تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۴  ، 
کد خبر : ۱۸۸۵۷۶
نگاهی گذرا به تاریخچه اعتقادات انحرافی فرق صوفیه

شیطان طریقت


تصوف یک نوع ایدئولوژی مخصوصی است که از نظر تا عمل و از بینش تا کنش را در بر می‌گیرد. تفسیر خاص زندگی و نحوه تعامل با حیات دنیوی است. این تفسیر به ادعای صفویه با روش کشف و شهود تحصیل می‌گردد. تصوف و صوفی‌گری به اعتراف جامی در 1 نفحات الانس از قرن دوم هجری در میان مسلمین ظاهر گشت. بزرگترین مظهر روح تصوف در این دوره تحقیر دنیا، فرار از تمتعات و تمام شوون مربوط به زندگی مادی و دنیوی و ریاضت‌کشی و تحمل شکنجه‌ها است به همین جهت صوفیان در برابر ائمه اطهار (علیهم‌السلام) ایستادند و بر بینش و سیره زندگی آنها متعرض شدند. صوفیه بر امام رضا(ع) هم تاختند که چرا لباس درشت بر تن نداری و غذای خشن نمی‌خوری و امام(ع) فرمود: یوسف، پیامبر خدا قباهای دیباجی و لباس‌های زربافت بر تن داشت. تصوف از بزرگترین بدعت‌های دینی‌ای بود که ابتدا در میان اهل سنت رواج یافت. بنیانگذار این بدعت در اسلام شخصی بود به نام ابوهاشم کوفی صفوی که در قرن دوم می‌زیسته. او و مرامش به شدت مورد تنفر و نکوهش امام جعفر صادق(ع) بودند. در قرن چهارم به منظور مقابله با پایگاه اصیل دینی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی اسلام یعنی مسجد، ستاد تبلیغاتی خود را به نام خانقاه در رمله شام، مرکز دشمنان اهل‌بیت(ع) توسط شخصی مسیحی بنیان نهادند.
صوفیه
در صدر اسلام پیروان رسول خدا(ص) با نام‌های «مسلمان»، «زاهد»، «عابد»، «صحابه» و «شیعه» شناخته می‌شدند. اما واژه‌های صوفی از قرن دوم هجری پدید آمد. عده‌ای که خود را از جامعه و سرنوشت مسلمانان کنار کشیده بودند به نام صوفی شناخته شدند.
اینان سابقه‌ای طولانی دارند. در زمان جنگ‌های اسپارت در یونان باستان، آنان که شهامت جنگیدن نداشتند به گوشه‌نشینی پرداخته و از جنگ رفتن فرار می‌کردند.
صوفیانی که در عالم اسلام پدید آمدند تحت تاثیر رهبانیت مسیحی و ریاضت‌های غیرشرعی مرتاضان هندی بودند.
این خانقاه را یک معمار مسیحی مصری برای ابوهاشم صوفی در کوفه ساخت. معمولا این صوفیان یا دراویش در برابر ائمه اطهار (علیهم‌السلام) موضعگیری می‌کردند. داستان سفیان ثوری و امام باقر(ع) معروف است که وی می‌خواست به امام معصوم اعتراض نماید.
تصوف دارای فرقه‌های بسیار زیادی است. آنچه در غرب ایران شایع است فرقه اهل حق، نقشبندیه، قادریه و بکتاشیه است که غالبا اینها به مذهب اهل سنت گرایش دارند.
برخی از محققان فرقه‌های صوفیه را چهار مذهب اصلی حلولیه، اتحادیه، واصلیه و عشاقیه دانسته‌اند و عده‌ای فرقه تلقینیه و رزاقیه و وحدتیه را نیز به آنها افزوده‌اند. دسته‌ای از آنها معتقدند که خداوند در انسان‌ها و نیز بدنهای جمیع عارفان حلول می‌کند و گروهی نیز بر این باورند که خدای تعالی با همه عارفانی یکی می‌شود. این ادعاها نه تنها مستلزم کفر و زندقه است بلکه با عقل قطعی و استدلال برهانی مردود می‌گردد.
اما دراویشی که در قم یا تهران یافت می‌شوند غالباً نعمت‌اللهی بوده و طرفداران سلطان محمد گنابادی هستند که وی ادعا کرده است که تصوف را از معصوم علیشاه رکنی فرا گرفته و او شخصی است هندی که از مرتاض‌های بت‌پرست هندی تصوف را آموخته است.
سلطان محمد گنابادی در سال 1327 توسط مرحوم آخوند خراسانی(ره) مرتد اعلام شد و مردم او را به قتل رساندند. پس از وی فرزند او ملاعلی نور علیشاه و پس از وی فرزندش صالح علیشاه قطب دراویشند که بسیار فرد مفسدی بوده و انسانهای بیگناه بسیاری را به کشتن داده است. پس از او سلطان حسین تابنده معروف به رضا علیشاه قطب آنان شد که در سال 1371 از دنیا رفت. وی در زمان طاغوت از طرفداران و مدافعان نظام سفاک پهلوی بود به طوری که ارتشبد نصیری رئیس ساواک و اسدالله علم از مریدان وی شدند.
اکنون ریاست آنها به عهده نورعلی تابنده مشهور به مجذوب علیشاه است.
مرحوم آیت‌الله مرعشی(ره) در پاورقی‌های احقاق الحق فرموده: «اینان از عوامل و وابستگان استعمار انگلیس هستند.» خود اینان تهمت‌های زیادی به آیت‌الله مرعشی(ره) زده‌اند. شهید ثانی(ره) در کتاب درایه‌ای خود فرموده: «صوفیه جعل حدیث را جایز دانسته و به نفع خود حدیث جعل می‌کنند.»
مقدس اردبیلی(ره) در حدیقه‌الشریعه افکار صوفیه را نقل کرده، شیخ مفید(ره) رساله‌ای در مذمت و رد آنان تالیف کرده و شیخ حر عاملی(ره) کتاب اثناعشریه را در نکوهش اینان به نگارش درآورده است.
مهمترین بدعتها و انحراف‌های فرقه‌های صوفیه
1- خانقاه به عنوان محل ذکر و عبادت
خانقاه به تصریح منابع صوفیه مانند نفحات الانس و طریق‌الاحقاق به پیشنهاد امیری ترسا در عصر ابوهاشم کوفی ساخته شد و بدعت صوفیان به این است که آن را به دین و طریقت دینی منتسب می‌سازند. در حالی که اسلام مسجد را محل عبادت می‌داند، صوفی‌ها خانقاه را جایگاه رسیدن به خدا می‌دانند. البته در سالهای اخیر برای اینکه بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند اسم خانقاه را به حسینیه تبدیل کرده‌اند.
2- تاویل قرآن
اولین بار جنید بغدادی تصمیم به تطبیق عقاید و اعمال صوفیان با آیات و اخبار گرفت و سپس ابونصر سراج در کتاب اللمع فی‌التصوف و ابوطالب مکی در قوت القلوب آن را دنبال کردند و برای اسلامی جلوه دادن عقاید و اعمال متصوفه، از معانی ظاهری آیات بدون هیچ قرینه‌ای دست شسته و تفسیر به رای را پیشه خود ساختند.
3- اسلام گزینشی و استغناء از شرع
مشکل اساسی صوفیان در طول تاریخ، پذیرش گزینشی اسلام در مقابل اسلام جامع‌نگر بوده است. صوفیان معتقدند که دستورات مرشد یگانه سبب وصول به حقایق است و آن را طریقت می‌نامند؛ خواه این عقاید با شرع موافق باشد یا مخالف. از نظر آنان وقتی حقایق برای انسان کشف شد، نیازی به شرع و انجام نماز، روزه و سایر احکام دین نیست. به قول دکتر قاسم غنی گاهی مشایخ صوفیه به مقتضای زمان شرع را از شروط تصوف می‌شمردند و گاهی هم قیودی می‌گذاشتند و حتی برخی از صوفیان معتقدند که شریعت راه را نشان می‌دهد و اگر انسان به مقصد رسید حاجتی به شریعت ندارد.
شیخ لاهیجی می‌گوید: «چون بنده را دل پاکیزه گردد و به نهایت دوستی و محبت پروردگار رسد و ایمان به غیب در دل او استوار باشد در چنین حال تکلیف از وی برداشته می‌شود و هر چند گناهان بزرگ مرتکب گردد خداوند او را به دوزخ نبرد!!!» در حالی که بنابر نص قرآن و سنت آدمیان باید تا هنگام مرگ احکام الهی را همراهی کنند.
انحراف اسلام گزینشی در فرقه ذهبیه هم به وضوح مشاهده می‌شود مثلا نسبت به احکام سیاسی و اجتماعی بی‌مهری نشان می‌دهند و به همین دلیل، انقلاب اسلامی و حرکت فقه الاجتماعی امام خمینی(ره) را همراهی نکردند و برخی از آنها در نماز و پرداخت وجوهات و تقلید از مجتهد جامع‌الشرایط کوتاهی می‌ورزند.
مطلب دیگر اینکه از زمان ملاسلطان گنابادی بنابر این نهاده شد که اتباع فرقه یک دهم از درآمد خویش را به عنوان عشریه به رئیس فرقه بپردازند و به صراحت تمام آن را جایگزین زکات و خمس قلمداد می‌کنند در حالی که قرآن در زمینه خمس می‌فرماید: «فان لله خمسه و للرسول ولذی القربی والیتامی والمساکین و ابن السبیل». به فتوای تمام فقهای شرعیه، عشریه جایگزین خمس نیست علاوه بر اینکه باید خمس به اذن مجتهد جامع‌الشرایط مصرف شود و اقطاب و روسای فرقه‌های صوفیه مجوز شرعی برای مصرف اموال شرعیه ندارند.
4-بهره‌برداری استعمار از تصوف
استعمارگران از اوایل قرن نوزدهم به این نتیجه رسیدند که با ایجاد فرقه‌های ظاهراً مذهبی در جوامع اسلامی بهتر می‌توانند به اهداف سیاسی و استعماری خود دست یابند و به همین دلیل پشتیبان صوفیه و فرقه‌های آن بودند و پاره‌ای از اقطاب دراویش به جرگه فراماسونری پیوستند و حمایت و پشتیبانی آنان از این گروهها بی‌دلیل و علت نیست!
5- هماهنگی صوفیه با جریان طاغوتی
این هم یکی از پیامدهای تصوفت است. سعادت علیشاه، رئیس فرقه نعمت اللهیه، جزء ندمای ظل‌السطان می‌گفت: «ما یک نفر زارع دهاتی درویشیم و نمی‌دانیم مشروطیت یا استبداد چه معنی‌ای دارد و این چنین کاری نداریم و مطیع امر دولت هستیم خواه مشروطه باشد و خواه مستبد.» دکتر گنجویان هم مدعی قطبیت ذهبیه بود که فرارش بعد از انقلاب به انگلیس بخوبی بر هماهنگی او با دربار محمدرضا شاه دلالت می‌کند.
6- اباحی‌گری
مشکل دیگر بسیاری از فرقه‌های صوفیه مساله تساهل و تسامح و اباحی‌گری است؛ سماع و آواز و غنا و آسیب‌های اخلاقی و انحرافات جنسی و...
فاصله گرفتن از شریعت نیز زاییده این انحراف بنیادین است و اصولا برخی از گروندگان به تصوف نیز به همین جهت خود را آلوده می‌سازند.
7- عدم انحصار ائمه در دوازده امام
آنان برخلاف تشیع اولیای خدا را منحصر به دوازده امام نمی‌دانند بلکه هر مرشد مدعی ولایت را در هر دوره «امام حی» و «ولی‌قائم» دانسته و از آنان تعبیر به «قطب» و «شیخ» می‌نمایند که این افراد را موذن لقب می‌دهند؛ یعنی اذن گرفته از خدا که این موذن به دلیل طی مراحل خاصی از جمله ریاضیت و... به این مرحله رسیده و لذا کلیه تابعین بدون چون و چرا موظف به اطاعت از فرامین و نصایح او می‌باشند چرا که معتقدند قطب یا شیخ گفته‌هایش نشأت گرفته از کلام خداست.
8- غلو بسیار نسبت به مشایخ و اقطاب خود
صفویان به ویژه نعمت‌اللهی‌ها مقام بسیار بالایی برای رهبر خود که قطب نامیده می‌شود قائلند. گاه او را تا حد خدایی بالا می‌برند و گاه او را همتراز امامان می‌دانند. در موقع تشرف که یکی از رسومات صوفیه است شخص باید برهنه شده و دوبار در مقابل قطب سجده کند و حتی معتقدند قطب آنها مستقیماً به دستور خداوند برگزیده می‌شود. ملاسلطان گنابادی موسس این فرقه در حکمی که فرزندش را به مقام قطبیت بعد از خود نصب می‌کند می‌گوید: «پوشیده نماند که هر یک از اولیاء عظام را در زمان حیات و بعد از ممات خلفا و نواب لازم است که رشته دعوت منقطع نشود که در بقاع ارض و در جمله زمان حکم یا ایهاالرسول بلغ ما انزل جاری باشد.» او در این حکم خود را به منزله رسول خدا و فرزندش را به منزله امیرالمومنین می‌شمارد.
فی‌المثل یکی از مریدان این فرقه جریان تولد قطب در گذشته خود «میرزا احمد وحید اولیاء اردبیلی» را چنین می‌نویسند: «آبی از آسمان رسیده و نطفه میرزا احمد بسته شده و در سه ماهگی در شکم مادر سخن می‌گفته است!» حتی کذابی از این قماش در شیراز مدعی گردید که یک شب در منزلش خروس به هنگام سحر هفت بار به تکلم آمده! و هر بار می‌گفت: «حجة‌القائم وحید الاولیاء»
که سپس آن را به شعر در آورد:
هم در این اثنا خروسی چون سروش
آمد از بام عمارت در خروش
گوش بر بانگش چون بنهادم عنان
دیدم این ذکرش بود رطب للسان
حجة‌لاقائم وحیدالاولیاء
9- غلو در مقام امیرمومنان علی(ع)
صوفیان درباره مقام علی(ع) دچار انحراف بوده و آن حضرت را تا مقام خدایی بالا می‌برند. حضرت علی(ع) فرمودند: «دو گروه درباره من هلاک شدند، دوستی که غلو کرد و دشمنی که اهانت کرد.»
10- دفاع از شیطان
در حالی که خداوند در قرآن کریم شیطان را لعنت می‌کند بسیاری از صوفی‌ها او را مقدس می‌شمارند و او را سیدالموحدین می‌نامند.
انحرافات فراوان دیگری در فرقه‌های صوفیه از جمله سماع، رقص، شطحیات و غیره وجود دارد که باید عموم مسلمین را به این انحرافات آشنا نمود.
چرا ترویج متوصفه از مصادیق اقدام‌براندازانه است؟
طرح پنتاگون و بنیاد نیکسون، بازگشت تصوف به جوامع اسلامی

استفشان شوارتز (نویسنده و تحلیلگر غربی) فاش می‌کند، براساس اسناد محرمانه که در پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) بررسی شده است یکی از هفت هدف دنیای غرب برای موفق شدن در دنیای اسلام، کمک به بازگشت تصوف به این جوامع است که به عنوان جایگزین و رقیبی برای اسلام رادیکال به شمار می‌رود.
برناردلویس هم در کنفرانسی که در بنیاد نیکسون برگزار شد به دولت بوش پیشنهاد کرد که برای ارتقای سطح گفت‌وگو بین آمریکا و دنیای اسلام با شیخ محمود هشام کعبانی، رهبر بزرگترین گروه صوفیه با مذاکره بنشیند. نویسنده آنگاه خصوصیت صوفیه را بررسی کرده و می‌گوید: ایران به عنوان یکی از کانونهای مهم صوفیه در جهان اسلام است. وی خاطرنشان می‌کند که بیشتر آثار صوفیه به زبان فارسی است.
شوارتز می‌نویسد: «پلورالیسم و میانه‌روی تصوف، چه بسا نقش تعیین کننده‌ایخ در دوره گذرا جهان اسلام داشته باشد. (روزنامه شرق 15/12/83)
2- طرح سیا برای براندازی تشیع
بخشی از طرح سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) جهت مقابله با گسترش و تقویت تفکر شیعی در جهان اسلام فاش شد. در این طرح که از سوی ماکیل برانت رئیس سابق و عضو بخش شیعه‌شناسی ارائه شد دلایل دشمنی و مراحل مقابله با تشیع چنین عنوان گردیده است: شیعه در بین فرقه‌های اسلامی فعال و متحرک است زیرا اولا رهبری آن در دست مراجع است ثانیا یاد و خاطره شهادت امام حسین(ع) را زنده نگه داشته‌اند.
مراحل اجرایی سیا
1- با تاسیس شعبه‌ای ویژه و صرف بودجه 40 میلیون دلاری در جهت جمع‌آوری اطلاعات با اعزام پژوهشگر به پاکستانف برنامه‌های مقدماتی آغاز می‌شود.
2- اهداف کوتاه مدت این طرح تبلیغ علیه شیعه و راه‌اندازی آشوب‌های بزرگ میان شیعه و سنی در کشورهای اسلامی خواهد بود.
3- قطب فرقه ذهبیه یکی از فرقه‌های تصوف، عامل انگلستان دکتر عبدالمحمید گنجویان، قطب فرقه ضاله ذهبیه احمدیه، عضو یکی از لژهای فراماسونری است. اسناد متعددی درباره عضویت ایشان در این شبکه استعماری وجود دارد که در نمایشگاهی که اوایل امسال توسط وزارت اطلاعات در قم برگزار گردید، در غرفه فرق و مذاهب اسناد بسیاری در خصوص وی موجود بود. در این غرفه به فرار او بعد از انقلاب اسلامی از ایران و وابستگی‌اش به سرویس‌های جاسوسی تاکید شده بود.
همچنین در نمایشگاه دیگری که ویژه مسئولین رده اول نظام توسط همین وزارتخانه برگزار گردید مسئول بخش فرق وزارت اطلاعات با تاکید بخش فرق وزارت اطلاعات با تاکید اظهار داشت که دکتر عبدالمجید گنجویان از اعضای لژهای فراماسونری است.
4- تحرکات فرقه‌های صوفیه در نقاط مختلف کشور
اخبار متعددی از تحرکات فرقه‌های صوفیه در نقاط مختلف کشور و رویارویی این فعالیتها خبا منافع ملی نظام جمهوری اسلامی وجود دارد. (تهران، آبدانان، مشهد، ایلام، دزفول، کرمانشاه و...)
لازم به ذکر است یکی از تحرکات اخیر صوفیه فعالیت شدید در انتخابات مجلس هفتم و نفوذ بیش از هفت نفر از وابستگان به آنها در مجلس هفتم می‌باشد!
5- حمایت ملی – مذهبی‌ها و شکست خوردگان سیاسی از توسعه خانقاه
برخی از مسئولین ادارات که دارای ارتباطات ویژه با گروههای باصطلاح ملی – مذهبی می‌باشند (و متاسفانه با بی‌توجهی دستگاههای ذیربط صاحب مسئولیتهای در برخی شهرها شده‌اند.) با تمام توان از توسعه فعالیت‌های فرقه‌های ضاله صوفیه حمایت می‌نمایند. همچنین برخی از گروههای افراطی سیاسی که در انتخاباتهای اخیر پایگاه اجتماعی و مردمی خود را از دست داده‌اند از طریق همراهی و همکاری با دراویش (که فعالیت‌های به ظاهر خیریه و عام‌المنفعه دارند) سعی در بازسازی پایگاه اجتماعی و مردمی برای خود دارند. در اعترافاتی که اخیراً یکی از سران صوفیه داشته به مواردی از این دست بر می‌خوریم:
1- باید ولایت فقیه، فرهنگ عاشورایی و مرجعیت فقها را مورد هجمه قرار دهیم!!
2- شیوه و زمان تحرکاتمان با راهبردهای کشورهای غربی باید باشد.
نکته پایانی
منبع تامین هزینه‌های میلیاردی عناصر خانقاه در برخی از شهرهای کشور بسیار مشکوک و بعضاً ارسالی از کشورهای اروپایی خصوصاً فرانسه و انگلیس است.
فعالیت‌های باصطلاح عام‌المنفعه و خیریه آنها بسیار حساب شده و در راستای سیطره بر ارکان فرهنگی و مدیریتی شهرستانها است از جمله بزرگترین بیمارستان شمال خوزستان در دزفول که با همکاری دولت ساخته شده و به نام دکتر عبدالمجید گنجویان (قطب فراماسونر ذهبیه) نامگدازی شده است!! عادی دانستن فعالیت‌های آنها چیزی جز تجاهل و خیانت نیست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات