تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۸۹ - ۰۸:۴۸  ، 
کد خبر : ۱۹۳۸۱۱

صادق الحسینی در گفتگو با فارس

مقدمه: یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت که هدف آمریکا از ناامنی‌‌ها در عراق میلیتاریستی کردن و باج‌گیری از حاکمان عربی منطقه است. صادق الحسینی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس درباره موضوع ایران هراسی، وضعیت منافقین، نشست سران شورای همکاری خلیج فارس،‌ ضعف عربستان سعودی، قدرت گیری ایران در منطقه، جنگ یمن و ... به اظهارنظر پرداخت که مشروح این گفتگو از نظر خوانندگان می‌گذرد.

ایران هراسی
وی در خصوص موضوع ایران هراسی که از سوی آمریکا و برخی کشورهای منطقه دنبال می‌شود، با بیان اینکه هم اکنون تمام اخبار منطقه و دنیا حول محور ایران است، گفت: به نظر من بدخواهان خارجی، نااهلان داخلی و اصحاب تیه (هسته‌های گمشده) که شامل گروه‌ها، افراد و کشورهای حیران هستند، تصمیم قطعی خود را بر این گذاشتند که ایران اسلامی امام گونه الگوی منطقه نشود.
الحسینی افزود: بر این اساس عملاً دو پروژه اسلام ایرانی و آمریکایی در منطقه در حال اجرا می‌باشد که اسلام آمریکایی خطرناک‌ترین پروژه منطقه است.
این کارشناس مسائل خاورمیانه با یادآوری اینکه آن زمان که امام (ره) از این موضوع سخن گفتند درک درستی از اسلام آمریکایی در بین ما وجود نداشت اما هم اینک ابعاد این نوع اسلام برای همگان آشکار و روشن است، اظهار داشت: اسلام آمریکایی یعنی انجام فرایض دینی، منهای سیاست که این در راستای زدودن اسلام از سیاست است.
الحسینی با اشاره به سوء استفاده از سفارش اسلام به گفتگو با فرهنگ‌ها و تمدن‌ها و ادیان مختلف، گفت: این سفارش اسلام هم اینک تبدیل به ابزاری برای مهار اسلام ناب محمدی و الگو شدن ایران اسلامی در منطقه شده است.
دستاوردهای مقاومت در منطقه
وی گفت: تلاش اصلی معاندان جمهوری اسلامی طی 10 سال اخیر ممانعت از دستاوردهای منطقه‌ای و بین‌المللی به وجود آمده طی سه دهه اخیر است. بیداری، بازگشت به اسلام واقعی و بازیابی هویت دینی از دستاوردهای مقاومت در منطقه است که این موضوع وحشتی را در طرف مقابل ایجاد کرده و تمام تلاش خود را برای جلوگیری از تداوم این پروژه توسط ایران به کار گرفته‌اند.
این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: مقابله با صدور انقلاب نیز در همین راستا بود چرا که از نظر آنها، ایران یک الگوی شیعه مقاوم، واقعی، انقلابی و نماد اسلام ناب محمدی است که باید با آن مقابله کرد چرا که به تبع آن شیعه هراسی در منطقه در حال انجام است.
الحسینی سخن گفتن از هلال شیعی و شیعی کردن منطقه توسط ایران را در راستای ایجاد ترس از ایران در منطقه خواند.
منافقین همانند «بلک واتر» بازوی سیاست خارجی آمریکا علیه ایران هستند
صادق‌الحسینی در پاسخ به این سوال که چرا با توجه به تروریستی بودن گروهک منافقین، آمریکا از این گروهک حمایت می‌کند؟ گفت: آمریکایی‌ها حامی پادگان اشرف، منافقین و تحرکات و اقداماتشان هستند چرا که منافقین برای آنها یک سازمان امنیتی تروریستی همانند «بلک واتر» می‌باشند که به عنوان بازوی عملکرد سیاست خارجی آمریکا در چارچوب موضوع ایران هراسی در راستای سیاست‌های آمریکا در منطقه علیه ایران فعالیت می‌کنند.
این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به سابقه این گروهک، گفت: از آنجا که این گروهک یک گروه ایرانی، شبه انقلابی و مسلح می‌باشد، لذا برای آمریکایی‌ها ابزار مناسبی است.
گروهک ریگی و منافقین دموکرات‌های واقعی آمریکایی‌ها
صادق الحسینی با بیان اینکه «مایکل لدین» رئیس دفتر مطالعاتی اینترپرایز در مقاله‌ای عنوان می‌کند که «ایران این نیست که اکثریت آن فارس و سایرین در اقلیت باشند، بلکه ایران مجموعه‌ای از اقلیت‌هاست که بزرگترین آن فارس بوده و حاکمان فعلی از دموکراسی چیزی نمی‌دانند و کسانی که ما با آنها در ارتباط بوده و کار می‌کنیم دموکرات‌های واقعی هستند»، خاطرنشان کرد: گروهک ریگی و گروهک‌های مسلح جنوبی، پژاک در کردستان و گروهک منافقین، از سازمان‌ها و گروهک‌هایی هستند که مایکل لدین به آنها اشاره کرده و آنها را به عنوان دموکرات واقعی می‌خواند.
وی با ذکر این نکته که آمریکا با فعالیت‌های خود در منطقه عملاً در راستای اشاعه تروریسم کار می‌کند، تصریح کرد: حداقل برای عراقی‌ها ثابت شده که اکثر عملیات‌های تروریستی در نقاط مختلف عراق، هدایت شده از طریق موساد و CIA و از طریق نفوذ در القاعده و بعثی‌ها بوده است.
میلیتاریستی کردن منطقه
این کارشناس مسائل خاورمیانه هدف آمریکا از ناامنی در عراق را میلیتاریستی کردن (نظامی کردن) این کشور و منطقه خواند و گفت: آمریکا تحت این حرکت می‌تواند شعار مبارزه با تروریسم را زنده نگه داشته، به باجگیری از حاکمان منطقه بپردازد و مهمتر از همه بازار خرید سلاح را نیز برای خود فراهم کرده و ثروت این منطقه را روانه کشور خود کند و در واقع از این طریق می‌تواند ادامه حیات دهد.
الحسینی نفوذ و مشوه نشان دادن (زشت نمایاندن) نماد مقاومت در منطقه را نیز از اهداف آمریکا برای میلیتاریستی کردن منطقه دانست و اظهار داشت: آمریکا در راستای القای این موضوع است که جبهه مقاومت جز ابزار خشونت در منطقه ابزار دیگری ندارد اما باید گفت که در این خشونت و آن خشونت تفاوت بسیاری وجود دارد، اما تشخیص این موضوع برای افراد عادی گاهی سخت می‌‌شود.
منافقین؛ ابزارهای نفوذ آمریکا در عراق و مانع تراشی در همکاری با ایران
وی اظهار داشت: آمریکا تا لحظه آخر حضور خود در عراق از گروهک تروریستی منافقین حمایت می‌کند و تلاش دارد تا زمان خروج از عراق - اگر این امر اتفاق بیفتد - نفوذ سیستماتیک خود در این کشور را بسط و گسترش دهد. یکی از ابزارهای نفوذ در عراق و مانع تراشی در مقابل دوستی، همکاری و وحدت کشورهای منطقه، وجود این گروهک است. همچون پژاک که در کردستان عراق از آن دفاع می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که نیروهای کرد عراقی با این گروهک مقابله کنند.
این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم ایران خواهان یک نوع ائتلاف به همراه سوریه، ترکیه و عراق است تا مربع مقاومت در دفاع از جنبش‌های حزب‌الله، حماس و مستضعفین منطقه تکمیل شود.
شیعیان و گروه‌های عراقی به دنبال مبارزه با نفوذ سیستماتیک آمریکا
الحسینی در پاسخ به این سؤال که با توجه به حمایت آمریکا از منافقین و تلاش حکومت عراق برای اخراج این گروهک از این کشور، تصور می‌کنید کدام یک از دو طرف پیروز شوند؟ گفت: هم اکنون در عراق یک مبارزه جدی سیاسی، دیپلماتیک و فرهنگی در حال شکل‌گیری است و صدریون یکی از گروه‌های مهم در آینده خواهند بود که با همکاری نیروهای شیعه و کرد دیگر در عراق پس از خروج آمریکایی‌ها، مبارزه با نفوذ سیستماتیک آمریکا را در دستور کار خود قرار می‌دهند.
وی گفت: آمریکا اخیراً تعدادی از روسای سازمان‌های اطلاعاتی منطقه از جمله عربستان، مصر، اردن و امارات را در اردن جمع کرد تا دو هدف تفرقه در بین شیعیان عراق و اشاعه فضای ناامنی شدید در این کشور و بازگرداندن باقی مانده بعثی‌ها را پیش ببرد، این حرکت در راستای قدرت‌گیری بعثی‌ها و جایگزین کردن آنها با حکومت فعلی عراق است که روابط مستحکمی با جمهوری اسلامی ایران دارند.
این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: اصرار آمریکا بر نگه داشتن منافقین و ندادن مجالی به حکومت عراق برای پرداختن به مسئله پادگان اشرف نیز در همین راستا است، چرا که آمریکا فشار شدیدی به حکومت عراق وارد می‌کند تا این گروهک در عراق بماند و اگر قرار بر تخلیه اشرف باشد به جای دیگری در خاک عراق منتقل شوند.
به گفته الحسینی حکومت عراق موفق خواهد شد، چرا که فضای عمومی عراق و نیروهای سیاسی به این سمت پیش می‌روند، مانند گروهک پژاک در شمال عراق، البته به شرط این که ائتلاف شیعه با هماهنگی کامل عمل کرده و پیش بروند.
وی با اشاره به هزینه زیاد آمریکا و عربستان برای پیروزی «ایاد علاوی» بر شیعیان واقع گرا که از دوستان ایران و سوریه هستند، گفت: آمریکا تلاش می‌کند تا همان پروژه انتخابات لبنان را در عراق پیاده کند.
این کارشناس مسائل خاورمیانه در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه هنوز هیچ کشور ثالثی برای پذیرش این گروهک ترویستی اعلام آمادگی نکرده وضعیت این گروهک در آینده چگونه خواهد بود؟ اظهار داشت: به نظرم اگر فشار ایران و اراده جدی در مذاکرات با عراق و نیز فشار نیروهای مترقی در داخل عراق در این خصوص درست پیش رود و برخی کشورهای عربی همچون سوریه برای ایجاد یک راه حل برای ریشه‌کنی کل نیروهای تروریستی در عراق تلاش کنند، راه حلی برای این مسئله پیدا خواهد شد.
الحسینی با اشاره به ارائه یک راه حل تفکیکی برای حل این مسئله گفت: تعدادی از اعضای منافقین قابل عودت به ایران هستند، تعدادی از آنها دارای گذرنامه‌های اروپایی هستند و تعدادی نیز به عنوان جنایتکار علیه ملت ایران و عراق باید محاکمه شوند، چرا که علیه مردم عراق نیز جنایت‌هایی انجام داده‌اند.
وی با بیان اینکه این شیوه درست پاسخگویی به مسئله موجود خواهد بود، یادآور شد: اگر به صورت عملیاتی و جدی وارد مذاکره شویم، آمریکا و غرب مجبور به عقب نشینی در این خصوص خواهند شد.
این کارشناس مسائل خاورمیانه در پایان خاطرنشان کرد: منافقین با چوب لای چرخ گذاشتن در موضوع انتخابات عراق برای آینده این کشور هم مشکلاتی را رقم خواهند زد.
عدم دستیابی به اهداف اولیه شورای همکاری خلیج فارس
صادق الحسینی در ادامه این گفتگو در خصوص نشست سران شورای همکاری خلیج فارس خاطرنشان کرد که این سی‌امین نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری بود که عنوان فوق‌العاده به آن داده شده بود.
وی با یادآوری اینکه شورای همکاری خلیج فارس به هیچ یک از اهداف اولیه خود دست نیافته است، گفت: شورای همکاری اساساً بر یک ایده باطل یعنی مقابله با ایران تاسیس شد.
این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: ایران ثابت کرده، نه تنها تهدید نیست بلکه خواستار امنیت ملت‌های منطقه‌ است که در راس آنها دموکراسی و آزادی می‌باشد، اما رهبران کشورهای عربی که با مردم خود فاصله زیادی دارند، سیاست‌های ایران را در راستای منافع خود ارزیابی نکرده و در نتیجه با ایران دچار تعارضاتی هستند.
نیروهای واکنش سریع عربی؛ جوکی سیاسی
الحسینی ادامه داد: سران نشست شورای همکاری تلاش کردند تا بر روی موضوعاتی نظیر پول واحد به توافق برسند اما موفق نبودند، به طوریکه عمان و امارات وارد این موضوع نشده و وزیر دارایی کویت نیز زمان ایجاد یک بانک مشترک را 10 سال برآورد کرده است.
وی تنها توافق صورت گرفته را تشکیل نیروهای واکنش سریع دانست و تصریح کرد: این موضوع نیز هم اینک به یک جوک سیاسی تبدیل شده چرا که آنها قبلاً نیز یک ارتش مشترک را مطرح کرده بودند ولی تاکنون هیچ فعالیتی در این زمینه صورت نگرفته است.
عربستان در ابعاد داخلی و خارجی ضعیف‌تر شده است
این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به منزوی شدن عربستان در منطقه، گفت: عربستان سعودی در یک وضعیت بسیار ناتوان و ضعیف در ابعاد داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی به سر می‌برد چرا که یک محور واقع گرایانه عمانی - قطری تشکیل شده که ایران را به عنوان یک واقعیت تاثیرگذار و انکارناپذیر قبول کرده است.
به گفته الحسینی کویت و بحرین نیز به این ائتلاف پیوسته و در کنفرانس منامه نخست وزیر بحرین در دیدار با متکی وزیر خارجه کشورمان برای سفر به ایران اعلام آمادگی کرده است.
وی اضافه کرد: آخرین مرحله از موانعی که عربستان در مقابل ایران بر روی آن سرمایه‌گذاری کرده بود در حال سقوط است، یعنی نخست وزیر بحرین که معروف به مخالفت با ایران تحت حمایت عربستان بود نیز در حال عادی سازی روابط خود با ایران است.
این کارشناس مسائل خاورمیانه در ادامه این گفتگو با اشاره به روابط ایران و کویت، گفت: امیر کویت نیز دو مساله خرید گاز و ارتباط برقی را در سفر خود به ایران دنبال کرده و گسترش همکاری‌ها با ایران را خواستار است.
وضعیت لبنان
الحسینی با اشاره به وضعیت فعلی لبنان نیز افزود: باقیمانده‌های 14مارس در لبنان نمی‌دانند چه کاری باید انجام دهند از طرفی دلشان با آمریکاست و از طرفی نیز می‌دانند که اوضاع منطقه به سود ایران در حال تغییر است که این موضع برای عربستان ناخوشایند است.
وی دعوای داخلی خانوادگی در عربستان بر سر قدرت، احتمال کودتا، ناپدید ماندن «بندر بن سلطان» و وارد شدن مقامات سعودی به ریسک خطرناک جنگ‌ داخلی لبنان که حمایت از فتح الاسلام و ایجاد ناامنی در لبنان را شامل می‌شود، از عوامل منزوی شدن عربستان در منطقه خواند و یادآور شد: همه این سیاست‌ها‌ اکنون برای کشورهای منطقه روشن شده و عربستان را منزوی کرده است.
تشکیل نیروی واکنش سریع برای حفظ آبروی عربستان
این کارشناس مسائل خاورمیانه در بخش دیگری از این گفتگو به ارتباط عربستان با آمریکا پرداخت و اظهار داشت: شورای همکاری خلیج فارس تنها برای حفظ آبروی عربستان، نیروهای واکنش سریع تشکیل دادد تا این کشور را در حمله تجاوزکارانه به مستضعفین یمن یاری دهند که علاوه بر اردن، مراکش و چند کشور عربی دیگر، FBI نیز وارد معرکه شد چرا که بازی اصلی در یمن برای سیطره بر تنگه «باب المندب» است.
الحسینی با یادآوری این نکته که وارد کردن ایران به جنگ یمن در راستای ایران هراسی صورت می‌گیرد تا کشورها و گروه‌های بدون موضع در منطقه را به جبهه خود بکشانند، افزود: به نظرم آمریکا و عربستان در این جنگ شکست مفتضحانه‌ای خواهند خورد و هیچ بعید نیست که چند قیام در عربستان و منطقه برای همدردی با صعدی‌ها - اگر مبارزات به اوج خود رسیده و کشتارهای وسیع از سوی عربستان یا آمریکا در یمن صورت گیرد - صورت پذیرد.
بحران اقتصادی امارات و منزوی شدن عربستان
وی همچنین در ادامه با یادآوری بحران اقتصادی امارات، تصریح کرد که بحران اقتصادی این کشور و منزوی شدن عربستان تراژدی واقعی است.
الحسینی افزود: 150 سازمان و نهاد مدنی برای سومین بار طی بیانیه‌ای به شورای همکاری خلیج فارس درباره اهداف تشکیلاتی آن انتقاد کردند و به نظر می‌رسد زمان آن رسیده که شورای همکاری خلیج فارس با در نظر گرفتن «ایران» به عنوان رکن رکین منطقه، عراق جدید و وضعیت جدید یمن به فعالیت خود ادامه دهد.
این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه روابط ایران و یمن رو به رشد بوده و اگر این روند ادامه می‌یافت این کشور نیز می‌توانست به جبهه مقاومت در منطقه بپیوندد، اظهار داشت: طبق سیاست «هرج و مرج سازنده» آمریکا، این کشور باید تجزیه شده و یا به یک کشور ورشکسته تبدیل شود که یک کشور بی‌خاصیت برای منطقه و پایگاهی امن برای نیروهای القاعده و جایی برای اشاعه تروریسم باشد و در این صورت آمریکا بهانه‌ای برای استمرار حضور خود در منطقه خواهد داشت.
الحسینی سرنوشت یمن نیز مانند سرنوشت عراق خواند و افزود: قرار بود عراق نیز در دوران صدام به شورای همکاری خلیج فارس بپیوندد.
وی بی‌خاصیت ماندن شورای همکاری خلیج فارس را از جمله خواسته‌های آمریکا خواند تا در تحولات منطقه توانایی هیچگونه واکنشی را نداشته باشد و در عین حال تصریح کرد، شورای همکاری خلیج فارس عملاً همینطور شده است.
این کارشناس خاورمیانه در پایان خاطرنشان کرد: حکام و تصمیم‌گیران منطقه باید به خود آمده و خواستار خارج شدن از بحران کنونی شوند، چرا که جز همزیستی مسالمت آمیز و قبول ایران به عنوان یک قدرت دوست و همکار راه دیگری نخواهند داشت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات