تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۸۶ - ۱۰:۱۷  ، 
کد خبر : ۲۰۹۶۷

شکاف در فراکسیون اصولگرایان


 صدای عدالت ـ تنها چندی پس از آنکه محمدرضا باهنر اعلام کرد که دو سوم نمایندگان فعلی، در دوره بعدی انتخابات مجلس شورای اسلامی رای نخواهند آورد، جمعی از اصول‌گرایان مجلس با اعلام انشعاب از فراکسیون اکثریت، از شکاف عمیق در اردوگاه خود پرده برداشتند. این شکاف طی ماه‌های گذشته و پس از آنکه فشارها برای پس گرفتن امضای نمایندگان در مواردی همچون سوال از رییس جمهوری و یا استیضاح وزرا بیشتر از پیش نمایان شد، عمیق‌تر شد. عماد افروغ که از بنیان‌گذاران فراکسیون جدید به شمار می‌رود گفت وی و همفکرانش "برای حفظ قدرت، توجیه، سکوت و تطهیر نخواهند کرد." "اصول‌گرایان خلاق" که نام این فراکسیون است، طی ماه‌های گذشته در خصوص نحوه اداره مجلس و برخورد با سیاست‌های دولت، اختلافاتی جدی را با شورای مرکزی اصول‌گرایان و از پیش از همه با محمدرضا باهنر تجربه کرده است. محمدرضا باهنر که به مثابه فیلتری در مسیر انتقاد از دولت به شمار می‌رود، چندی قبل وقتی اعلام کرد که بسیاری از نمایندگان فعلی اصول‌گرا در مجلس رای نخواهند آورد و از حمایت اصول‌گرایان برخوردار نخواهند بود، واکنش زیادی را برانگیخت. عماد افروغ، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس که پیش از این از شکل‌گیری چنین فراکسیونی سخن گفته بود، در تازه‌ترین اظهارنظر در خصوص این فراکسیون گفته است: "هسته مرکزی این فراکسیون در مجلس شورای اسلامی شکل گرفته و فعلا گام‌های اولیه برداشته شده است. این فراکسیون فعلا در مجلس شکل می‌گیرد، اما این به معنای آن نیست که این هسته با محافل و حلقه‌های بیرونی متصل نشود. افروغ از ارائه تعداد افرادی که در این فراکسیون شرکت کرده‌اند، خودداری کرده و تاکید کرده است که برای آنها کیفیت از کمیت مهم‌تر خواهد بود.

با این وجود شنیده‌ها حاکی از آن است که دکتر حسن سبحانی، دکتر عماد افروغ، دکتر محمد خوش‌چهره، مدنی و سعید ابوطالب از چهره‌های شناخته شده این فراکسیون جدید هستند. اولین خبرها در خصوص فراکسیون جدید، با افزایش انتقادات نمایندگان مجلس در بهمن نسبت به گرانی‌های به وجود آمده شکل گرفت؛ زمانی که نمایندگان خود را برای امضای لیستی که رییس جمهوری را برای حضور در مجلس مجلس به منظور پاسخگویی به وضعیت موجود وادار کنند، آماده می‌کردند. سعید ابوطالب که هم‌ اینکه افروغ را در شکل‌گیری و ایجاد این فراکسیون از نزدیک همراهی می‌کند، اوائل بهمن ماه سال گذشته، گفت که اعضای این فراکسیون حتی جلساتی را نیز برگزار کرده‌اند، اگر چه هنوز نمی‌خواهند اعلام موجودیت کنند. طی ماه‌های گذشته، شکاف بین برخی نمایندگان اصول‌گرا که پاسخگویی بیشتری را از دولت می‌خواهند و برخی نمایندگان عملا انتقاد از سیاست‌های دولت را عملا از دستور کار خود خارج کرده‌اند، افزایش بیشتری یافته است. این موضوع پس از آنکه برخی از نمایندگان منتقد، از جمله افروغ، خواستار پاسخگویی معاون رییس جمهوری، رحیم مشاعی و حتی عزل وی از سمت خود شدند، بحرانی‌تر شد. اصول‌گرایان تندرو نیز عملا مقابل اصول‌گرایان منتقد صف‌آرایی کردند. به این ترتیب است که جدا شدن بخشی از اصول‌گرایانی که نمی‌توانند زیر سایه باهنر و دوستانش، فعالیت‌های مستقلی را انجام بدهند، طی ماه‌های گذشته به عنوان موضوعی ناگزیر در بین جریان محافظه‌کار مجلس مورد توجه قرار گرفته بود. ابوطالب بهمن ماه گفت که "فراکسیون جدید می‌تواند به عنوان یک فراکسیون شان مجلس را حفظ کند و پاسخگوی مطالبات مردم باشد و هم با ایجاد انسجام درونی مجلس، به بررسی طرح‌ها و لوایح کمک شایانی کند." فراکسیون جدید سه کمیته سیاست خارجی، فرهنگی و اقتصادی خواهد داشت. پیش از این اعلام شده بود که 30 نفر به عنوان اعضای هیات موسس این فراکسیون مشخص شده‌اند. با این وجود به دلیل حساسیت‌هایی که چنین انشعابی می‌توانست ایجاد کند، از اعلام نام این افراد تا پیش از نهایی شدن کار و اعلام موجودیت خودداری شده است. این بزرگترین ریزش اصول‌گرایان در مجلس به شمار می‌رود. ابوطالب تاکید کرده است که این جریان در داخل جریان اصول‌گرایی حرکت می‌کند و انتظار می‌رود برخی از اعضای آن عضو شورای مرکزی فراکسیون اصول‌گرا باشند. محمدرضا باهنر، چندی پیش انشعاب‌کنندگان را متهم کرد که از ابتدا دلشان با فراکسیون اصولگرایان نبوده است: "برخی آقایان که از تشکیل فراکسیون جدید صحبت می‌کنند، از قبل نیز دلشان با فراکسیون اصولگرایان نبود... ما نیز استقبال می‌کنیم که برخی آقایان بتوانند فراکسیونی تشکیل دهند، فعال باشند و از باقیمانده‌ی عمر مجلس برای خدمت به مردم استفاده بهتری کنند.... باید دید آن‌ها چند نفر را می‌توانند جمع کنند و چه فعالیت‌هایی می‌توانند داشته باشند." عماد افروغ، نماینده‌ای که در میان اصول‌گرایان نفر اول انتقاد از سیاست‌های دولت احمدی‌نژاد به شمار می‌رود، در خصوص اعلام موجودیت این فراکسیون گفته است: "اگر انشعاب اصولی و مبنایی باشد، هم به توسعه سیاسی کمک می‌کند، هم ما را از یک خودکشی و انتحار سیاسی باز می‌دارد." افروغ در خصوص منتقد بودن این جمع گفته است: "این نقد به گونه‌ای است که می‌بینیم جریان اصولگرایی خلاق و انتقادی حتی به هم سوهای خود نیز رحم نمی‌کند یعنی این طور نیست که برای حفظ قدرت، به هر وسیله و حربه‌ای ولو با توجیه، سکوت و تطهیر چنگ بزند؛ چرا که برای آنها اصول و معیارهای اصولگرایانه مقدس است و برای تحقق این معیارها با کسی عقد اخوت نبسته‌اند."

تقسیم‌بندی اصول‌گرایان به خام و پخته

افروغ به تقسیم‌بندی جریان اصول‌گرایان به نوع "خام" و "پخته" آن، طرفداران باهنر و جریان اکثریت را به عنوان "اصولگرایی خام و اولیه که پختگی، بلوغ و نبوغ لازم را ندارند" مورد اشاره قرار داده است: "با توجه به غلبه کمی و عددی‌ای که اصولگرایی خام پیدا کرده، ظاهرا وضعیت انشعاب برعکس شده و این اصولگرایی ناب و حقیقی یا اصولگرایی خلاق و انتقادی و مستقل است که باید خود را از این جریانی که ناخواسته به او تحمیل کرده‌اند، جدا کند و حیات مستقل خود را در راستای تحولاتی که در سال‌های اخیر ایجاد شده، اعلام کند."

وی در ادامه با بیان این که باید از چنین انشعابی به دلیل سازگاری آن با توسعه سیاسی و با ماهیت این جریان اصولگرایی و اجتناب از خودکشی‌های دسته جمعی استقبال کرد، اظهار داشت: "اگر جریان بازمانده از گذشته مقاومت‌هایی می‌کند و موضع‌گیری‌هایی انجام می‌دهد که بعضا این موضع‌گیری‌ها برداشت ما را تقویت می‌کند، تا حدی طبیعی است اما باید توجه کرد که این مقاومت‌ها برخاسته از چه مواضع اقتصادی، سیاسی و فرهنگی‌ای است و این مواضع را تدوین کرده و به گونه‌ای مواضع اصولگرایی خلاق و انتقادی را از مواضع آن جریان اصولگرایی خام که ممکن است در برخی موارد اشتراکاتی داشته باشند، جدا کرد." اظهارات محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس طی ماه‌های گذشته مبنی بر اینکه دو سوم نمایندگان رای نمی‌آورند، نقطه اوج، اختلافات میان گروهی اصول‌گرایان به شمار می‌رفت. باهنر گفت که "تجربه‌ی انتخابات هفت دوره‌ی مجلس به صورت متوسط بیانگر این موضوع است که در هر دوره حدود دو سوم نمایندگان مجلس برای دوره‌ی بعد رای نمی‌آورند." او تصریح کرده بود که این امر به این معنا نیست که حاکمیت جناح مجلس نیز تغییر کند، افراد تغییر می‌کنند ولی ممکن است حاکمیت یک جناح یا حزب در مجلس تغییر نکند؛ زیرا این امر دلایل گوناگونی دارد. باهنر نیز به نوبه خود برخی نمایندگان را متهم کرده بود که 80 – 70 درصد زمان خود را به کارهایی که جزو وظایف نمایندگی آنها نیست می‌گذرانند. او سپس حرف آخر ریش سفیدان اصول‌گرا را اینچنین زد: "ما در دوره‌ی آینده نمی‌توانیم از همه دوستان حمایت کنیم؛ چرا که ممکن است در حوزه‌های انتخابیه افرادی باشند که مانند آنها اصلح باشند ولی مقبولیت بیشتری داشته باشند، از همین بابت است که می‌گویم انتخاب کاندیداها برای مجلس آینده کار سختی است و گلایه‌هایی را نیز ممکن است به همراه داشته باشد." طی ماه‌های گذشته، فراکسیون اکثریت مجلس، ریزش جدی را در افراد شرکت‌کننده در جلسات خود تجربه کرده است به نوعی که به گزارش منابع خبری، در برخی از جلسات آن بیشتر از 60 نفر شرکت نمی‌کنند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات