تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۸  ، 
کد خبر : ۱۸۹۱۸۵

اهداف آمریکا از حمایت تروریسم (بخش ششم)


برابر مدارک و گزارش‌های مطبوعاتی منتشره «مرکز بین‌المللی برخورد غیرخشونت‌‌آمیز کاربردی» که مقر آن در واشنگتن است، به برگزاری کارگا‌ه‌های آموزشی مرکز ایرانی (برخورد) غیرخشونت‌‌آمیز کاربردی» در دوبی کمک کرده است.«گذشته از رصد کردن ایران از دوبی و تعامل با ایرانیان آنجا، دولت بوش 76 میلیون دلار از کنگره درخواست کرده، این پول صرف کمک مالی به رادیو تلویزیون‌های فارسی‌زبان خارج از ایران ‌شد. این مبلغ همچنین برای برنامه‌های هنری، ورزشی و هر برنامه‌‌ای که به دموکراتیک شدن ایران کمک کند، هزینه می‌شود». دفتر امور ایران ایستگاه سیا در دوبی در ساختمان بلندی در مرکز این شیخ‌نشین قرار دارد. بنابر آنچه از منابع آشکار آمریکایی به‌دست آمده، این دفتر در طول سال‌های اخیر بارها میزبان گروه‌هایی از مقام‌های دولتی آمریکا بوده که در دفتر کار خود به دنبال کنترل بیشتر ایران و ایجاد تغییرات سیاسی در این کشور هستند و این دفتر به علاوه چندین نشست تحت عنوان سمینار و دوره‌های آموزشی برگزار کرده است.
سیا در اوایل سال 2006 میلادی و در هنگامه‌ای که واشنگتن علیه برنامه‌های هسته‌ای ایران به راه انداخته بود، قصد خود را برای ایجاد دفتری در دوبی و میزی در وزارت خارجه جهت برقراری ارتباط بیشتر با ایرانی‌ها و کنترل اوضاع این کشور علنی کرد. نیویورک‌تایمز در شماره پیش‌گفته به «نزدیکی جغرافیایی به ایران، حضور گروه زیادی از تاجران ایرانی در دوبی و رفت و آمد زیاد ایرانیان در این شهر» به عنوان 3 دلیل از دلایل انتخاب دوبی برای تاسیس «دفتر ایران سیا» اشاره می‌کند. بعد از فروپاشی شوروی و انحلال پیمان نظامی «ورشو»ـ که در مقابل پیمان ناتو به وجود آمده بود- بسیاری از تحلیلگران سیاسی که شناخت عمیقی از ماهیت استعماری و سلطه‌طلبانه کشورهای غربی نداشتند، پیش‌بینی می‏کردند «ناتو» نیز منحل خواهد شد زیرا با فروپاشی شوروی و بلوک شرق و سامانه‌ فکری کمونیسم و در نتیجه انحلال پیمان ورشو، دیگر تهدید بزرگی از لحاظ نظامی علیه غرب و آمریکا وجود ندارد و دلیلی برای تداوم حیات ناتو نیست اما در عمل اتفاق دیگری افتاد.

 

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات