تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۳  ، 
کد خبر : ۲۱۱۹۲۱

تلاش تازه آمریکا برای قطع همکاری‌های ایران و روسیه شکست خورد


تهران_ واحد مرکزی خبر:
با وجود تلاش آمریکا برای متقاعد کردن مسئولین مسکو برای خودداری از فروش راکتورهای هسته‌ای به ایران، امروز (شنبه) در مسکو اعلام شد که آمریکا نتوانسته است در تلاش خود موفقیتی کسب کند.
واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیون «سی.ان.ان» گزارش داد؛ «کلینتون» که «ال‌گور» معاون ریاست جمهوری را برای متقاعد کردن یلتسین به روسیه اعزام داشته، نتوانسته است از سفر وی نتیجه‌ای را که می‌خواست، به دست آورد.
ال‌گور با هدف راضی کردن روسیه برای خودداری از فروش راکتورهای هسته‌ای به ایران به مسکو رفته بود. بنا به این گزارش، ال‌گور در مدت اقامتش در مسکو، چندین موافقتنامه تجاری را با مقامهای روسیه امضا کرده است.
در این حال، «ویکتور چرنومیردین» نخست‌وزیر روسیه، اعلام کرد: راکتورهای اتمی فروخته شده از سوی روسیه به ایران، برای تولید سلاح اتمی نیست و تنها برای استفاده‌های صلح‌جویانه کاربرد دارد.
به گزارش واحد مرکزی خبر از باکو، کانال دوم تلویزیون روسیه با اعلام این خبر، افزود: روسای جمهور آمریکا و روسیه در «های ‌فاکس» کانادا موافقت کرده بودند که موضوع فروش راکتورهای هسته‌ای از سوی روسیه به ایران، بار دیگر مورد گفتگو قرار گیرد.
همین منبع افزود: مسکو نمی‌خواهد از یک میلیارد دلاری که از بابت فروش راکتورهای هسته‌ای به ایران به دست می‌آورد، صرف‌نظر کند.
در این حال، خبرگزاری فرانسه از مسکو گزارش داد که «پاول گراچف» وزیر دفاع روسیه، دیروز با «ویلیام پری» همتای آمریکایی خود دیدار کرد. در این دیدار، گفتگوهایی در زمینه طرح مشارکت برای صلح و اوضاع یوگسلاوی سابق انجام شد. روسیه طرح مشارکت را که از سوی «ناتو» در پایان ماه مه سال جاری ارائه شد، پس از ماه‌ها تردید پذیرفت، ولی همچنان با گسترش همکاری ناتو و کشورهای اروپای شرقی، مخالف است .
مسکو همچنین با تشکیل سیستم جدید امنیتی اروپا به جای ناتو موافق است.
این دو هم‌چنین در مورد همکاری‌های دو جانبه در زمینه‌های نظامی و خلع سلاح هسته‌ای و حفاظت از محیط زیست، گفتگو کردند.
از طرف دیگر، معاون نخست‌وزیر و وزیر روابط اقتصاد خارجی روسیه، همزمان با آغاز کار کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تکنولوژی این کشور و آمریکا در روسیه، از مناسبات تجاری دو جانبه به دلیل موانع فراوان ورود کالاهای روسی به خاک آمریکا، ابراز نارضایتی کرد.
«آلک داویدف» پریروز از اخذ گمرکی بیش از حد از کالاهای روسی در آمریکا انتقاد کرده و یادآور شد که در صورت رفع این مانع و موانع دیگر، روسیه به جای مواد خام، کالاهای خود را به بازارهای آمریکا عرضه خواهد کرد.
از سویی، یکی از اعضای دومای روسیه، آمریکا را عامل اصلی جنگ و نفاق در سرتاسر جهان معرفی کرد.
«آلک میرونف» گفت: آمریکا برای مقابله با دشمنان خود از سال 1957 میلادی، برنامه به راه‌انداختن نفاق و درگیری‌های ملی، جنگهای منطقه‌ای و ترویج برنامه مبتذل فرهنگی را تدوین کرد.
وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها این برنامه‌های خود را تحت شعار آزادی و به وسیله خائنین داخلی در کشورها و مناطق مختلف اجرا می‌کنند.
در یک تحول دیگر، بوریس یلتسین در یک عقب‌نشینی آشکار در مقابل پارلمان و اقدامی آشتی‌جویانه برای حل بحران سیاسی این کشور، دیشب (جمعه) وزیر کشور و چند مقام بلند‌پایه را از سمت‌های خود برکنار کرد.
به گفته سخنگوی رئیس‌جمهور روسیه، یلتسین دیشب با صدور فرمانی، «ویکتور ایرین» وزیر کشور، «سرگئی استپاشین» رئیس سرویس امنیت فدرال، «نیکلای یگوروف»، معاون نخست‌وزیر و وزیر امور ملیت‌ها و «یوگنی کوزنتسف» استاندار استان « استاوروپل » را از سمت‌های خود برکنار کرد. قرار است امروز، دومای روسیه درباره ابقای دولت «چرنومیردین» تصمیم‌گیری کند.
در همین حال، طبق قراردادی که دیروز میان نمایندگان کمپانی نفتی عظیم «اکزان» و دولت روسیه امضا شد، راه برای بهره‌برداری این کمپانی، و شاخه‌های فرعی آن، برای شرکت در یک پروژه بزرگ نفت و گاز در آب‌های فلات قاره شرق «ساخالین» باز شد. طبق این قرارداد، علاوه بر کمپانی اکزان یک کمپانی ژاپنی و دیگر این کنسرسیوم، برای بهره‌برداری از نفت و گاز طبیعی ساخالین خواهند بود. پیش‌بینی می‌شود در این منطقه، 2 میلیارد بشکه ذخائر نفتی و حدود 15 تریلیون فوت مکعب، گاز طبیعی وجود داشته باشد.
دو تن از رهبران چچنی دست‌نشانده مسکو، اعلام کردند که در صورت استعفای «جوهر دودایف» آنها نیز آماده کناره‌گیری از قدرت هستند.
«عمر افتور خانف» رهبر کمیته تفاهم ملی و «سلام بیگ حاجی‌یف» رهبر دولت نجات ملی چچن که هر دو از حمایت مسکو برخوردارند، دیروز در مصاحبه مطبوعاتی مشترکی اعلام کردند که به دلیل برقراری صلح و ثبات در چچن، حاضر به استعفا هستند.
از طرفی، یکی از اعضای هیات روسی شرکت‌کننده در گفتگوهای صلح چچن که دیروز نیز به کار خود در «گروزنی» ادامه داد، اعلام کرد: دولت روسیه سرگرم تهیه لایحه عفو شرکت‌کنندگان در جنگ چچن، از جمله جوهر دودایف می‌باشد.
«آرکادی ولسکی»، ضمن اعلام این مطلب، تصریح کرد: در صورت تحقق این امر، دودایف می‌تواند در انتخابات آزاد چچن که قرار است پائیز آینده برگزار شود، شرکت کند.
از سوی دیگر، مساله استقلال چچن، برای اولین بار، دیروز در گفتگوهای جاری بین روسیه و چچن در «گروزنی» مطرح شد، تاکنون این گفتگوها حول محور انتخابات آینده در این جمهوری کوچک بوده است.
گفتگوهای دیروز توافقی در بر‌نداشته، ولی نمایندگان طرفین، خاطرنشان کرده‌اند که پیشرفتهایی در این مورد حاصل شده و امروز مذاکرات ادامه خواهد یافت.
آرکاردی ولسکی، میانجی روسی گفت: مسأله ساده انتخاب کمیسیون انتخاباتی، 2 ساعت وقت گرفت و بررسی همه مسائل، نیاز به فرصت زیادی دارد.
جمهوری آذربایجان
«حیدر‌علی‌اف» رئیس‌جمهوری آذربایجان، پریروز گفت که کشورش و بلغارستان، سرگرم گفتگو درباره طرح ساخت خط لوله‌ای هستند که نفت خام دریای‌خزر را از طریق بلغارستان، به بندر یونانی «الکساندر و پولیس» در دریای «اژه» منتقل کند. به گزارش یونایتد‌پرس، علی‌اف در سفر یک روزه به بلغارستان، در یک کنفرانس مطبوعاتی این مطلب را اعلام کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات