تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۹  ، 
کد خبر : ۲۰۱۹۹۶
فراسو:

تحرکات بنیاد آمریکایی‌ سوروس‌ در قفقاز

نویسنده‌ احمد کاظمی / کارشناس‌ قفقاز و ترکیه ‌بنیاد جرج‌ سوروس‌ در کشورهای‌ مشترک المنافع‌ دارای‌ فعالیت‌های‌ آشکار و پنهان است و اخیرا برگزاری‌ میزگردی‌ در جمهوری‌ آذربایجان در خصوص‌ بنیاد سوروس،‌ ابعاد دیگری‌ از فعالیت‌های این بنیاد آمریکایی‌ - صهیونیستی‌ در کشورهای‌ قفقاز را مشخص‌ کرد.

روشن نوروز اوغلو از محققان مسایل‌ سیاسی‌ و امنیتی‌ جمهوری‌ اذربایجان در این میزگرد اعلام‌ کرد براساس‌ تحقیقات انجام‌ شده‌ بنیاد سوروس‌ برای‌ تباهی‌ نسل‌ جوان جمهوری‌ اذربایجان در توزیع‌ مواد مخدر بویژه‌ در جنوب این کشور دست دارد .
وی‌ همچنین گفت این بنیاد طرحهایی‌ برای‌ اماده‌ کردن افکار عمومی‌ جمهوری‌ اذربایجان برای‌ پذیرش‌ طرح‌ امریکایی‌ صلح‌ قره‌ باغ‌ در دست اجرا دارد . طاهر پاشا یکی‌ دیگر از محققان شرکت کننده‌ در این میزگرد از طرح‌ بنیاد سوروس‌ برای‌ جهت دهی‌ به‌ مطبوعات جمهوری‌ اذربایجان پرده‌ برداشت . گفتنی‌ است بیناد سوروس‌ متعلق‌ به‌ جورج‌ سوروس‌ میلیاردر یهودی‌ امریکایی‌ است که‌ در برخی‌ از کشور های‌ جهان از جمله‌ هر سه‌ جمهوری‌ قفقاز جنوبی‌ نماییندگی‌ های‌ فعالی‌ دارد .
این بنیاد در ظاهر اهداف خود را کمک به‌ توسعه‌ دموکراسی‌ ، اصلاحات اجتماعی‌ ، بهبود وضع‌ اموزشی‌ و بهداشتی‌ ، کمک به‌ مطبوعات و جمعیت های‌ غیر دولتی‌ عنوان می‌ کند . اما عملکرد این بنیاد نشان داده‌ است که‌ سوروس‌ اهداف پنهانی‌ متناسب با منافع‌ رژیم‌ صهونیسیتی‌ و امریکا در کشورهای‌ مختلف را دنبال‌ می‌کند و در واقع‌ بازوی‌ غیر رسمی‌ سیا در بسیاری‌ از کشورها محسوب می‌ شود .
برای‌ اولین بار بیشتر در سال‌ 1997 و در جریان بحران ورشکستگی‌ مالی‌ و اقتصادی‌ کشورهای‌ جنوب شرق‌ اسیا نام‌ بنیاد سوروس‌ بر سر زبانها افتاد به‌ باور کارشناسان بنیاد سوروس‌ با داشتن پشتوانه‌ مالی‌ و سیاسی‌ بعنوان یکی‌ از ابزار فشار و نفوذ امریکا و رژیم‌ صهیونیستی‌ در مناطق‌ مختلف ایفای‌ نقش‌ می‌ کند .
این بنیاد از پنج‌ روش‌ یعنی‌ از طریق‌ ارتباط با احزاب مخالف ، مطبوعات رسانه‌ ها ، تشکیلات غیردولتی‌ و دولتمردان در کشورهای‌ مورد نظر سعی‌ دربراوردن اهداف واشنگتن و تل‌ اویو دارد . جمهوری‌ اذربایجان از جمله‌ کشورهای‌ قفقاز است که‌ بنیاد سوروس‌ بلافاصله‌ پس‌ از فروپاشی‌ شوروی‌ کوشید حضور خود را در این کشور افزایش‌ دهد و این موضوع‌ دلایل‌ متعددی‌ دارد . اول‌ اینکه‌ جمهوری‌ اذربایجان تنها کشور اسلامی‌ در قفقاز محسوب می‌شود .دوم‌ اینکه‌ جمهوری‌ اذربایجان با داشتن منابع‌ قابل‌ توجه‌ انرژی‌ بعنوان یک کشور ثروتمند در قفقاز شناخته‌ می‌ شود . همچنین گفته‌ می‌ شود انستیتو جامعه‌ باز سوروس‌ تاکنون 20 میلیون دلار در راستای‌ به‌ اصطلاح‌ کمک به‌ فعالیت رسانه‌های‌ ارتباط جمعی‌ و سازمانهای‌ غیر دولتی‌ در جمهوری‌ اذربایجان هزینه‌ کرده‌ است .
ان دسته‌ از نشریاتی‌ که‌ بنیاد سوروس‌ به‌ انها کمک مالی‌ کرده‌ است مطالب توهینامیز علیه‌ مقدساتاسلامی‌ و ترویج‌ صهیونیسم‌ چاپ کرده‌اند که‌ بعنوان نمونه‌ می‌ توان به‌ اقدامات اهانت امیز چند ماه‌ پیش‌ نشریه‌ صنعت ، گون و یئنی‌ فاکت اشاره‌ کرد . نکته‌ جالب اینکه‌ تمامی‌ نشریاتی‌ که‌ در جمهوری‌ اذربایجان به‌ هر نحوی‌ از بنیاد سوروس‌ کمک مالی‌ می‌ گیرند در هفته‌های‌ اخیر با چاپ مقاله‌ و انجام‌ مصاحبه‌ با ارتور لنگ سفیر رژیم‌ صهیونیستی‌ در جمهوری‌ اذربایجان سعی‌ در توجیه‌ جنایات رژیم‌ صهیونیستی‌ کردند .
چنانچه‌ در میزگرد اخیر در باکو نیز عنوان شد انتقاد مهم‌ بر دولت باکو این است که‌ در شرایطی‌ که‌ جنبه‌ های‌ تفرقه‌افکنانه‌ فعالیت بنیاد سوروس‌ در جمهوری‌ اذربایجان اشکار شده‌ و در شرایطی‌ که‌ در برخی‌ از کشورهای‌ منطقه‌ از جمله‌ ازبکستان فعالیت بنیاد سوروس‌ ممنوع‌ شده‌ است فعالیت ازادانه‌ این بنیاد در جمهوری‌اذربایجان سوال‌ برانگیز و حاکی‌ از نفوذ صهیونیستها در رده‌ های‌ مختلف حکومتی‌ جمهوری‌ اذربایجان است .
در شرایطی‌ که‌ بنیاد سوروس‌ رسما به‌ ارامنه‌ جمهوری‌ خودخوانده‌ قره‌ باغ‌ کمک مالی‌ می‌کند ، اما دولت باکو تاکنون محدودیتی‌ علیه‌ این نهاد ایجاد نکرده‌ است . جالب اینکه‌ با توجه‌ به‌ بافت مذهبی‌ جمهوری‌ اذربایجان بنیاد سوروس‌ برای‌ از هم‌پاشیدن بنیان های‌ اجتماعی‌ و مذهبی‌ در این کشور فعالیت می‌ کند . افشاگری‌ اخیر نوروزاوغلو در شرایطی‌ صورت می‌ گرد که‌ دو سال‌ پیش‌ نیز روزنامه‌ اولایلار از تلاش‌ بنیاد صهیونیستی‌ سوروس‌ برای‌ گسترش‌ مواد مخدر در جمهوری‌ اذربایجان در پوشش‌ برنامه‌ مبارزه‌ با موادمخدر خبر داد .
این روزنامه‌ در مقاله‌ای‌ تحت عنوان باکو در دام‌ هروئین نوشت .. عوامل‌ سوروس‌ در این جمهوری‌ این برنامه‌ را در مدارس‌ ، مراکز علمی‌ و تحقیقاتی‌ ، زندان ها و بیمارستان ها اجرا کرده‌ اند . البته‌ فعالیت هدفدار بنیاد سوروس‌ در قفقاز تنها به‌ جمهوری‌ اذربایجان محدود نمی‌ شود و اگرچه‌ طی‌ سالهای‌ اخیر فعالیت بنیاد سوروس‌ در جمهوری‌ ارمنستان چندان مطرح‌ نشده‌ است ، اما واقعیت این است که‌ انیستیتو جامعه‌ باز ارمنستان شعبه‌ رسمی‌ بنیاد سوروس‌ در این کشور محسوب می‌ شود و از سالها قبل‌ در ایروان فعالیت می‌ کند .
انجام‌ طرح‌ های‌ مختلف بنیاد سوروس‌ در ارمنستان از طریق‌ این موسسه‌ پیگیری‌ می‌ شود و از جمله‌ موضوعاتی‌ که‌ بنیاد سورس‌ در ارمنستان در خصوص‌ ان فعالیت می‌ کند ، رسانه‌هاست . ارمنستان بعنوان مهمترین پایگاه‌ روسیه‌ در قفقاز جنوبی‌ شناخته‌ می‌شود و نوع‌ روابط ارمنستان با کشورهای‌ منطقه‌ از جمله‌ روسیه‌ با ناخرسندی‌ امریکا و رژیم‌ صهیوینیستی‌ همراه‌ است .
در چنین شرایطی‌ برخی‌ از ناظران سیاسی‌ فعال‌ شدن مخالفان ارمنستان در اواخر سال‌ 2003 و پس‌ از بحران گرجستان و همچنین در سال‌ 2006 را با حمایت بنیاد سوروس‌ مرتبط می‌ دانند . با افزایش‌ فعالیت بنیاد سوروس‌ در ارمنستان و حضور سفیر جدید امریکا در ایروان مقامات ارمنستان نگران هستند نیروهای‌ خارجی‌ و در وهله‌ اول‌ امریکائیها تلاش‌ دارند طبق‌ سناریوی‌ یوگوسلاوی‌ یا گرجستان در ارمنستان نیز حکومت را تغییر دهند .
در چنین شرایطی‌ گفته‌ می‌شود دولت ارمنستان کارلوس‌ پطروسیان رئیس‌ خدمات امنیت ملی‌ این کشور دستور داده‌ است تا تمامی‌ افرادی‌ را که‌ سال‌ 2003 و 2004 در دوره‌ های‌ اموزشی‌ در بوسنی‌ با کمک مالی‌ بنیاد سوروس‌ شرکت کرده‌ اندخ‌ پیدا کند و فعالیتهای‌ بنیاد سوروس‌ را هر چه‌ بیشتر مدنظر قرار دهد . در گرجستان نیز فعالیت‌های‌ بنیاد سوروس‌ پس‌ از تحولات نوامبر 2003 این کشور که‌ به‌ انقلاب مخملی‌ معروف شده‌ بیشتر مورد توجه‌ قرار گرفته‌ است .
ادوارد شواردنادزه‌ رئیس‌ جمهوری‌ سابق‌ گرجستان پس‌ از مجبور شدن به‌ استعفا اقدام‌ به‌ افشاگری‌ در مورد نقش‌ بنیاد امریکایی‌ ، صهیونیستی‌ در حوادث نوامبر 2003 گرجستان کرد و جورج‌ سوروس‌ میلیاردر یهودی‌ الاصل‌ امریکایی‌ را متهم‌ کرد که‌ با اختصاص‌ چندین میلیون دلار به‌ اغتشاشات نوامبر 2003 در گرجستان برکناری‌ وی‌ را رقم‌ زده‌ است . ادوارد شواردنادزه‌ همچنین گفت ، جورج‌ سوروس‌ از جنایت کارانی‌ است که‌ باعث ایجاد تغییر نظام‌ سیاسی‌ گرجستان شد .
جالب اینکه‌ پس‌ از تشکیل‌ دولت جدید در گرجستان اعلام‌ شد که‌ چهار تن از اعضای‌ دولت جدید گرجستان شامل‌ وزرای‌ اموزش‌ و پرورش‌ ، دادگستری‌ ، دارایی‌ و ورزش‌ جوانان وابسته‌ به‌ میلیاردر یهودی‌ امریکایی‌ هستند . این چهار نفر قبلا کارمند دفاتر جورج‌ سوروس‌ بوده‌اند و سالیان متمادی‌ از این سرمایه‌ دار یهودی‌ الاصل‌ امریکایی‌ پول‌ می‌ گرفتند تا برنامه‌ های‌ او را در گرجستان اجرا کنند . جالب اینکه‌ جورج‌ سوروس‌ اقدامات خود در گرجستان را در چارچوب حمایت از دموکراسی‌ توجیه‌ کرده‌ است .
پس‌ از وقوع‌ انقلاب مخملی‌ در گرجستان سوروس‌ اعلام‌ کرد از جنبش‌ گل‌ سرخ‌ در گرجستان راضی‌ هستم‌ و برای‌ دگرگونی‌ های‌ مشابه‌ در کشورهای‌ اسیای‌ مرکزی‌ و قفقاز میلیون ها دلار هزینه‌ کرده‌ام‌ و بنیاد خیریه‌ من از اصلاحات در تمام‌ این کشورها حمایت می‌ کند . حال‌ انکه‌ کارشناسان سیاسی‌ مجموعه‌ اقدامات بنیاد سوروس‌ را در راستای‌ مطامع‌ امریکا و رژیم‌ صهیونیستی‌ ارزیابی‌ می‌کنند .
باید گفت به‌ رغم‌ انکه‌ شواردنادزه‌ پس‌ از حادثه‌ 11 سپتامبر حتی‌ مشاوران نظامی‌ امریکایی‌ را نیز به‌ گرجستان پذیرفت و در پروژه‌ های‌ مخالف منافع‌ روسیه‌ یعنی‌ پروژه‌ خط لوله‌ نفت باکو ، جیحان مشارکت جست ، اما ظاهرا اهمیت و ضرورت حل‌ مسئله‌ ابخازیا برای‌ رونق‌ دادن به‌ اقتصاد این کشور و نیز تسهیل‌ براوردن برخی‌ نیازهای‌ گرجستان از روسیه‌ شامل‌ گاز و برق‌ ، شواردنادزه‌ را در سال‌ 2003 بر ان داشت تا به‌ سوی‌ مسکو حرکت کند . در چنین شرایطی‌ قراداد 25 ساله‌ صدور انرژی‌ از روسیه‌ به‌ گرجستان امضا شد و مساله‌ تمدید پایگاههای‌ روسی‌ در گرجستان مطرح‌ شد .
این چرخشها ورویکردهای‌ جدید شواردنادزه‌ از چشم‌ واشنگتن و بنیاد سوروس‌ پنهان نماند و حمایت اشکار و پنهان امریکا و بنیاد سوروس‌ از مخالفان شواردنادزه‌ بر این اساس‌ صورت گرفت . در هر حال‌ باید گفت بنیادهای‌ غربی‌ نظیر بنیاد سوروس‌ و موسسه‌ دموکراسی‌ ملی‌ امریکا درعمل‌ بازوی‌ غیررسمی‌ وزارت امورخارجه‌ امریکا و سازمان سیا هستند و با پوشش‌ های‌ به‌ ظاهر بشر دوستانه‌ و عوام‌ فریبانه‌ سعی‌ می‌ کنند اهداف امریکا رژیم‌ صهیونیستی‌ را در کشورهای‌ مورد نظر به‌ پیش‌ ببرند . سطح‌ گسترده‌ حضور سوروس‌ در کشورهای‌ قفقاز نشان می‌ دهد این نهاد همچنان برنامه‌های‌ گسترده‌ای‌ برای‌ این کشورها در نظر دارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات