تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۱  ، 
کد خبر : ۲۰۲۰۳۰
پراودا:

هراس‌ هسته‌ای‌ آمریکا از ایران

کمیته‌ اطلاعاتی‌ کنگره‌ آمریکا در گزارش‌ بیست‌ونه‌ صفحه‌ای‌ خود که‌ روز چهارشنبه‌ ارائه‌ شد ایران را به‌ عنوان تهدیدی‌ استراتژیک علیه‌ امنیت آمریکا معرفی‌ کرد.

به گزارش‌ واحد مرکزی‌ خبر از نیویورک ، روزنامه‌ روسی‌ پراودا در نسخه‌ انگلیسی‌ خود در یک تحلیل‌ با عنوان امریکا با تمامی‌ کشور هائی‌ که‌ درپی‌ تکنولوژی‌ هسته‌ ای‌ هستند مخالفت خواه‌ کرد ، نوشت جامعه‌ نخبگان امریکا در رابطه‌ با برنامه‌ هسته‌ ای‌ امریکا دچار دو دستگی‌ شده‌ است.
مهلت ایران برای‌ پاسخ‌ به‌ خواست شورای‌ امینت درهفته‌ جاری‌ به‌ پایان میرسد . و معلوم‌ نیست دولت بوش‌ با دولت نافرمان ایران چه‌ خواهد کرد . گزارش‌ بیست ونه‌ صفحه‌ ای‌ کمیته‌ اطلاعاتی‌ کنگره‌ امریکا که‌ روز چهار شنبه‌ ارائه‌ شد ایران را به‌ عنوان تهدیدی‌ استراتژیک علیه‌ امنیت امریکا با برنامه‌ های‌ هسته‌ ای‌ این کشور میداند. علاوه‌ بر ان ایران با تامین مالی‌ فعالیتهای‌ تروریستی‌ در لبنان ، فلسطین و سایر گروههای‌ تروریستی‌ منافع‌ امریکا را به‌ خطر انداخته‌ و این گزارش‌ حاکی‌ است شوران امنیت ملی‌ ایران به‌ طور فعال‌ از چریکهای‌ عراقی‌ حمایت میکند .
نمایندگان کنگره‌ امریکا به‌ این باور رسیده‌اند که‌ اگر ایران بتواند به‌ سلاح‌ هسته‌ ای‌ دسترسی‌ پیداکند تهدیدی‌ بزرگتر هم‌ خواهد شد . انها معتقدند دولت ایران می‌ اندیشد اگر به‌ یک بمب اتمی‌ دسترسی‌ پیدا کند ایران را درمقابل‌ عملیات تلافی‌ جویانه‌ تضمین خواهد کرد . در این حالت امکان استفاده‌ ایران از این سلاح‌ علیه‌ امریکا و متحدانش‌ افزایش‌ خواهد یافت .
از سوی‌ دیگر اسرئیل‌ نیز ممکن است نتواند یک همسایه‌ هسته‌ ای‌ را تحمل‌ کند در این صورت امریکا معتقد است وضعیت درمنطقه‌ بدنبال‌ حمله‌ نظامی‌ اسرائیل‌ به‌ اهداف هسته‌ای‌ ایران وخیم‌ تر خواهد شد . نکته‌ بدتر اینکه‌ عوامل‌ اطلاعاتی‌ امریکا خود را در برابر براورد توان هسته‌ ای‌ ایران ناتوان می‌ بینند و نمیتواننند میزان تهدید احتمالی‌ ناشی‌ از برنامه‌ هسته‌ ای‌ ایران را براورد کنند .
در شرایطی‌ که‌ جان نگروپونته‌ رئیس‌ اطلاعات ملی‌ امریکا دسترسی‌ ایران به‌ سلاح‌ هسته‌ ای‌ را اوائل‌ یا اواسط دهه‌ اینده‌ تخمین میزنند نمایندگان کنگره‌ معتقدند این براورد نادرست است انها معتقدند دولت ایران مجموعه‌ سه‌ هزار سانتریفوژ را در اوائل‌ سال‌ دوهزار و سه‌ تکمیل‌ خواهد کرد . این امکان توان تولید سالانه‌ یک بمب را فراهم‌ میکند و اگر ایران مجتمع‌ دیگری‌ مشابه‌ انچه‌ روسها در بوشهر میسازند و از اب سبک استفاده‌ میکند بسازد ، این مدت به‌ کمتر از دوماه‌ تقلیل‌ خواهد یافت .
نماینده‌ های‌ کنگره‌ امریکا بر این باورندکه‌ ایران سوخت نیروگاههای‌ اب سبک را نیز به‌ این منظور به‌ کار خواهند برد در حالیکه‌ ایران با روسیه‌ توافق‌ کرده‌ است سوخت مصرف شده‌ را به‌ روسیه‌ باز گرداند.نویسندگان گزارش‌ فوق‌ به‌ کنگره‌ امریکا معتقدند روسها نیز در براورد نقش‌ ایران درخاورمیانه‌ ، این نقش‌ را کمتر از انچه‌ هست براورد کرده‌اند . امریکا بطور دائم‌ نگرانی‌ خود را از فعالیتهای‌ هسته‌ای‌ نظامی‌ ایران اعلام‌ کرده‌ است . درحالیکه‌ فعالیت غیر نظامی‌ هسته‌ ای‌ در ایران اصولا وجود ندارد . تکنولوژی‌ موجود بر اساس‌ تعریف نظامی‌ است.
نگرانی‌ در اینجاست که‌ سایر کشورها نیز ممکنست روش‌ ایران را دنبال‌ کنند و از انجاکه‌ انرژی‌ هسته‌ای‌ به‌ نسبت انرژی‌ حاصل‌ از نفت بسیار ارزانتر و دارای‌ مزیت است انها نیز ممکن است هوس‌ کنند برنامه‌ سلاح‌ هسته‌ای‌ خود را دنبال‌ کنند.با توجه‌ به‌ این نکته‌ که‌ در حال‌ حاضر هیچ تکنولوژی‌ هسته‌ای‌ درحال‌ حاضر وجود ندارد ، شاید امریکا مجبور باشد درمقابل‌ تمامی‌ کشورهائی‌ که‌ بخواهند دست به‌ تولید تکنولوژی‌ هسته‌ای‌ خود بزنند بایستد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات