تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۷  ، 
کد خبر : ۱۸۷۸۱۹
گفتگوی علی آهنی سفیر ایران در پاریس با تلویزیون فرانسه

نقش ایران در تثبیت امنیت منطقه‌ای

مقدمه: علی آهنی سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاریس در گفتگو با شبکه دوم تلویزیون دولتی فرانسه تاکید کرد: حق‌ ایران در انجام فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای و ارائه‌‌ ‌تضمین‌های لازم برای عدم انحراف از این فعالیت‌ها به ‌سمت نظامی، دو موضوعی است که باید برای آن راه‌حل‌هایی پیدا کرد و از بن‌بست فعلی خارج شد.‌‌ وی در گفتگو با این شبکه تلویزیونی افزود: ایده ژاک شیراک رئیس‌جمهوری فرانسه در این مورد بسیار مهم است و باید روی آن کار شود.‌ مشروح مصاحبه آهنی با شبکه دوم تلویزیون فرانسه از نظر خوانندگان گرامی روزنامه اطلاعات می‌گذرد.‌‌

* (تلویزیون فرانسه): شما در زمان حساسی به فرانسه‌ آمدید و بحث پرونده هسته‌ای ایران در شرایط حساسی‌ قرار دارد. اظهارات اخیر آقای شیراک نسبت به این پرونده‌ قابل توجه بوده و ژست مثبتی در برابر ایران تلقی می‌شود.‌‌ ‌نظر شما نسبت به این اظهارات چیست؟
** (آهنی): پیشنهاد ایشان باید توسط مسئولان ذیربط در تهران بررسی شود. به اعتقاد من فرانسه و شخص آقای ‌شیراک وزن خاص خود را دارند. ما باید سعی کنیم از این ‌وضعیت خارج شویم. فرانسه باید از جایگاه و وزن خاص‌ خود استفاده کند.‌‌ دو نکته اساسی در این پرونده وجود دارد: 1- شناسایی‌ حق ایران برای فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای و بهره‌گیری‌ از این تکنولوژی به صورت صلح‌آمیز، بنا بر حقوق مصرح ‌در پیمان عدم اشاعه ‌سلاح‌های هسته‌ای. 2- ارائه‌‌ ‌تضمین‌های لازم برای عدم انحراف فعالیت‌های هسته‌ای ‌صلح‌آمیز ایران به سمت فعالیت‌های نظامی.‌ ما باید راه‌هایی را پیدا کنیم که به این دو مورد جواب دهد و از بن‌بست فعلی خارج شویم. در این راستا ایده آقای شیراک‌ ‌‌بسیار مهم است و باید روی آن کار شود.‌
* آیا با توجه به پیشنهاد اخیر آقای شیراک، ایران می‌تواند‌‌ ‌تعلیق را بپذیرد؟
‌** آهنی: باید مذاکره کرد.‌ فعالیت‌های هسته‌ای برای توسعه اقتصادی کشور ضروری است و ما نیاز عمده‌ای به استفاده از این انرژی داریم.‌
* البته نباید ایران را از انرژی هسته‌ای محروم کرد.‌
** انرژی هسته‌ای کاربردهای متعددی دارد. در زمینه‌ رشد و توسعه اقتصادی، کشاورزی، پزشکی و برای نسل‌های آینده بهترین نوع انرژی است. بر اساس داده‌های ‌موجود بهترین انرژی جانشین در آینده انرژی‌ ‌‌هسته‌ای ‌است.‌
* غربی‌ها می‌گویند ما به فعالیت‌های ایران اعتماد نداریم و احتمال ساخت بمب نیز می‌رود؟‌
** به هیچوجه. از طرف مقامات ما در عالی‌ترین سطح، مکرراً گفته شده که ما قصد بهره‌برداری نظامی نداریم. رهبر انقلاب اسلامی تولید، انبار و استفاده از سلاح‌های ‌هسته‌ای و اساسا سلاح‌های کشتار جمعی را ممنوع کرده‌اند.‌‌ ‌ما بدنبال بمب نیستیم. مثالی می‌زنم. آیا داشتن کارد دلیل ‌بر کشتن کسی است. آیا منطقی است که گفته شود به کارد دست نزنید، شاید روزی بخواهید کسی را بکشید. این ‌منطق غیر قابل قبول است. ما تمامی تضمین‌های لازم را می‌دهیم. تمام کنترل‌های لازم را از سوی آژانس بین‌المللی‌ انرژی اتمی می‌پذیریم.‌
* آیا ایران با تعلیق موافق است. تعلیق بهترین تضمین ‌برای برقراری اعتماد است؟‌
** باید روی این موضوع مذاکره کرد. ما باید در گفتگو به‌ نکات مشترک برسیم و این اطمینان حاصل شود که به‌ سمت نظامی نرویم.‌
* اگر مذاکرات شکست بخورد و ایران تحریم شود، شما چه می‌کنید؟‌
** امیدوارم به این سمت نرویم. البته باید هر امکانی را بررسی کرد. ما سناریوهای مختلف را بررسی کرده‌ایم. اگر پرونده به شورای امنیت برود شرایط پیچیده می‌شود. این‌ موضوع حقوقی و فنی است، ولی آن را سیاسی کرده‌اند و رفتن پرونده به شورای امنیت یک مساله سیاسی است. ما تعهدات خود را بنا بر مفاد پیمان عدم اشاعه و پادمان به ‌خوبی انجام داده‌ایم. ما عضو این پیمان هستیم و حقوقی‌ داریم. اگر فشار شورای امنیت تشدید شود، ما پاسخ‌ می‌دهیم. اگر تحریم شویم البته برای ما سخت است، ولی‌ ‌‌اثرات تحریم فقط به ما محدود نمی‌شود و روی اقتصاد‌ ‌منطقه و جهان تاثیر می‌گذارد.‌
* ایران دارای نفوذ در عراق، لبنان و خاورمیانه است؟‌
** ایران همواره در طول تاریخ و بعد از انقلاب نشان داده‌ که یک نقش ثبات بخش داشته است. شما موضع ایران درقبال افغانستان، عراق، تاجیکستان، قفقاز و آسیای میانه راببینید. نقش ایران همیشه یک نقش تثبیت‌ کننده و در جهت‌‌ ‌‌برقراری آرامش بوده است. شما بعد از حمله رژیم صدام‌ به کویت نقش ما را ببینید. ما همیشه به دنبال صلح و ثبات‌ و امنیت منطقه‌ای بوده‌ایم.‌
* موضوع برقراری اعتماد خیلی مهم است. آقای احمدی‌نژاد طی اظهاراتی خواستار حذف اسرائیل شده است. این ‌اظهارات غیرمسئولانه است. ایشان هولو‌کاست را نفی کرده‌است. آیا این مواضع نگران‌کننده نیست؟‌
** ایشان سیاست‌های تجاوزکارانه و جنایت آمیز اسرائیل را تحلیل کرده و گفته نتیجه این سیاست‌ها منجربه حذف اسرائیل از روی نقشه می‌شود. شما هم اکنون ‌سیاست‌های اسرائیل را ببینید. به رغم برقراری آتش بس‌ در لبنان باز شاهد نقض آن از سوی اسراییل هستیم. ایشان ‌نگفته که ما نیرو می‌فرستیم تا آن را حذف کنیم.‌
* در واقع این اظهارات خوب برداشت نشده است؟‌
** آری. وی هولوکاست را نفی نکرده است. ایشان صرفا ًسئوال کرده که چرا بررسی و مطالعات نسبت به یک‌ تراژدی تاریخی باید ممنوع باشد. ایشان گفت این تراژدی‌ باید بررسی شود.‌
* جامعه ایران بسیار پیچیده است. ولی خبرنگاران ما مشاهده کردند که ایرانیان بسیار به روی خارجیان گشاده ‌رو هستند و از آنها به خوبی استقبال می کنند. اخیرا مشاهده کردیم که دیش‌های ماهواره‌ای برداشته می‌شود. آیا این نشانه شدت عمل نیست؟
** جامعه ایران جامعه‌ای باز است. در مورد هر چیزی‌ می‌توان گفتگو کرد. ایران قابل مقایسه با بسیاری ازکشورهای منطقه نیست. متاسفانه سیاست داخلی و خارجی ایران خوب معرفی نشده است. حقوق افراد در ایران رعایت می‌شود. قوانین ایران در صورت نیاز اصلاح‌ ‌‌می‌شود و ما در جهت ارتقاء حقوق بشر تلاش می‌کنیم. ما یک جامعه متکثر با لایه‌های مختلف اجتماعی داریم.‌
* آیا با برخی محدودیت‌ها نگران نیستید که ایران‌‌ ‌‌کشوری بسته مثل افغانستان بشود؟
** خیر. جامعه ایران کاملا باز است. ما با تمام دنیا ارتباط داریم. ایران مایل است روابط خود را بر اساس احترام‌ متقابل با تمام دنیا گسترش دهد.‌
* آیا حقوق بشر کاملاً در ایران رعایت می‌شود؟‌
** آری. تمام مقامات ایران بر اجرای حقوق بشر تاکید دارند. البته نمی‌توان برای ایران نسخه‌ای غربی پیچید. هر کشوری فرهنگ، سنن، آداب و رسوم خود را دارد که آنرا باید در نظر گرفت. ما تغییرات زیادی داشته‌ایم و‌‌ ‌پیشرفت‌های زیادی در این زمینه صورت گرفته است. البته‌ مشکلاتی هست. در اروپا نیز هست.
در حالی که در بعضی از این کشورها قرن‌ها دمکراسی تمرین شده است. ایران را شما با سایر کشورهای منطقه مقایسه کنید. در ایران‌ ‌‌مقالات متعددی چاپ می‌شود و همه آزادانه اظهار نظر و انتقاد می‌کنند. البته هر کس خلاف کند طبق مقررات با آن ‌رفتار می‌شود. اخیراً حتی روزنامه ایران که یک روزنامه‌ دولتی است نیز بنابر قانون مطبوعات بسته شد.‌
* آیا باید از ایران ترسید؟‌
** باید خودتان قضاوت کنید. ایران دارای یک تمدن و فرهنگ غنی می باشد و همه ملت‌ها را محترم می‌شمارد. ایران کشوری است که تعهدات خود را محترم می‌شمارد.قوانین بین‌المللی را محترم می‌شمارد. بوش ایران را در‌ ‌محور شرارت قرار داد، اما افکار عمومی دنیا از جمله‌ ‌‌فرانسه با این امر کاملاً مخالف بود. فرانسویان با فرهنگ و تمدن ایران موافق هستند. خبرنگاران زیادی به ایران‌ می‌روند و تحولات جامعه ایران را دیده‌اند. ایرانیان مایلند‌ ‌با همه بر اساس احترام متقابل روابط خوب داشته باشند. ما معتقد به دیالوگ هستیم. حل مشکلات نیازمند گفتگو است.‌
* شیراک در سخنان خود به تاریخ و تمدن بزرگ ایران‌ اشاره کرد؟‌
** این نشان می‌دهد که آقای شیراک واقعگرا است. ایشان منطقه را خوب می‌شناسد. نقش و جایگاه و فرهنگ ‌ایران را در منطقه می‌شناسد. ایشان اعلام داشت که تنها راه برای حل پرونده هسته‌ای ایران گفتگو است.‌
* اعتمادسازی در بحث هسته‌ای خیلی مهم است. برخی‌ قبلا از فعالیت‌های نظامی مخفی ایران صحبت کرده‌اند.‌
** ما علاقمند به فعالیت نظامی نیستیم. گفته می‌شود که‌ ما در طول سال ها برخی فعالیت‌های هسته‌ای خود را اعلام‌نکرده‌ایم. براساس پیمان عدم اشاعه، همه کشورها باید180روز قبل از تزریق گاز به سانتریفوژها فعالیت خود رابه آژانس اعلام کنند. ما نیز به همین ترتیب عمل کردیم. مابعد از گفتگو با سه کشور اروپایی، پروتکل الحاقی را امضا و برای نشان دادن حسن نیت خود حتی قبل از تصویب در‌‌ ‌پارلمان، آن را به صورت دو فاکتور اجرا کردیم. ما تمام‌ الزامات آژانس را محترم شمردیم. بیش از 2400 روز نفر از سایت‌های هسته‌ای ما بازدید کردند. حتی از برخی‌ ‌‌سایت‌های نظامی نیز بازرسی کردند. هرگز آژانس‌ گزارشی در مورد نقض مقررات ان.پی.تی از سوی ایران‌ نداده است. ما کاملاً در چارچوب آژانس عمل کرده‌ایم.‌
* برخی صحبت از غنی‌سازی با غلظت بالا می‌کنند.‌
** بعد از آنالیز و بررسی تمام بازرسی‌هایی که از سوی ‌آژانس صورت پذیرفت، گفتند منشاء خارجی داشته و مربوط به قطعاتی بوده که از قبل آلوده بوده و توسط دلال‌ها به ایران فروخته شده است.‌
* وضعیت استفان لربیه زندانی فرانسوی در ایران چطوراست؟‌
** ایشان از تمام امکاناتی که برای یک زندانی ممکن‌ است، برخوردار است. سفارت فرانسه مرتب با ایشان‌ دیدار دارد. خانواده وی با بالاترین مقام قضایی ایران ‌دیدار کرده است. امری که مختص شهروندان ایرانی است‌ و باید 6 ماه منتظر آن شد. وی حتی از مرخصی یک‌‌‌ ‌هفته‌ای استفاده کرده است. وی در آب های سرزمینی‌ ‌‌ایران بازداشت شد. این کار جرم است و ایشان طی یک‌رویه قضایی محاکمه شده است.‌

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات