گروه بینالملل: ایگور ایوانف دبیرشوراى امنیت روسیه دردیدارباعلى لاریجانى همتاى ایرانى خود درتهران اعلام کرد تمامى جنبه هاى پرونده هسته اى ایران باید از طریق مذاکره حل شود تا زمینه براى دستیابى به یک توافق فراهم شود.دبیر شوراى عالى امنیت ملى ایران نیزابرازامیدوارى کرد روسیه بتواندازظرفیت هاى خود براى کمک به حل مسائل پرونده هسته اى ایران استفاده کند. در جریان مذاکره تلفنى على لاریجانى و خاویر سولانا مسئول سیاست خارجى اتحادیه اروپا نیز طرفین برضرورت تداوم رایزنیها براى دستیابى به راه حل مشترک براى حل پرونده هسته اى ایران تاکید کردند. این در شرایطى است که اعضاى دائم شوراى امنیت و آلمان قرار است طى روزهاى آتى درمورد پرونده هسته اى ایران و نتایج دیدارهاى خاویر سولانا و على لاریجانى گردهم آیند .اما اظهار نظرهاحاکى از وجود اختلاف نظر میان اعضاى دائم شوراى امنیت درمورد نحوه تصمیم گیرى در قبال پرونده هسته اى ایران است .آمریکا و انگلیس براین تصورند که با اعمال تحریم علیه ایران ، تهران را وادار به توقف فعالیت هاى هسته اى صلح آمیزخواهند کرد.برهمین اساس دولتمردانآمریکا به منظور به بن بست کشاندن روند رو به رشد رایزنیهاى دیپلماتیک ایران و اروپا ،از محدود بودن زمان براى مذاکرات ایران و اروپا سخن به میان مى آورند.اما اتحادیه اروپا خواستار تداوم رایزنیهاى دیپلماتیک براى دستیابى به راه حل مشترک براى حل پرونده هسته اى ایران است .در واکنش به تحرکاتآمریکا و انگلیس ،سرگئى لاوروف وزیر امورخارجه روسیه اعلام کردمسائل مربوط به پرونده هسته اى ایران تنها ازطریق گفتگوو راهکارهاى سیاسى قابل حل خواهد بود.چین نیز معتقد به حل دیپلماتیک پرونده هسته اى ایران است و نسبت به اعمال تحریم علیه ایران هشدار داد. کشورهاى عربى منطقه خاورمیانه نیز خواستار حل پرونده هسته اى ایران از طریق گفتگو شده اند.این درحالیست که کاندولیزا رایس وزیر امورخارجهآمریکا با سفر به کشورهاى عربى منطقه درتلاش است با تهدید آمیزجلوه دادن فعالیت هاى صلح آمیز هسته اى ایران ، کشورهاى عربى منطقه راعلیه ایران تحریک کند اما اظهار نظرهاى مقامات کشورهاى منطقه حاکى از ناکامى رایس در دستیابى به اهداف فزون خواهانه اش علیه ایران است . باتوجه به این واقعیات و همچنین مخالفت گسترده با هرگونه تحریم علیه ایران،ادعایآمریکا مبنى برایجاد اجماع جهانى علیه ایران ، تبلیغاتى و باهدف فریب افکارعمومى جهان است . واقعیت آنست که رویکرد کشورهاى درحال توسعه در بهره مندى از تکنولوژى هسته اى صلح آمیز رو به گسترش است و جامعه جهانى هرگونه تلاش براى محروم کردن ایران در استفاده از تکنولوژى هسته اى صلح آمیز را نشانه آشکارى ازتلاش قدرتهاى بزرگ براى محروم کردن کشورهاى درحال توسعه در استفاده از فناورى مذکور مى داند .به همین دلیل آمریکا در پیشبرد اهداف زیاده خواهانه اش براى توقف فعالیت هاى صلح آمیز هسته اى ایران ناکام مانده و در انزوا قرار گرفته است.