نسرین وزیری
صبح دیروز غلامحسین مظفری نماینده نیشابور و علی احمدی نماینده ممسنی در اعتراض به عملکرد هیات رئیسه در روند بررسی لایحه بودجه استعفای خود را تقدیم هیات رئیسه کردند. این در حالی است که دو روز پیش نیز اعلمی تهدید به استعفا کرده بود.
ماجرا از آنجا شروع شد که 720 میلیارد تومان بودجه تخصیص یافته برای همسانسازی حقوق بازنشستگان که در بخش درآمدی تصویب شده بود در بررسی تبصرههای هزینهای به علت مشکوکالوصول بودن منبع درآمدی آن از محل بودجه شرکتهای دولتی، لغو شد. شیوه رایگیری برای لغو این مصوبه درآمدی بود که اعتراض برانگیز و چالشآفرین شد. اکبر اعلمی نماینده تبریز زمان اعلام رایگیری را کافی ندانست و نسبت به کم بودن آن اعتراض کرد و گفت: خود من که این پیشنهاد را ارائه دادم فرصت نکردم دستم را روی دکمه رای دهی ببرم. چرا که فرصت رایگیری در موارد دیگر 10 ثانیه بود ولی این بار به یک ثانیه تقلیل یافت. این در حالی است که در مواردی زمان رایگیری تا 28 ثانیه هم افزایش مییابد!
از نگاه وی عزمها جزم شده بود تا این پیشنهاد رای نیاورد و حسن ابوترابی که ریاست جلسه را برعهده داشت فرصت ارائه رای را به نمایندگان نداد.
غلامرضا مصباحی مقدم نماینده تهران هم اگر چه عضو فراکسیون اکثریت و در نقطه مقابل فراکسیون متبوع اعلمی است ولی در مقام حمایت از وی بر آمد و درخواست کرد که این مبلغ توسط هیچ دستگاه دیگری استفاده نشود. چرا که فرض نمایندگان در رد تخصیص این بودجه به بازنشستگان از عدم تحقق آن بود و با این فرض نباید اجازه داد که هیچ نمایندهای در جهت دیگری از آن استفاده کند. اگر چه سعید ابوطالب دیگر نماینده اصولگر در حمایت از اعتراض اعلمی یادآور شد که در جلسات پیشین هم نسبت به وحدت رویه در اخذ آرای نمایندگان برای پیشنهادات از جانب هیات رئیسه مجلس تذکر داده است ولی رئیس جلسه، مجموعه این تذکرات را وارد ندانست و گفت: نمایندگان بیش از یک ربع به سخنان موافقان و مخالفان گوش داده بودند و فرصت کافی هم برای ارائه رای آنها بود. این سخنان ابوترابی فرد با اعتراض شدید اعلمی و حتی تهدید به ترک مجلس از جانب او همراه شد. نماینده مردم تبریز به تندی از صندلی خود برخاست و با فریاد گفت: برای شما متاسفم و ماندن در این مجلس را صلاح نمیدانم. او در حال خروج از صحن علنی بود که عبدالمجید شجاع و احمد ناطق نوری مانع او شدند و بار دیگر این نماینده را به صندلی خود باز گرداندند.
پس از آن بود که جمعی از نمایندگان با تند ارزیابی کردن واکنش اعلمی، اعتراض و ایراد تذکر به او و مصباحی مقدم را آغاز کردند. عباس رجایی نماینده اراک پرسید: چرا برای رد شدن یک پیشنهاد این قدر وقت مجلس گرفته میشود؟ محسن کوهکن نماینده لنجان نسبت به خارج شدن آیین نامه داخلی از روال عادی و عدم توجه نمایندگان به آن اظهار تاسف کرد. عماد افروغ نماینده تهران نمایندگان خشمگین از عدم رای به پیشنهادشان (اعلمی و مصباحی مقدم) را به خیشتنداری و حفظ شان نمایندگی دعوت کرد. احمد مهدوی نماینده ابهر در اعتراض به سخنان مصباحی مقدم مبنی بر عدم تصویب این مبلغ به موارد دیگر و اینکه در دست نمایندگان نباشد، گفت: ذکر اسامی نمایندگان صورت خوشی ندارد و در صورت عدم تصویب، این مبلغ به خزانه میرود و به نمایندگان نمیرسد. وی مصباحی مقدم را متهم به این کرد که در حین عصبانیت این مطالب را اظهار داشته. همین منجر به درخواست تذکر بیش از 10 نماینده دیگر همچون مصباحی مقدم، مهدی کوچکزاده، اسماعیل گرامی مقدم، ایرج ندیمی، رضا طلایی نیک، احمد پیش بین، هادی حق شناس و... شد که رئیس جلسه اجازه بیان آن را نداد. مصباحی مقدم با فریاد میگفت که با اسناد ماده 77 آیین نامه داخلی مجلس باید تذکر دهد چون به او توهین شده است ولی بازهم ابوترابی فرد بهانه اینکه چندین نماینده قبل از او درخواست تذکر کردهاند و اگر به او وقت داده شود، دیگران هم میخواهند تذکراتشان را مطرح کنند، به او اجازه سخن گفتن نداد ولی مصباحی مقدم که ایستاده بود و همچنان داد میزد، اقناع نشد. علیرضا زاکانی قصد آرام کردن مصباحی مقدم را داشت که کوچک زاده در حالتی تهاجمی به مصباحی مقدم گفت: جلسه را به هم زدی آقای مصباحی مقدم! حرمت خود را نگه دار! کار که به اینجا کشید نمایندگانی که پیش از مصباحی درخواست تذکر کرده بودند، به نفع وی کنار کشیدند و او گفت: از دوستان محترم که بعضاً با آتها سلام و علیک داریم تقاضا میکنم بیخود و بیجا به آبروی نمایندگان تعرض نکنند. با تصویب این ماده در بخش درآمدها، 720 میلیارد تومان به سرجمع بودجه کل کشور اضافه شد که باید از سرجمع بودجه کاهش یابد. اگر بنا باشد صرف موارد دیگری شود و به نام بازنشستگان و به کام دیگران باشد، خیانت به کسانی است که به ما رای دادهاند. بالاخره با آغاز بررسی دیگر تبصرهها، مشاجرات نمایندگان در آن جلسه خاتمه یافت و شاید هیات رئیسه تصورش را هم نمیکرد که بار دیگر این مساله به صحن علنی کشیده شود و حتی 2 تن از نمایندگان رسما استعفا دهند. احمدی و مظفری از صبح اول وقت چندین بار در جایگاه هیات رئیسه حضور یافتند و با رئیس مجلس و دیگر اعضای هیات رئیسه صحبت کردند ولی حضور آنان تا پیش از تذکر اعلمی برای ناظران جلسه مشخص نبود. نماینده تبریز به استناد مواد 17 و 127 آیین نامه، تاکید کرد که در صورت تغییر اعضای هیات رئیسه با توجه به یکسان بودن آیین نامه نباید در نحوه اداره جلسه تغییری ایجاد شود و هیات رئیسه با رعایت بیطرفی باید وحدت رویه را حفظ کنند. وی در حالی که صدایش بلندتر از حد معمول بود، دگفت: در مقایسه رای گیریهای امروز با دیروز متوجه میشوید که در زمان پیشنهاد من چه بلایی بر سر آن آوردند و به نام بازنشستگان چه بلایی بر سر آن 720 میلیارد تومان آوردند. اعلمی سپس از مذاکرات شب گذشته کمیسیون تلقیق پرده برداشت که طی آن مبلغ 720 میلیارد تومان بر این اساس تقسیم شده بود: 50 میلیارد تومان به بسیج، 50 میلیارد تومان به صدا و سیما، 30 میلیارد تومان به وزارت کشور، 30 میلیارد تومان به ناجا، 90 میلیارد تومان بهداشت و درمان، 20 میلیارد تومان کسری دانشگاههای علوم پزشکی، 3 میلیارد تومان سایر دانشگاهها، 10میلیارد تومان به زیر ساخت شهرکهای صنعتی، 500 میلیارد تومان به دادسرای ویژه روحانیت، یک میلیارد تومان به عقیدتی- سیاسی ناجا و 10 میلیارد تومان به آبخیزداری و مابقی به حوزه انتخابیه برخی اعضای کمیسیون تلفیق! وی خطاب به هیات رئیسه و دیگر نمایندگان پرسید: کجای این عدالت است که بودجهای که با کلی جاروجنگجال برای بازنشستگان در نظر گرفته شده بود این گونه تقسیم شود؟! رئیس مجلس در واکنش به این تذکر از اعلمی خواست به رای مجلس اخترام بگذارد، همچنان که او دلسوزی اعلمی برای بازنشستگان را تصدیق میکند. اعتراض به عملکرد هیات رئیسه بدین جا ختم نشد و الیاس نادران هم در تذکر دیگری برای هیات رئیسه اظهار تاسف کرد. صبح دیروز الیاس نادران قصد بیان تذکری داشت که هیات رئیسه متوجه آن نشد و پس از آغاز رای گیری هم حداد عادل به همین دلیل اجازه بیان تذکر را به نادران نداد. ولی او به نشانه اعتراض روی صندلی خود ایستاد و همچنان شماره و آیین نامه مجلس را بالای سر خود نگه داشت. محسن کوهکن که به نظر میرسید برای قانع کردن او برای انصراف از تذکرش، با او گفتوگو میکرد، از جانب نادران مورد هجمه قرار گرفت و به عقب رانده شد. بالاخره رئیس مجلس ناگزیر از اجازه تذکر به او شد و نادران گفت: من برای هیات رئیسه متاسفم. همه کسانی که این طرف نشستهاند[با اشاره به اعضای سمت چپ هیات رئیسه] دیدند که من میخواهم تذکر دهم. رای گیری شما غلط بود چون فقط برای پیشنهادات مکتوب میتوان رای گیری کرد در حالی که شما برای رفع ابهام در پیشنهاد کمیسیون عمران، مطالبی را شفاها به آن افزودید. پاسخ حداد خیلی کوتاه و مختصر بود.«خونسرد باشید». پس از آن نجابت، سبحانینیا و کوهکن دور نادران جمع شدند و سبحانی، خوش چهره، مفتح و محبینیا نیز دور حداد عادل افروغ در پی تذکر نادران در تذکر دیگری گفت: اعضای هیات رئیسه باید متوجه مقام جناحین مجلس باشند. مسائل حساس است. من شاهد بودم که آقای نادران دقایقی برای تذکر خود ایستاده بودند. چرا به بعضی تذکرات کلیدی و حساس توجه نمیکنید؟ وقتی چیزی مصوب میشود دیگر احدالناسی نمیتواند آن را ملغی کند. صحن علنی مجلس در حالی به پایان میرسید که اعلمی و مصباحی مقدم در حال تماشای CD جلسه دیروز مجلس در Laptop خود بودند و آن را به عنوان شاهد خود برای اثبات وقت اندک ارائه شده از سوی هیات رئیسه جهت اخذ رای در مورد پیشنهاد خود به دیگر نمایندگان نشان میدادند و سخنان حداد عادل مبنی بر تخصیص یک دقیقه وقت برای این مورد را تکذیب میکردند. اگرچه زنگ پایان مجلس به صدا در آمد ولی اعلمی به درخواست خبرنگاران بار دیگر تقسیمبندی 720 میلیارد را با صدای بلند رو به جایگاه آنان تکرار کرد. احمد توکلی همک رو به خبرنگاران با لبخند گفت: به اینهاتوجه نکنید، امروز عصر گزارش کیسیون تلفیق میآید و میبینید که چنین چیزی در آن نیست، تا عصر صبر کنید. اعلمی هم به کنایه و با اشاره به توکلی ادامه داد: آقای که خودش را پروفسور میداند خودش هم در آن جلسه بوده است! اعلمی اضافه کرد: حالا که من این اقلام را اعلام کردم آنها حساب میبرند و آن را حذف میکنند. در راهروهای مجلس خبرنگاران به دنبال مظفری و احمدی میگشتند تا دلیل استعفایشان را که اعلمی و طلایی نیک خبرش را به خبرنگاران در پایان جلسه داده بودند، بپرسند. از علی احمدی خبری نبود ولی مظفری با بیان اینکه هیات رئیسه از اعلام وصول استعفایش خودداری کرده است، گفت: در اعتراض به مصوبه شب گذشته و موافقت مجلس با درآمدهای مشکوک الوصول دولت که مشخص نیست به چه شکلی میخواهد خروج شود، ترجیح میدهم از سمت نمایندگی استعفا دهم. به اعتقاد وی، این برنامه نویسی و بودجه ریزی به نفع و مصلحت کشور نیست. نماینده مردم نیشابور با بیان اینکه نمیخواهد در این شیوه توزیع منابع که ملت و مملکت را بیچاره میکند دخیل باشد، این روند را بسیار نامطلوب و ظلم آشکار ارزیابی کرد و در متن استعفای خود آورد: احساس مینمایم امکان نمایندگی واقعی از طرف مردم با توجه به شرایط و نحوه تصمیمگیریها در مجلس شورای اسلامی مخصوص بحث بودجه (از جمله جلسه مورخ 22 اسفند ماه کیسیون تلفیق) برای اینجانب فراهم نمی باشد و بدینوسیله ضمن احترام به ملت بزرگ ایران، استعفای خود را از سمت نمایندگی در مجلس شورای اسلامی اعلام میدارم.