تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۹:۰۲  ، 
کد خبر : ۲۰۰۵۲۳

مدیریت انگلیسی در گروه 1+5


 مصطفی نظری
استعمار پیر با اتخاذ سیاست های مغرضانه و طراحی سناریوهای مختلف در خصوص برنامه صلح آمیز هسته ای همواره در جهت تخریب مذاکرات ایران و 1+5 و فرصت سازی برای تحت فشار قراردادن تهران تلاش کرده است. یکی از سناریوهای مهم لندن در به بن بست کشاندن مذاکرات و اعمال تحریم های سخت علیه ایران، برخورد امنیتی و اطلاعاتی با پرونده هسته ای ایران از طریق «جان ساورز»، رئیس سازمان جاسوسی انگلیس (ام ای 6) صورت گرفته است. «جان ساورز» پیش از انتصاب به عنوان رئیس سازمان جاسوسی انگلیس، سفیر این کشور در سازمان ملل بوده و نقش بسیار مهمی در افزایش تشنج در مورد برنامه هسته ای ایران داشته است. وی در دولت تونی بلر مبتکر اصلی سیاست ضدایرانی و ضداسلامی لندن بود. تصور می شود که وی علاوه بر نقطه نظرات ضدایرانی خاص خودش تحت تأثیر شدید لابی صهیونیستی آمریکا و انگلیس قرارداشته باشد و به همین علت وقتی وی پیشنهاد انتقال پرونده هسته ای ایران را به شورای امنیت مطرح کرد، هیچ کس متعجب نشد و این نخستین گام در مسیر اعمال تحریم علیه ایران بود. یکی از تاکتیک های اصلی ساورز برای به شکست کشاندن مذاکرات، مطرح کردن مباحث اطلاعاتی در روند مذاکرات و همچنین درخواست های غیرقابل اجرا از ایران جهت توقف کامل برنامه هسته ای بود. وی انتظار داشت که مقامات کشورمان از عمل به قطعنامه خودداری کنند تا زمینه به کارگیری تحریم و نیروی نظامی علیه ایران فراهم شود. این راهبرد ساورز مستلزم تشدید قابل توجه سیاست دولت «تونی بلر» در مورد جمهوری اسلامی بود که با نقطه نظرات و اظهارات رسمی جک استرا، وزیر خارجه وقت انگلیس تناقص داشت.
به هر حال دولت انگلیس تلاش کرد تا با خرج کردن این مأمور اطلاعاتی خود مواضع ضدایرانی خود را پیگیری کند.
اما با آمدن «کاترین اشتون» انگلیسی در مسند نمایندگی اروپا در گفت وگو با ایران حلقه اقدامات ضدایرانی دولت استعماری انگلیس کامل تر شد. بطوریکه اظهارات خصمانه وی در مورد ایران و مواضع دوپهلو و جهت دار وی طی مذاکرات ژنو، این امر را تأیید می کند. رویکرد ضدایرانی اشتون تا جایی پیش رفته بود که قبل از دیدار با نمایندگان جمهوری اسلامی با اتخاذ مواضعی جهت دار سعی داشت تا ایران را در وضعیت دشواری قراردهد تا از این طریق در روند مذاکرات اروپا و مقامات ایران در راستای گفت وگوهای 1+5 تشکیک ایجاد کند.
به اعتقاد تحلیلگران سیاسی، مواضع جان ساورز، رئیس سازمان جاسوسی انگلیس (ام ای6) و همچنین جهت گیری های مغرضانه کاترین اشتون در مذاکرات ایران و گروه1+5، حکایت از پروژه هماهنگ و برنامه ریزی شده مقامات انگلیس در به چالش کشیدن روند مذاکرات و بسترسازی اجماع همگانی علیه ایران دارد. البته نقش رئیس سرویس جاسوسی انگلیس (ام ای6) به عنوان رقیب سنتی اتحادیه اروپا در جهت دادن به مواضع و سیاست های کاترین اشتون انگلیسی این مسئله را بیش از پیش آشکار ساخته است.
با توجه به اینکه نتایج مذاکرات دوروزه تهران و 1+5 بیش از پیش نشان از تلاش لندن در به بن بست کشاندن مذاکرات دارد که از طریق دو مهره انگلیسی (کاترین اشتون و جان ساورز) اجرا می شود، جا دارد برای روشن تر شدن این مسئله چند نکته مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد:
1- اداره کامل امور سیاست خارجی اتحادیه به دست سرویس جاسوسی انگلیس افتاده است، به نحوی که امروز تحلیلگران سیاسی اروپایی، «جان ساورز» رئیس ام آی6 را کمیسیر عالی در سایه سیاست خارجی اروپا می دانند، حقیقتی که رقبای اروپایی انگلیس، چندان تمایلی به تحقق آن ندارند.
2- بامواضع دوپهلوی «هیلاری کلینتون»، وزیر امور خارجه آمریکا در طی نشست منامه که از طرفی «حق ایران برای داشتن یک برنامه هسته ای صلح آمیز» را لفظاً تایید می کرد و از طرفی دیگر اظهار می داشت که تهران باید تمام و کمال نگرانی های جهانی درباره برنامه هسته ای خود را مورد توجه قرار دهد، کاملا مشخص بود که مذاکرات دوروزه 1+5 و ایران با سیاستهای دیکته شده در لندن گره خورده باشد. بطوری که به عقیده تحلیل گران سیاسی سایه رویکردهای نومحافظه کارانه ساورز در مذاکرات اخیر تهران و 1+5قابل پیش بینی بود.
3- با ملاحظه اعتراف «جان ساورز»، رئیس سرویس امنیت خارجی انگلیس (ام آی6) مبنی بر انجام عملیات های جاسوسی متعدد انگلیس علیه ایران و همچنین توجیهات ابلهانه وی برای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران از طریق فعالیت های جاسوسی سازمان متبوع خود، فرضیه دست داشتن سرویس جاسوسی انگلیس (ام آی6) در ترور دانشمندان هسته ای کشورمان به واقعیت بیش از پیش نزدیکتر می شود. اقدامی که برای منفعل کردن جمهوری اسلامی ایران آنهم در آستانه برگزاری مذاکرات دوروزه تهران و گروه 1+5 انجام شد.
4- با وجود اینکه طی توافقات دوروزه ژنو مقرر شد تا مذاکرات آینده درچارچوب همکاری باشد نه در چارچوب فشار و گفت وگو و گفت وگوها برای همکاری حول نقاط مشترک شکل گیرد اما شاهد بودیم که کاترین اشتون انگلیسی برخلاف روال همیشگی مذاکرات که طرف های مذاکره در یک نشست خبری مشترکات اهداف، نتایج و توافقات را بیان می کنند، در نشست خبری با دکتر جلیلی حاضر نشد و جداگانه بیانیه ای را قرائت کرد که بامحتوای مذاکرات و توافقات انجام شده در مذاکرات منطبق نبود. البته این امر گواهی بر آشکار شدن غلبه رویکرد محور انگلیسی کوپر-ساورز در مواضع طرف های 1+5 علیه ایران می باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات