تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۶  ، 
کد خبر : ۱۸۹۲۱۷
با انتقاد از رفتار ریاکارانه و جنگ‌طلبانه آمریکا

چامسکی: دولت بوش به شیوه هیتلر عمل می‌کند


نوام چامسکی از منتقدان آمریکایی با اشاره به یاغی‌گری و تجاوزگری دولت آمریکا تصریح کرد دولت بوش در این حوزه مانند هیتلر عمل می‌کند.
استاد زبان‌شناسی دانشگاه ام.آی.تی در گفت‌وگو با «واشنگتن پریزم» افزود: یاغی‌بودن یعنی از فرمان پیروی نکردن. یکی از جالب‌ترین مثال‌ها در تاریخ عصر کنونی کشور کوبا است. آیا این کشور خطری تهدید کننده برای ایالات متحده می‌باشد؟ آیا هرگز خطری بوده؟ تنها موردی هم که می‌توان به آن اشاره کرد زمانی بود که دولت جان اف‌کندی تهدید کوبا را به طور مصنوعی ساخت.
چامسکی تصریح کرد: آنچه که مدارک نشان می‌دهند گویای این حقیقت است که رژیم آقای کاسترو، مقاومتی موفق علیه سیاست‌های آمریکا بوده و می‌باشد. سیاست‌هایی که به دوره دکترین مونرو از سال 1823 باز می‌گردد، آنها (رژیم کوبا) در مقابل ارباب این منطقه مقاومت نشان می‌دهند و این برای آمریکا غیرقابل تحمل است. به همین دلیل از طرف آمریکا کشوری یاغی محسوب می‌شوند. کوبا در لیست کشورهای حامی تروریزم قرار ندارد. در واقع فقط یک کشور از آن لیست خارج شده است و آن کشور عراق در دوره رهبری صدام حسین بود. او از لیست خارج شد تا دولت رونالد ریگان، که اکثرشان همین افرادی هستند که در دولت فعلی بوش مشغول فعالیت می‌باشند، بتوانند اسلحه بفروشند. بنابراین رژیم صدام از لیست خارج شد و برای پرکردن خلا، کوبا وارد لیست شد. آیا دلیل حمایتشان از تروریزم بود؟ در آن زمان کوبا از قربانیان تروریزم بود. اینها تبلیغاتی بیش از طرف آمریکا نیست. شما اگر فرمان نبرید، به عنوان کشوری یاغی شناخته می‌شوید.
چامسکی در ادامه به قرار گرفتن دکترین «حمله پیشگیرانه» در استراتژی جنگی آمریکا اشاره کرد و گفت: این نوع حمملات قدمتی طولانی در تاریخ بشریت دارند، اما حقیقت امر این است که حمله پیشگیرانه معنای واقعیش همان «تجاوز» است. هر کس خشونت و تجاوز را در سرآمد کار خود قرار می‌دهد و به کشوری حمله می کند (مثل حمله هیتلر به لهستان) به اسم حمله پیشگیرانه این عمل را انجام می‌دهد. آنها ادعا می‌کنند که خطری را حس می‌کردند و می‌بایست از خود دفاع می‌کردند. ما این ادعاها و اقدامات را جدی نمی‌گیریم، به خصوص وقتی که مدعی آمریکا است. این یک تجاوز صریح است و نه جلوگیری از خطر. وقتی تجاوز از طرف متحدان دولت‌های قدرتمند سر می‌زند، ما عکس‌العملی نشان نمی‌دهیم ولیکن به کشورعای مخالف چنین دولت‌هایی اعتراض می‌کنیم. متأسفانه این طرز رفتار کشورهای بی‌قانون است. بعنوان مثال اگر ایران با اشاره به خطر وجود اسلحه‌های اتمی در اسرائیل و رفتار خصمانه آن دولت تصمیم به حمله پیشگیرانه و اشغال آن کشور برای دفاع از هستی خود بگیرد، آیا ما این اقدام را قانونی حساب می‌کنیم؟ نه، چون دولتی که با آنان مخالفت داریم، دست به چنین اقدامی زده است، اما اگر اسرائیل دست به حمله بزند، آن اقدام را قانونی می‌شماریم!

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات