تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۳  ، 
کد خبر : ۲۰۲۰۲۱
یونایتدپرس‌:

واقعیتهای‌ خاورمیانه‌ جدید


یونایتدپرس‌ در گزارشی‌ از واشنگتن به‌ قلم‌ کلاود سالهانی‌ نوشت شاید خاور میانه‌ جدیدی‌ در افق‌ در حال‌ شکل‌گیری‌ باشد ولی‌ این خاورمیانه‌ به‌ خاور میانه‌ مدنظر امریکا هیچ شباهتی‌ ندارد . به‌ جای‌ اینکه‌ دموکراسی‌ دستور روز باشد ، خطر واقعی‌ حاکمان روحانی‌ اسلامی‌ و در راس‌ انها ایران احساس‌ می‌شود که‌ سعی‌ در تحمیل‌ حکمرانی‌ خود دارند . سرانجام‌ پس‌ از انتظار طولانی‌ غرب ، ایران دیروز سه‌ شنبه‌ اعلام‌ کرد با وجود تهدیدها مبنی‌ بر احتمال‌ تحریم‌ این کشور از سوی‌ سازمان ملل‌ متحد ، این کشور به‌ برنامه‌ هسته‌ای‌ خود ادامه‌ خواهد داد.
ایران با رد تقاضای‌ شورای‌ امنیت سازمان ملل‌ متحد برای‌ تعلیق‌ غنی‌ سازی‌ اورانیوم‌ و فعالیتهای‌ مرتبط با ان ، تاکید کرد برنامه‌ هسته‌ای‌ خود را متوقف نخواهد کرد . ایت الله‌ علی‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ ایران گفت جمهوری‌ اسلامی‌ ایران تصمیم‌ خود را گرفته‌ است و در خصوص‌ مسئله‌ هسته‌ای‌ انشا الله‌ و با صبر و اقتدار به‌ راه‌ خود ادامه‌ خواهد داد . این موضوع‌ در پاسخ‌ به‌ قطعنامه‌ اخیر شورای‌ امنیت سازمان ملل‌ متحد عنوانشد که‌ به‌ ایران سی‌ روز مهلت داده‌ است تا فعالیتهای‌ هسته‌ای‌ خود را متوقف کند در غیر این صورت با تحریم‌های‌ اقتصادی‌ و دیپلماتیک مواجه‌ خواهد شد.
مقامات ایرانی‌ خواستار مذاکره‌ شده‌ و اعلام‌ کرده‌اند فرمول‌ تازه‌ای‌ برای‌ حل‌ و فصل‌ وضع‌ کنونی‌ دارند . با این حال‌ محمود احمدی‌نژاد رئیس‌ جمهور ایران از زمان انتصابش‌ به‌ این سمت همواره‌ بر حق‌ مسلم‌ ایران برای‌ توسعه‌ فناوری‌های‌ هسته‌ای‌ تاکید کرده‌ است . توسعه‌ برنامه‌ هسته‌ای‌ ایران و حفظ نفوذ ایران در عراق‌ دو اولویت مهم‌ احمدی‌ نژاد بوده‌ است.
در عین حال‌ ، احمدی‌ نژاد دستور داده‌ است تولید انواع‌ تسلیحات از جمله‌ موشکها ، هواپیماهای‌ جنگی‌ و انواع‌ اژدر در زرادخانه‌ ایران تقویت شود . ایران همچنین روز یکشنبه‌ موشکهای‌ سطح‌ به‌ سطح‌ با برد یکصد و پنجاه‌ و پنج‌ مایل‌ را ازمایش‌ کرد . به‌ نظر نمی‌رسد که‌ تهدید به‌ اعمال‌ تحریم‌ها علیه‌ ایران ، ملاهای‌ حاکم‌ این کشور را ، که‌ معتقدند در استین خود یک یا دو برگ برنده‌ دارند ، از تصمیم‌ خود منصرف کند.
این برگهای‌ برنده‌ به‌ شکل‌ حزب الله‌ ، حماس‌ ، جهاد اسلامی‌ یا سوریه‌ هستند که‌ ریموند تانتر ، ز اعضای‌ برجسته‌ کمیته‌ سیاست ایران در امریکا ، انها را به‌ بازیکنان مهم‌ تیم‌ اول‌ دانشگاه‌ها توصیف می‌کند که‌ نیمکت نشین هستند . اما این سناریو چگونه‌ به‌ پایان خواهد رسید . قدرتهای‌ غربی‌ یعنی‌ امریکا ، اتحادیه‌ اروپا و اسرائیل‌ خواستار ان هستند نیرویی‌ بین المللی‌ در جنوب لبنان حد فاصل‌ رودخانه‌ لیطانی‌ و مرزهای‌ شمالی‌ اسرائیل‌ مستقر شود . این همان چیزی‌ است که‌ قطعنامه‌ هزار و هفتصد و یک شورای‌ امنیت سازمان ملل‌ متحد نیز خواستار ان شده‌ است.
اما این قطعنامه‌ ، که‌ خواستار استقرار حدود پانزده‌ هزار نیروی‌ بین‌المللی‌ در جنوب لبنان برای‌ حمایت از پانزده‌ هزار سرباز ارتش‌ لبنان شده‌ است ، از هر قدرت خارجی‌ و لبنانی‌ که‌ برخوردار باشد ، باز هم‌ گروگان ائتلاف اسلامی‌ جدیدی‌ متشکل‌ از ایران ، حزب الله‌ ، حماس‌ ، جهاد اسلامی‌ و سوریه‌ خواد بود . وضع‌ یکصد و سی‌ هزار نظامی‌ امریکایی‌ مستقر در عراق‌ نیز به‌ همین گونه‌ خواهد بود.
به‌ گفته‌ تانتر این وضع‌، واقعیت جدید خاور میانه‌ است که‌، همه‌ می‌دانند ، مناقشه‌ کنونی‌ برسر این منطقه‌ را تغییر می‌دهد، تانتر افزود مناقشه‌ عربی‌ اسرائیلی‌، به‌ هر دلیل‌ و هدفی‌ که‌ بود، پایان یافته‌ است . مناقشه‌ بین اعراب سکولار و اسرائیلی‌ها مناقشه‌ای‌ است که‌ در نهایت می‌تواند حل‌ و فصل‌ شود . این مناقشه‌ حول‌ موضوعات مرزهای‌ نهایی‌ اسرائیل‌ و فلسطین، حق‌ بازگشت اوارگان فلسطینی‌ به‌ موطن خود و یا دریافت چیزی‌ به‌ عنوان ضرر و زیان و تکلیف نهایی‌ بیت المقدس‌ می‌گردد. در حالی‌ که‌ مناقشه‌ بین اسلامگرایان و اسرائیل‌ جنگ تا اخرین نفس‌ است.
اگر روند کنونی‌ ادامه‌ یابد ، بدان معناست که‌ ملاها همچنان در ایران برسر قدرت باقی‌ خواهند ماند . ایران برای‌ ایستادگی‌ تا اخر خط ، طرحی‌ سه‌ مرحله‌ای‌ دارد . مرحله‌ اول‌ اتلاف وقت است تا ایران بتواند شمار سانتریفیوژهای‌ غنی‌ سازی‌ اورانیوم‌ خود را افزایش‌ دهد و برنامه‌ هسته‌ای‌ خود را تسریع‌ کند. تانتر خاطر نشان کرد این همان چیزی‌ است که‌ سیاست هسته‌ای‌ ایران را به‌ راهبرد ترور ان مرتبط می‌سازد.
مرحله‌ دوم‌ در صورتی‌ اغاز خواهد شد که‌ امریکا و غرب تحریم‌هایی‌ علیه‌ ایران به‌ اجرا بگذارند . ان موقع‌ ایران در موقعیتی‌ قرار خواهد گرفت که‌ از طریق‌ شبه‌ نظامیان نماینده‌اش‌ وارد عمل‌ خواهد شد تا نه‌ تنها نیروهای‌ سازمان ملل‌ متحد بلکه‌ سربازان ارتش‌ لبنان را در جنوب این کشور گروگان بگیرد . مرحله‌ سوم‌ هنگامی‌ اغاز خواهد شد که‌ تنش‌ سیاسی‌ تشدید شود.
در ان صورت، به‌ گفته‌ تانتر ، ما احتمالا شاهد تکرار انچه‌ خواهیم‌ بود که‌ در جنگ سی‌ و چهار روزه‌ حزب الله‌ و اسرائیل‌ روی‌ داد. با این استثنا که‌ این بار جنگ در سطحی‌ گسترده‌تر و احتمالا همراه‌ با تبادل‌ اتشی‌ مانند انچه‌ خواهد بود که‌ در جریان جنگ ایران و عراق‌ بین تهران و بغداد صورت گرفت. این بار راکتها نه‌ تنها از سوی‌ شمال‌ بلکه‌ از طرف غرب به‌ پرواز درخواهند امد.
تانتر ، که‌ کمیته‌ سیاست ایران او ، از دولت امریکا خواسته‌است نام‌ سازمان مجاهدین خلق‌ گروهک تروریستی‌ منافقین را از فهرست سازمانهای‌ تروریستی‌ خارج‌ کند، در ادامه‌ گفت حال‌ بدترین سناریو در پیش‌ روست . کمیته‌ سیاست ایران معتقد است با این کار زنگ خطر تغییر رژیم‌ برسر تهران کوبیده‌ و پیام‌ شدیدی‌ به‌ تهران فرستاده‌ خواهد شد. البته‌ هنوز مشخص‌ نیست که‌ ایا این کار عملی‌ خواهد شد یا نه‌ تا ان موقع‌ چنین به‌ نظر می‌رسد که‌ ایران همچنان برگهای‌ برنده‌ بیشتری‌ دارد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات