تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۸۹ - ۰۸:۴۸  ، 
کد خبر : ۱۸۹۳۸۸

سفیر وحدت و مقاومت


سعدالله زارعی
 «استقبال گرم لبنانی ها از احمدی نژاد مهم نیست، حتی سنگ انداختن او به سوی ما هم مهم نیست، اینکه به نزدیکی مرز ما بیاید و این جمله خود را تکرار کند که «اسرائیل رفتنی است» هم مهم نیست، مهم این است که در این سفر، احمدی نژاد روابط ایران را با دولت لبنان به سطح استراتژیک خواهد رساند.»
این بخشی از سخنان «تزیپی لیونی» رئیس حزب کادیما و وزیر خارجه سابق رژیم صهیونیستی است که در حین سفر رئیس جمهور ایران به لبنان بیان کرده است. از نظر لیونی و سایر مقامات و گروههای این رژیم غاصب و نیز از نظر مقامات آمریکایی نکته اساسی و حساس در سفر دکتر محمود احمدی نژاد این است که ایران هم محور مقاومت باشد و هم محور وحدت و همگرایی منطقه ای. اگر ایران، تنها محور مقاومت باشد، گروهی از دولت ها، احزاب و شبکه های اجتماعی در خاورمیانه در مقابل آن قرار گرفته و این نظام اسلامی را تضعیف خواهند کرد و این امید را برای جبهه غرب به وجود می آورد که در نهایت از سوی همین دولت ها و ... مهار گردد.
سفر هیات ایرانی بیش از هر چیز بر مبنای وحدت و همگرایی شکل گرفت البته وحدتی که با حفظ هویت و اصول «بلوک مقاومت» همراه بود. تماس تلفنی رئیس جمهور با مقامات ارشد اردن، عربستان و سوریه و اینکه آنان بطور رسمی در جریان جزئیات برنامه سفر هیات ایرانی قرار گرفتند فضای سیاسی و رسانه ای دولت های عربی را به نفع اهداف این سفر تلطیف کرد تا جایی که بعضی از شبکه های تلویزیونی منطقه ای که خصومت دیرینه ای با جمهوری اسلامی داشتند تا حدود زیادی همراهی کردند. اولین اظهارات رسمی رئیس جمهور که ساعتی پس از ورود به کاخ بعبدا انجام شد نیز بر این نکته تاکید داشت. حضور رهبران همه گروهها و احزاب سیاسی لبنان در ضیافت ناهار و شام که در طول سالهای اخیر بی سابقه بود تا جایی که امین جمیل خطاب به دکتر احمدی نژاد گفت: «چند سالی است که ما دور هم جمع نشده بودیم». دکتر احمدی نژاد بدرستی در جلسه مشترک احزاب لبنانی گفت «تفرقه بزرگترین دشمن لبنان و وحدت مهمترین نیاز آن است». در واقع اظهارات لیونی که ترجمان نگاه صهیونیست ها به سفر هیات ایرانی به بیروت است به خوبی نشان داد که ایران در این سفر دقیقاً به هدف اصلی زده است.
در این بین واکنش آمریکا به سفر احمدی نژاد عجز آلود و تا حدود زیادی احمقانه بود. مقامات رسمی آمریکا از سفر رئیس جمهور ایران و اینکه ممکن است این سفر موضوع پرونده حریری را به نفع مقاومت حل و فصل نماید، ابراز نگرانی کردند. این ابراز نگرانی به خوبی وضعیت پشت صحنه دادگاه رسیدگی به پرونده ترور حریری را برملا کرد چرا که اگر این پرونده سیاسی نباشد نباید کسی را نگران کند جالب این است که سعدالدین حریری نخست وزیر بعد از پایان سفر رئیس جمهور ایران به لبنان اعلام کرد که: «برخلاف مقامات ارشد عربی که وقتی به لبنان می آمدند، خیلی وارد جزئیات پرونده می شدند، رئیس جمهور ایران وارد جزئیات نشد و فقط به من گفت کاری نکنید که وحدت لبنان بهم بخورد.»
آمریکایی ها در یک موضع عجز آلود اعلام کردند که به دلیل سفر دکتر احمدی نژاد به لبنان توافق انجام شده بین واشنگتن-بیروت برای تجهیز ارتش لبنان را به حالت تعلیق درمی آورند این در حالی است که اگر غرب از کمک به تجهیز ارتش لبنان طفره رود با دست خود این موضوع را به ایران واگذار کرده است. واقعیت این است که مدت هاست دولت آمریکا امکان تاثیر گذاری بر تحولات لبنان- و بسیاری از کشورهای دیگر منطقه- را از دست داده است. وضعیت لبنان به خوبی نشان می دهد که سیاست آمریکا در خاورمیانه از اشتباهات فاحش و متداوم مقامات این کشور رنج می برد. بر این اساس «مایکل مالوف» یکی از ژنرالهای سابق پنتاگون یک روز پس از پایان سفر دکتر احمدی نژاد به لبنان با صراحت گفت: «آمریکا دیگر آن نفوذی را که سالها پیش در لبنان داشت، ندارد. واشنگتن زمانی می توانست تاثیرات مثبتی بر لبنان بگذارد ولی این کار را نکرد و اکنون حاصل آن سیاست های اشتباه را مشاهده می کنیم.» وی با اشاره به همگرایی کنونی ایران، ترکیه و سوریه گفت اکنون در خاورمیانه این محور جای آمریکا را گرفته و آن را کمرنگ کرده است.
یکی از روزنامه های لبنانی با اشاره به اهدای دستگاه بسیار پیشرفته «نانو اسکوپ» - که قادر است، اشیاء را 100 هزار بار بزرگتر از میکروسکوپ نشان دهد- به رئیس جمهور لبنان- که از طریق وی به دانشگاه بین المللی لبنان اهداء شد- نوشت سالهاست که به غرب می گوییم بیایید ما را در صنعتی شدن لبنان کمک کنید ولی آنان امتناع می کنند و حالا ایران بدون تشریفات دستاوردهای علمی خود را در اختیار ما می گذارد. در پایان سفر هیات ایرانی، جمع زیادی از تجار لبنانی طی بیانیه ای اعلام کردند که سفر رئیس جمهور ایران به لبنان به صنعت، تجارت و کسب و کار در لبنان رونق تازه ای خواهد داد چرا که اینک یک بازار بزرگ در خاورمیانه به روی ما گشوده شده است. تجار لبنانی با اشاره به امضای 16 سند همکاری اقتصادی میان ایران و لبنان- که عمده ترین آنها در حوزه انرژی و ساخت چند پالایشگاه بزرگ نفت در لبنان بود- اعلام کردند لبنان به زودی مرکزیت اقتصادی خود را در خاورمیانه احیا می کند.
واکنش رژیم صهیونیستی هم به این سفر شنیدنی بود. همزمان با حضور دکتر محمود احمدی نژاد در بیروت، این رژیم اعلام کرد که یک مانور 10 روزه را در آب های دریای مدیترانه برگزار می کند و در عین حال نیروهای زمینی و زرهی خود را به حال آماده باش در آورد در این روز باراک وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به بلندی های اشغالی جولان رفت و در حالی که از یک تانک پیاده می شد در پاسخ به سوال خبرنگار که در مقابل احمدی نژاد چه سخنی دارید اعلام کرد که «ما آماده ایم» در همان حال بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم در دومین روز حضور احمدی نژاد به منطقه شمالی فلسطین- همانجا که موجودیت نامشروع این رژیم در سال 1948 اعلام شد- رفت و اعلام کرد که اسرائیل ماندنی است. این عکس العمل فوری مقامات رژیم صهیونیستی به خوبی تزلزل این رژیم در مواجهه با مقاومت را مشخص می کند در واقع هم باراک و هم نتانیاهو قبول کردند که «اسرائیل رفتنی است» جالب این است که همزمان با دومین روز سفر رئیس جمهور به لبنان، جمع زیادی از ساکنان یهودی شهرک های صهیونیستی در قدس غربی در یک راهپیمایی و در حالی که به سمت ساختمانهای دولتی سنگ می زدند اعلام کردند که این همان سنگ های احمدی نژاد است که قرار بود او به سمت اسرائیل پرتاب نماید. این صحنه به خوبی نشان داد که اسرائیل از درون دچار فروپاشی عمیق است و این سخن احمدی نژاد از دقت بالایی برخوردار است: «دنیا بداند صهیونیست ها رفتنی هستند.»
یک نکته دیگر سفر این بود که در میان 16 یا 17 سند همکاری اقتصادی که به امضای مسئولان اقتصادی ایران و لبنان رسید، هیچ سند نظامی و امنیتی به چشم نمی خورد کما اینکه در میان اظهارات و برنامه های هیات ایرانی هم نشانه ای از برنامه خاص نظامی ایران در لبنان به چشم نمی خورد این موضوع به خوبی نشان داد که از نظر ایران، مسئله لبنان امنیتی یا نظامی نیست بلکه لبنان از یک سو نیاز به همدلی درونی و منطقه ای و از سوی دیگر نیاز به بازسازی اقتصادی دارد، این دو موضوعی است که کسی در آن مناقشه نمی کند؛ نه از درون لبنان و نه از بیرون کسی نمی تواند علیه همگرایی و یا علیه کمک به بازسازی اقتصادی لبنان حرف بزند. این بخشی از مدیریت هوشمندانه ای است که در این سفر با دقت دنبال شده است.
یک نکته مهم دیگر این سفر شادابی آن بود، سرودهایی که ساخته شد، مراسم نمادین برنج پاشی- که مادران برای بدرقه جوانان خود انجام می دهند- و گستره تصاویر حضرت امام خمینی(ره)، حضرت آیت الله العظمی خامنه ای- دام ظله- و آقای دکتر احمدی نژاد، سفر را الهام بخش کرده بود. در واقع روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در لبنان به یک جشن بزرگ، فراموش نشدنی تبدیل گردید. تاکیدات خاص مردم لبنان، مقاومت مسئولان و رسانه های لبنانی بر نقش احیاگر انقلاب اسلامی و رهبری پرجاذبه آن نشانگر آن بود که مردم لبنان رمز اقتدار خود را پیدا کرده اند. و این البته فقط حکایت لبنان نیست حکایت هر قطعه از خاورمیانه و شرق و غرب این منطقه است و چه کسی است که نتواند دست خدا را در این همه احساسات پاک مشاهده کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات