تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۰۸:۲۵  ، 
کد خبر : ۲۰۲۰۷۸

پیامدهای‌ ژئوپلیتیکی‌ فعالیت هسته‌ای‌ ایران

یک کارشناس‌ روسی‌ مسائل‌ سیاسی‌ در مصاحبه‌ با بخش‌ روسی‌ رادیو صدای‌ آمریکا نظر خود را درباره‌ پیامدهای‌ ژئوپلیتیکی‌ برنامه‌ هسته‌ای‌ ایران بیان کرد.

رجب صفرف رئیس‌ مرکز مطالعات ایران معاصر درباره‌ نگرانی‌ جامعه‌ جهانی‌ از فعالیت هسته‌ ای‌ ایران گفت کاملا روشن است دولت ایران برنامه‌ مشخصی‌ برای‌ توسعه‌ برنامه‌ هسته‌ای‌ تدوین کرده‌ و بعید است که‌ در اینده‌ نزدیک صرفنظر از تهدیدهای‌ کشورهای‌ غربی‌ تن به‌ مصالحه‌ یکجانبه‌ دهد . شکی‌ نیست تهران در چارچوب قوانین حقوقی‌ بین‌المللی‌ فعالیت می‌ کند و هیچ کشوری‌نمی‌ تواند بدون مدرک مستند ایران را به‌ نقص‌ قوانین بینالمللی‌متهم‌کند ومانع‌ ادامه‌ فعالیت هسته‌ای‌ این کشور شود .
مدیرکل‌ مرکز مطالعات ایران معاصر در پاسخ‌ به‌ این سوال‌ که‌ ایا فعالیت هسته‌ای‌ ایران باعث ترغیب سایر کشورها به‌ توسعه‌ فناوری‌ هسته‌ ای‌ وافزایش‌ اعضای‌ باشگاه‌ هسته‌ای‌ خواهد شد خاطرنشان کرد بدون شک ایران اهداف مشخصی‌ را دنبال‌ می‌ کند و قصد دارد نه‌ تنها یک قدرت پیشرو منطقه‌ ای‌ بلکه‌ یک کشور صاحب نفوذ در جهان اسلام‌ باشد و تردیدی‌ نیست رسیدن به‌ این اهداف بزرگ بدون توسعه‌ فناوری‌ هسته‌ای‌ ممکن نخواهد بود امااین موضوع‌اصلی‌ نیست ایران به‌ دنبال‌ منابع‌ قابل‌ اطمینانانرژی‌ است چون به‌خوبی‌ می‌داند ذخایر طبیعی‌ انرژی‌ تنها کفاف چهل‌ تا پنجاه‌ سال‌ دیگر را خواهد داد ولی‌ انرژی‌ هسته‌ای‌ اینده‌ این کشور را تضمین خوهد کرد اما تنها براساس‌نگرانی‌ امریکا و اروپا از فعالیت هسته‌ای‌ تهران نمی‌توان مانع ‌استفاده‌ صلح‌امیز ایران از انرژی‌ هسته‌ای‌ شد .
رجب صفرف در ادامه‌ افزود یکی‌ از علل‌ اصلی‌ تشدید بحران پیرامون مسئله‌ هسته‌ای‌ ایران فعالیت هسته‌ای‌ اسرائیل‌ و رفتار امریکا است در شرایطی‌ که‌ هند پیمان منع‌ گسترش‌ سلاحهای‌ هسته‌ای‌ را امضا نکرده‌ و عضو اژانس‌ انرژی‌ اتمی‌ نیست و سازمانهای‌ بینالمللی‌ امکان بازرسی‌تاسیسات هسته‌ای‌ این کشور را ندارند رئیس‌ جمهور امریکا درسفر به‌ دهلی‌ قراردادی‌ درباره‌تحویل‌ سوخت هسته‌ای‌ به‌ هند امضا می‌ کند و این به‌ روشنی‌ حاکی‌ از سیاست استانداردهای‌ دوگانه‌ واشنگتن است و این سیاست وقیحانه‌ امریا ایران را بر ان می‌ دارد که‌ به‌ فکر امنیت خود باشد.از سوی‌ دیگر مقامات اسرائیل‌ دائما ایران را تهدید می‌ کنند و همه‌ اینها در حالی‌ است که‌ بازرسان بین المللی‌ امکان بازرسی‌ تاسیسات هسته‌ای‌ ایران را داشته‌اند ضمناخروج‌ جزئی‌ ایران از مهلت قانونی‌ توقف فعالیت هسته‌ای‌ هرگز به‌ این معنی‌ نیست که‌ این کشور درحال‌ تولید سوخت هسته‌ای‌ در خاک خود است . هران هنوز غنی‌ سازی‌ صنعتی‌ اورانیوم‌ را اغاز نکرده‌ است .
این کارشناس‌ روسی‌ در بخش‌ دیگری‌ از مصاحبه‌ بابخش‌ روسی‌ صدای‌ امریکاتاکید کرد که‌ نه‌تنها اژانس‌ انرژی‌ اتمی‌ و بلکه‌ سایر سازمانهای‌ بین‌المللی‌و حتی‌ سازمانهای‌ اطلاعاتی‌ امریکا هیچ مدرکی‌ دال‌ بر تلاش‌ تهران در زمینه‌ تولید بمب اتمی‌ بدست نیاورده‌انداین درحالی‌است که‌ واشنگتن فناوریهایی‌دراختیار دارد که‌ می‌تواند ازجزئیات کوچکترین فعالیت در سایر کشورها اگاه‌ شود و اگر کوچکترین اطلاعاتی‌ دراین زمینه‌ بدست اورده‌ بودند مدتها قبل‌ انها را منتشر می‌ کردند به‌ هرحال‌ نباید فراموش‌ کرد همه‌ اینها دسیسه‌ای‌ است تا غرب ایران را وادار به‌ افزایش‌ تولید نفت و کاهش‌ بهای‌ این محصول‌ در بازارهای‌ جهانی‌ کند بدین ترتیب ایران باید راهکار جدیدتری‌ اتخاذ کند .
مقامات ایران بخاطر دارند بوش‌، ایران، عراق‌ و کره‌ شمالی‌ را در محور شرار قرار داده‌ و حامی‌ تروریست اعلام‌ کرده‌ و بر این اساس‌ رژیم‌ صدام‌ را سرنگون کرد . کره‌ شمالی‌ با ادعای‌ دستیابی‌ به‌ کلاهک هسته‌ای‌ جلو واشنگتن ایستاده‌ و شاید با توجه‌ به‌ این موضع‌ ایرانیهابه‌ این نتیجه‌ رسیده‌اند که‌ وجود سلاح‌ هسته‌ای‌ تنها راه‌ برای‌ تضمینامنیت انهاست اما هیچ تصمیم‌ سیاسی‌ برای‌ تولید بمب گرفته‌ نشده‌ چون ایران بارهاخواستار عاری‌ سازی‌خاورمیانه‌ از سلاحهای‌ هسته‌ای‌ شده‌ است.
به‌ عقیده‌ رجب صفرف امریکا بازی‌ دو گانه‌ای‌ را اغاز کرده‌ یعنی‌ از یکسو کشورهایی‌ را که‌ از انها خوشش‌ نمی‌اید درمحور شرارت قرار می‌دهد وهمزمان از اسرائیل‌ حمایت و به‌هند و پاکستان کمک می‌ کند و به‌ انها اعتماد دارد دراینجا این سوال‌ پیش‌ می‌ اید چرا سلاح‌اتمی‌ این کشورها واشنگتن رانگران نمی‌ کند می‌ توان با اطمینان گفت که‌ امریکا به‌ خوبی‌ با همه‌ جنبه‌ های‌ برنامه‌ هسته‌ای‌ ایران اشنایی‌ دارد و علت اصلی‌ دشمنی‌ اش‌ با تهران عدم‌ تمایل‌ به‌ تغییرات ژئوپلیتیکی‌ در منطقه‌ای‌است که‌ ایران در ان قراردارد و علاوه‌ بر این غرب به‌ رهبری‌ امریکا به‌ هیچ وجه‌ نمی‌خواهد نقش‌ روسیه‌بعنوان شریک ایران افزایش‌ یابد.
مدیرکل‌ مرکز تحقیقات ایران معاصر در روسیه‌ در پاسخ‌ به‌ این سوال‌ که‌ ایا دولت ایران مخالفان خود را با بکارگیری‌ زور از میان برمی‌ دارد و ایا متخصصان اتمی‌ اتحاد شوروی‌ در ایران فعالیت می‌ کنند تاکید کرد مقامات سیاسی‌ ایران بیشتر به‌ مصالحه‌ تمایل‌ دارند وبعیداست که‌ مخالفان را مورد تعقیب قرار دهند.
وی‌ افزود اگر چنین حوادثی‌ ده‌ تا پانزده‌ سال‌ پیش‌ رخ‌ داده‌ باید ان را با شرایط سیاسی‌ ان زمان مرتبط دانست . درخصوص‌ کارشناسان اتمی‌اتحاد شوروی‌ هم‌ باید گفت که‌ انها در طرحهای‌ اشکار و کاملا شفاف فعالیت دارند. رجب صفرف در خاتمه‌ به‌ موضع‌ روسیه‌ در برابر ایران اشاره‌ کرد وگفت روسیه‌ به‌ هیچ وجه‌ موافق‌ دستیابی‌ ایران به‌ سلاح‌ اتمی‌ نیست ولی‌ اگر غرب فشار بر ایرانراافزایش‌ دهداحتمال‌ رویارویی‌ هست و همه‌ می‌دانند.
برخی‌ سیاستمداران غربی‌ با استناد به‌ مدارک جعلی‌ می‌ توانند اوضاع‌ عراق‌ را در ایران تکرار کنند. البته‌ ایران عراق‌ نیست و امکان پاسخ‌ به‌ تجاوز رادارد ولی‌ بهرحال‌ امکان ایجاد مناقشه‌ منطقه‌ ای‌ کاملا وجود دارد که‌ می‌ تواند به‌ یک بحران جهانی‌ تبدیل‌ شود که‌ روسیه‌ از ان اسیب خواهد دید به‌ همین دلیل‌ مسکو همه‌ تلاشهای‌ خود را برای‌ حل‌ و فصل‌ صلح‌ امیز مسئله‌ هسته‌ای‌ ایران بکار خواهد گرفت.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات