تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۸۹ - ۰۷:۱۰  ، 
کد خبر : ۱۹۲۲۹۶
در بیانیه سران ملی مذهبی عنوان شد:

شورا جایگاه تمرین دموکراسی است


هشت نفر از فعالان ملی ـ مذهبی با صدور بیانیه‌ای خطاب به مردم از آنها خواستند در صورتی که تصمیم به شرکت در انتخابات دارند، به نامزدهایی که مخالف آزادی، عدالت و توسعه هستند، رأی ندهند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، در این بیانیه که به امضای عزت‌الله سحابی، حبیب‌الله پیمان، اعظم طالقانی، محمد بسته‌نگار، حسن یوسفی اشکوری، نظام‌الدین قهاری، رضا رییس طوسی و حسین رفیعی رسیده، آمده است: یکی از اهداف اساسی انقلاب شکوهمند مردم ایران علیه نظام دیکتاتوری سابق، آزادی، دموکراسی و اداره کشور بر اساس خواست عمومی و مشارکت همگانی در اداره امور زندگی خود بود شوراها به عنوان یک نهاد مردمی می‌تواند حد واسطی بین آحاد مردم و دولت و محل تلاقی آنها و نیز محلی برای تمرین دموکراسی و به ویژه مدیریت اجرایی و مواجهه با مشکلات پیش‌رو برای پیشبرد امر توسعه در همه ابعاد آن و نیز تربیت مدیران قوی از پایین به بالا باشد.
این بیانیه می‌افزاید: برخی بزرگان ملی مذهبی در سال‌های نخستین انقلاب با نگرش توحیدی به مردم و جامعه و با نگاه مشارکتی به دموکراسی تاکیدات ویژه‌ای بر امر شوراها (در سراسر کشور و به ویژه استان‌هایی چون کردستان) داشتند. این شوراها (البته در حد اختیاراتی که در آن هنگام برای آنها در نظر بود) می‌توانست به طور جدی پاسخگوی بخش مهمی از مطالبات منطقی و به حق قومیت‌ها و اقلیت‌ها و نیز حل‌کننده بسیاری از مسایل محلی و بومی و تمرکززدایی از دولت در اداره امور کشور و توزیع قدرت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در بین مناطق مختلف و نیز آحاد ملت و آزادسازی توان تصمیم‌گیری و اجرایی پارلمان، وزارت‌خانه‌ها و... برای امور کلان‌تر باشد.
در ادامه این بیانیه آمده است: داستان و سیر سرنوشت شوراها در جمهوری اسلامی عبارت است از تغییر مکرر قانون شوراها (و هر بار کاستن از اختیارات آنها) در دوره‌های مختلف مجلس شورا اما عدم اجرای همان قوانین مصوب در دوره‌ها و دولت‌های گوناگون تا آنکه شوراها در دولت گذشته با همان اختیارات محدود اما با توقعات بسیار بالای افکار عمومی آغاز به کار کرد. در ادامه آمده است: اما نخستین شوراها علی‌رغم اختیارات خاص و محدودشان (که در واقع بیانگر شورای شهرداری و نه شورای شهر بود) به شدت هم سیاسی شد و به جای برخورد کارشناسانه و ورود متخصصان در امور شهری، برخوردهای سیاسی و افراد به شدت حزبی درگیر شوراها شدند.
اختلافات نازل و غیر قابل توجیه در شورای تهران نیز مزید بر علت گردید و تابلوی شوراها در تهران را لکه‌دار نمود البته کارشناسان در معدود شهرهایی (که عمدتاً کوچک هستند) عملکرد شوراها در حل امور محلی را مثبت ارزیابی می‌کنند. در ادامه این بیانیه با تصریح بر اینکه سران جناح راست (و به ویژه طیف‌های افراطی آن) سیاست خود در برخورد با شورا بر عدم همکاری، مخالفت، کارشکنی و جوسازی تبلیغاتی (به ویژه با بهره‌گیری غیر قانونی از رسانه‌های ملی) قرار دادند، آمده است: این جریان می‌خواست رقیب را در همه حوزه‌ها زمین‌گیر کند و به شکست بکشاند در این میان مصالح و منافع محلی و شهری و امور عینی و رفاهی و روزمره زندگی مردم همانند مصالح و منافع ملی آنان اهمیت چندانی نداشت.
این امر خود بیانگر این تجربه مهم است که به علت مقاومت و کارشکنی جریان راست طرح این نکته که از طریق شوراها و موفقیت در آن می‌توان مسیر را به سمت سطوح بالاتر قدرت گشود، امری غیر واقع‌بینانه و نادرست است ضمن آن که در کشورهایی (همچون ترکیه) که این مهم توسط برخی جریانات میسر شده است، جدا از عدم تصلب ساختاری و کارشکنی جناح رقیب آن، جریان‌ها نیز بنا به عللی (همچون نقش برجسته فکری، اجتماعی، ارتباط عینی و مشارکت خدماتی در زندگی روزمره مردم و...) از یک پشتوانه قوی اجتماعی برخوردارند.
این بیانیه می‌افزاید: شرایط عمومی حاکم بر کشور ما از سال 79 پس از بستن فله‌ای مطبوعات یا فشارها و دستگیری‌های پی‌درپی همه ارکان حوزه مدنی و عمومی (اعم از احزاب و فعالان سیاسی، مطبوعاتی و... نهادهای مرتبط با روشنفکران و نویسندگان، دانشجویان، کارگران، زنان، قومیت‌ها و مراجع مذهبی، فضای مجازی اینترنتی و...) را تحت فشار قرار داده است، برخورد ویژه با انتخابات ریاست جمهوری نهم و به کارگیری حزبی پادگانی برای یکدست کردن قدرت سیاسی (که حتی باعث اعتراض افرادی در حد رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به شرایط برگزاری انتخابات و اعتراض ریاست مجلس به اعمال نفوذ نهادها و افرادی خاص در آن شد) بیانگر اراده یک طیف خاص برای بستن پیش از پیش فضای کشور و یکدست نمودن قدرت سیاسی و محدودسازی و حذف دیگر نیروهاست، مجموع این وقایع باعث کاهش و فروکش کردن انگیزه عمومی برای مشارکت فعال در انتخابات شده است.
اینک قلع و قمع بسیاری از نامزدهای غیر خودی و متفاوت شوراها در شهرهای مختلف نیز که انتخابات در برخی از شهرها را از حالت نیمه رقابتی خارج کرده و شرایط غیر آزاد و نابرابر در برگزاری انتخابات را تشدید کرده است. در ادامه این بیانیه با تاکید بر اینکه همچون انتخابات نهم ریاست جمهوری یک جریان ویژه که بهایی به منافع شهری و ملی و نیز رویکرد کارشناسی به امور شهری و ملی و بین‌المللی را ندارد، همچنان اراده حذف هر غیر خودی را از کوچک‌ترین تا بزرگ‌ترین حوزه‌های سیاسی اقتصادی، فرهنگی، دینی و... را در سر دارد، تصریح شده است: اینها همه در شرایطی است که ما و مجموعه‌ای از شخصیت‌ها و نیروهای منتقد و معترض سال‌هاست از هر نوع امکان و وسیله موثری برای گفت‌وگو با مردم، تشکیل حزب و سازمان و انجمن و... محروم هستیم.
در جامعه‌ای که فقط یک روایت شنیده می‌شود امکان گزینش آزاد و احسن (طبق آموزه قرآنی یستمعون القول فینبعون احسنه) وجود ندارد بنابراین برای افراد و نیروهایی چون ما حداقل شرایط لازم برای برخورد فعال با انتخابات فراهم نیست و آنچه برای ما در اولویت قرار می‌گیرد، مقدمات یک انتخابات آزاد و مشارکتی است با توجه به نکات بالا دموکراسی گفت‌وگویی و مشارکتی عملاً امری ممتنع است و خواسته اولیه ما برداشتن این موانع اساسی است. در پایان این بیانیه آمده است: ما امضاءکنندگان این بیانیه به آگاهی اراده آزاد و تصمیم مستقل همه مخاطبان خود و همه شهروندان تحت فشار و درد کشیده تهران احترام می‌گذاریم.
اگر کسانی قصد شرکت در انتخابات شوراها را دارند و شرایط را برای شرکت در آن مناسب می‌دانند، شما این توصیه را به آنها دادیم که به نامزدهای مورد تبلیغ جریان‌های ویژه که بهایی به برخورد کارشناسی برای حل امور شهری (همچون برخورد کارشناسی با امور ملی و بین‌المللی) نمی‌دهند و مخالف آزادی و عدالت و توسعه پایدار و همه جانبه‌اند، رأی ندهید.
نامه ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان به رییس سازمان صداوسیما
فارس: ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان در نامه سرگشاده‌ای به عزت‌الله ضرغامی رییس سازمان صدا و سیما به نحوه انعکاس اخبار این ائتلاف در رسانه ملی اعتراض کرد. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از ستاد خبری ائتلاف اصلاح‌طلبان این تشکل در نامه‌ای به رییس سازمان صدا و سیما با انتقاد از نحوه انعکاس اخبار این ائتلاف در رسانه ملی آورده است: ضرورت اتخاذ مشی بی‌طرفی و نگاه عادلانه در صدا و سیما که متعلق به عموم ملت می‌باشد، بر هیچکس پوشیده نیست و لزوم رفتار مبتنی بر عدالت خبری و دوری از غرض‌ورزی‌های جناحی بر رسانه ملی در ایام برگزاری انتخابات بیش از سایر اوقات احساس می‌شود تا در قضاوت مردم، امانت‌داری و عدالت‌جویی، حاصل ارزیابی‌ها باشد.
در ادامه نامه ائتلاف اصلاح‌طلبان آمده است: مع‌الاسف در برنامه‌های خبری رسمی ساعت 20 شبکه خبر و 30/20 شبکه دو جهت‌گیری خبری علیه اصلاح‌طلبان به عمل می‌آید که از آن جمله تخریب چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب، بزرگنمایی نقاط ضعف آنان، ایجاد اختلاف بین گروه‌های اصلاح‌طلب، نقد مغرضانه اقدامات اصلاح‌طلبان بصورت یکطرفه و ایجاد ابهام در ذهن بینندگان، تمسخر بعضی اقدامات و سخنان شخصیت‌های اصلاح‌طلب و انتشار اخبار قدیمی با هدف اختلاف‌افکنی می‌باشد و این در حالی است که همواره جهت‌گیری‌های خبری و گزارشی در خصوص گروه‌های موسوم به اصولگرا با دید مثبت ارایه می‌شود.
ائتلاف اصلاح‌طلبان در پایان‌نامه خود خطاب به ضرغامی تاکید کرده است: علی‌هذا خواهشمند است به برنامه‌نویسان و گزارشگران توصیه اکید فرمایید از این رویه ناپسند دست برداشته، امانت‌داری و بی‌طرفی سیاسی را در حوزه رسانه‌ای پیشه خود سازند تا به مصداق اصل یکصد و هفتاد و پنجم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که میثاق همگانی ملت شریف ایران است، آزادی بیان و نشر افکار با رعایت موازین اسلامی و مصالح کشور تامین گردد.
گزارش انتخاباتی روزنامه‌ها به وزارت کشور
رییس هیات بازرسی انتخابات استان تهران از بروز تخلفات انتخاباتی در برخی روزنامه‌های کشور انتقاد کرد. اسماعیل مسعودی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که برخی از روزنامه‌ها تبلیغات زود هنگامی برای حمایت از گروه‌ها و افراد خاص را برخلاف قانون آغاز کرده‌اند، اظهار داشت: بر اساس وظیفه قانونی هیات بازرسی انتخابات استان تهران این تخلفات را به وزرات کشور منعکس کرده است.
وی روزنامه‌های کارگزاران، اعتماد و اعتماد ملی را به واسطه چاپ عکس‌های جناح خاص که کاندیداهای شورای شهر محسوب می‌شود را از موارد تخلف انتخاباتی عنوان کرد و یادآور شد: این عکس‌ها که در صفحات اول این روزنامه‌ها چاپ شده نوعی تبلیغات زودهنگام محسوب شده که خلاف قانون انتخابات است.
رییس هیات بازرسی انتخابات استان تهران با تاکید بر این که بازرسان انتخابات باید مراقبت کنند هرگونه استفاده احتمالی کاندیداها از امکانات و تریبون‌های دولتی را گزارش دهند، تصریح کرد: در مقام بازرس هیچ‌کس حق ندارد از گروه و جناح خاصی حمایت کند و تنها قضاوت عادلانه و بی‌طرفانه شرط لازم برای بازرسان خواهد بود. وی در پایان خواستار نظارت کامل بازرسان در حوزه‌های انتخابیه و به خصوص شمارش آرا شد و گفت: بنابر گزارشات رسیده امور بازرسی انتخابات در استان تهران رتبه اول کشور را بر اساس نظم و انجام امور محوله کسب کرده است.
ناامیدی باهنر از ائتلاف نشانه عمق اختلاف
یک عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به اظهارات دبیرکل حزب متبوعش، گفت: وقتی آقای باهنر از ائتلاف اصولگرایان ناامید می‌شوند، نشان از شدت عدم هماهنگی اصولگرایان دارد. محسن یحیوی در گفت‌وگو با ایلنا، تصریح کرد: مایه تأسف است که اصولگرایان نتوانستند به یک لیست مشترک برسند؛ این اختلاف خروج از اصولگرایی است. نماینده تهران در مجلس هفتم شورای اسلامی با اشاره به اینکه مجموعه‌ها و گروه‌های زیادی نهایت تلاششان را در راه ائتلاف اصولگرایان صرف کردند اما هیچ یک از این تلاش‌ها جواب نداد، گفت: اگر اهداف واحد بود، باید به یک لیست واحد هم ختم می‌شد.
در این صورت احتمال توفیق اصولگرایان نیز افزایش می‌یافت و در مجموع با توجه به شرایط انتخابات، ائتلاف اصولگرایان یک ضرورت بود که امیدواریم تا وقت هست این امر محقق شود. این عضو جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به مجموعه‌هایی که در جهت ائتلاف اصولگرایان تلاش می‌کردند، گفت: یکی از این مجموعه‌ها شورای بزرگان اصولگرا بود که تمام سعی و توان خود را در جهت ائتلاف کلیه نیروهای اصولگرا صرف کرد اما به نتیجه نرسید، حالا عده‌ای می‌گویند این شورا کامل نبود و نمایندگان تمام تفکرات اصولگرا در آن حضور نداشتند.
یحیوی ادامه داد: من این اظهارات را وارد نمی‌دانم زیرا همین ترکیب که می‌گویند ناقص بود، هم نتوانست به ائتلاف برسد و نتیجه‌بخش باشد چه رسد به آنکه قرار بود این مجموعه بزرگ‌تر هم باشد. اگر خود این مجموعه می‌توانست یک لیست مشترک ارایه دهد، استدلال آنها که می‌گفتند شورای معتمدین کامل نبود، مقبول بود اما الان این نوع اظهارات هیچ مبنایی ندارد. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات اخیر دبیرکل حزب متبوعش، گفت: وقتی آقای باهنر از ائتلاف اصولگرایان ناامید می‌شوند، نشان از شدت عدم هماهنگی اصولگرایان دارد.
این عضو جامعه اسلامی مهندسین خاطرنشان کرد: وقتی ائتلاف شکل نمی‌گیرد، هر یک از طرف‌های مذاکره، دیگری را محکوم به عدم نرمش برای دست یافتن به لیست مشترک می‌کنند اما آنچه مسلم است، عدم رسیدن به لیست واحد نشان از فقدان آمادگی برای همکاری و تعامل بین احزاب و نیروهای اصولگرا است. یحیوی افزود: اصولگرایان نتوانستند معدلی از معیارهای خود را ارائه کنند تا همه اصولگرایان راضی باشند و بتوانند در یک ائتلاف گسترده شرکت کنند، نتیجه این تصمیم عدم هماهنگی و استقلال هر کدام از مجموعه‌ها است.
انتخابات می‌تواند دوربرگردان اصلاح‌طلبان باشد
عضو هیأت بازرسی حزب همبستگی معتقد است، اصلاح‌طلبان می‌توانند پیروز انتخابات پیش رو باشند. محمدکاظم کرمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو خاطرنشان کرد: پس از شکستهای متوالی اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای اسلامی دوم، مجلس هفتم و ریاست جمهوری نهم که دلیل اصلی آن تشتت و تقسیم آراء بود اینک این طیف به درجه بالایی از عقلانیت و به وحدتی کم سابقه رسیده‌اند. وی افزود: به همین دلیل است که پیش‌بینی می‌شود اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو پیروز شوند حتی اگر در نتیجه، اکثریت شورای آینده با آنها نباشد.
عضو هیأت بازرسی حزب همبستگی کشور در ادامه وحدت را مبنا و پایه پیروزی اصلاح‌طلبان دانست و گفت: وحدت بوجود آمده مبنا و پایه پیروزی‌های آینده اصلاح‌طلبان دانست و گفت: وحدت بوجود آمده مبنا و پایه پیروزی‌های آینده اصلاح‌طلبان خواهد بود اگر پس از این هم برخی گروه‌ها در درون این جریان از زیاده‌خواهی و انحصارطلبی بپرهیزند و این رویه را ادامه دهند. این فعال سیاسی در ادامه پیش‌بینی نتیجه انتخابات آتی را دشوار عنوان کرد و افزود: این انتخابات می‌تواند دوربرگردان اصلاح‌طلبان باشد همچنان که شورای دوم دوربرگردان محافظه‌کاران بود.
وی تصریح کرد: معتقدم اگر اصلاح‌طلبان بتوانند حداقل چند کرسی از شورای شهر تهران کسب کنند، که احتمال آن نیز بسیار زیاد است این امر می‌تواند به منزله بازگشت زودهنگام اصلاح‌طلبان و مقدمه‌ای برای پیروزی‌های بعدی باشد. محمدکاظم کرمی در ادامه در خصوص موضع حزب متبوعش در انتخابات گفت: همبستگی یکی از ارکان جبهه اصلاحات بوده و خواهد ماند. وی تأکید کرد: این حزب از لیست ائتلاف اصلاح‌طلبان حمایت خواهد کرد البته ممکن است به صورت مستقل و با نام حزب از لیست حمایت کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات