تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۷  ، 
کد خبر : ۲۰۶۶۴۹

نگرانی شدید دانشمندان از بمب‌های اتمی جدید آمریکا


خبرگزاری جمهوری اسلامی : تصمیم جدید آمریکا در مورد تولید بمبهای اتمی کوچک که برای نابودی پایگاههای زیرزمینی به کار گرفته می شوند , نگرانی دانشمندان را در مورد احتمال پخش مواد رادیو اکتیو تا شعاع زیادی از محل اصابت بمب , برانگیخته است .
به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس , دولت آمریکا در پیش نویس بودجه نظامی سال آینده این کشور , مبلغ 15 میلیون دلار به طراحی یک بمب اتمی کوچک تخصیص داده که می تواند برای حملات پیشگیرانه به هدفهای تقویت شده زیرزمینی مانند سنگرهای فرماندهی و انبارهای سلاحهای کشتار جمعی به کار گرفته شود.
براساس اطلاعاتی که بطور غیررسمی به خارج درز کرده است , این بمب از ارتفاع زیاد به سوی زمین پرتاب می شود و با چنان سرعتی به زمین برخورد می کند که همانند یک چاقو زمین را شکافته و قبل ازانفجار به زیر زمین فرو می رود.
در تئوری از آنجا که انفجار بمب زیرزمین و در زیر مقادیر زیادی خاک , سنگ و بتون صورت می گیرد , نفوذ مواد رادیواکتیو به سطح زمین بسیار جزیی خواهد بود. اما مجله « نیوساینتیست » از قول کارشناسان در شماره اخیر خود نوشت که حتی کوچکترین کلاهکهای اتمی نیز هزاران تن گرد و غبار خطرناک رادیواکتیو را به اطراف پخش می کنند.
به گفته « دیوید رایت » کارشناس سلاحهای اتمی در « اتحادیه دانشمندان نگران » در واشینگتن , حتی برای جلوگیری از انتشار مواد رادیو اکتیو حاصل از یک انفجار کوچک 0,3 کیلوتنی , انفجار باید در عمق هفتاد متری خاک خشک و یا عمق چهل متری زمین سنگی خشک صورت بگیرد. طرح احتمالی این بمب مشابه نوعی بمب اتمی موجود به نام « بی 61 » است . قدرت انفجار این سری بمبها را می توان از 0,3 تا 340 کیلوتن « تی ان تی » تغییر داد. برای مقایسه باید دانست که قدرت انفجار بمب اتمی هیروشیما معادل انفجار 12 کیلوتن « تی .ان .تی » بود.
به گفته « رایت » , یک بمب 0,3 کیلوتنی برای نابود کردن پایگاههای مستحکمی که در عمق بیش از 20 متری زمین بنا شده اند , مناسب نیست و از آنجا که به طور مثلا برخی گزارشها حاکی از وجود پایگاههای زیرزمینی عراق در عمق 60 متری زیرزمین است آمریکا مجبور خواهد بودبرای نابودی آنها از کلاهکهای بزرگتری با نیروهای انفجار صدها کیلوتن « تی .ان .تی » استفاده کند.
مطالعه ای که توسط فدراسیون دانشمندان آمریکا انجام شده حاکی از آنست که صرف نظر از قدرت انفجاری این اسلحه , حداکثر عمق نفوذ بمبهای جدید به زیرزمین تا قبل از انفجار , حدود 20 متر تخمین زده می شود. علت این امر آنست که بمب اگر با سرعتی بیش از یک حد معین به زمین اصابت کند , شدت ضربه , کلاهک را تغییر شکل داده و باعث ذوب آن می شود و در نتیجه , آن را بلااستفاده می کند.
از این رو اگر بمبهایی با قدرت انفجاری بالا استفاده شود , میزان انتشار رادیواکتیو آن در سطح زمین می تواند بسیار زیاد باشد. به گزارش نیوساینتیست , در حال حاضر آمریکا حدود 50 بمب هسته ای « نفوذکننده » در اختیار دارد اما این بمبها فقط حدود شش متر در عمق زمین فرو می روند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات