رئیس هیات مدیره انجمن مهندسی حمل ونقل ریلی ایران با اشاره به اینکه در ایران به سوخت یارانه میدهیم، اما برای زیربناها بودجه پرداخت نمیکنیم، خاطرنشان کرد: ما کاسه گدایی دست نگرفتهایم که مترو بسازیم! ما جوسازی نمیکنیم.محسن هاشمی در نشستی اظهار کرد: در آستانه اجرای قانون هدفمند کردن یارانهها که عمدتا حذف یارانه سوخت را پیگیری میکند، بهترین وسیله برای حمل ونقل راه آهن است که متاسفانه در ایران مورد توجه کافی قرار نگرفته است.وی با بیان این که پیش از اجرای این قانون باید به مبحث راه آهن میپرداختیم که تا اکنون وضع بهتر باشد و تنش کمتری به مردم وارد شود، تصریح کرد: راهآهن و قطار شهری بر اساس قوانین ابلاغی ساخته میشود، اما متاسفانه گفته میشود که قوانین اجرا نمیشود.وی با بیان این که حجم بسیاری از سفرهای درونشهری با استفاده از مترو و توسط قشر یارانهپذیر جامعه انجام میشود، اضافه کرد: عدالت یعنی تصویب قوانین خوبی که خواسته مردم است.
وی تصریح کرد: بنا به قانون باید 75 درصد از سفرهای درون شهری از طریق حمل و نقل عمومی پوشش داده شود و ظرفیت استفاده از ریل باید به 30 درصد برسد.هاشمی با بیان اینکه این قوانین برای اداره کشور نوشته شده و ما هم باید پاسخگو باشیم، تصریح کرد: به دلیل شرایط تحریم و وام ندادن خارجیها دچار مشکل شدیم و برای مقابله با تحریمها قوانین را پیگیری کردیم، اما در داخل کشور هم شرایط بهتری نداشتیم.او با بیان اینکه اکنون در شرایطی هستیم که دولت نباید تضعیف شود، ادامه داد: عدم تخصیص بودجه به دلیل سوء تفاهمها است و باید بزرگان کشور مشکل را حل کنند.رئیس هیات مدیره انجمن مهندسی حمل ونقل ریلی با اشاره به این که در مورد قیمت بلیت قوانینی وجود دارد و دولت باید مابهالتفاوت را پرداخت کند، تصریح کرد: مترو از 80 کیلومتر در سال 1383 اکنون به 126 کیلومتر افزایش یافته است، اما نمیتوانیم از ظرفیت موجود استفاده کنیم، زیرا تجهیزات ما مشکل دارد.وی با اشاره به این که برای حفر تونل در کشور با مشکل روبرو نیستیم، خاطرنشان کرد: این توهین به تخصص ایرانی است که کار را به دلیل کمبود بودجه پیش نمیبریم.وی با بیان اینکه هشت کیلومتر تونل در عمق 90 متری و دو بانده ساختهایم، تصریح کرد: مشکل اصلی قطار برون شهری قیمت سوخت است.