تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۲  ، 
کد خبر : ۱۸۸۱۳۹

پرونده هسته‌ای و دیپلماسی عدالت‌محور


حسین خسرونیا
بذر دیپلماسی که دکتر احمدی‌نژاد در سازمان ملل پاشیده بود و اجلاس آذرماه شورای حکام به بار نشست تحولات اخیر در پرونده هسته‌ای ایران حکایت از به بار نشستن دیپلماسی عدالت‌محور و عزتمدار دکتر احمدی‌نژاد دارد.
این تحولات را می‌توان با مقایسه اعلام موضع سه کشور اروپایی در شهریور ماه گذشته و خواست آنها بر توقف کامل چرخه سوخت هسته‌ای ایران و بیانیه شورای حکام در آن مقطع یافت.
البته شاید در آن زمان کسانی که محو امتیازهای کودکانه و پفکی سه کشور اروپایی شده بودند آن را گام بلند دیپلماسی ایران قلمداد می‌کردند امتیازات اقتصادی و امنیتی مثل توسعه روابط اقتصادی ایران با اتحادیه اروپا و مشارکت دادن ایران در ساختار امنیتی خلیج فارس که به نوبه خود توهینی به ایران قلمداد می‌شد.
با بازگشایی تأسیسات یوسی‌اف اصفهان در پایان دولت آقای خاتمی و با تشکیل جلسه اضطراری شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در 21 مردادماه که به اجماع از ایران خواسته شده بود تأسیسات یوسی‌اف اصفهان را تعطیل کند و همچنین با تغییراتی که در تیم هسته‌ای ایران ایجاد شده بود شاید کمتر کسی تصور می‌کرد دکتر احمدی‌نژاد بتواند با روحیه انقلابی و دیپلماسی عزتمدار خود بر این مهم فایق آید.
یادمان نرفته که بعضی از منتقدین مغرض دولت نوپا در آن زمان که تحت تأثیر جنگ روانی و هجمه‌های سیاسی و تبلیغاتی گسترده اروپا و آمریکا قرار گرفته بودند خود مروجین وحشت و هراس گشته و نجوای انتقادهای بی‌اساسشان در تالارهای بورس طنین‌انداز شد که بازار بورس را به رکود کشاندند (که این نیز به نوبه خود جای بحث دارد.)
نگرانی از قطع مذاکرات اروپا با تهران و ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت، خواب خوش را از دیدگان آنها ربوده بود.
اعضای شورای حکام به ویژه غیر متعهدها با اعتراض به بیانیه انگلیس در مورد ایران نماینده این کشور را وادار به عقب‌نشینی از موضع خود کردند و عملاً جلسه شورای حکام را با تحولی جدید به سود ایران هدایت نمودند و جبهه غرب را به بحرانی سیاسی کشاندند و اجازه هرگونه تصمیم‌سازی را در خصوص پرونده هسته‌ای ایران سلب نمودند و تنها به صدور بیانیه‌ بی‌اثر بسند کردند.
البته می‌باید از اقدام شجاعانه مجلس اصول‌گرای نهم تقدیر به عمل آید که در یک حرکت حساب شده با مصوبه طلایی خود (که چند روز قبل از اجلاس آذرماه شورای حکام صادر شد) عملاً‌ خط بطلانی بر استراتژی طراحان تابوی شورای امنیت ملی کشیدند و خواب خوش تعطیلی چرخه سوخت ایران را حرام ساختند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات