تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۱  ، 
کد خبر : ۲۱۷۴۴۸

پشت پرده اتحاد سعودی - صهیونیستی


عربستان سعودی که در زمینه حمایت از رژیم های مستبد عرب همسو با خود، آمریکا را حافظ منافع خود نمی داند در این شرایط احساس می کند اسرائیل می تواند یاور این کشور باشد. اسرائیل نیز به مانند عربستان از موضع آمریکا در برابر تغییرات منطقه عربی راضی نیست.
انقلاب های منطقه عربستان و رژیم اسرائیل را بیش از پیش به یکدیگر نزدیک کرده است.
به گزارش آخرین نیوز استاد علوم سیاسی دانشگاه کالیفرنیا با بیان این موضوع اعلام کرد: عربستان سعودی رهبری استبداد عربی را بر عهده دارد و سقوط رژیم حسنی مبارک برای ریاض بسیار دردآور بوده است.
عربستان در دوران تشدید انقلاب مصر از آمریکا خواست تا از ارتش مصر بخواهد با انقلابیون برخورد نظامی کند اما اوباما پس از رایزنی های گسترده به این نتیجه رسید که مبارک آینده ای در مصر ندارد.
عربستان از آن زمان تصمیم گرفت درباره تغییرات منطقه با آمریکا رایزنی نداشته باشد و خود زمام امور را در دست گرفته و دیگر رژیم های مستبد را از خطر سرنگونی نجات دهد. سرنگونی رژیم مبارک ضربه ای دردآور به نفوذ عربستان در جهان عرب بوده است.
روزنامه الاخبار چاپ لبنان در مقاله ای به قلم اسعد ابو خلیل نوشت: عربستان سعودی که در زمینه حمایت از رژیم های مستبد عرب همسو با خود، آمریکا را حافظ منافع خود نمی داند در این شرایط احساس می کند اسرائیل می تواند یاور این کشور باشد. اسرائیل نیز به مانند عربستان از موضع آمریکا در برابر تغییرات منطقه عربی راضی نیست.
عربستان برای مهار انقلاب های عربی تصمیم گرفت اختلافات خود را به صورت موقتی با قطر در شورای همکاری خلیج فارس به صورت موقت کنار گذاشته و برای سرکوب انقلابیون بحرین نیروهای خود را به این کشور اعزام کرد.
اعضای شورای همکاری خلیج فارس این تصمیم راهبردی را مورد تاکید قرار دادند که باید با به قدرت گرفتن دموکراسی در کشورهای خود مبارزه کنند.
ریاض برای مهار انقلاب در مصر و تونس تلاش می کند روابط خود را با گروه های فعلی حاکم در این کشورها تقویت کند به ویژه در مصر می کوشد تا از نفوذ اخوان المسلمین بکاهد.
سفرهای متعدد مقامات سعودی به قاهره و دیدار با شورای عالی نظامیان این کشور در این زمینه قابل فهم است.
الاخبار در ادامه نوشت: همچنین عربستان تلاش می کند تا با ایجاد فتنه مذهبی از طریق طرفداران خود در کشورهای متخاصم عرب و همسو با ایران نظیر سوریه و لیبی، زمینه سقوط نظام های حاکم را فراهم کند و دوستان خود را در این کشورها به قدرت برساند.
عربستان در این زمینه قویا از مداخله نظامی علیه معمر قذافی حمایت کرد و ایجاد ناآرامی های گسترده در سوریه را مورد حمایت قرار داد.
از دیگر اقدامات عربستان به راه انداختن جنگ مخفی علیه گروه های مقاومت کننده در برابر اسرائیل در منطقه نظیر حزب الله لبنان و افزایش روابط ریاض تل آویو است.
عربستان در مسیری دیگر تلاش می کند تنش خود با ایران را افزایش دهد به ویژه آنکه ریاض می داند آمریکا و اسرائیل علیه ایران وارد جنگ نمی شوند.
اظهارات ضد ایرانی سعد حریری به عنوان محور عربستان در منطقه در این زمینه قابل ارزیابی است.
عربستان سعودی تلاش می کند تا اعراب شیعه را از دایره قدرت در کشورهای خود دور کند و سیاستی همچون یهودی ستیزی را علیه شیعیان اجرا کند.
تصمیمات عربستان تنها علیه ایران و متحدان این کشور در منطقه عربی نیست بلکه حتی با مخالفان اسرائیل در منطقه به جنگ برخاسته است.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات