تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۸۹ - ۰۹:۲۹  ، 
کد خبر : ۱۹۹۳۳۴
در صورت تصویب در مجلس کنست اسرائیل:

خودداری کنندگان از ادای سوگند وفاداری، سلب تابعیت می‌شوند (بخش اول)


به گزارش فارس، "مکس بلومنتال " (Max Blumenthal) از محققین "مؤسسه ملی " آمریکا، مؤلف کتاب پرفروش "عموره جمهوری‌خواهان: جنبشی که حزب را متلاشی کرد " و "جوزف دانا " (Joseph Dana) نویسنده و روزنامه‌نگار آمریکایی در گزارشی که در پایگاه اینترنتی "آلترنت " (alternet.org) منتشر شده است به بررسی بازتاب لایحه پیشنهادی "دیوید روتم " (David Rotem) عضو حزب راست‌گرا و افراطی "اسرائیل بیتنا " پرداخته‌اند.
در ابتدای گزارش آمده است:‌ مجلس کنست اسرائیل در حال مذاکرات پارلمانی بر روی لایحه پیشنهادی دیوید روتم عضو حزب راست‌گرا و افراطی اسرائیل بیتنا است که خواستار ادای سوگند وفاداری ساکنان سرزمین‌های اشغالی به رژیم صهیونیستی به عنوان حکومتی "دموکراتیک و یهودی " هستند. هدف از این لایحه تحت فشار قرار دادن 20 درصد جمعیت ساکنین سرزمین‌های اشغالی است که فلسطینی هستند. حال آنکه اقلیت یهودیان ارتدکس افراطی در برابر پذیرش صهیونیسم مقاومت می‌کنند و مشروعیت هر رژیمی را که بر اساس قوانین کتاب مقدس یهود نباشد، رد می‌کنند. چنانچه این روش پیشنهادی به تصویب برسد، افرادی که تمایلی به این بیعت و ادای سوگند ندارند دچار خطر احتمالی از دست دادن تابعیت خود می‌شوند.
رهبران اسرائیلی متعهد به خط مشی سیاسی صهیونیستی و سکولار کلاسیک، همواره به هر قیمتی برای حفظ "منش یهودی " اسرائیل مبارزه کرده‌اند. در حالی که حتی به وضوح ناتوانی خود را در تعریف شایسته‌ای از آن آشکار می‌کنند. سوگند وفاداری و تقاضای مصرانه جهت یک راه‌حل دو دولتی از عمده‌ترین مسائل تزلزل‌بار است که پایین‌ترین سطوح جامعه یهودی اسرائیل را از زمان تأسیس این رژیم دچار آشفتگی و سرگردانی کرده است. بدون در نظر گرفتن اکثریت یهودی که تسلط سیاسی و قانونی بر غیر یهودی‌ها و غیر صهیونیست‌ها دارند، جنبش صهیونیسم بی‌معنی خواهد شد. از آنجایی که اقلیت فلسطینی- اسرائیلی به طور فعالی در برابر اخراج شدن خود مقاومت و افراطیون ارتدکس نیز سرسختانه رژیم صهیونیستی را رد می‌کنند، به نظر می‌رسد پایگاه اسرائیلی به طور فزاینده‌ای وادار به پی‌گیری اقدامات قانونی سخت و بی‌رحمانه جهت بازیابی تصور صهیونیسم شده است.
حس وفاداری به رژیم یهودی اسرائیل
سوگند وفاداری، یکی از خطوط مشی اساسی وزیر امور خارجه اسرائیل، "آویگدور لیبرمن "(Avigdor Lieberman) عضو حزب محافظه‌کار اسرائیل بیتنا در هنگام مبارزات انتخاباتی خود در سال 2009 بود. شعار "تابعیت بدون بیعت هرگز " از جمله شعارهای مؤثر انتخاباتی لیبرمن بود. (از دیگر شعارهای او این بود: "فقط لیبرمن عربی سخن می‌گوید ") این امر باعث شد حزب وی به طور شگفت‌انگیزی به جایگاه سوم دست پیدا کند و 15 صندلی از 120 صندلی مجلس اسرائیل را تصاحب کند. لایحه پیش‌نویس جاری که در مجلس مورد بحث قرار گرفت به وزیر کشور این اجازه را می‌داد تا حتی اسرائیلی‌های بومی که از ادای سوگند به رژیم یهودی و "نمادها و ارزش‌های آن " سر باز می‌زنند، از تابعیت محروم شوند و ابراز تمایل به انجام خدمت سربازی رد شود. "آبراهام فاکسمن " (Abraham Foxman)، رئیس ملی اتحادیه ضد افترا اظهار داشت، حمایت از سوگند وفاداری جهاد است.
پس از ارائه قانون پیشنهادی و رد شدن آن در شور اول کنست به خاطر مخالفت تنی چند از اعضای آزادی‌خواه حزب "لیکود "، اسرائیل بیتنا این قطعنامه را منتشر کرد: "اسرائیل بیتنا به فعالیت خود برای اسرائیل به عنوان رژیمی یهودی، صهیونیست و دموکرات ادامه خواهد داد و علیه خیانت و سوءاستفاده منفی از دموکراسی اسرائیلی مبارزه خواهد کرد. " در مرداد ماه، کابینه نخست وزیر، "بنیامین ناتانیاهو "، لایحه مشابهی را تصویب کرده است که همه ساکنین جدید این سرزمین را ناگزیر می‌سازد تا برای حکومت یهود سوگند وفاداری یاد کنند. این اقدام ممکن است باعث ناممکن شدن تابعیت فلسطینی‌های ساکن سرزمین‌های اشغالی شود.
طی ماه اخیر، با نویسنده لایحه وفاداری، دیوید روتم، در خانه شخصی وی واقع در کرانه باختری رود اردن، شهرک "افرات " ملاقاتی داشته‌ایم. وی خود را یک سیاستمدار "صهیونیستی واقعی " معرفی می‌کند، استخوان‌بندی درشتی دارد و در اثر فلج اطفال می‌لنگد. روتم با صدایی موقر و سنگین تصور خود را از دموکراسی اسرائیلی شرح داد. وی اظهار داشت: "استبداد اکثریت، قلب دموکراسی است. چیزی را که می‌خواهی به زبان نیاور اما دموکراسی قانون اکثریت است و اگر اکثریت علیه اقلیت تصمیم‌گیری و اعمال قدرت کند استبداد نیست. "
علاوه بر لایحه سوگند وفاداری، مخالفت‌های سیاسی از میان محافظه‌کار افراطی عبور کرده و به رهبر مخالف حزب میانه‌روی "کادیما "(Kadima) ، "زیپی لیونی " (Tzipi Livni) رسیده است. این حزب کمتر از 14 ماده قانون‌گذاری شده در سال جاری داشته است که انجمن قانون مدنی اسرائیل آن را به عنوان ضد دموکرات معرفی می‌کند. (روتم نویسنده 6 لایحه است.) آن‌ها شامل قانون‌هایی هستند که مردم را به جهت رد اسرائیل به عنوان رژیمی یهودی به زندان خواهد فرستاد. باعث محرومیت تأمین وجهِ دولتی برای فیلم‌سازانی که فیلم‌های ضد اسرائیلی ساخته‌اند، خواهد شد و پیگرد قانونی برای هر اسرائیلی که اسباب مورد نیاز برایِ تحریم اسرائیل را فراهم آورد، به بار می‌آورد. از دیگر لایحه¬هایی که کمتر به اطلاع عموم رسیده است، می‌توان به لایحه مانع شدن از بازگشت فلسطینیان به سرزمین اشغالی یا دوباره به‌هم پیوستن اعضای خانواده‌ها در کرانه باختری یا غزه اشاره کرد.
در حالی‌که اسرائیلی‌های چپ‌گرا در تظاهرات شرق بیت‌المقدس، فریاد می‌زنند "فاشیسم تصویب نخواهد شد "، "یوسی سارید "، عضو سابق کنست و مفسر مسائل سیاسی، ستون جدید خود را در روزنامه اینگونه نامگذاری می‌کند: "فاشیست در آن واحد اینجا است. " لایحه‌هایی که تحت پوشش ضد دموکراتیک در مذاکرات پارلمانی کنست مطرح است، احضار می‌شود و نخست وزیر بنیامین نتانیاهو و کابینه پیشنهادی، بسیاری از آن‌ها را حمایت می‌کند که تقریبا عدم مخالفت مطلق از سوی گرایش اسرائیلی را در پی دارد. سارید اظهار داشت: "دموکراسی اسرائیلی اساساً برای پیراستگی است. مثل درختی که برای زیبایی رشد می‌کند نه برای میوه دادن. عملاً یا افراد کمی از آن بهره می‌برند و یا از عهده آن قوانین بر می‌آیند. "
به سبب لایحه‌های ضد دموکراتیکی که اخیراً در کنست مطرح شده است، قانون وفاداری روتم حامل زمزمه‌های تحریک‌آمیزی شده است که ادوار تاریک گذشته را یادآور می‌شود. درست قبل از زمانی که حکومت "نازی " نسل‌کشی علیه اقلیت یهودیان آلمان را آغاز کند، رهبر سیاسی حکومت شعار "خنجر از پشت زدن " را مطرح کرد و یهودیان را به خیانت علیه ارتش آلمان و عدم میهن‌پرستی متهم کرد. در طول دوران خشم ضد کمونیستیِ "مک کارتی " (McCarthy) در آمریکا معلمان و قانون‌گذاران چند ایالت مجبور بودند پیمان وفاداری را امضا کنند تا ثابت شود شورشی نیستند. ضمن اشاره به سخت‌گیری بر خدمتکاران عمومی، این امر شامل تنی چند از افراطیون یهودی که معتقد به نقض حقوق مسلم خود بودند نیز می‌شد.
در اسرائیل، یک گروه دانشجویی جناح راست به نام "ایم ترتزو " (Im Tirtzu) که با کسب تأییدیه از سوی نتانیاهو و "گیلدئون سار "، وزیر آموزش و پرورش، مشغول به فعالیت هستند، خواستار تبرئه تمامی اساتید "فراصهیونیست و ضد صهیونیست " سیستم دانشگاهی، شده‌اند. یک خوانده مشهور اسرائیلی به نام "امیر بنایون " (Amir Benayoun) برای حمایت از جنبش ایم ترتزو ترانه‌ای ضبط کرده است که درگیری بین اعراب و اسرائیلی‌های چپ‌گرا که از پشت خنجر می‌کشند را نشان می‌دهد. ویژگی‌های شعر آن اینگونه است:
پس از اینکه آن‌ها موفق نشدند مرا در ظاهر بکشند، تو آمدی و مرا از درون کشتی
من همیشه متهمم که پشتم به توست اما تو چاقویت را تیز کرده‌ای            ادامه دارد...

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات