محمود احمدینژاد، رئیسجمهور، روز گذشته در مراسم تودیع و معارفه رییس سابق سازمان مدیریت و برنامهریزی و رییس جدید این سازمان، بر ضرورت ایجاد تحول اداری در کشور تاکید کرد و اظهار داشت: سازمان مدیریت و برنامهریزی باید سازمانی چابک باشد و در مرکز و تقل اندیشه قرار گرفته و از انجام امور اجرایی بپرهیزد. به گزارش ایسنا، محمود احمدینژاد در این مراسم، پس از سخنان فرهاد رهبر، رییس سابق مدیریت و برنامهریزی و اهدای لوح به وی به چشمانداز 20 ساله کشور اشاره کرد و گفت: همان طور که میدانید ما بر اساس چشمانداز باید کشوری پیشرفته، مقتدر و الگو داشته باشیم؛ به نحوی که به عنوان یک جامعه نمونه در منطقه معرفی شود. رئیسجمهور با بیان اینکه یکی از مهمترین کارها در جهت پیشرفت کشور، اصلاح ساختارها و روالهای اداری است، گفت: این وظیفه مهم دولت است. باید ساختار اداری داشته باشیم که ظرفیت پیشرفت و جهش ملت ایران را داشته باشد. ما با یک ساختار اداری که دارای بازدهی 6 یا 7 دهم است، نمیتوانیم کار کنیم. لذا باید ساختار اداری ما چابک، منسجم، تصمیمگیر و مصمم برای اجرای تصمیمات بزرگ باشد و بتواند مشکلات را به سرعت حل کند. وی با بیان این که، در حال حاضر با یک سازمان در هم پیچیده مواجه هستیم اظهار داشت: به همین علت، وقتی تصمیمی در مرکز گرفته میشود، در هزار توی سیستم اداری محقق نمیشود و خروجی آن بر تصمیمات و اهداف اولیه منطبق نیست و یا اینکه تطبیقش پایین است که باید اصلاح شود. وی با بیان اینکه نظام برنامهریزی ما باید روشن و شفاف باشد تا تمام مردم و دلسوزان، این نظام را بفهمند و امکان مشارکت در آن را داشته باشند، گفت: اگر تصور کنیم که در یک اتاق بسته میتوانیم امور را به پیش ببریم و کشور را بسازیم اشتباه میکنیم؛ چرا که ملت است که کشور را میسازد. باید نظام برنامهریزی ما به گونهای باشد که بتوانیم زمینهای را برای مشارکت مردم فراهم کنیم. احمدینژاد با بیان این مطلب که اگر ملت در تحقق برنامهها، همراهی و همکاری نداشته باشند، هیچ برنامهای محقق نمیشود، گفت: نظام برنامهریزی ما نباید تحت تاثیر فشارهای سیاسی و گروهی باشد، باید متحول شود، به نحوی که بتواند در بهترین سرعت، امور را محقق کند. احمدینژاد گفت: البته نمیخواهم زحماتی را که در طول سالیان کشیده شده، زیر سوال ببرم، کارهای فراوانی شده، ولی به نظر من عمده کارهایی که برشمردم بر عهده این سازمان (مدیریت) است. رئیسجمهور گفت: هم اکنون بیش از 50 پروژه در ذهن من هست که زمان و قیمت تمام شده آن در هیچ معیار و چارچوبی نمیگنجد. وی با بیان این که سازمان مدیریت و برنامهریزی، مغز برنامهریزی و نظارت بر تحقق برنامههاست، گفت: طبق قانون، امور اجرایی و برنامهریزی آن مختص رئیسجمهور است و رئیسجمهور نیز میتواند وظایف خود را در این راستا واگذار کند. سازمان مدیریت و برنامهریزی، بازوی رئیسجمهور در امر برنامهریزی و نظارت است، البته همه دستگاههای اجرایی این گونه هستند و هیچ کدام جزیره مجزا نیستند، همه در قالب قوه مجریه فعالیت میکنند و یک ماموریت دارند که آن نیز ساختن ایران است، ولی همان طور که گفتم، سازمان مدیریت و برنامهریزی جزیی از رئیسجمهور است. این سازمان باید برنامه بدهد، طراحی کند و بر تحقق برنامهها به نمایندگی از رئیسجمهور نظارت داشته باشد. سازمان مدیریت و برنامهریزی دارای بالاترین سطح اندیشه در نظام اجرایی و اداری، حیطه مسئولیتها تعریف و روشن میشود، گفت: با این تغییر و تحولات، وزیری که رئیسجمهور معرفی کرده باید از نحوه اجرایی شدن برنامههای خود به رئیسجمهور، مجلس و سازمان مدیریت و برنامهریزی به عنوان نماینده رئیسجمهور، گزارش دهد. احمدینژاد با طرح این پرسش که آیا بدنه کارشناسی سازمان مدیریت و برنامهریزی نمیتواند مشکل مسکن راحل کند و در مورد مساله مسکن یک برنامه بدهد؟ گفت: مادرحال حاضر با مشکل مسکن گریبانگیر هستیم و نمیتوانیم تا ابد گرفتار این مشکل باشیم. به عنوان مثال یک کارمند عادی که دریافتیاش 300 هزار تومان است چگونه میتواند در تهران برای خود منزلی تهیه کند؟ به طور معمول 60-70 درصد از این پول صرف اجاره میشود. از سویی رسانهها سطحی از زندگی را به مردم معرفی میکنند که با این الگوی درآمدی نمیتواند زندگی کند؛ چرا که مقدار زیادی از آن برای اجاره میرود. امروز جوانان ما به خاطر این امر نمیتوانند ازدواج کنند. امروز میبینیم که زنان مردان برای حل مشکلات معیشتی مجبور هستند چند شغل داشته باشند و این فاجعه است. زیرا، باید تمام جوانی و نیروی خود را صرف کار کردن کنند به تشکیل خانواده بپردازند. وی افزود: ما در قضیه بنزین، لایحه 5/3 میلیارد دلاری را به مجلس دادیم و دوستان محترم در مجلس این لایحه را از 5/3 میلیارد دلار به 5/2 میلیارد دلار تقلیل دادند و گفتند؛ این یک میلیارد دلار را در جای دیگر صرف میکنیم؛ در صورتی که به نظر ما این امر خارج از برنامه است. البته من قبول دارم ما کار زیاد داریم، ولی باید کارها در داخل برنامهها باشد. خوب است که برای کارهای عمرانی برنامهریزی کنیم و پول بدهیم . دولت نیز دولت کار است، ولی همه چیز باید در چارچوب برنامه باشد. برخی از شخصیتهای موثر مشکل خود را میگویند و خود نیز نسخه را میپیچند. رئیسجمهور در ادامه به خدمت فرهاد رهبر اشاره کرد و گفت: من و فرهاد رهبر با تفاهم و به اتفاق ترجیح دادیم که ایشان جای دیگری خدمت کنند، جا برای فعالیت ایشان باز است.
آمادهام هر بار سنگینی را برای خدمت به مردم به دوش بکشم
اصلیترین نقش سازمان مدیریت انسجام نظام اجرایی کشور است و انسجام موجود در نظام بودجهریزی کشور میتواند برنامهریزیهای کلان را محقق نماید. به گزارش فارس، فرهاد رهبر در مراسم تودیع خود با تشکر از دوراندیشی، بلندبینی، تیزهوشی و شناخت مقام معظم رهبری گفت: در طول خدمتم در سازمان مدیریت تلاش کردهام تا تمام ارشادات و دستورات مقام معظم رهبری را مو به مو اجرا کنم. وی افزود: رئیسجمهور این توفیق را نصیب من کرد تا بتوانم در یکی از مهمترین سازمانهای کشور به مردم خدمت کنم و از شروع بکار دولت نهم در خدمت رئیسجمهور بودهام، هستم و خواهم بود. وی در ادامه تاکید کرد: از رئیسجمهور سپاسگزارم که مسئولیت سنگینی را از دوش من برداشته و اکنون در سنگر علم در حال خدمت هستم و آمادهام هر بار سنگینی را برای خدمت به مردم به دوش بکشم. وی همچنین از وزیران دولت و نمایندگان مجلس به خاطر تعامل خوب و سازنده تشکر کرد و با اشاره به فعالیت خبرنگاران در انعکاس اخبار سازمان مدیریت و برنامهریزی اظهار داشت: از رسانهها و خبرنگاران به خاطر انعکاس خوب و دقیق فعالیتهای سازمان مدیریت و برنامهریزی تشکر میکنم و خبرنگاران با سوالات موشکافانه خود به ما ارایه طریق میکردند. فرهاد رهبر با اشاره به اینکه در روز معارفه خود در این همین سالن بر استقلال رای، فارغ از نگاه سیاسی در سازمان مدیریت تاکید داشته است، گفت: ما مو به مو، اصول این سازمان را رعایت کرده و از امتحان سربلند بیرون آمدیم، ما قبل از هر تصمیم نظر کارشناسی خود را ارایه میکردیم، اما بعد از اتخاذ تصمیم مطیع بودیم. وی تاکید کرد: از لحظه ورودم به این سازمان، ایراداتی نیز در این سازمان مشاهده کردهام که رفع آنها همواره در دستور کار ما قرار داشته است و امیدوارم که منصور برقعی بتواند سازمان مدیریت و برنامهریزی را به عنوان سازمان مقتدر برای فرماندهی کل اقتصاد کشور حفظ نماید. وی مراسم تودیع و معارفه را به مسابقه دومیدانی تشبیه کرد که در آن دونده اول، چوب را به دونده تازه نفس میسپارد و هستند که از تجربیات آنها باید استفاده کرد.
انتظار رئیسجمهور از سازمان مدیریت را برآورده خواهم کرد
باید مجال زیادی برای گفتگو با بدنه سازمان مدیریت در نظر گرفته شود تا بتوانیم با همکاری مشترک انتظارات رئیسجمهور از این سازمان را محقق کنیم. به گزارش فارس، منصور برقعی در مراسم معارفه خود به عنوان رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی گفت: از حسن اعتماد رئیسجمهور سپاسگذارم که مسئولیت مهم سازمان مدیریت را به من محول کردهاند و امیدوارم در مجموعه سازمان مدیریت و برنامهریزی مطالب فراوانی را فرابگیرم و دستاوردهای سازمان مدیریت در این دوران تاثیرات مثبت زیادی در زندگی مردم داشته باشد. وی با اشاره به تشویق طولانی کارکنان سازمان مدیریت در زمان سخنرانی فرهاد رهبر گفت: این تشویق نشاندهنده اثرگذاری فرهاد رهبر در سازمان مدیریت و علاقهمندی بدنه این سازمان به شخص وی میباشد. برقعی تاکید کرد: امیدوارم پیوستن من به مجموعه سازمان مدیریت و برنامهریزی به عنوان مرکز ثقل اقتصاد کشور، دستاوردهایی داشته باشد که اثرگذاری مثبتی را در زندگی مردم شاهد باشیم.