شیرین عبادی حقوقدان در مصاحبهای با خبرنگار آبان تاکید کرد: قبل از سال 77 هیچ زنی به عنوان قاضی منصوب نشده بود، وی افزود: خیلی خوشحال هستم که قوه قضاییه پس از 18 سال به این اصل رسید که قضاوت زنان حرام نیست. عبادی گفت: در اثر مبارزات فرهنگی زنان ایران از جهت فقهی ثابت شد که قضاوت برای زن حرام نیست و در این زمینه مقالات محسن سعیدزاده نقش زیادی داشت. وی اضافه کرد: ثمره این کوششها این بود که در سال 77، دو زن به عنوان مستشار دادگاه تجدیدنظر و یک نفر به عنوان دادیار دیوان عالی کشور انتخاب شدند.
شیرین عبادی افزود: البته قبل از سال 77 زنانی به عنوان «مشاور» در دستگاه قضایی مشغول به کار بودند، اینها «حق رای» نداشتند ولی الان به عنوان «مستشار» مطرح هستند و همچون مردان حق رای دارند. وی در خصوص سابقه حضور زنان در دستگاه قضایی گفت: از سال 1348 که مسند قضا بر روی خانمها گشوده شد تا سال 58، نزدیک به 100 زن قاضی در دادگستری خدمت میکرد، قاضی به معنی اخص کلمه یعنی کسی که دارای رای بود و حکم صادر میکرد. اما پس از انقلاب، گفته شد که قضاوت برای زنان از نظر شرع حرام است و تمام زنان مشغول در دستگاه قضایی را تبدیل به کارمند اداری کردند.