گروه سیاسی: سیدکاظم اکرمی در نامه سرگشادهای به آیتالله مشکینی از سخنان وی مبنی بر اینکه دانشجویان معترض به حکم دادگستری همدان در محکومیت سیدهاشم آقاجری، افرادی هستند که با ساز آمریکا میرقصند و بوی دلارها آنها را مست کرده و عربده میکشند، اظهار تأسف کرد. به گزارش ایسنا، در متن نامه رئیس دانشگاه تربیت معلم آمده است: وقتی در روزنامههای روز شنبه خواندم که دانشجویان معترض به حکم دادگستری همدان در محکومیت جناب آقای دکتر سید هاشم آقاجری را افرادی که با ساز آمریکا میرقصند و بوی دلارها آنها را مست کرده و عربده میکشند متهم کردهاید، شدیداً متأسف شدم. بنده با شعارهای خارج از اخلاق و ادب اسلامی که ممکن است کسانی سر داده باشند، مخالفم، اما تأسفم از این است که جنابعالی و همفکران شما که از آغاز آقای آقاجری را به شدت محکوم کرده و زمینة چنین حکمی را فراهم نمودید، چرا هرگز به این فکر نیفتادید که آقاجری جانباز و مدافع ولایت فقیه (بنده و جمعی از دوستان سالها قبل خدمت مقام معظم رهبری رسیده بودیم و شاهد بودم که آقای آقاجری دوبار به شدت از اینکه از ولایت فقیه بد دفاع میشود، اظهار نگرانی کرد)، باید از بیتوجهی به خواستهای بحق دانشگاهیان و روشنفکران دیندار به جایی برسد که مطالبی بگوید که بخشی از آن نادرست باشد، آنوقت کسانی بیدلیل بخواهند جهت اصلی سخن را رها کنند و از یکی دو جمله آن سبالنبی استنباط کنند و چنین جنجالی در کشور به وجود آورند که بازتاب جهانی داشته و این همه به زیان انقلاب اسلامی تمام شود و بعد جنابعالی به جای هدایت دانشجویان با اهتمام آنها به عربدهکشی و مستی و رقاصی به ساز آمریکاییها رنج و اسف را بیشتر نمایند؟ نامه میافزاید: جناب آقای مشکینی، همه دانشگاهیان متدین و میهندوست و علاقهمند به اسلام و سیرة سیاسی امام راحل در یک کلام میگویند: «جای منتقد سیاسی زندان نیست». همه میگویند اگر دستگاههای مسوول، انتقادهای افرادی مانند آقای عبدالله نوری، آقای عزتالله سحابی، آقای باقی و آقای آقاجری و دیگرانی را که میدانیم انقلابی بوده و هستند، برنتابیم پس انتقاد چه کسانی را تحمل خواهیم کرد؟ دانشجویان میگویند امام علی علیهالسلام در برابر خوارجی که هتاکانه نسبت کفر به او میدادند، این طور رفتار کرد؟ دانشجویان و دانشگاهیان میگویند آقای آقاجری در گوشة شهر همدان در سالنی مطالبی گفت که لزومی نداشت بعضی روزنامهها آن را در سطح کشور پخش کنند، بعد هم نسبت به مطالب غلط سخنرانی عذرخواهی کرد. آیا لازم بود عذرخواهی او پذیرفته شود یا کار به دادگاه و چنین حکمی منجر گردد؟ کسانی از قوة قضائیه درخواست کردند پرونده به تهران بیاید و به دست یک قاضی دانشمند و با تجربه و آگاه به شرایط سیاسی داخلی و بینالمللی سپرده شود. آیا کسی به این تقاضا توجه کرد؟ وکیل محترم آقاجری بارها خواهش کرد اجازه دهند چند نفر دانشگاهی حقوقدان در دادگاه حضور پیدا کنند. آیا کسی این خواسته را اجابت کرد؟ حضرت آقای مشکینی، به عنوان یک دوست قدیم تقاضا میکنم یک دور تاریخ آلبرماله و یا تاریخهای دیگری که بیانگر وضع قرون وسطی در اروپا و قدرتمداری روحانیون مسیحی است را- همچنان که استاد شهید مطهری در شرح نهجالبلاغه خود فرمودهاند- ملاحظه بفرمایید تا معلوم شود واکنش برخوردهای شدید در دنیا چه کرده است؟ بعد به این جمله آن متفکر عالیقدر عنایت بفرماید که میگوید: «آیا اسلام فقط آمده است که یک اجتماع اسلامی که از مقررات اسلامی تمکین بکند، ایجاد کند؟ نه. این یک مرحله است. اسلام آمده است ایمان، عشق، شور و محبت در دلها ایجاد کند». و بنده عرض میکنم که با برخوردهایی که تا کنون با منتقدان سیاسی و از جمله آقای آقاجری و اخیراً دانشجویان شده است نه تنها عشق و شور حاصل نمیشود که بسیاری از افراد از روحانیت رنجیده شده و فاصلهها را بیشتر خواهند کرد. حضرت آیتالله، خاطرتان هست که در مورد زنده یاد دکتر شریعتی چگونه برخورد میکردید؟ به من فرمودید: «برخلاف کسانی که ندیده، نشناخته، نخوانده یکسر از ایشان انتقادی میکنند، خودم به حسینیه ارشاد رفتم، جلسه دکتر را از نزدیک دیدم، نوشتههای ایشان را خواندم، انتقادهایی دارد اما آنطور که مخالفان وی میگویند، نیست». اکنون چرا با دانشگاهیان و دانشجویان منتقد جلسه تشکیل نمیدهید تا سخنان ایشان را هم بشنوید و به استدلالهای آنها هم توجه کنید تا ملاحظه نمایید بسیاری از دانشجویان مورد بحث، دیندار، انقلابی و علاقهمند به اسلام و انقلاب و مردم و میهن هستند، اما مطلبی در مورد مسائل اجتماعی و سیاسی دارند که اکثر آنها به سود انقلاب و ملت است.