تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۱  ، 
کد خبر : ۱۹۱۱۶۴

حمایتهای گسترده از فتوای مقام معظم رهبری


حسین یاری
فتوای اخیر رهبر معظم انقلاب بازتاب بسیار گسترده ای در جهان اسلام داشته است.استقبال فوق العاده شخصیتها و علمای جهان اسلام از فتوای ایشان نشان می دهد که این فتوا تا چه اندازه در تحقق اصل تقریب مذاهب موثر بوده است.بر این اساس از شخصیت‌های اهل تسنن در لبنان از اقدام معظم له استقبال نموده و با تمجید از فتوای مقام معظم رهبری در مورد تحریم اهانت به صحابه و همسران پیامبر اکرم (ص) آن را مایه تقریب بیشتر مذاهب اسلامی دانستند.
قاضی "مالک الشعار " مفتی طرابلس و بخش‌های شمالی لبنان خواستار نزدیکی بیشتر میان شیعیان و اهل تسنن در تمامی زمینه‌ها بویژه در زمینه مبانی دینی شده و با اشاره به فتوا ی مقام معظم رهبری در خصوص تحریم اهانت به صحابه و همسران رسول گرامی اسلام این اقدام را ستودنی خواند و گفت که همه باید در این مسیر گام برداریم و ریشه اختلاف‌ها و اختلاف افکنی‌ها را بخشکانیم.
مهم ترین بخش سخنان مفتی طرابلس تاکید بر خشکاندن ریشه های اختلافات است.این اصلی ترین دغدغه ای است که باید در جهان اسلام مورد تاکید قرار گیرد.بر این اساس باید با تکیه بر نقاط مشترک و هدایت نقاط اختلاف به صحنه های مناظرات احترام آمیز مانع از سوء استفاده های دشمنان شد.
مفتی رابلس معتقد است اینکه این فتوا از سوی بزرگترین مرجع شیعیان در ایران و رهبر انقلاب اسلامی ایران اتخاذ کند، بسیار خوشحال‌کننده بود.
شیخ "ماهر حمود " امام جماعت مسجد قدس در صیدا نیز از این فتوا استقبال کرده و گفت که این اقدام می‌تواند فتنه‌ای که نزدیک به انفجار در کشورهای اسلامی بود را از بین ببرد.
شیخ ماهر محمود بعد زمانی صدور این فتوا را بیشتر مدنظر قرار داده است.بر این اساس امام جماعت مسجد قدس در صیدا با اشاره به زمانبندی دقیق صدور این فتوا و پایان دادن‌ آن به فتنه تاکید کرد که اتفاقات اخیر نشان داد که اگر این فتوا نبود، جامعه تسنن و تشیع آمادگی کامل برای بروز فتنه مذهبی را داشت.
همان گونه که تاکید شده است صدور فتوای اخیر مقام معظم رهبری جلوی فتنه ای بزرگ در عالم اسلام را گرفت.
همچنین حزب کار مقاوم به ریاست شیخ "زهیر الجعید " فتوای حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در خصوص تحریم اهانت به اصحاب و همسران پیامبر را نشان دهنده عمق روابط اعتقادی و برادری میان طوایف مختلف اسلامی دانست و بر ضرورت انتشار و تعمیم این فرهنگ در میان تمام مسلمانان تاکید کرد.
حزب کار مقاوم بر بعد فرهنگی این فتوا تاکید نموده است.واقعیت امر این است که فرهنگ سازی در خصوص تعمیم برادری میان فرق اسلامی کار مستمر و مداوم علمای جهان اسلام را می طلبد که خوشبختانه ظرفیت آن به طور کامل وجود دارد.
شیخ "عبدالناصر الجبری "، دبیرکل جنبش امت لبنان نیز در گفتگو با برنامه "مع الحدث که از شبکه تلویزیونی المنار لبنان پخش شد، فتوای مقام معظم رهبری را درباره حرام دانستن اهانت به صحابه و استفاده از کلمات تحقیرآمیز و توهین به "عایشه " همسر پیامبر اسلام ستود.
بر اساس اظهارات شیخ عبدالناصر الجبری، هوشیاری رهبران امت اسلامی راه را بر همه طرح‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی برای ایجاد فتنه قومی مذهبی خواهد بست.
هوشیاری علمای اهل تسنن لبنان در برابر فتنه انگیزیهای غرب در خصوص القای شکاف در جهان اسلام در موضع گیریهای آنها نسبت به فتوای رهبر انقلاب کاملا قابل مشاهده است.این هشیاری در نوع خود قابل تقدیر است .
همچنین شیخ "ماهر مزهر "، رئیس "هیئت اهل تسنن حمایت از مقاومت " در لبنان از دوراندیشی و دانش مقام معظم رهبری در جایز ندانستن اهانت به نمادهای اهل تسنن استقبال و تاکید کرد: امام خامنه‌ای از تمام ویژگی‌های مطلوب برای رهبر امت اسلامی برخوردار است.
واقعیت امر این است که رهبر انقلاب با صدور این فتوا بار دیگر نقش پررنگ رهبری خود در مواجهه با بحرانهای جهان اسلام را به اثبات رساند.ایشان در این خصوص با درکی عمیق مانع از بروز فتنه ای سخت میان فرق اسلامی گردید لازم به ذکر است که "وجیه البعرنی "، رئیس مجمع العکاری و نماینده سابق پارلمان لبنان از مواضع رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران و فتوای اخیر ایشان تقدیر نمود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات