تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۰ - ۰۸:۱۹  ، 
کد خبر : ۲۱۲۷۵۰

مصر و موقعیت اخوان‌المسلمین


خبرگزاری فرانسه در تفسیری نوشت: گروه اخوان‌المسلمین که به رسمیت شناخته نشده ولی تاکنون از سوی مقامات مصری تحمل شده است در حال حاضر با مبارزه دولت مصر برای محدود کردن آزادی فعالیت آن روبرو است. ژنرال حکمت الاسفی وزیر کشور مصر در جریان ملاقاتی با بازرگانان این کشور تاکید کرد که اخوان‌المسلمین یک گروه غیرقانونی است و افزود که مدارکی در دست دارد که ثابت می‌کند بعضی از افراد آن مرتکب جرائمی شده‌اند اخوان‌المسلمین که از سوی حسنی مبارک رئیس‌ رژیم مصر به اعمال تروریستی متهم شده هرگز از حیطه نظارت مقامات مصر خارج نشده است ولی حامد ابوالنصر پیشوای اخوان‌المسلمین پس از انتشار اعلامیه‌ای بمناسبت عید قربان در ماه مه گذشته از سوی مقامات قضائی احضار شد.
احضار ابوالنصر پس از آن صورت گرفت که کانون وکلای مصر که تحت تسلط اخوان‌‌المسلمین است کوشیده بود تظاهراتی در خیابانها برای اعتراض به مرگ یک وکیل اسلامی در زیر شکنجه به راه بیاندازد.
پلیس در آن زمان این تظاهرات را به شدت سرکوب کرد و سی نفر از وکلا را زندانی کرد که سه نفر از آنها عضو اخوان‌المسلمین بودند. ده نفر از اعضای مبارز اخوا‌ن ‌المسلمین نیز چند روز بعد در چندین منطقه مصر در چهارچوب قضیه باصطلاح «سلسییل» که نام یک شرکت کامپیوتری است که صاحبان آنها به استفاده از این نام برای پوشش یک سازمان غیرقانونی استفاده کرده‌اند دستگیر شده‌اند.
بموازات این تعقیب‌های قضائی، پارلمان مصر که در آن حزب حاکم ملی دمکرات متعلق به حسنی مبارک از اکثریت برخوردار است با شتاب قانونی را به تصویب رساند که بموجب آن روسای دانشگاهها از سوی دولت تعیین می‌شوند. این روسا قبلا از سوی هیئت استادان انتخاب می‌شوند.
با وجود اینکه بنیادگرایان اسلامی مسلح به نام جماعت اسلامی از دو سال قبل موضوع صحبت مردم بوده‌اند. محافل سیاسی مصر معتقدند آنچه مقامات مصر را ناراحت می‌کند اخوان‌المسلمین است.
اخوان‌المسلمین در سال 1928 تأسیس شد و توانست ضربات سنگینی را که از سوی جمال عبدالناصر در سالهای 1954 و 1964 به آن وارد شده تحمل کند و به فعالیت خود ادامه دهد و در زیر نظر خیرخواهانه انور سادات تجدید سازمان داده و به فعالیت خود ادامه دهد.
امروز حضور اخوان‌المسلمین در صحنه سیاسی مصر بیش از همه در کنترل سندیکاهای حرفه‌ای از قبیل داروسازها، پزشکان و وکلای مدافع و مهندسان چشمگیر است.
در میان گروه‌های اسلامی طبق اظهار مکرر «محمد احمد» سر دبیر هفته‌نامه المصور که از نزدیکان حسنی مبارک بشمار میرود اخوان‌المسلمین از همه خطرناک‌تر است.
«محمد احمد» میگوید آنها میخواهند از طریق رخنه در ارتش و پلیس قدرت را در دست بگیرند و مدارکی که از متهمان در قضیه سلسییل بدست آمده این امر را ثابت می‌کند. وی افزوده است که اخوان‌المسلمین هرگز از این تصمیم خود صرفنظر نکرده است.
مامون الحدیبی سخنگوی اخوان‌المسلمین این اتهامات را رد کرده است و به اظهار وی مبارزه بر ضداخوان‌المسلمین شاید به این علت باشد که دولت کار خود را با بنیادگرایان مسلح به اتمام رسانده و میخواهد اکنون به ما بپردازد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات