تهران - خبرگزاری پارس - دکتر ابوالحسن بنیصدر رئیسجمهوری کشورمان امروز در گفتگوئی با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ضمن تشریح پیروزی اخیر پاسداران و ارتش در سنندج و چگونگی تجاوز نظامی آمریکا به ایران و همچنین مشکلات اقتصادی روز جمعه را بعنوان روز شهدای کردستان اعلام کرد. رئیسجمهوری در مورد پیروزی پاسداران ارتش در سنندج و نقش مردم کردستان در آن گفت:
من گمان میکنم پیروزی اساسی را خود مردم سنندج و کردستان بدست آوردهاند وقتی آنها با وجود تجهیزات و سنگربندیهائی که کرده بودند و اینکه شهر را به دژی تبدیل کرده بودند سقوط میکند اینرا میرساند که مردم در تشخیص و انتخاب به اینجا رسیدهاند که کسانی که خود را مدافع مردم میدانند دلی برای مردم نمیسوزانند و وقتی کار به اینجا رسید اینها مجبور میشوند که رها کنند و بروند و الا شهری که ما با قاطعیت تمام گفته بودیم نباید هیچ صدمه اساسی به آن بخورد منهای تمایل خود مردم به این زودی قابل آزادشدن نبود و اکثریت قاطع مردم سنندج فهمیدند که اینها راست نمیگویند چون ما که آنجا قصد جنگ نداشتیم و خود اینها جنگ را تحمیل کردند. البته امروز از خود آمریکا بمن تلفن کردند که در آنجا قضیه از پرده بیرون افتاده و معلوم شده که هلیکوپترهای آمریکائی میآیند و برای کردها و جاهای دیگر اسلحه میآورند اینها یک جنگی را تحمیل کردند گفتند یک کسی هم که مسئول یک حزبی در شهر سقز است اعلامیهای داده و به این جنگافروزان اعتراض کرده است. جنگی را تحمیل کردهاند و ما به این جنگ به هیچ وجه نه مایل بودیم و نه پیشگام و در این جنگها ما آن روش که آنها خیال میکردند که با عجله و شتاب حتما میزنیم و خراب میکنیم و موجب کینه میشود در پیش نگرفتیم و گفتیم که شما حتیالمقدور در شهری که تبدیل به سنگر شده هیچ خرابی نباشد و شما از بالای شهر بمب نریزید و توپ هم نزنید بلکه دور شهر را بگیرید و تن به تن البته تعداد شهدای ما بیشتر میشود ولی بمردم کمتر آسیب میرسد و من روزها از اینکه ممکن است که به زن و بچه مردم صدمه بخورد رنج زیاد بردم حالا آن شهر آزاد شده و باید قدر آزادی را بداند و خودش از آزادی خود دفاع کند. رئیسجمهوری افزود من خود را داوطلب این عنوان کردم برای سختی وضع و نه به لحاظ علاقه به این عنوان و زمان گفت که حق با من بوده و در این وضعیت سخت انسان اگر در خودش صلاحیت میداند باید خود را عرضه کند ولی در همان وقت گفتم که من راضی به تجزیه یک وجب و یک سرانگشت از خاک ایران و اینکه حاکمیت از دولت در آنجا نباشد نیستم و همینطور هم عمل کردم هنوز مجلس کار خودش را شروع نکرده و بحمداله ما در ناحیه ترکمن صحرا و در ناحیه غرب کشور خصوصا استان کردستان به استقرار مجدد حاکمیت دولت یا موفق شدیم یا نزدیک شدیم و امیدواریم که این حاکمیت را مستقر کنیم آیا این منافات دارد با خودمختاری بمعنای اسلامی کلمه که مردم هر محل خودشان امور خودشان را تصدی کنند. بنظر من نه این منافات ندارد و شش مادهای را که پیشنهاد شده بود با اصلاحات آن پذیرفتیم و آقای فروهر را هم مسئول کردیم که این را تعقیب کند و شرایط اجرای آنرا فراهم بیاورد و مردم کردستان میتوانند مطمئن باشند که ما به وعدههای خودمان عمل خواهیم کرد بودجه کلانی هم برای عمران آنجا گذاشتیم و عمران آنجا را هم امیدواریم بلافاصله از فردا یا پس فردا شروع کنیم و خرابیهائی اگر بار آمده است جبران میکنیم و مسئولین دولت در آنجا وظیفه دارند و بودجه هم برای جبران خرابیها دارند و خوشبختانه خرابیها طبق گزارشی که امروز بمن دادند خیلی کمتر از آن است که ابتدا حدس زده میشد پس آنچه که میماند حسن نیت از ناحیه این گروهها که برای خود حسن نیت قائل هستند میباشد بعضی گروهها هستند که برای خودشان حسن نیت قائل نیستند از نظر علمی و واقعی تضاد بدون مشارکت عامل خارجی در یک پدیده بوجود نمیآید بنابراین در کردستان اگر عامل خارجی دخالت نمیکرد هیچ خونی از دماغی ریخته نمیشد. پس اگر کسانی در کردستان هستند که میخواهند عمل کنند اینها بمردم دروغ میگویند که اگر بگویند دولت بمردم کردستان کمتر توجه دارد و دل میسوزانند تا دولت عراق یا غیر عراق پس اسلحهها را بگذارند زمین بمیان مردم بروند تبلیغ کنند مردم به آنها رای بدهند و در حدی که قانون معین میکند اختیار کارها را در دست بگیرند.
رئیسجمهوری افزود ما یک طرحی باید برای بستن مرز به اجرا بگذاریم این طرح تنظیم شده و ما منتظر بودیم که در کردستان اینها بدانند که ما با قاطعیت عمل میکنیم و ما زیر بار اینکه هر بازی آنها دلشان خواست دربیاورند نمیرویم.
رئیسجمهوری افزود در اینجا باید از شهامت، کاردانی و سلحشوری سربازان نظامیان و پاسداران و خود مردم کرد که با دلاوری و شهامت و قاطعیت قابل تقدیسی ایستادگی و مقاومت کردند و خیال مردم را آسوده کردند و سپاسگزاری کرد و اینطور نیست که دولت ضعیف است بلکه ما میخواستیم نشان بدهیم که تمایل شدید داریم تا مسائل کشور از راه گفت و شنود و صلح و تفاهم حل بشود. از اینرو باید از آنها صمیمانه سپاسگزاری کرد و شهدای آنها شهدای اسلام ایران هستند و من روز جمعه را روز شهدای کردستان اعلام میکنم و از همه مردم از ائمه جماعت و امام جمعهها در همه شهرها دعوت میکنم که در این روز از شهدای کردستان که قربانی این توطئهها شدهاند از کرد و غیر کرد ارج بگذارند.
رئیسجمهوری در مورد دخالت نظامی اخیری آمریکا به ایران و اینکه مردم ناراحت هستند که چرا ارتش نباید از خودش آنقدر آگاهی داشته باشد که زودتر از این مسئله آگاهی پیدا کند و یا مبادا عواملی در ارتش هستند که بطور زیرزمینی با عوامل آمریکا همکاری میکنند گفت: اینگونه وقایع اگر تنها در کشور ما روی میداد میگفتیم که چرا ارتش و پاسداران و کمیتهها و نیروهائی که داریم چرا مطلع نشدند که این مسئله واقع شده است ناتوانیهای بشری در برابر توانیهای او دهها برابر است و ثانیاً این رادارها و غیره را که ما ابتکار نکردیم و ارتش هم که در زمان رژیم سابق سازمان داده شده و اینکه رادار کجا باشد اینها را هم ما سازمان ندادیم و اگر ما جای آنها را هم عوض میکردیم آنها میدانستند که از چه فاصلههائی عبور کنند و اگر ما جای آنها را تغییر بدهیم خودفریبی است پس آنها میتوانستند از آن راه کویری رد شوند و در آنجا بنشینند چندین هیئت هم بررسی کردهاند گفتهاند که غفلتهائی بوده است و مسئولی هم شنیده و گزارش کرده و متصدی در فرودگاه کرمان دستگاه را خاموش کرده و در نتیجه بما دیر اطلاع رسیده است بنابراین غفلت بوده ولی اینکه بگوئیم دستهائی بوده که این چیزها را تدارک میکرده است صحیح نیست.
در مورد بمباران هم باید بگویم که اگر شب میآمدند و هلیکوپترها را میبردند شما چه میگفتید حتما میگفتید که خود ما رفتیم و با آنها ساختیم ولی ستاد ارتش این بیم را داشت در حالی که فرمانده نیروی هوائی مخالف آن بود و بیم این بود که اگر آنها شب بعد از ساعت دوازده که ما توانائی برای مقابله کم داریم آنوقت نگرانی مردم چند برابر بیشتر میشد.
رئیسجمهوری افزود اینکه بگوئیم آمریکائیها در ایران جاسوس ندارند خودفریبی است پس حتما عناصر آنها اینجا و آنجا هست.
رئیسجمهوری افزود:
همین امروز صبح از آمریکا یک کسی که به اطلاعاتی دست یافته بود بمن تلفن کرد و گفت که 96 آمریکائی را اینها در مناطقی پیاده کردهاند و قرار است تا دو هفته دیگر خرابکاریهائی بکنند و شلوغیهائی در شهرهای ایران بوجود بیاورند دو هلیکوپتر به بختیاری آمده و برای کردها هم اسلحه آورده است و 19 ایرانی که سالها در آمریکا بودهاند روانه ایران شدهاند برای اجرای این کار اینها اطلاعات است و مقاماتی که مسئولیت امنیت کشور را دارند و حالا باید از یک رهبری طبق موافقت امام پیروی بکنند باید دنبال آن بروند و آنرا پیدا کرده و خنثی نمایند البته ممکن است که ما مقداری از آنها را نتوانیم خنثی کنیم ولی معنای آن نیست که ما دنبال آن نیستیم. اما این را نمیشود وسیله قرار داد و گفت که کل ارتش مساوی است با جاسوس نه ارتش با فداکاری در کردستان میجنگد و اگر کسی به وطن خودش علاقه نداشته باشد نمیجنگد و این خود محک صداقت او است و ما دلیلی برای سلب اعتماد از ارتش نداریم بلکه دلائلی داریم برای اعتماد به ارتش.
رئیسجمهوری سپس به طرحهای تجدید سازمان ارتش اشاره کرد و گفت: سازمان ارتش سازمانی بود که اگر در آنجا کسی در محلی قرار میگرفت میبایستی دستوری که به او میدادند اجرا میکرد وقتی این سازمان بر هم خورد و دولت دولتی بود که از حدود قانونی پا فراتر نگذاشت و اعتقاد افسر و سرباز و درجهدار به جمهوری اسلامی استوار شد البته خطری نخواهد بود و ما باید روی این خط برویم و مردم نباید به این سوءظنها دامن بزنند و باید افسران و سربازان و درجهداران را تشویق بکنند و ما با تجدید سازمان است که درون را دگرگون میکنیم و انشاءالله ارتشی بوجود میآید چند بار قویتر در خدمت هدفهای مهمتر.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری پارس رئیسجمهوری در این گفتگو در زمینه مسائل اقتصادی جامعه و مسئله مسکن و تورم و حل آنها گفت:
اقتصاد دو زمینه دارد یکی استقلال از سلطه خارجی و این مستلزم این است که انقلاب ما در جهتی حرکت کند که زمینه عمل و ابتکار دولت در داخل و خارج وسعت داشته باشد و اگر طوری عمل کنید که دستهای تو بسته باشد طبیعتا با مشکلات روبرو میشوی و قسمت دوم میرسد به حرکت انداختن رونق اقتصادی برای اینکه مردم کار داشته باشند و فعالیت و تولید زیاد شود ما با همه اینکه گرفتار توطئههای شبانهروزی هستیم و وقت کمی برای رسیدن به این جنبه از زندگی مردم میرسد غافل هم نیستیم و یک کمیته اقتصادی بحران درست کردیم که مشغول کار است تصمیماتی میگیرد و عمل میکند رونق اقتصادی شده میبینید که آنطور که در روزهای اول هجوم برای بیکاری بود حالا نیست و سیمان کمیاب است و مصالح ساختمانی کمیاب است پس فعالیت وجود دارد و نه تنها کمبود تولید نیست بلکه افزایش تولید هم هست.