تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۹:۰۱  ، 
کد خبر : ۲۰۰۵۱۷
گفتگو با جوزف گرسون

مخاطرات تروریسم هسته‌ای آمریکا

ترجمه با تلخیص: عارف ایرانی اشاره: جوزف گرسون ‏Joseph Gerson‏ مورخ آمریکایی و نویسنده کتاب "امپراتوری و بمب" و مدیر برنامه های کمیته دوستان آمریکا در گفتگو با سایت تحلیلی ‏Countercurrents‏ تاریخچه ای قوای اتمی ایالات متحده، تهدیدات اتمی کشور، پیشینه تاریک کاربرد سلاح های اتمی توسط آمریکا و نقش و جایگاه این تسلیحات در برنامه های نظامی ایالات متحده را مورد بحث و بررسی قرار داده است.

* آیا ممکن است اندازه و وضعیت کنونی قوای اتمی ایالات متحده را توصیف نمایید؟
** تخمین زده می شود که ایالات متحده هم اینک حدود 9400 سلاح اتمی در اختیار داشته باشد، که اغلب آنها تسلیحات اتمی راهبردی با کلاهک های هیدروژنی هستند. قدرت انفجاری هر یک از این سلاح ها به طور میانگین بیست برابر بیشتر از بمبی است که در عرض نه ثانیه کل شهر هیروشیما را ویران ساخت.
حدود 2300 عدد از این سلاح ها به طور عملیاتی استقرار یافته اند و بقیه نیز در زرادخانه اتمی آمریکا ذخیره شده و در مدت کوتاهی برای عملیات کامل قابل استقرار هستند. با وجود بیکاری فزاینده و مصادره خانه های مردم آمریکا، بودجه نظامی این کشور به میزان بی سابقه ای افزایش داشته است. ایالات متحده علی رغم تعهدات خود در مورد جهان عاری از تسلیحات اتمی، در راستای تضمین اطمینان خاطر از زرادخانه سلاح های اتمی کشتار جمعی، طراحی سلاح های اتمی جدید، و افزایش دو میلیارد دلاری زیرساخت های تسلیحات اتمی خود و آموزش مهندسان و دانشمندان برای طراحی و حفظ سلاح های اتمی برای دهه های آتی مخارج نظامی خود را افزایش داده است. ‏
‏* شما بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی را به عنوان اولین نمونه تروریسم هسته ای توصیف کرده اید. چرا واژه تروریسم را در این مورد مناسب می دانید؟
** این دو شهر در راستای به عرصه آمدن قدرت ویرانگر بمب های اتمی، بمباران شدند. در هر دو مورد، این شهرها در عرض 9 ثانیه ویران شدند. در ثانیه اول مردم در شعاع دو مایلی با پرتوافشانی مسموم شدند. افراد زیادی نیز به واسطه باران سیاه آلوده گشتند. افرادی که در نزدیکی مرکز فرود بمب قرار داشتند طوری از بین رفتند که هیچ گونه اثری از آنان یافت نشد. صدها هزار نفر دیگر از بازماندگان دچار بیماری های تابشی شده و به طرز هولناکی جان خود را از دست دادند. تاثیرات ژنتیک پرتوهای اتمی به تولد نوزادان ناقص الخلقه انجامیده و در موارد زیادی نوزادان، مرده به دنیا آمده یا در عرض چند ساعت می میرند. تاثیرات ژنتیک این پرتوها در نسل دوم و حتی سوم نیز قابل مشاهده است. ایالات متحده برای مصون نگه داشتن برنامه های تسلیحات اتمی خود، عملیات تبلیغاتی عظیمی را ترتیب داده تا مانع از آگاهی آمریکایی های و دیگر مردمان جهان از این اطلاعات ناگوار شود. فیلم هایی هم که از این وقایع گرفته شده بود، توسط پنتاگون ضبط شد تا کمونیست ها نتوانند از آنها به عنوان حربه تبلیغاتی استفاده کنند. سِنجی یامیگوچی از بازماندگان این بمباران ها که تقریبا سوخته بود، و از سوی دیگر از 20 عمل جراحی و دو مورد خودکشی جان سالم به در برد، اعلام کرد که بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی بدترین اقدام تروریستی در تاریخ بشریت بوده است. در واقع عدم موافقت با وی بسیار دشوار به نظر می رسد. ‏
* ایالات متحده همواره به تهدیدات اتمی کره شمالی اشاره می کند. ممکن است این تهدیدات و زمینه های آن را بیان نمایید؟
** با در نظر گرفتن مصائب ناشی از سلاح های اتمی، هیچ کشوری نباید این سلاح ها را در اختیار داشته و یا تهدید به کاربرد آنها نماید. در مورد کره شمالی باید گفت که ایالات متحده حداقل 9 بار این کشور را تهدید به حمله اتمی کرده است. در دوران جنگ کره نیز ایالات متحده بارها تهدید به حمله اتمی نمود. حتی در یک مورد ژنرال مک آرتور پیشنهاد کاربرد یکسری بمب اتمی در طول مرزهای کره و چین را ارائه داد تا این منطقه به یک حایل غیر قابل عبور برای نسل های آینده تبدیل گردد. پس از اینکه ارتش ایالات متحده 99 درصد از تاسیسات موجود در این مناطق کره شمالی را با سلاح های متعارف از بین برد، این نتیجه به دست آمد که دیگر هیچ گونه هدفی در کره شمالی وجود ندارد که ارزش استفاده از تسلیحات اتمی را داشته باشد. ‏
‏* شما در مورد بحران موشکی کوبا برخلاف برداشت عمومی استدلال می کنید که دولت ایالات متحده خطرناک ترین بازیگر در این بحران بود و جهان را تا آستانه جنگ اتمی پیش برد. چگونه این ادعا را مطرح می سازید؟
** پس از این ماجرا آشکار شد که نیکسون رئیس جمهور آمریکا به طور مخفیانه جلسات کاخ سفید را ضبط می کرد به این مسئله هم پی بردیم که رئیس جمهور کندی نیز جلسات کاخ سفید و شورای جنگ خود و همچنین ستاد مشترک ارتش را ضبط کرده و بدان ها گوش می داد. از فحوای این جلسات می توان به این مسئله پی برد که دولت کندی می دانست که اتحاد شوروی به طور محرمانه موشک های اتمی را در کوبا مستقر می سازد، و از این رو رابرت مک نامارا و عده ای دیگر در پنتاگون، سیا، و سران حزب جمهوریخواه خواستار واکنش نظامی شدیدی شده بودند. در روزهای اولیه بحران این فشارها باعث شد تا دولت کندی آماده مواجهه‌ای شود که در آن احتمال حمله اتمی آمریکا نیز وجود داشت. این تلقی در دولت کندی وجود داشت که اگر این دولت با شوروی مقابله نکند، تاثیرات روانی و سیاسی آن موجب از بین بردن نفوذ ایالات متحده در آمریکای لاتین خواهد شد. از سوی دیگر همان طور که جان اف کندی به برادر خود گفته بود، از آنجایی که وی ادعاهای خروشچف درباره عدم مسلح سازی کوبا را باور داشت، ممکن بود به علت عدم مواجهه با نیروهای شوروی و عدم عقب نشینی موشک های شوروی، مورد تخطئه و انتقاد قرار گیرد. با اوج گیری بحران موشکی، و تحت فشارهای ژنرال کورتیز لمای (فرمانده بمباران های اتمی ژاپن) و دیگر اعضای ستاد مشترک ارتش ایالات متحده، کندی روس ها را تهدید کرد که در صورت عدم عقب نشینی در عرض 48 ساعت، دستور حمله به کوبا را صادر خواهد کرد. در صورت عقب نشینی نکردن خروشچف، میلیون ها نفر جان خود را از دست می دادند. در آن زمان، طرح عملیاتی منسجم ایالات متحده برای جنگ اتمی، کشته شدن 500 میلیون نفر در اتحاد شوروی، چین، اروپای غربی آلبانی و ژاپن را پیش بینی کرده بود؛ در حالی که اتحاد شوروی تعداد اندکی موشک قابل رسیدن به ایالات متحده را در اختیار داشت. شواهد متعدد نشان می دهد که کندی در خلال این بحران کنترل زیادی بر سلاح های اتمی یا ارتش خود نداشت. این وقایع ایالات متحده، اتحاد شوروی و کوبا را تا آستانه یک جنگ فاجعه بار پیش برد. ‏
‏* سلاح های اتمی چه نقشی را در ایالات متحده کنونی ایفا می نمایند؟ چرا این کشور باید نیروهای عظیم اتمی را در اختیار داشته باشد؟
** مرور وضعیت نظامی آمریکا که قرار است بزودی منتشر شود، جایگاه دقیق زرادخانه اتمی ایالات متحده برای باقیمانده دوران اوباما را معین خواهد کرد.
هم اینک بحث هایی درباره خط مشی ضربه اول اتمی در دولت اوباما جریان دارد که به کاربرد آن در مواردی هماننند تهدیدات احتمالی اتمی کره شمالی و دیگر کشورها یا واکنش به سلاح های شیمیایی و بیولوژیک مرتبط می گردد.
البته باید ذکر شود که ایالات متحده با استقرار دفاع موشکی در پیرامون چین و روسیه، سپری را برای تقویت ضربت نخست خود ایجاد می کند. خاطر نشان می شود که ایالات متحده پس از بمباران ناکازاکی تاکنون بیش از چهل بار از تهدید ضربه اول اتمی خود استفاده کرده است. زرادخانه ضربه نخست آمریکا همچنین در تعیین سلسله مراتب جهانی ترور و قدرت کاربرد داشته است. به طور کلی، زرادخانه هسته ای ایالات متحده به عنوان تقویت گر نهایی هژمونی این کشور پس از جنگ جهانی دوم عمل نموده است. گرچه دولت اوباما در ظاهر اعلام می کند که می خواهد اهمیت زرادخانه اتمی ایالات متحده در خط مشی های امنیت این کشور را کاهش دهد، ولی در عمل با قدرت گیری چین و قابل پیش بینی نبودن کره شمالی، همچنان بر سیاست های بازدارندگی گسترده در آسیای شرقی تاکید بیشتری داشته است. از سوی دیگر هیلاری کلینتون و همفکران وی در دولت آمریکا نیز حمایت خود را از صدور بازدارندگی گسترده برای تضمین مهار ایران و تحکیم هژمونی ایالات متحده در خاورمیانه غنی از نفت (مرکز ژئوپلیتیک منازعه برای قدرت جهانی) اعلام کرده اند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات