تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۶  ، 
کد خبر : ۱۸۸۵۲۸
معاون وزیر خارجه کشورمان در گفتگو با روزنامه‌های سوئدی:

تحریم‌های آمریکا علیه ایران «جرم» است


«سونسکا داگبلادت» همراه با تصویر چاپ عکس رنگی بزرگی از معاون وزیر امور خارجه کشورمان در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران - استکهلم، در ذیل آن نوشته است:
«سعید جلیلی معاون وزیر امور خارجه ایران در سفارت ایران در لیدینگو، جلیلی به رئیس‌جمهوری جدید ایران احمدی‌نژاد نزدیک است و مکرر تاکید می‌کند که تهران قاطعانه از هر گونه سلاح کشتارجمعی فاصله می‌گیرد.
در این گزارش، عنوان «تحریم آمریکا جرم است» آمده است: معاون وزیر امور خارجه ایران تقصیر سقوط اخیر هواپیما را ناشی از تحریمهای فنی (از سوی آمریکا) می‌داند.
روزنامه سونسکا داگبلادت با سعید جلیلی معاون 40 ساله وزارت امور خارجه ایران گفتگو کرد.
معاون وزیر امور خارجه ایران از یاران نزدیک رئیس‌جمهوری ایران است.
وی می‌گوید: تحریمهای آمریکا علیه ما جرمی علیه حقوق بشر است. حق تردد و جابجایی امن از مردم ما سلب شده است.
سعید جلیلی برای ملاقات با وزرای سوئدی به سوئد سفر کرد.
او می‌گوید: سوئد چهارمین کشور طرف تجاری ایران در اروپاست و مبادلات اقتصادی فی ما بین می‌تواند رشد یابد.
در جریان ملاقات وی با وزرای امور خارجه و صنایع و تجارت، موضوع اینکه ایران چگونه می‌تواند به لوازم یدکی (هواپیما) دست یابد، مطرح نبوده است. این معاون وزیر میهمان، مسئول حوزه خاص روابط با اروپا و آمریکاست. او موضوع چگونگی آسیب رسانی تحریمهای آمریکا بر هواپیماهای مسافربری ایران را برجسته می‌داند. بخش اعظمی از ناوگان هوایی ایران ساخت آمریکا و میراثی از دوران رژیم شاه است که در سال 1979 با انقلاب اسلامی سرنگون شد. چند سال پیش نیروهای سیاسی و افراطی آمریکا، موسوم به بازها در واشنگتن خواهان تغییر در ایران بودند، اما پس از یورش و هجوم ‌نظامی آمریکا به عراق و مشکلاتی که به دنبال آن برای نظامیان آمریکا پدید آمد، دولت ایالات متحده آمریکا با وجود اینکه دو کشور از 25 سال قبل با یکدیگر ارتباط ندارند، رویکرد اجرای خط‌مشی دیپلماتیک در برابر ایران را برگزید.
آمریکا چنین القاء کرده که آماده حمایت از ایران برای پیوستن و عضویت در سازمان تجارت جهانی (WTO) و همچنین آماده سازی‌هایی در امر تحریم است. از این لقمه‌های جذب‌کننده سه کشور ارشد اتحادیه اروپا نیز در مذاکرات خود با ایران در مورد برنامه هفته‌ای استفاده کرده‌اند.
معاون وزیر امور خارجه ایران در این خصوص می‌گوید: اما هیچ چیزی در این راستا (رفع تحریم) اتفاق نیفتاده است. آمریکا می‌گوید که می‌خواهد این کار را انجام دهد، اما اکنون نه. ما از این متعجب هستیم که جهان چگونه در برابر این تحریمها که به ضرر می‌رساند، سکوت اختیار کرده است. این مرد قدرتمند جوان که از تهران آمد با تاءکید می‌گوید که ایران با هر گونه سلاح کشتار جمعی مخالف است.
«ایران کشوری است که خود قربانی سلاح‌های کشتار جمعی بوده است. صدام حسین سربازان ما و مردم عادی کشور ما را با سلاح شیمیایی مورد حمله قرار داد. این جرمی علیه حقوق بشر است و این ادعا ابداً حقیقت ندارد که ما در صدد تجهیز موشکهای شهاب به کلاهک هسته‌ای هستیم.»
جهان نسبت به قولهای ایران و قصد صلح‌آمیز بودن فعالیت آنان از غنی‌سازی اورانیوم اعتماد ندارد و منتقدین در گوشه و کنار جهان می‌گویند اگر جمهوری اسلامی قادر به غنی‌سازی اورانیوم برای مصرف غیرنظامی باشد، یقیناً در درازمدت قادر به غنی‌سازی اورانیوم برای سلاح اتمی خواهد بود.
ایرانیان هم در پاسخ به این انتقادات می‌گوید: ایران عضو پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای (NPT) است که بر اساسی آن حق برخورداری از کل پروسه سوخت هسته‌ای را داراست. سعید جلیلی قبل از انجام مصاحبه ابتدا از فرصت استفاده کرد و در اتاق کنار تالار در سفارت به اقامه نماز ظهر و عصر پرداخت و سپس نظرات خود را درباره این موضوع بیان کرد.
«اگر چه مجلس ایران هنوز معاهده الحاقی (NPT) را تصویب نکرد، اما آن را اجرا کردیم. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم بالغ بر 1400 بار تأسیسات ایران را بازرسی کرده و در این محلها دوربین‌های نظارتی قرار داده.»
پس از اظهارات بحث‌انگیز رئیس‌جمهوری ایران (آقای احمدی‌نژاد) درباره اینکه اسرائیل باید از نقشه جهان حذف شود، سوءظن جهانی نسبت به ایران افزایش یافت.
در اسرائیل سخنان تهدیدآمیز در مبارزات انتخاباتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. «بنیامین نتانیاهو»، عضو حزبی لیکود مبارزه خود را با شعار اینکه باید تاءسیسات اتمی ایران را بمباران کرد، به پیش می‌برد.
جلیلی می‌گوید: «بسیاری از مسئولان اسرائیلی به همین روش، بارها ما را تهدید کرده‌اند. سخنان رئیس‌جمهوری ایران مبتنی بر حقوق بشر بود و از منطقی صحیح برخوردار است. منظور وی این است که کسانی که زمانی در پی ایجاد اسرائیل از این سرزمین رانده و طرد شده‌اند، باید از حق بازگشت به وطنشان برخوردار شوند و همگی اعم از یهودی، مسلمان و مسیحی باید بتوانند یک حکومت جمهوری دموکراتیک را انتخاب کنند.»
«میکائیل- وینیاریسکی»، خبرنگار سرویس بین‌المللی و امور خاورمیانه روزنامه «داگنز نیهتر» هم در مصاحبه اختصاصی خود با سعید جلیلی با انتخاب عنوان «سلاح کشتار جمعی مغایر اعتقادات ماست» با توجه به مخاطبین روزنامه، نکات مهم و برجسته‌ای را از سخنان معاون وزیر امور خارجه منعکس کرد.
در این گزارش آمده است:
«سعید جلیلی معاون وزیر امور خارجه ایران که برای ملاقات با مسئولین دولت سوئد و گفتگو پیرامون همکاریهای اقتصادی و صنعتی به استکهلم سفر کرد، موکداً اظهار داشت: «ایران در جهت تهیه سلاح هسته‌ای حرکت نمی‌کند، زیرا این امر به ما امنیت نمی‌بخشد».
ایران از سوی جامعه جهانی و حداقل از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تحت فشار قرار دارد که از پروسه غنی‌سازی اورانیوم که انجام آن به هر کشوری می‌تواند ظرفیت تولید سلاح اتمی بدهد، صرفنظر کند. بر طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، چندین سال تا رسیدن ایران به مرحله توسعه و تهیه سلاح اتمی طول می‌کشد. سعید جلیلی گفت «چنین تمایل و عزمی در ایران وجود ندارد و ما تنها خواهان برخورداری از نیروی هسته‌ای صلح‌آمیز هستیم و این به دلیل اعتقادات و ایمان دینی است».
سعید جلیلی که رساله دکترای خود را درباره «اندیشه اسلامی در قرآن مجید» نوشته است، می‌گوید: «سلاح کشتار جمعی مغایر با اعتقادات و ایمان دینی ماست، زیرا این سلاح منجر به کشتن افراد بی‌گناه می‌شود. علاوه بر آن ما می‌دانیم سلاح کشتار جمعی به چه معنایی است، ما خودمان توسط صدام در معرض سلاح شیمیایی قرار گرفتیم.»
جلیلی در پاسخ به پرسش خبرنگار مبنی بر این که ایرانیانی هستند که سلاح اتمی را تضمینی در برابر حمله آمریکا می‌دانند، می‌گوید: «ما به امنیت‌آور بودن سلاح اتمی معتقد نیستیم. دقیقاً مانند کشور سوئد که با این درک از سالهای دور از سلاح اتمی فاصله گرفت. آنچه که موجب آرامش و امنیت می‌شود، افزایش تماس و همکاری و ارتباط میان مردم و کشورهاست.»
معاون وزیر امور خارجه ایران به تلاشها و اقدامات ایران برای برقراری ثبات در عراق از جمله حمایت از تدوین قانون اساسی و برگزاری انتخابات در آن کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: «هرچه ثبات و امنیت در عراق و افغانستان بیشتر شود، به همان اندازه در خاتمه اشغال تسریع می‌شود.»
خبرنگار «دانگنز نیهتر» نوشته است: جلیلی در پاسخ به تقاضایم برای اظهارنظر درباره سخنان رئیس‌جمهوری ایران درباره اینکه «اسرائیل باید از نقشه حذف شود» توضیح داد: «این موضع چیز تازه‌ای نبوده است. ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1979 همانگونه که رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی آن زمان را مشروع نمی‌دانست، اسرائیل را مشروع نمی‌داند». وی منظور رئیس‌جمهوری ایران را تشریح کرد که:
«آنها که از ابتدا در سرزمین فلسطین زندگی می‌کردند، اعم از یهودی با[یا] مسلمانان باید بتوانند به موطن خود بازگشته و دولتی دمکراتیک را انتخاب کنند. اگر این مطلب به معنای این است که رژیم صهیونیستی از بین برود، این مشکل احمدی‌نژاد نیست.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات