تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۶:۱۷  ، 
کد خبر : ۲۰۴۳۴
رئیس مرکز مطالعات عربی دانشگاه ملی استرالیا:

آمریکا و دوستانش در عراق شکست خورده‌اند

رئیس مرکز مطالعات عربی و اسلامی دانشگاه ملی استرالیا در همایش بین المللی خلیج فارس، اقدامات آمریکا را باعث شعله‌ور شدن جنگ در نقاط مختلف دنیا بیان کرد و افزود: آمریکا و دوستانش در عراق شکست خورده‌اند.

 به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، امین صیقل استاد دانشگاه استرالیا امروز دوشنبه در اولین روز از هفدهمین همایش بین المللی خلیج فارس که در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه کشورمان در حال برگزاری است، با بیان این که آمریکا و دوستانش در عراق شکست خورده‌اند، گفت: آنها نتوانستند حتی در افغانستان ثبات به وجود آورند. آنها تنها به اسرائیل کمک می کنند.

وی با ذکر این نکته که اقدامات واشنگتن باعث شعله ور شدن آتش جنگ در مناطق زیادی از دنیا شده است خاطرنشان کرد: در حال حاضر تنها عراق نیست که در چنگال مناقشات قومی قرار گرفته است.

رئیس مرکز مطالعات عربی و اسلامی دانشگاه ملی استرالیا اکثر مشکلات عراق را به دلیل آن دانست که دولت عراق نمی‌تواند کار خود را به خوبی انجام دهد.

صیقل افزود: مشکلات عراق و افغانستان ریشه در جای دیگری دارد.

وی با بیان این که طالبان و القاعده از تقابل بین شیعه و سنی حداکثر استفاده را می‌برند، اظهار داشت: کشورهای منطقه خلیج فارس باید هوشیارانه عمل کرده و عجولانه عمل نکنند و اقدامات ابتکاری به خرج داده و اجازه ندهند نیروهای بیرونی در امور این منطقه مداخله کنند.

این استاد دانشگاه استرالیا با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور کشورمان به امارات و عمان گفت: این سفرها می تواند یک نیروی منطقه‌ای را تقویت کند که در نتیجه آن نه تنها مشکل عراق از بین می رود بلکه پلی را بین کشورهای منطقه ایجاد می کند که جلوی نیروهای خارجی را می گیرد.

صیقل، راه حل مسائل منطقه خلیج فارس را از درون این منطقه عنوان کرد.

در این همایش همچنین تیجینی صالاونجی دبیرکل مرکز دیپلماسی و روابط بین الملل وزارت خارجه الجزایر طی سخنانی با اشاره به اهمیت منطقه خلیج فارس در جهان گفت: این منطقه بیش از نیم قرن است که در معرض تلاطم و آشفتگی قرار دارد.

وی راه حل های مسالمت آمیز برای حل مسائل منطقه خلیج فارس را بدون توجه به استقلال کشورهای این منطقه امکانپذیر ندانست.

این همایش دو روزه از امروز دوشنبه با پیام رئیس جمهور و سخنرانی منوچهر متکی وزیر خارجه کشورمان آغاز به کار کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات