مطالب و مقالاتی که تحلیلگران و نظریهپردازان غربی درباره ایران ارائه میدهند، حاکی است که آنها از یکسو با نگاه به گذشته ملت ایران که در ادوار مختلف مانند دوره صفوی یا دورههای پیش از اسلام نقش امپراتوری و ابرقدرتی داشته و از سوی دیگر با مطالعه وضع کنونی ایران و پیشبینی آینده بر این باور هستند که ایران با شتاب به سوی «ابرقدرت شدن» یا حداقل «تبدیل شدن به قدرت برتر در خاورمیانه» حرکت میکند. غربیها که برای تامین منافع نامشروع و درازمدت خود برنامهریزیها کردهاند، ایران را به عنوان قدرتی میبینند که در آینده کشورها و دولتهای منطقه میتوانند در سایه آن، روابط خود را با غرب به صورت مناسب و برابر تنظیم کنند و از طریق پیوند با ایران قدرتمند، در مقابل زیادهخواهیها، زورگوییها و امتیازطلبیهای غرب بایستند. از این رو است که غربیها مبارزه گستردهای را با تمام ابزارهای اطلاعاتی، اقتصادی، سیاسی و جنگ رسانهای و علمیات روانی علیه ایران آغاز کردهاند و ایجاد پایگاههای مشابه ریگا، در شهرهای ایرانینشین جهان بویژه در کشورهای اطراف ایران یکی از پروژههای مهم آنها برای تضعیف ایران است. آمریکاییها مشخصا اعلام کردهاند که از طریق ایجاد پایگاههای مشابه ریگا در شهرهای ایرانینشین جهان، برای نفوذ به داخل ایران، جمعآوری اطلاعات، ارتباط با مخالفان ملت ایران و حمایت از آنها و بهکارگیری آنها در راستای طرحهای مورد نظر خود استفاده خواهند کرد.
بررسی فعالیتهای پایگاه ضدایرانی سیا (که با پوشش وزارت خارجه کار میکند) در دوبی که به بخشی از آن پیشتر اشاره شد، نشان میدهد که سازمان سیا با استفاده از عناوین و اصطلاحات غیرامنیتی مانند «دفتر مخالفان غیرخشونتطلب!» و دایر کردن کارگاههای آموزشی (جاسوسی) به جمعآوری، آموزش و تقویت مخالفان ملت ایران پرداخته و میکوشد تا با ایجاد سرپلهایی در اطراف ایران با داخل ارتباط برقرار و به تدریج جریانهای متعددی را ایجاد کند. این جریانها میتوانند اهداف و افکار متفاوتی داشته باشند (جریانهای فرقهای، منافقین، تجزیهطلب، وهابیت، ضددینی و حتی قاچاقچیان مواد مخدر) که نقطه مشترک این جریانها، شکست انقلاب اسلامی و سقوط جمهوری اسلامی است. از نگاه آمریکاییها، مدیریت و تقویت این جریانها، در فرآیندی- مثلا 10 ساله- میتواند ضمن درگیر کردن دستگاههای نظام با مسائل عدیده و تغییر فضا به ایجاد آشوبها، ناامنیها و خشونتهای فزاینده در ایران بینجامد و در نهایت به آسیب دیدن شدید امنیت ملت ایران و حتی تجزیه ایران منجر شود. یکی از فعالیتهای دفتر سیا در دوبی جذب افراد مستعد برای انجام عملیات روانی و جنگ رسانهای علیه ملت ایران است. راهاندازی شبکههای ماهوارهای و رادیویی تجزیهطلب به زبانهای آذری، عربی، بلوچی، ترکمنی و کردی از جمله اقدامات سازمان سیا است.