تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۸۹ - ۰۸:۳۴  ، 
کد خبر : ۱۸۷۶۷۱

قراردادهای نفتی به 118میلیارد دلار می‌رسد


وزیر نفت:
ایسنا: سهم کاهش تولید نفت خام ایران براساس توافق 500هزار بشکه ای اخیر ، حدود 73 هزار بشکه است که در مجموع با 176هزار بشکه قبلی از اول فوریه (12 بهمن) مجموع کاهش تولید نفت خام ایران به 249هزار بشکه در روز خواهد رسید.
سیدکاظم وزیری هامانه وزیر نفت با بیان این مطلب اظهار کرد: مجموع کاهش تولید اوپک با احتساب 1.2 میلیون بشکه قبلی به یک میلیون و 700هزار بشکه خواهد رسید. وی درباره تحقق برنامه کاهش تولید اعضای اوپک خاطرنشان کرد: براساس منابع ثانویه ، 76 درصد از برنامه کاهش 1.2 میلیون بشکه ای نفت دوحه عملیاتی شده است در حالی که براساس آمار کشورهای عضو این عدد حدود 92درصد است که برای اجرای چنین تصمیمی معقول به نظر می رسد. وزیری هامانه با بیان این که سهم برداشت ایران و قطر از میدان گازی پارس جنوبی پس از بهره برداری از آخرین فازها برابر شده است ، تصریح کرد: از این به بعد، سهم برداشت ما به سرعت فعالیت در فازهای پارس جنوبی و همچنین فعالیت قطری ها بستگی دارد. وی با تاکید بر این که نه تنها سرمایه گذاری در نفت کم نشده بلکه شرایط مناسبی نیز دارد ، توضیح داد: در 15ماه گذشته مجموع پروژه های در دست اجرای صنعت نفت 28میلیارد و 652میلیون دلار بوده است.
همچنین 28میلیارد و 443میلیون دلار قرارداد امضا شده و آنچه در حال مذاکره است ، حدود 61میلیارد دلار برآورد شده و مجموع قراردادها به 118میلیارد دلار خواهد رسید. او با بیان این که درباره تامین مالی قراردادها مشکل داریم ، توضیح داد: همکاری بانکهای خارجی و تامین کنندگان مالی با ایران کم شده و به دنبال راه حل هایی برای جبران این مشکل هستیم.
در این زمینه به دنبال تامین هزینه های مورد نیاز از طریق حساب ذخیره ارزی یا بودجه داخل هستیم.
وزیری هامانه درباره تامین سوخت زمستانی کشور اظهار کرد: اعداد ذخایر نشان می دهد در همه 4 فرآورده اصلی بنزین ، گازوئیل ، نفت کوره و نفت سفید آمار ذخیره ها از بیشتر بودن آن نسبت به سال گذشته حکایت می کند. اگرچه دمای امسال به طور متوسط بیش از 10درجه کاهش یافته است ، ولی با این وضعیت ، ماه آذر به طور متوسط 43.6 درصد مصرف گاز بخش خانگی ، تجاری و صنعت افزایش یافته است.
او درباره کیفیت گاز صادراتی به ترکیه نیز به ایسنا گفت : این گاز همان گازی است که در خط لوله جریان دارد و در صنایع کشور نیز استفاده می شود؛ ولی با کاهش فشار میزان میعانات گازی کم می شود که از این نظر درست است و سعی می کنیم با افزایش فشار گاز مشکل را حل کنیم.
وی با اشاره به این که قراردادهای خرید تجهیزات براساس تصمیم دولت به صورت یورو انجام می شود، خاطرنشان کرد: با توجه به این که پایه خرید و فروش نفت خام در دنیا به دلار است و بولتنی که براساس سایر ارزها باشد ، وجود ندارد، قرار شده نفت خام به صورت دلار فروخته شود، ولی در قرارداد قید می کنیم که هزینه را به صورت یورو یا ارز دیگری که مورد قبول بانک مرکزی باشد ، دریافت کنیم.
صنعت نفت ایران امکان اشتغال 7میلیون نفر را دارد
منصور معظمی نیز خواستار اعتماد بیشتر دستگاه های نظارتی به مسوولان و مدیران صنعت نفت شد. معاون وزیر نفت درامورمنابع انسانی و مدیریت در پنجمین همایش پژوهش و صنعت گفت : لازمه رونق اقتصاد کشور از طریق صنعت نفت خودداری از وضع قوانین دست و پاگیر، کاهش محدودیت دستگاه های نظارتی و اعتماد به مدیران و مسوولان صنعت نفت است.
منصورمعظمی افزود: هم اکنون درخانواده وزارت نفت 86هزارنفر به صورت رسمی و بیش از 30هزار نفر به صورت مستقیم وغیر رسمی مشغول به کارند که اگر پیمانکاران و مجریان خصوصی طرحها را نیز به آن بیفزاییم این تعداد درحدود یک میلیون نفر را در برمی گیرد.وی با تاکید بر این که قطعا امکان اشتغال 7میلیون نفر در صنعت کشور وجود دارد گفت : لازمه تحقق اشتغال این تعداد ، اتخاذ تدابیر دقیق وعلمی و اعمال راهکارهای متناسب این صنعت است.
وی اضافه کرد: ما با مشکل نبود نیروی انسانی خلاق مواجه نیستیم بلکه اجرای روشهای دیوان سالاری به دلیل اعمال محدودیت ها و فقدان استقلال مانع از رشد و نمو ایده های نو و بروز خلاقیت و بالندگی افراد می شود.وی با اشاره به بودجه 1250میلیارد تومانی پژوهشی کل کشور درسالجاری گفت : درکشورهای تولید کننده نفت (صادر کننده) هزینه های تحقیقاتی کمتر از 3درصد است اما در کشورهای وارد کننده نفت (مصرف کننده) که عمدتا کشورهای صنعتی هستند این رقم به 6درصد می رسد.معاون وزیر نفت با ابراز تاسف از این که وابستگی اقتصاد ایران به نفت انکارپذیر است گفت : طبق بررسی های صورت گرفته هزینه های تحقیقاتی در کشورهای تولید کننده کمتر از 3درصد است اما در کشورهای وارد کننده نفت این میزان به 6درصد می رسد و این نشان می دهد که کشورهای صنعتی بشدت در پی کاهش وابستگی خود به نفت هستند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات