تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۱  ، 
کد خبر : ۲۱۶۲۹۸
مروری بر پیشینه و سوابق مجلس خبرگان رهبری

مجلس خبرگان به ایستگاه چهارم رسیده است


 دوره اول:
نخستین  دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری روز جمعه 19اذر 1361 برگزار و طی ان 69 نفر از خبرگان مورد اعتماد مردم به مجلس راه یافته و بیش از 18 میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند .
اولین اجلاس این دوره خبرگان در 23/4/62 در مجلس شورای اسلامی با پیام امام خمینی (ره) افتتاح و اغاز به کارنمود . در این دوره اقدامات بسیار مهم و ارزنده ای توسط مجلس خبرگان انجام شد و تحولات سر نوشت سازی نیز به وقوع پیوست که به نحو اختصار به هر یک اشاره می کنم؛
الف- اقدامات اساسی اولین دوره خبرگان:
1- در نخستین  جلسه وصیت نامه سیاسی - الهی امام (ره ) که به عنوان امانت به مجلس خبرگان تسلیم شده بود با حضور کلیه اعضا حاضر خبرگان لاک و مهر شد .
2- اصلاح و تکمیل آیین نامه داخلی مجلس خبرگان که با رای اکثریت نمایندگان به تصویب رسید
3- انتخاب منتظری به قائم مقامی رهبری در تیرماه 1362 .
4- پاسخ امام خمینی (ره) به استفساریه وزیر کشور وقت در بهمن 66 مبنی بر عدم صلاحیت و مشروعیت گروهک غیر قانونی نهضت ازادی برای تصدی هر نوع مسئولیتی درکشور بود که با حمایت بی دریغ خبرگان رهبری مواجه شد.
5- انتخاب ایت الله خامنه ای به رهبری انقلاب که بلا فاصله پس از رحلت امام خمینی صورت گرفت و با درایت دور اندیشی و موقع شناسی اجازه ندادند تا خلاء قدرت سبب وگرایی در داخل و سوء استفاده معاندین و قدرتهای سلطه گر شود.
انان با این انتخاب حکیمانه مسیر نهضت و راه امام را بیمه ساخت و برگ زرینی را در تاریخ درخشان این مجلس به ثبت رسانید.
6- حمایت خبرگان منتخب مردم از مواضع و تدابیر امام خمینی و مقام معظم رهبری در مواجهه با تحولات منطقه ای و بین المللی نظیر حمایت از قیام و انتفاضه ملت مظلوم فلسطین ، مواضع استکبار سیتز و ضد امریکایی رهبری.
دوره دوم:
دومین انتخابات مجلس خبرگان رهبری در 16/7/1369برگزار و در اسفند همان سال افتتاح گردید، در این دوره بیش از 11 میلیون نفر از واجدین شرایط در انتخابات شرکت کردند ، دومین دوره خبرگان که مصادف با دوره سازندگی بود همانند اولین دوره مجلس خبرگان به حمایت هوشمندانه از مواضع و تدابیر رهبری نظارت بر رهبری و اعلام مواضع اصولی و روشن بینانه در قبال تحولات ملی - بین اللملی پرداختند . این مقطع از تاریخ انقلاب با فرصت ها و چالشهای خاص خود مواجه بود و تاریخ گواه تدابیر هوشمندانه رهبری برای مقابله با چالشهای داخلی و خارجی و تامین مصالح و منافع ملی است و نمایندگان مجلس خبرگان به خوبی در این دوره وظایف خود را شناخته و بدان جامه عمل پوشیدند از ان جمله می توان به محکوم کردن تقبیح مواضع و سخنرانی های موهن و ساختارشکن منتظری در مقاطع مختلف و ارتباط وی با سایت ها و رسانه های بیگانه اشاره کرد حمایت از تدابیر رهبری در قبال تحریم های اقتصادی غرب و فشارهای بین الملل ، حمایت از انتفاضه مسجدالقصی ، نقد تئوری غرب گرایانه تساهل و تسامح ، تقبیح تز رابطه با امریکا و مواضع تکنو کرات ها و فن سالاران در اتخاذ مشی اقتصاد و سیاست لیبرالی نیز از تحولات شاخص و بعضا از افتخارات این دوره بشمار می رود.
دوره سوم:
سومین دوره مجلس خبرگان رهبری در سال 1377 در حالی افتتاح و مشغول به کار شد که چالشهای نوینی در کشور بروز کرد.
اوضاع و شرایط تازه ای ایجاد شده بود ، چنین وضعیتی ،حضورهوشمندانه و مدبرانه خبرگان را طلب می کرد و کمترین مسامحه انان در این عصر به عاملی برای گسترش شبهات و سوء استفاده چالشگران داخلی و خاجی تبدیل می گردید . این دوره که معاصر با دولت اصلاحات و حاکمیت جریانات لیبرال بود مواضعی بسیار ارزنده و حضوری تاثیر گذار در صحنه ها و عرصه های مختلف از خود داد که به برخی از انها اشاره می شود :
الف- اقدامات اساسی مجلس خبرگان
1- نقد روشن بینانه و واقعگرایانه تو طئه های بحران سازی و شبهه افکنی روزنامه های زنجیره ای و شارلاتانیزم مطبوعاتی.
2- نقد و تقبیح تابوشکنی با شعار و رویکرد ساختار شکنی برخی عناصر و جریانات افراطی مدعی اصلاحات .
3- تقبیح سوء استفاده از شعارهای اصلاحات و ازادی ،مردم سالاری،جامعه مدنی و توسعه سیاسی .
4- تاکید بر مقابله قاطع با مفاسد سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی ،رویکرد ورود به داخل اپوزوسیون خارج نشین و همگرایی انان با اپوزیسیون داخلی .
5- تاکید بر مفابله با تهاجم و شبیخون و استحاله فرهنگی .
6- باکید بر ضرورت مقابله با فقر و فساد و تبعیض و مواجهه با پروژه براندازی خاموش و براندازان به اصطلاح ملی مذهبی .
دوره چهارم:
دوره فعلی دوره چهارم مجلس خبرگان است که با ریاست هاشمی از سال 1385 تا کنون ادامه دارد و طی روزهای آینده اجلاس دوره دهم خود را برگزار می کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات