تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۷:۱۲  ، 
کد خبر : ۲۰۲۵۰۹
سومین تغییر در دولت دهم

رامین هم رفت


محمدحسین روانبخش
گروه سیاسی- محمدعلی رامین و مهرداد بذرپاش جدیدترین نامهایی است که به فهرست اخراجی های دولت احمدی نژاد افزوده شده است، فهرستی که در خود نامهایی چون علی لاریجانی ، داود دانش جعفری، محمد حسین صفار هرندی، محسنی اژهای، مصطفی پورمحمدی، طهماسب مظاهری و منوچهر متکی رادارد.در این میان اگر چه در وهله اول به نظر می رسد که برکناری بذرپاش غیرمنتظره است اما با دقت در اخبار قبلی میتوان نشانه هایی از پایان همکاری بذرپاش با دولت رادید . او که 2 سال قبل مدیرعامل سایپا بود و ناخواسته سایپا را با سازمان ملی جوانان عوض کرد، هفته گذشته از هیئت مدیره سایپا هم کنار گذاشته شده بود!تغییر رییس سازمان ملی جوانان و معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حالی صورت می گیرد که هنوز حرف وحدیث ها درباره برکناری نامتعارف و غیر دیپلماتیک منوچهر متکی ادامه دارد و شاید به همین دلیل است که معلوم نیست این تغییرات بر مبنای استعفا صورت گرفته یا برکناری؟یکشنبه گذشته، اولین اخبار درباره برکناری بذرپاش حاوی این نکته بود که محمود احمدی نژاد در نشست هیات دولت در پی انتقاد مهرداد بذرپاش از برخی دخالت های اسفندیار رحیم مشایی در امور سازمان ملی جوانان، دستور به برکناری وی داده است اما دیروز رحیم مشایی رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه کسی بذرپاش را برکنار نکرده است، گفت: بذرپاش از 2 سال پیش به دنبال کناره گیری از ریاست سازمان ملی جوانان بوده است.
به گزارش مهر، اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر رئیس جمهور بعد از ظهر دیروز درجمع خبرنگاران در مورد برکناری مهرداد بذرپاش از ریاست سازمان ملی جوانان اظهار داشت: کسی وی را برکنار نکرده است بلکه بذرپاش به درخواست خود از ریاست سازمان ملی جوانان کناره گیری کرده است. وی تصریح کرد: بذرپاش از 2 سال پیش به دنبال کناره گیری از ریاست سازمان ملی جوانان بوده است.
این سخن در حالی گفته شده که مهرداد بذرپاش فقط یک سال و پنج ماه است که ریاست سازمان ملی جوانان را عهده دار است .او درتاریخ 26 تیرماه 88 در نخستین جلسه هیئت دولت در خراسان رضوی از سوی احمدی نژاد به عنوان رئیس سازمان ملی جوانان معرفی شد.
یکشنبه گذشته بسیاری از سایت های خبری حتی نام جانشین بذرپاش را هم اعلام کرده بودند اما دیروز روزنامه وطن امروز که با مدیر مسوولی بذرپاش منتشر می شود این خبر را منتشر نکرد!
همچنین جالب است که روز یکشنبه پس از منتشر شدن خبر برکناری بذرپاش، خبرگزاری فارس، در خبری که آن هم از خروجی این خبرگزاری برداشته شده، نوشت که امیرحسین مدنی، مدیر کل روابط عمومی سازمان ملی جوانان برخی مطالب منتشره در برخی سایت ها در خصوص استعفا یا برکناری بذرپاش را ناصحیح خوانده و تکذیب کرده است. او گفت که مهرداد بذرپاش به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان ملی جوانان با قوت به کار خود ادامه خواهد داد.اما پس از آن مهرداد بذرپاش در مصاحبه با واحد مرکزی خبر درحاشیه جلسه یکشنبه هیئت دولت درباره خبر برخی منابع مبنی بر تغییر سازمان ملی جوانان گفت که از چند وقت پیش به این جمع بندی رسیده ایم و در پایان جلسه هیات دولت ، ماندن یا رفتنم به طور دقیق مشخص خواهد شد. از سوی دیگر دیروز ایرنا به نقل از یک منبع آگاه خبر داد که محمد جعفر محمدزاده به عنوان معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جایگزین محمد علی رامین شد. این منبع آگاه در گفت وگو با ایرنا، افزود: محمدزاده پیش از این مسوول دفتر معاون اول رییس جمهوری بود و انتصاب وی به عنوان معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ، پس از کسب نظر موافق محمدرضا رحیمی صورت گرفت.رامین و بذرپاش هر دو زمانی بوی خوش خدمت گرفته بودند و می خواستند با ائتلاف رایحه خوش خدمت،انتخابات دوره سوم شوراها را فتح کنند !
مهرداد بذرپاش متولد 1359 در سال 77 و به عنوان دانشجوی رشته مهندسی صنایع وارد دانشگاه صنعتی شریف شد و از سال دوم تحصیل وارد تشکل بسیج دانشگاه شد و در برخی اتفاقات دانشجویی سال 81 (همزمان با اعلام حکم اعدام دکتر هاشم آغاجری ) نقش موثری داشت. روحیه تلاشگربذرپاش به وی کمک کرد تا پله های ترقی را بسیار زودتر از حد انتظار طی کند. با پیروزی اصول گرایان در انتخابات شورای شهر و انتخاب محمود احمدی نژاد به عنوان شهردار تهران در سال 81، بذرپاش که در آن زمان ریاست بسیج دانشجویی دانشگاه شریف را بر عهده داشت به عنوان مشاور شهردار به خدمت گرفته شد. این سمت بعدها و در زمان تصدی پست ریاست جمهوری از جانب احمدی نژاد باز هم تکرار شد، اما این بار بذرپاش در برابر مسوولیت پذیری خود در ستاد انتخاباتی احمدی نژاد توقع بیشتری داشت. شاید همین توقع بود که باعث شد تا در تاریخ بهمن ماه 1384 و تنها شش ماه بعد از انتصاب بذرباش به عنوان مشاور رییس جمهور، خبر عضویت وی در هیات مدیره شرکت سایپا منتشر شود.با فرارسیدن زمان سومین انتخابات شوراهای شهر و روستا، بذرپاش 26ساله، که بی شک تجربه شیرین نتایج دومین انتخابات شورای شهر را فراموش نکرده بود، از سمت مشاور رییس جمهور استعفا داد تا از این به بعد به جای ایفای نقش در پشت صحنه، خود وارد عرصه انتخابات شود. وی که عزم خود برای تصدی کرسی شورای شهر را با بیان این جمله که "اگر در لیست اصول گرایان هم نباشم به طور مستقل خواهم آمد" به اثبات رساند، علت ورود خود به عرصه انتخابات شوراها را "درخواست دوستان حامی رئیس جمهور" و جمع بندی این نکته دانست که شورای شهر دوم در اوایل کار موفق عمل کرد و توانست اعتماد مردم را جلب کند اما چندی است که تنظیم نیست! هرچند سخنان بذرپاش مبنی بر "لزوم خالص سازی جریان اصول گرا" با واکنش شدید برخی از اعضای این طیف روبرو شد، اما اقدامات بعدی او نظیر کنار گذاشتن "مهدی چمران" از لیست حامیان دولت به اثبات رساند که وی در راه "تنظیم کردن" شورای شهر تهران به هیچ وجه قصد مسامحه ندارد. ائتلاف رایحه خوش خدمت شکست سنگینی درآن انتخابات متحمل شد و خود او نیز نتوانست به شورا راه یابد.
پس از شکست ائتلاف خوش خدمت در انتخابات شوراها وی که برای شرکت در انتخابات از سمت مشاور رییس جمهور استعفا داده بود، با ابلاغ نظر محمود احمدی نژاد در سال 1386 در سن 28 سالگی از طرف مدیرعامل شرکت سایپا به سمت مدیرعامل شرکت پارس خودرو منصوب شدو چندی بعد به پیشنهاد احمد قلعه بانی، رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و تایید هیات مدیره جدید سایپا، به عنوان مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا(بدون هرگونه سابقه کار یا مدیریت) برگزیده شد. لازم به ذکر است مهرداد بذرپاش از سال 84 (به ریاست جمهوری رسیدن محمود احمدی نژاد) به نمایندگی از شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی عضو هیات مدیره گروه خودروسازی سایپا بود.
بذر پاش در آستانه انتخابات دهم ریاست جمهوری موفق به اخذ مجوز روزنامه وطن امروز شد تا به عنوان برادر کوچکتر کیهان ، ایران و جوان وارد میدان شود. در واقع او پس از یک ماه از مصاحبه تلویزیونی خود با برنامه مثلث که در آن گفت تنها یک پراید قسطی دارد، روزنامه خصوصی وطن امروز را با سرمایه ای میلیاردی راه اندازی کرد و سپس در انتخابات ریاست جمهوری نیز تبلیغات سنگینی برای احمدی نژاد انجام داد. اما با تشکیل دولت دهم که پدرهمسر وی (علی احمدی وزیر سابق آموزش و پرورش)به صورت غیرمترقبه ای از آن حذف شد، وی نیز از مدیریت سایپا برکنار شد و پست کم اهمیت تر ریاست سازمان ملی جوانان به او واگذار گردید. سایت خبر آن لاین در گزارشی پس از انتصاب بذر پاش نوشت : روز جمعه 26 تیرماه خبری حاکی از انتصاب مهرداد بذرپاش به ریاست سازمان ملی جوانان منتشر شد. این مهندس جوان همان روزها به دوستان نزدیکش گفته بود این خبر را در خانه اش و از تلویزیون شنیده و هم خودش و هم مادرش از شنیدن غیرمنتظره این خبر جا خورده اند. همان روز، "خبر" از شنیده هایی خبر داد که می گفت بذرپاش به این حکم صادره اعتراض دارد و قصد دارد در دیدار با احمدی نژاد از پذیرش این سمت استنکاف کند. بذرپاش به دیدن احمدی نژاد رفت و با وجودی که مخالفت قبلی او با انتصاب مشایی مایه دلخوری هایی بین این دو شده بود، مجتبی ثمره هاشمی حال و هوای آشتی کنان به این جلسه بخشید تا بلکه هم رئیس دولت و هم بذرپاش از این جلسه راضی بیرون بروند. بذرپاش به احمدی نژاد گله کرد که اگر بنا بوده از او به عنوان یک چهره صنعتی استفاده شود، چرا اکنون این جابه جایی از صنعت به سازمانی فرهنگی صورت می گیرد و اگر بنا بوده چهره ای فرهنگی باشد، چرا از ابتدا او را به وادی صنعت کشیده اند. با این حال احمدی نژاد بر موضعش باقی ماند و به بذرپاش گفت در دولت دهم جز در سازمان ملی جوانان جایی ندارد.نزدیکان مهرداد بذرپاش می گویند او چهار سال پیش و از ابتدای استقرار دولت نهم در پی ریاست بر سازمان ملی جوانان بود. او که در دوره شهرداری محمود احمدی نژاد با ایده مشاوران جوان شهردار، ابزاری تبلیغاتی و دهان پرکن در دست رئیس بعدی دولت نهم قرار داده بود، توقع داشت پاداش این همراهی و به خصوص فعالیتش در دوران تبلیغات ریاست جمهوری را با نشست بر صندلی معاون رئیس جمهور به عنوان رئیس سازمان ملی جوانان بگیرد. اما عاقبت مهرداد بذرپاش از حمایتی که نهادهای بالاتر از گزینه دیگر ریاست این سازمان یعنی محمدجواد حاج علی اکبری می کردند، عقب افتاد و نتوانست روی این صندلی بنشیند.
بعد از آن هم که حکم ریاست مشاوران جوان رئیس جمهور به نام او زده شد، تلاش کرد این مجموعه را با سازمان ملی جوانان ادغام کند اما اقتدار و نفوذ حاج علی اکبری از یک سو و از سوی دیگر امیدواری احمدی نژاد به ایده ها و برنامه های او باز هم تلاش بذرپاش را ناکام گذاشت.سایت تابناک هم در همان روزها نوشت: با توجه به تلاش احمدی نژاد برای چینش کابینه جدید، برخی از حامیان معتدل و منطقی تر وی همانند بذرپاش و دوستانش، با فشارهای بسیاری از سوی برخی حامیان افراطی رئیس جمهور روبه رو شده اند که تقابل سنگین این دو گروه در اقناع احمدی نژاد برای چگونگی چینش پست های گوناگون، آشکارا نمایان است و البته ظاهرا نفوذ آنان بیشتر از نفوذ این همراه جوان دولت، کارگشا بوده است. در همین راستا، پیشنهاد بذرپاش برای ادغام دو سازمان ملی جوانان و تربیت بدنی زیر عنوان یک معاونت، به دلیل همین اختلافات، از سوی احمدی نژاد پذیرفته نشده و او از طریق زریبافان به آگاهی بذرپاش رسانده است که یا سازمان ملی جوانان یا هیچ جای دیگر.خبرآن لاین همچنین نوشت : ده هفته پس از انتصاب بذرپاش ، وی حضور بسیار کمرنگی در سازمان ملی جوانان دارد که این حضور حداکثر به هفته ای 3 تا 4 ساعت می رسد. برخی منابع از سازمان ملی جوانان گزارش می دهند احتمال دارد حضور ضعیف بذرباش به این دلیل است که مراسم معارفه با حضور رئیس جمهور برای وی برگزارنشده و او همچنان منتظر مراسمی است که معلوم هم نیست برگزار شود. از سوی دیگر این گمانه نیز در برخی کارکنان سازمان ملی جوانان وجود دارد که به دنبال بحثهای مطرح شده درباره ادغام سازمان ملی جوانان در سازمان تربیت بدنی، بذرپاش ضمن اینکه بی میل به چنین ادغامی نیست، منتظر حصول نتیجه این بحث است.محمدعلی رامین هم متولد بهمن 1332 در دزفول است که در دولت نهم مشاور مطبوعاتی محمود احمدی نژاد بود. از او به عنوان تحلیلگر سیاسی احمدی نژاد و مبدع بحث های مربوط به انکار هولوکاست نام برده می شود.اما جالب ترین موضوع درباره رامین مهر ماه گذشته اتفاق افتاد که او با عنوان معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد خطاب به یک مجری صدای جمهوری اسلامی در یک برنامه زنده، گفت: شما غلط می کنید از قول من این اراجیف را می گویید.
دهم آبان ماه سال گذشته، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی محمد علی رامین را به عنوان معاون مطبوعاتی خود منصوب کرده بود، اگرچه می توان گفت که انتصاب و برکناری رامین مطمئنا نظر محمود احمدی نژاد بوده است.
می‌پذیرم، نمی‌پذیرم!
پس از عزل بذر پاش، محمود احمدی نژاد فرحناز ترکستانی را به جای او منصوب کرد و طی حکم دیگری بذر پاش را در شمار مشاوران خویش در آورد. با این حال خبرگزاری ها خبر دادند که هر دو این افراد حکم احمدی نژاد را نپذیرفتند.
در حکم محمود احمدی نژاد به مهرداد بذرپاش آمده است: نظر به شایستگی های جنابعالی، به موجب این حکم به عنوان "مشاور رئیس جمهور در امور اجتماعی" منصوب می شوید.ضمن تقدیر و تشکر از تلاش های شما در طول مدت تصدی سازمان ملی جوانان، امیدواریم شاهد تداوم خدمات والاتر و بالاتر جنابعالی به نظام جمهوری اسلامی ایران باشیم. از خداوند متعال، سلامتی و توفیقات شما را خواستارم. همچنین احمدی نژاد دیروز در حکم انتصاب فرحنار ترکستانی به سمت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان ملی جوانان نوشت: بر اساس اصل یکصد و بیست و چهارم قانون اساسی و نظر به تعهد، تجارب، نشاط و تحرک جنابعالی به موجب این حکم به سمت "معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان ملی جوانان" منصوب می شوید. امیدوارم با همکاری سایر اعضای محترم شورای عالی جوانان و با استعانت از خداوند متعال در ظل عنایات حضرت ولی عصر (عج) در انجام این مهم موفق باشید.
فرحناز ترکستانی عضو هیات علمی دانشگاه شاهد و متخصص زنان و زایمان است . اوپس از انتخاب مرضیه وحید دستجردی به عنوان وزیر بهداشت به عنوان معاون دانشجویی وزارت بهداشت انتخاب شده و در این سمت فعالیت دارد.
عصرایران درباره بذرپاش نوشت:عصر روز یکشنبه ، پس از کش و قوس های فراوان ، سرانجام بذرپاش از کابینه احمدی نژاد بیرون رفت ، اما دقایقی بعد ، احمدی نژاد حکم مشاور اجتماعی را برای او صادر نمود. با این حال ، بذرپاش بدون گرفتن این حکم ، از ریاست جمهوری خارج شد و به خانه اش رفت.
روز گذشته هم خبرگزاری فارس خبر داد که فرحناز ترکستانی رئیس جدید سازمان ملی جوانان گفت: حکم جدیدم را به عنوان رئیس سازمان ملی جوانان نمی پذیرم; چراکه هم اکنون توان کارهای اجرایی را ندارم.فرحناز ترکستانی در خصوص انتصابش به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان ملی جوانان اظهار داشت: در خصوص این سمت از قبل با بنده صحبت شده بود اما آن را نپذیرفتم. با این حال این حکم برایم صادر شده است که باز همان نظر قبلی را دارم. وی در پاسخ به این پرسش که آیا راضی به ماندن در سمت قبلی خود هستید یا خیر، پاسخ داد: حتی اگر در سمت قبلی که معاون دانشجویی وزارت بهداشت است باقی نمانم، حکم ریاست سازمان ملی جوانان را نمی پذیرم.ترکستانی خاطر نشان کرد: در حال حاضر توان کارهای اجرایی را ندارم و با توجه به کسالتی که دارم توان و قدرتم از قبل کمتر شده است; حتی چندین بار استعفای خود را در سمت فعلی به وزیر بهداشت ارائه کرده ام.
همچنین حسینی، مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت در گفت وگو با ایسنا با تایید این خبر گفت: دکتر ترکستانی به دلیل برخی مسایل و مشکلات از پذیرفتن این حکم خودداری کرده است و کماکان در معاونت دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت ارایه خدمت می کند. ساعتی بعد از ارسال این خبراما پایگاه اطلاع رسانی دولت مدعی شد که فرحناز ترکستانی پس از انتصاب به عنوان معاون رییس جمهور و رئیس سازمان ملی جوانان تاکید کرد که خود را سرباز خدمتگزار دولت احمدی نژاد می دانم و در مسئولیت جدید انجام وظیفه می کند.این سایت در ادامه آورد که فرحناز ترکستانی با بیان اینکه خود را مقید به تبعیت از نظرات احمدی نژاد می داند، افزود: به دلیل بیماری از رئیس جمهور درخواست کرده بودم که این مسوولیت را به فرد دیگری بسپارند اما پس از صدور حکم رسمی، خود را موظف به انجام این وظیفه مهم می دانم و تلاش خواهم کرد تا این مسوولیت خطیر را به نحو مطلوبی به انجام برسانم.
با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، "محمدجعفر محمد زاده" به عنوان معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وی منصوب شد.
به گزارش ایسنا، در حکم سیدمحمد حسینی آمده است: "فرهنگ، تجلیاتی دارد که در بخش مکتوبات، مطبوعات تا هنوز جایگاه خود را حفظ کرده است. رسانه ها مکتوب اعم از مطبوعات سنتی و پدیده های امروزین آن می توانند رکن چهارم استقلال و آزادی یک کشور و یک ملت باشند، اگر به ذات ماموریتش وقوف حاصل شود و مدیر به اهداف مقدسش واصل!
جنابعالی را که در عرصه تعهد، تجربه و تدبیر صاحب اعتبار می باشید به سمت «معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی» منصوب می نمایم. این مسوولیت در ذات خود ماموریتی دارد که توانمندیهایتان استغنای شرح می طلبد لیکن به چند سرفصل، اشاراتی لازم است:
تعامل سازنده با مطبوعات، خبرگزاری ها، سایت ها و به طور کل رسانه ها
گسترش همکاری های رسانه ای داخلی و خارجی با رعایت اصول حاکم بر سیاست خارجی
ارتقای سطح دانش روزنامه نگاران و تربیت خبرنگارانی کارآمد در عرصه ملی و بین المللی
توجه بیش از پیش به حمایت از نشریات الکترونیکی و حمایت جدی از نشریات تخصصی و بهادادن به مطبوعات استانی و شهرستانی
حمایت از مطبوعات وزین برای جهانی شدن در زبان های مختلف
تعامل با خبرگزاری های معتبر خارجی خصوصا اسلامی و حذف واسطه های تحریف گر
اهتمام به اشاعه فرهنگ ارزشی و دینی و رفتار رسانه ای مبتنی بر اخلاق حرفه ای
هر قدمی که در این زمینه برداشته شود به دلیل کثرت مخاطب به هنجارسازی جامعه، کمک موثری خواهد نمود.
مسیر توفیقتان به کرامت باران رحمت ناظر مطلق، ناضر باد و مدد حضرت حق در این وادی صعب، قدمهایتان را ناصر"
بنا بر اعلام، محمدجعفر محمدزاده پیش از این مدرس روزنامه نگاری و علوم ارتباطات دانشکده خبر است که سابقه معاونت مدیر مسوول روزنامه جام جم، عضویت در شورای سیاستگذاری این روزنامه و مدیر مسوولی و سردبیری برخی نشریات دیگر را در کارنامه دارد.
وی هم چنین در دولت های نهم و دهم، معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهور، عضو شورای اطلاع رسانی دولت و مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل دیوان محاسبات کشور بوده است. مدیریت در بخش های گوناگون سازمان صدا و سیما از جمله مدیر شبکه های استانی و مراکز مطالعات، تحقیقات و سنجش برنامه ای استان ها از دیگر تجارب رسانه ای او به شمار می رود.
از محمدزاده تاکنون چند کتاب و چندین مقاله در حوزه مطالعات رسانه و علوم انسانی منتشر شده است. وی در حال حاضر رییس دفتر و مشاور معاون اول رییس جمهور است.
همچنین طی حکم دیگری محمدعلی رامین به عنوان «مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی» منصوب شد.
اظهارات رامین پس از برکناری
محمدعلی رامین پس از انتشار خبر انتصاب معاون جدید امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی گفت: تغییر و تحول اداری و جابه جایی مسوولان در نظام اسلامی امری مفید و ضروری است.
معاون پیشین امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت وگو با خبرنگار رسانه ایسنا اظهار کرد: گرچه هنوز حکمی در این مورد به دست من نرسیده است اما خبر جایگزینی بنده با برادر بسیار عزیزمان جناب آقای محمدزاده صحیح است. وی ادامه داد: ما در نظامی زندگی می کنیم که نظام عقلانیت، حکمیت و عدالت است و در این نظام خدمت کردن امری مقدس است. دادن و پذیرش مسوولیت های اموری اعتباری و موقتی است; هیچ کس در مسوولیت اداری "میز" بان نیست بلکه میهمان هستند.
رامین در پایان به خواندن شعری پرداخت و گفت: گرچه میهمان عزیز است، ولی همچون نفس خفه سازد اگر آید و بیرون نرود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات