تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۸:۵۳  ، 
کد خبر : ۲۰۸۲۴۴

صالحی: دستگاه دیپلماسی نیازمند یک خیزش تحول‌آفرین جدید است


علی‌اکبر صالحی در دفاع از خود به عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه با گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل و شهدا گفت:‌ شهدا همه هستی خود را خالصانه و صادقانه در راه اعتلای ایران اسلامی و تضمین استقلال و آزادی آن فدا کردند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، وزیر پیشنهادی امور خارجه در ادامه ضمن تبریک ایام دهه فجر از حسن نظر دکتر احمدی‌نژاد رییس‌جمهور نسبت به انتخاب وی به عنوان سرباز خدمتگزار انقلاب تشکر و قدردانی کرد.
صالحی هم‌چنین با تشکر از خدمات خالصانه و صادقانه خادمان دستگاه دیپلماسی کشور از جمله متکی، خرازی و ولایتی به ارائه زندگینامه خود پرداخت و گفت: بنده متولد 1328 در شهر کربلای معلی از پدر و مادری زاده قزوین از نوادگان حاج ملا صالح برقانی و از سلاله شهید ثالث هستم.
وی افزود: بیش از 33 سال سابقه خدمت در مملکت را داشته که 32 سال آن به بعد از انقلاب برمی‌گردد که دارای مسوولیت‌های متفاوتی ازقبیل ریاست دانشگاه صنعتی شریف برای دو دوره و معاونت وزارت علوم برای دو دوره و نیز نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای 5 سال و معاون دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی که دومین سازمان بزرگ بین‌المللی جهان بوده را برای 4 سال عهده‌دار بوده‌ام.
صالحی گفت: از ابتدای انقلاب به عنوان کسی که با مسائل سیاسی کشور ارتباط داشته درباره فعالیت‌های یونسکو که آن زمان بیشترین حضور ما در یونسکو برای دفاع از حقوق حقه ایران در اثر جنگ تحمیلی که مسائلی را در راستای آن در جهان مطرح می‌کردند، بود بنده یا به عنوان رییس هیات یا عضو هیات برای سال‌های متمادی در این سازمان حاضر می‌شدم.
علی‌اکبر صالحی با بیان این‌که دستگاه دیپلماسی کشور نیازمند یک خیزش تحول‌آفرین جدید است، گفت: در صورت تصدی وزارت امور خارجه شعار بنده دیپلماسی تحول‌آفرین و روابط خارجی عدالت‌محور است.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، وزیر پیشنهادی امور خارجه در جلسه اخذ رای اعتماد امروز - یکشنبه - مجلس شورای اسلامی، گفت: در مورد سخنان برخی از نمایندگان مبنی بر این‌که رشته و تخصص بنده تناسبی با ماموریت جدید بنده ندارد باید گفت وقتی که 10 سال در عرصه‌ای کار کرده‌ام که در حال حاضر یکی از موضوعات اصلی سیاست خارجی کشور یعنی پرونده هسته‌یی کشور است و به اعتبار تجربه‌ام بیش از 9 سال از نزدیک با این پرونده آشنایی دارم، این امر می‌تواند در وزارت امور خارجه موثر باشد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر وزارت امور خارجه بیش از پنج هزار نیروی رسمی و کارمندان محلی دارد که وزیر خارجه می‌تواند از بخش عمده‌ای از کار کارشناسی که عزیزان ما در وزارت خارجه انجام می‌دهند بهره گیرد، چرا که وزیران خارجه تنها مدیریت کلان این وزارتخانه را برعهده دارند و قرار نیست به تنهایی مدیریت وزارت خارجه را به عهده بگیرد.
صالحی افزود: از این رو نمایندگان نگران موضوع تناسب رشته بنده با وزارت امور خارجه نباشند، چرا که مطمئنا کاستی‌های ما را کارشناسان خوب‌مان در وزارت امور خارجه برطرف می‌کنند.
وزیر پیشنهادی امور خارجه، در توضیح برنامه کاریش برای تصدی این وزارتخانه، گفت: انقلاب اسلامی ایران دارای شجره طیبه برخاسته از اندیشه سیاسی دین‌محور و تمدن‌ساز حضرت امام(ره) و رهبر فرزانه انقلاب است که طی سه دهه حیات پرافتخار خود توانسته با شایستگی و کارآمدی ضمن مقابله با توطئه‌ها و ترفندهای دشمنان مسیر پیشرفت و تعالی را برای ملت‌های مظلوم و آزادای‌خواه و عدالت‌جوی جهان نمایان سازد، که بخشی از این اثرگذاری در تحولات اخیر منطقه قابل مشاهده است.
وی با بیان این‌که مبانی سیاست خارجه نظام با استناد به مفاهیم قرآن کریم، سیره پیامبر و آموزه‌های مکتب اهل بیت(ع) کشور را به تنظیم تعاملات با دیگران رهنمود می‌سازد، گفت: اصل توحید، قاعده نفی سبیل و عزت و سیادت اسلامی، بهره‌گیری از روش‌های مسالمت‌آمیز در حل و فصل اختلافات، وفای به عهد و احترام به قراردادها و پیمان‌ها و هم‌چنین رفتار دوستانه با ملت‌هایی که در اندیشه دشمنی نیستند از مهم‌ترین آموزه‌های اسلام عزیز در حوزه روابط خارجی است.
صالحی با تاکید بر این‌که در شرایط حساس جاری دعوت به حفظ اتحاد و یکپارچگی مسلمانان و جلوگیری از بروز اختلاف در پیکره واحد امت اسلامی یک ضرورت عینی بشمار می‌آید، افزود: دستگاه دیپلماسی کشور با بهره‌مندی از آموزه‌های تعالی‌بخش اسلام، اندیشه‌های امام راحل و ارشادات مقام معظم رهبری، تحقق اهداف و آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی را در چارچوب قانون اساسی، سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلان و اصول ناظر بر روابط خارجی جمهوری اسلامی در برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه پیگیری می‌کند.
وی هم‌چنین با بیان این‌که وزارت امور خارجه خط مقدم تعاملات جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی است، گفت: وظیفه اصلی دستگاه دیپلماسی با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های خود، صیانت از امنیت و منافع ملی، پاسداری از حقوق کشور، ترویج پیام معنوی انقلاب اسلامی، تحکیم جایگاه جمهوری اسلامی ایران در تعاملات سیاسی و اقتصادی منطقه و جهان از رهگذر مشارکت در مدیریت جهانی، نهادینه نمودن و دفاع از فرهنگ مقاومت ضدصهیونیستی، حمایت از ملل مسلمان و مظلوم جهان، اصلاح ساختارها و مناسبات ناعادلانه بین‌المللی و تقویت روح همبستگی و اتحاد جهان اسلام در این دوران پرتحول بین‌المللی است.
سرپرست وزارت امور خارجه، دستگاه دیپلماسی را سرمایه ارزشمند نظام دانست و اظهار کرد: این گنجینه با تکیه بر ایمان و انگیزه کارکنان متعهد و کارآزموده آن و کاربردی نمودن تجارب نظری و عملی آن حاصل گردیده است و وزارت امور خارجه را به بازوی اثرگذار و قابل اتکای نظام در صحنه بین‌المللی تبدیل نموده است که اینجانب نسبت به حفظ و تقویت این امانت ملی متعهد هستم.
به گفته صالحی، دستگاه دیپلماسی کشور نیازمند یک خیزش تحول‌آفرین جدید در ابعاد روزآمد ساختن ادبیات سیاسی، بازسازی نیروی انسانی، دگردیسی ساختاری در صف و ستاد و ارایه ایده‌های نوآورانه و ابتکاری است تا انتظارات مقام معظم رهبری را محقق سازد.
وی ادامه داد: بنا به فرمایش مقام معظم رهبری دستگاه دیپلماسی باید بتواند هوشمندانه، شجاعانه، مسوولانه و متعهدانه عزت و اقتدار نظام را به بیرون منعکس کرده و از آن در راستای منافع ملی بهره‌برداری کند.
وزیر پیشنهادی امور خارجه، با اشاره به فرازی از وصیت‌نامه سیاسی - الهی امام(ره) در مورد مسوولیت وزرای امور خارجه، سفارتخانه‌ها برای حفظ استقلال و منافع کشور و روابط حسنه با کشورهایی که قصد دخالت در امور کشور ما را ندارند، گفت: طبق فرمایش امام (ره) وزارت امور خارجه باید از هر امری که شائبه وابستگی دارد به طور قاطع پرهیز نموده و کوشش نماید در بهتر کردن روابط با کشورهای اسلامی و بیدار کردن دولتمردان و دعوت به وحدت تلاش نماید.
صالحی خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی، گفت: دیپلماسی قوی، کیفی و تحول‌آفرین باید آرمانگرا، واقع‌بین، کارآمد، خلاق، فعال و تاثیرگذار باشد. در همین رابطه مقام معظم رهبری تصریح نمودند که انقلاب اسلامی پدید آورنده یک منطق و سیاست نو در عرصه روابط بین‌المللی با عنوان سیاست تعاملی ضدنظام سلطه است.
وی ادامه داد: از این رو وظیفه دستگاه خارجی بکارگیری دیپلماسی قوی، کارآمد و کیفی برای پیشبرد سیاست ضدنظام سلطه است. لازمه این امر ایستادگی منطقی بر اصول انقلاب و مبانی شرعی بر پایه سه اصل عزت، حکمت و مصلحت است.
به گزارش ایسنا، سرپرست وزارت امور خارجه در ادامه، توضیح داد: اولویت‌های این نوع دیپلماسی باید به گونه‌ای تنظیم شود که با ارتقای منافع و امنیت ملی مخاطرات را به حداقل کاهش دهد. اینجانب با عنایت به مطالب یاد شده و رویکرد مقام محترم رییس‌جمهور در سیاست خارجی شعار دیپلماسی تحول‌آفرین و روابط خارجی عدالت‌محور را برگزیده‌ام.
به گزارش ایسنا، صالحی در بیان اولویت‌های سیاسی کاری خود برای وزارت امور خارجه، توسعه و تعمیق روابط همه‌جانبه با همسایگان، منطقه و جهان اسلام را به عنوان اولین اولویت خود عنوان و اظهار کرد: کشورهای همسایه و پیرامونی واقع در چهار منطقه خلیج‌فارس، آسیای میانه و قفقاز، خاورمیانه و جنوب آسیا حریم استراتژیک جمهوری اسلامی ایران را تشکیل می‌دهد.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با 15 همسایه آبی و خاکی خود نه تنها بر اثر ضرورت جغرافیایی، بلکه بر پایه اشتراکات دینی، فرهنگی و تاریخی پیوندی ناگسستنی دارد. از سوی دیگر مسلمانان 57 کشور عضو سازمان کنفرانس اسلامی در کانون تنظیم مناسبات همه‌جانبه کشورمان قرار گرفته‌اند. از این رو دستگاه دیپلماسی برای پیشبرد این استراتژی تلاش خواهد نمود تا با جدیت این سیاست راهبردی را بر پایه حفظ روابط مودت‌آمیز و برادرانه، تقویت ثبات و امنیت محیط پیرامونی و تقویت همبستگی اسلامی پیگیری نماید.
وزیر پیشنهادی امور خارجه، اولویت دیگر خود را توجه به منطقه خلیج‌فارس عنوان و اظهار کرد: منطقه خلیج‌فارس با توجه به موقعیت ژئوپلتیک و ژئواکونومیک خود همواره نقش حیاتی در معادلات سیاسی، امنیتی و اقتصادی منطقه و جهان داشته است. به گونه‌ای که دامنه تاثیر تحولات و رویدادهای آن از سطح منطقه فراتر رفته و کل جامعه بین‌المللی را متاثر ساخته است. از این رو امنیت و ثبات در منطقه خلیج‌فارس یک نیاز و ضرورت جهانی بشمار می‌آید.
صالحی با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران تامین امنیت در منطقه را مستلزم خروج نیروهای فرامنطقه‌ای، اعتمادسازی متقابل، ایجاد ترتیبات مشترک، مسوولیت‌پذیری و ایفای نقش بایسته از سوی همه همسایگان می‌داند، گفت: در این راستا جمهوری اسلامی ایران ایجاد یک سیستم امنیت دسته‌جمعی و بومی بدور از مداخله قدرت‌های بیگانه را پیشنهاد کرده است تا از این رهگذر منطقه خلیج‌فارس به حوزه امن و برخوردار از توسعه و پیشرفت تبدیل گردید.
وی ادامه داد: با توجه به این‌که کشور نیمی از سواحل خلیج‌فارس را در اختیار دارد، باید نقش بسیار مهمی در حفظ امنیت این منطقه ایفا نماید. از این رو اینجانب با همکاری با شورای همکاری خلیج‌فارس به منظور تقویت پیوندهای اخوت و همسایگی، دفع مخاطرات و تامین منافع مشترک عزم راسخ دارم.
وزیر پیشنهادی امور خارجه اولویت دیگر خود را توجه به موضوع دریای خزر عنوان و اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران با عنایت به ضرورت حفظ منافع ملی در این حوزه استراتژیک و لزوم احترام به حقوق کلیه طرف‌ها در حفظ زیست‌بوم و برخورداری از منابع قابل توجه انرژی دریای خزر و دیگر ظرفیت‌های موجود اقتصادی و تجاری در این منطقه تلاش می‌کند تا با همکاری تمامی کشورهای ساحلی در مسیر تعیین عادلانه رژیم حقوقی این دریا گام بردارد.
صالحی هم‌چنین خاطرنشان کرد: از دیدگاه ما دریای خزر باید دریای دوستی و همکاری باشد. ما در یک فضای مودت‌آمیز و از رهگذر اتخاذ مواضع اصولی و همگرایی برخاسته از اصل حسن همجواری خواهان حفظ منافع خود در این حوزه استراتژیک هستیم.
علی اکبر صالحی در ادامه تشریح برنامه‌هایش گفت: اینجانب برای پیشبرد سیاستهای خاورمیانه‌ای دیرپا و عدالت محور جمهوری اسلامی ایران تمام نیرو و ظرفیت دیپلماسی را به کار خواهم گرفت.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، وی با اشاره به حوزه‌ی آسیایی جمهوری اسلامی ایران گفت: حوزه‌ی آسیا برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران یک مکمل راهبردی محسوب می‌شود، معتقدم که کشورهای قاره‌ی کهن می‌توانند با تکیه بر منافع و مبانی مشترک توانمندیهای کم‌نظیر خود را برای شکوفایی تجاری، صنعت، اقتصاد ، بانکداری، حمل و نقل و کشاورزی و تبادلات علمی و فرهنگی، فن‌آوریهای نوین، ورزش و گردشگری، بسیج نموده و ظرفیتهایشان را در اختیار یکدیگر قرار دهند.
صالحی افزود: ما می‌توانیم با توسعه‌ی تعاملات دو و چندجانبه به عنوان یک بلوک قدرتمند جهانی وارد صحنه‌ی معادله‌ی جهانی شویم. دستگاه دیپلماسی کشور برای تقویت و نهادینه سازی تعاملات با کشورهای آسیایی و همگرایی درون قاره‌ای با عنایت به سیاست نگاه به شرق دولتهای نهم و دهم تلاش می‌کند.
وزیر پیشنهادی امور خارجه « گسترش و تعمیم روابط با کشورهای آفریقایی» را از دیگر برنامه‌هایش عنوان کرد و افزود: پس از انقلاب اسلامی یکی از راهبردهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، گسترش و تعمیق روابط با کشورهای قاره‌ی آفریقا بوده است و تاکنون نیز اقدامات بسیاری در این زمینه انجام شده است، اما حجم همکاری‌ها با عنایت به ظرفیتهای موجود کافی نیست. تعاملات جمهوری اسلامی ایران با قاره‌ی آفریقا بر پایه‌ی دوستی، پیشرفت، استکبارستیزی ، رهایی بخشی صورت گرفته شده است که این امر انشاءالله تداوم خواهد یافت.
وی افزود: فعالتر کردن روابط دو جانبه، تلاش برای همکاری چند جانبه، ارتقاء روابط اقتصادی و بازرگانی و توجه به تعاملات نهادینه شده‌ی فرهنگی از جمله راهکارهای تقویت تعاملات با کشورهای آفریقایی است. حضور جمهوری اسلامی ایران در آفریقا نگاه به آینده دارد و اینجانب به تقویت، تحکیم و گسترش هدفمند این مناسبات اهتمام خواهم ورزید و در این راستا خوشبختانه سوء تفاهمی که با سنگال داشتیم در سفر اخیرم به این کشور به طور کامل برطرف شد.
وزیر پیشنهادی امور خارجه، همکاری فراگیر جمهوری اسلامی ایران با آمریکای مرکزی و لاتین را از جمله برنامه‌هایش عنوان کرد وافزود: آمریکای مرکزی و لاتین به صورتی در مسیر بازسازی اقتصادی و شکوفایی همه جانبه قرار گرفته است. جمهوری اسلامی ایران از طریق همکاریهای فراگیر و فزاینده‌ی سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، تجاری و انرژی با کشورهای دوست در آمریکای مرکزی و لاتین بستر مساعد برای حضور و مشارکت فعالانه در مدیریت جهانی یافته است که خوشبختانه طی سالهای اخیر گسترش و تعمیق مناسبات با تعدادی از این کشورها در سایه‌ی توجهات رئیس جمهور با موفقیت به انجام رسیده است و شرکای ما در آمریکای جنوبی نیز از مزایای سیاسی، اقتصادی و راهبردی این مناسبات بهره‌مند شدند.
صالحی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران برای حضور در آمریکای جنوبی اهداف و نیات خیرخواهانه و نوع دوستانه دارد و به منافع مشترک می‌اندیشد به همین دلیل تحکیم روابط مودت آمیز با همه‌ی کشورهای آمریکای مرکزی و لاتین را در دستور کار روابط بلند مدت و همه جانبه خود قرار خواهم داد و این جانب این دستور کار راهبردی را موجدانه پیگیری می‌کنم.
وی برقراری رابطه‌ی دو جانبه با کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا بر اساس احترام متقابل را مورد تاکید قرار داد و افزود: با توجه به این که اتحادیه اروپا علی رغم رفتارهای غیر منطقی، غیر اصولی و غیر منصفانه برخی از اعضایش بنا بر دلایل فراوان از جمله مباحث مربوط به تامین انرژی مورد نیاز خود سخت نیازمند برقراری روابط مستحکم با جمهوری اسلامی ایران با عنوان یکی از تامین کنندگان مطمئن عمده‌ی انرژی در سطح جهان هستند.
وزیر پیشنهادی امور خارجه تصریح کرد: ما آماده‌ی گسترش و تعمیق روابط دو جانبه با هر یک از کشورهای عضو این اتحادیه بر اساس روابط متین و استوار با این اتحادیه بر اساس احترام متقابل هستیم. بدیهی است این رویکرد ما به نوع رفتار و مواضع طرف مقابل بستگی دارد به عبارت دیگر رویکرد اروپایی‌ سیاست خارجی ما با تفکیک و بازشناسی مواضع کشورها، بر پایه‌ی تنظیم هوشمند روابط استوار خواهد بود.
صالحی « مقابله با هجمه برنامه‌ریزی دشمنان» را نهمین برنامه‌اش برای پست وزارت امور خارجه اعلام کرد و افزود: مقام معظم رهبری بارها فرموده‌اند که جمهوری اسلامی ایران و نظام اسلامی با یک جنگ عظیمی مواجه است. ایشان با تبیین جنگ نرم، نظام سلطه علیه نظام جمهوری اسلامی ایران مکررا بر ضرورت مقابله با این هجمه برنامه‌ریزی شده دشمنان تاکید و همه‌ی مسئولین نظام را به افزایش بصیرت، به شناخت توطئه‌های معاندان و توجه به صف‌آرایی‌های دشمنان علیه انقلاب و آرمانهای امام راحل امر فرمودند.
وی افزود: تحکیم روز افزون همبستگی ملی و انسجام دولت و ملت، توسعه و شکوفایی همه جانبه کشور و نفوذ پیام جهان شمول انقلاب اسلامی در قلب صدها میلیون انسان شیفته در سراسر جهان علت اصلی آرایش هجمه‌های برنامه‌ریزی شده نظام سلطه برای مصاف نرم با اسلام عزیز و ایران اسلامی به عنوان منادی اسلام ناب می‌باشد. دستگاه دیپلماسی با تاسی فرامین رهبر حکیم و فرزانه‌ی خود تمام توان خود را برای مقابله با جنگ نرم دشمن بسیج کرده و اقدامات مناسبی در این راستا آغاز شده است.
وزیر پیشنهادی امور خارجه ترویج اسلام‌ستیزی و ایران و شیعه هراسی را نشانه‌ای از قرار گرفتن ایران در کانون تهاجمات خارجی تلقی کرد و افزود: ترویج اسلام ستیزی و همچنین ایران و شیعه هراسی در اشکال مختلف از جمله هجمه‌های شکلی و محتوایی، به بنیانهای فکری و اعتقادی اسلام، اهانت به ساحت مقدس قرآن مجید ساخت و انتشار فیلم و کاریکاتور و مکتوبات مخدوش کننده چهره‌ی دین منور و پیامبر اعظم(ص) همگی گویای آن است که اسلام ناب و جمهوری اسلامی ایران به عنوان منادی جهانیان در کانون این هجمه قرار گرفتند.
صالحی تصریح کرد: دستگاه دیپلماسی تلاش خواهد کرد تا با هماهنگی دستگاههای داخلی و از طریق ایجاد ائتلاف و هماهنگی با جهان اسلام از مجاری دو جانبه و نیز از بسترهای چند جانبه شامل ملل متحد سازمان کنفرانس اسلامی، جنبش عدم تعهد و دیگر مجامع و سازمانهای منطقه‌ای و بین‌المللی با این پدیده‌ی زشت و غیر انسانی مقابله کند.
وی با مرتبط دانستن روابط سیاسی با روابط تجاری و اقتصادی گفت: این یک اصل پذیرفته شده است که روابط تجاری و اقتصادی باید با فضای روابط سیاسی همسو و هماهنگ باشد. از این رو دستگاه دیپلماسی از رهگذر دیپلماسی اقتصادی در مسیر توسعه ملی، جذب سرمایه و فن‌آوری مورد نیاز، تامین ساز و کارهای معاهداتی و همکاریهای مواصلاتی، ترانزیتی و گمرکی، تقویت حضور بخش خصوصی در بازارهای بین‌المللی، خارجی و تشویق صادرات غیر نفتی و خدمات فنی و مهندسی به بازارهای بین‌المللی گام برخواهد داشت.
وزیر پیشنهادی امور خارجه شکستن ساختارهای بین‌المللی و جایگزینی ساختارهای جدید در سازمان ملل را دیگر برنامه‌ی کاری‌اش عنوان کرد و افزود: با توجه به مواضع مقام معظم رهبری و رییس جمهور مبنی بر لزوم شکستن ساختارهای کهنه و انحصاری موجود بین‌المللی و جایگزینی آن با ساختارهای نوین و کارآمد، موضوع اصلاحات ماهوی در ساختار سازمان ملل متحد، منطبق ساختن این سازمان با واقعیت‌ها و ضرورت‌های امروزین جهان، مقابله با یک جانبه گرایی و تک صدایی و افزایش ظرفیت‌های چند جانبه‌گرایی در سازمان ملل و نهادهای تخصصی آن با جدیت دنبال خواهد شد.
به صالحی افزود: وزارت امور خارجه با هماهنگی کشورهای عضو جنبش عدم تعهد و کشورهای مستقل در جهت تغییر و تحول اساسی در ساختار شورای امنیت و رفع تعارض و تناقضات موجود در شکل و ساختار شورا شامل شفاف سازی عملکرد رفتار عادلانه و پاسخگویی شورای امنیت تلاش خواهد کرد.
وی همزیستی متقابل و رعایت حقوق بشر را فرهنگ دیرینه‌ی ایرانیان دانست و افزود: همزیستی مسالمت‌آمیز و درک متقابل در دنیای کنونی مستلزم همکاری و تعامل فرهنگ‌ها، ادیان الهی، هویت‌ها واستخراج اصول جهان شمول و قابل پذیرش همگان در عین پذیرش و احترام به تفاوت‌هاست. به باور ما حقوق بشر در بستر فرهنگی، ارزشی، تاریخی، و تمدنی هر ملت و منطقه و با ویژگی‌های بومی تکمیل یافته رشد می‌کند.
وزیر پیشنهادی امور خارجه تصریح کرد: مساله حقوق بشر و حمایت از حقوق فطری انسان‌ها در ایران زمین از سابقه‌ی دیرینه برخوردار است. بر اساس آموزه‌های اعتقادی ما تکریم‌ آدمیان و تاکید بر مقام و منزلت آنان یک ضرورت دینی است از این رو حفظ کرامت وحقوق انسان‌ها بخشی از وظایف آیین ما به شمار می‌رود. جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از مبتکران اعلامیه‌ی حقوق بشر بر این باور است که همه‌ی کشورها به عنوان اعضای پیکره‌ی واحد جامعه‌ی بشری موظفند تا در زمینه‌ی رعایت و ارتقاء حقوق مسلم انسان‌ها در سطح جهان تلاش کند.
صالحی افزود: در این میان بزرگترین دشمنان انسانیت انسان و حقوق بشر کشورهایی هستند که با سیاسی کردن و سوء استفاده از موضوع حقوق بشر و با اعمال استانداردهای دوگانه و تبعیض آمیز از این موضوع به عنوان دستاویزی جهت پیشبرد اهداف و مقاصد سیاسی خود بهره‌برداری می‌کند. خارج از این بستر ناسالم و توهین آمیز، دستگاه دیپلماسی آمادگی دارد به تعاملات دوجانبه و چند جانبه‌ی حقوق بشر در حوزه‌های مفهومی و کاربردی بر پایه‌ی شریعت متعالی اسلام ادامه دهد.
وی استفاده از توانایی‌های زنان و جوانان ایرانی خارج از کشور را از جمله اهداف وزارت امور خارجه برشمرد و افزود: ایران اسلامی در طول تاریخ به ایمان، انگیزه و اراده و توانایی زنان و مردان و جوانانش بالیده است. فرد ایرانی در هر نقطه عالم نماینده‌ی فاخر و ملت سربلند خود بوده و در مقابل قوانین و مقررات کشور میزبان، قانونمند و مسئول بوده است. حضور میلیون‌ها ایرانی مقیم خارج از کشور که به ایرانی بودن و ایرانی ماندن خود عشق می‌ورزد عمق استراتژیک قابل اتکایی در اختیار نظام اسلامی قرار داده است که دستگاه دیپلماسی به آن توجه خاص مبذول خواهد داشت.
وزیر پیشنهادی امور خارجه افزود: جامعه‌ی ایرانیان خارج از کشور به مثابه فرستادگان و سرمایه‌های علمی ، مادی و فرهنگی کشور می‌باشد و دستگاه دیپلماسی خارجی با تحکیم مبانی فرهنگی و تمدنی ایران اسلامی برای جذب حداکثری و خدمت رسانی همه جانبه به آنان متعهد است.
صالحی تقویت فن‌آوری‌های نوین به ویژه فن‌آوری‌های سایبری را از جمله اهدافش عنوان کرد و افزود: با عنایت با شتاب روز افزون تحولات و تغییرات بین‌المللی و تغییرات بنیادین در مفاهیم و ساز و کارهای حیات اجتماعی بشر، بازتعریف و بازسازی رویکردها و ابزار تحقق اهداف نظام با تاکید بر حفظ مبانی و اصول واقعیتی انکارناپذیر است. در این راستا علاوه بر استفاده از ساز و کارهای شناخته شده‌ی رسمی بر آنیم تا برای پیشبرد اهداف متعالی نظام، تقویت کاربست دیپلماسی پارلمانی و بهره‌مندی از امکانات و زمینه‌های جدید مانند سازمان‌های مردم نهاد و دیپلماسی عمومی و سایبری را مورد توجه ویژه قرار دهیم .
وی تاکید کرد: در این راستا و نظر به اهمیت نقش دیپلماسی پارلمانی تقویت نقش محوری و موثر جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه‌ی بین‌المجالس، کشورهای عضوسازمان کنفرانس اسلامی و مجمع مجالس آسیایی همواره در دستور کار وزارت امور خارجه قرار گیرد.
وزیر پیشنهادی امور خارجه خاطرنشان کرد: ‌وزارت امور خارجه به عنوان یگانه دستگاه متولی روابط خارجه موکلف به اجرای هدفمند و منظم برنامه‌های اشاره شده است. از این رو شایسته است تمامی دستگاه‌های کشور نسبت به انجام هرگونه فعالیت مرتبط با روابط خارجه از طریق وزارت امور خارجه و با رعایت ملاحظات دیپلماتیک متعهد باشند.
به گزارش ایسنا، صالحی گفت: بنابر فرمایش مقام معظم رهبری منحنی جبهه مقابل رو به نزول و منحنی نظام اسلامی ما رو به صعود است. نظام جمهوری اسلامی ایران یک تجربه‌ی موفق دولتمندی است که در هر عرصه‌ای وارد شده با اقبال و توفیق مواجه شده است. اساس توفیقات مداوم نظام ما تسلیم در برابر فرمان خداوند برای ترویج و پاسداری از اصل توحید و کلمه‌ی حق و اطمینان به صدق وعده‌ی الهی مبنی بر حکومت صالحان است.
این پیام جهان شمول و گفتمان عدالت محور که در نفی ظلم و استقرار عدالت اشتراک نظر دارد، شجره‌ی طیبه‌ای است که در اکناف عالم شیفتگانی پایدار یافته است. به حمدالله ایران اسلامی در اوج عزت و افتخار است و جمهوری اسلامی ایران در همه‌ی عرصه‌های حیات بشر چشم‌اندازی بسیار امیدوار کننده و روشن دارد.
وی با بیان این که رای به بنده موجب تحقق اهداف بیان شده خواهد شد، گفت: در صورت صلاحدید نمایندگان آماده‌ام تا تجربیات خود را در عرصه‌ی سیاسی؛ دیپلماتیک و حرفه‌ای در خدمت پیشبرد اهداف سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی ایران در این دورانی که شاهد بیداری ملت‌های هوشیار منطقه با الهام از آموزه‌های دینی و بیداری اسلامی برای رهایی از یوغ سلطه استکبار جهانی و کسب استقلال حقیقی هستیم به کار گیرم.
وزیر پیشنهادی امور خارجه در پایان خاطرنشان کرد: بی‌گمان بدون هدایت و مساعدت نمایندگان، تحقق کامل اهداف نظام در عرصه‌ی سیاست خارجی امکان پذیر نخواهد بود. بدیهی است در صورت اخذ رای اعتماد مجلس این جانب از همکاری، همفکری، هم‌اندیشی و مساعدت شما عزیزان در تحمل بار مسئولیتی که بر عهده خواهم گرفت بی‌نیاز نخواهم بود.
ما بدان مقصد عالی نتوانیم رسید
هم مگر پیش نهد لطف شما گامی چند

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات