادعی از حمایت معمول داونینگ استریت بهره مند نبوده است.
براساس این گزارش، این اسناد که تحت قانون آزادی اطلاعات دریافت شده است نشان می‌دهد دولت بلر از متعهد کردن خود نسبت به حمایت از تلاش البرادعی برای عهده‌گیری مسئولیت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مدت چهار سال در حالی که به پایان دوره ریاستش نزدیک می‌شد، خودداری می‌کرد. این خصومت اوایل سال پیش زمانی که دولت بوش به ضبط و استراق سمع مکالمات تلفنی البرادعی با تهران متهم شد و در بحبوحه این اخبار که رییس جمهور آمریکا معتقد است البرادعی با ایرانی‌ها در خصوص توسعه قابلیت‌های هسته‌ای‌شان بسیار ملایم برخورد می‌کند انجام شد.
در ادامه این گزارش آمده است: این ماجرا منعکس کننده خصومت میان واشنگتن و هانس بلیکس، مسئول پیش از البرادعی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر سر جستجوی بیهوده سلاح‌های کشتار جمعی در عراق بود.
البرادعی که سازمان تحت ریاستش وابسته به سازمان ملل است در تلاش برای جلوگیری از تولید سلاح هسته‌ای در ایران چندین سال است که مذاکراتی عمیق با ایرانی‌ها انجام داده است و گروه 77 در سازمان ملل به اتفاق آرا به نفع البرادعی برای باقی مانده بر سمتش رای داد. اما دولت بلر همچنان از حمایت از وی خودداری کرد و مدعی بود 14 عضو پردازنده بودجه سازمان ملل نمی‌خواهند که یک رییس اجرایی بیش از دو دوره در یک سمت حضور داشته باشد.
اسکاتلند آن ساندی نوشت: یک منبع وزارت صنعت و تجارت انگلیس شنبه شب گفت که دولت به البرادعی اعتماد نداشته است و درصدد یافتن کاندیدایی جایگزین برای وی بوده است. آن‌ها پیرو آمریکایی‌ها بودند؛ اما عادلانه است اگر بگوییم آن‌ها توافق داشتند که البرادعی به قدر کافی به ایرانی‌ها سخت نمی‌گیرد. این امید وجود داشت که یک شخص دیگر بتواند به پیش روی آن‌ها کمک کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات