تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۰۸:۲۴  ، 
کد خبر : ۲۰۲۱۵۷

گفتگوی‌ هاشمی‌ رفسنجانی‌ با روزنامه‌ الحیات درباره‌ مسائل‌ ایران و منطقه‌

روزنامه‌ الحیات نوشت: پیشی‌ گرفتن هاشمی‌ رفسنجانی‌ رئیس‌ مجمع‌ تشخیص‌ مصلحت نظام‌ در اعلام‌ خبر غافلگیرکننده‌ ورود ایران به‌ گروه‌ کشورهای‌ دارای‌ فناوری‌ هسته‌ای‌ از تقویت نزاع‌ داخلی‌ میان قطبهای‌ قدرت در خصوص‌ بسیاری‌ از مسائل‌ حساس‌ از جمله‌ پرونده‌ هسته‌ای‌، گفتگو با آمریکا و جامعه‌ بین‌المللی‌ حکایت دارد.

هاشمی‌ رفسنجانی‌ در گفتگویی‌ اختصاصی‌ با روزنامه‌ الحیات اعلام‌ کرد: اوضاع‌ باتوجه‌ به‌ اینکه‌ قدرتهای‌ بزرگ پرونده‌ هسته‌ای‌ ایران را از نزدیک دنبال‌ می‌ کنند ، بسیار پیچیده‌ است اما ایران برای‌ دفاع‌ از حقوق‌ مشروع‌ خود جدی‌ است. وی‌ افزود: با توجه‌ به‌ وجود طرفهای‌ موثر مرتبط با این موضوع‌ پیش‌ بینی‌ این که‌ روند امور به‌ کجا خواهد انجامید دشوار است.
در همین حال‌ رفسنجانی‌ فاش‌ کرد : دو جلسه‌ گفتگو میان ایران و امریکا در روزهای‌ اغازین جنگ عراق‌ برگزار شد اما این نشستها به‌ دلایلی‌ قطع‌ شد. رفسنجانی‌ تاکید کرد مذاکرات دو کشور در خصوص‌ افغانستان هنوز هم‌ ادامه‌ دارد و سفیر ایران در کابل‌ اجازه‌ دارد با همتای‌ امریکایی‌ خود بحث و گفتگو کند و انها عملا درباره‌ امور افغانستان گفتگو می‌کنند. رفسنجانی‌ در استانه‌ سفر خود به‌ دمشق‌ گفت: مذاکرات اتی‌ ایران و امریکا در خصوص‌ عراق‌ صرفا منحصر به‌ مسائل‌ عراق‌ است اما در مواقع‌ زیادی‌ بوده‌ است که‌ کارها و اقدامات کوچک سرمنشا اقدامات بزرگ و گسترده‌ شده‌ است ضمن اینکه‌ اگر دو طرف از این گفتگوها راضی‌ باشند به‌ گفتگو درباره‌ دیگر مسائل‌ تشویق‌ خواهند شد و اگر موفقیتی‌ به‌ دست اید، به‌ طور حتم‌ راههای‌ جدیدی‌ گشوده‌ خواهد شد.
هاشمی‌ رفسنجانی‌ تصریح‌ کرد: تهران قصد ندارد با امریکائیها درباره‌ پرونده‌ هسته‌ای‌ مذاکره‌ کند ، زیرا در این پرونده‌ چیز زیادی‌ وجود ندارد که‌ بخواهد از ان صرف نظر کند. هاشمی‌ بر امادگی‌ کشورش‌ برای‌ اطمینان دادن به‌ جامعه‌ جهانی‌ در زمینه‌ صلح‌ امیز بودن برنامه‌ های‌ هسته‌ای‌اش‌ با تمامی‌ ابزارها تاکید کرد. قرار است هاشمی‌ رفسنجانی‌ امروز به‌ دمشق‌ سفر و با تعدادی‌ از مسئولان سوری‌ دیدار کند و پس‌ از ان نیز راهی‌ کویت شود. وی‌ افزود: انچه‌ در سفر چهار روزه‌اش‌ به‌ دمشق‌ مهم‌ است دیدار با بشاراسد رئیس‌ جمهور سوریه‌ و بحث و گفتگو با شخصیتهای‌ موثر منطقه‌ای‌ از کشورهای‌ فلسطین، سوریه‌ و لبنان است تا بتوان در شرایط کنونی‌ به ‌تصمیمات مناسبی‌ دست پیدا کرد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات