* بعنوان اولین سئوال ارزیابی شما از نقش نیروی هوایی در دفاع مقدس چیست؟
** برای ارزیابی عملکرد نیروی هوایی در طول دفاع مقدس بهتر است به احساس مردممان در مورد عملکرد نیروی هوایی برگردیم. بنظر من اگر نیروی هوایی توانسته باشد رضایت مردممان و انقلابمان و مسئولانمان را فراهم کند برایش کافی است. بهر صورت من فکر میکنم که نیروی هوایی با اقتدار کامل و شجاعت و سرافرازی از اولین لحظات آغاز تا پایان جنگ در حال دفاع از قلمرو و کیان میهن اسلامی بوده و تا آنجا که توانسته نه ادای مأموریت بلکه جانفشانی کرده است.
احساسمان این است که مردم ما عملکرد ما را خوب میفهمند. ما شاهد حماسهآفرینیهای نیروی هوایی در طول جنگ بودهایم. پس از اولین حملات دشمن ماهها دفاع و مشارکت در توقف این حرکت در داخل خاک، زدن اهدافی در عمق نهایی خاک دشمن، رفتن به سراغ هدفهایی که بالاترین تهدید را علیه ما داشتند (میدانید که بهترین سیستمهای دفاع هوایی جهان علیه ما بسیج شده بود) و حماسههای عجیب دیگری همچون بارها رفتن به شهر بغداد و زدن همه اهداف در این شهر، رفتن به تمام نقاط حساس در اعماق خاک عراق حتی نقاطی در مرزهای غربی این کشور که هرگز کسی فکر نمیکرد بتوان به آن دسترسی پیدا کرد، انجام عملیاتهای حماسی یک فروندی تا دهها فروندی بر فراز خاک دشمن، و پشتیبانیهای وسیع از عملیاتها که گاه با نتایج سیاسی وسیع همراه بود، از جمله فعالیتهای نیروی هوایی در طول دفاع مقدس میباشد.
حتماً بخاطر دارید زمانیکه قرار بود کنفرانس غیرمتعهدها در عراق برگزار شود، شجاعت چهار تن از خلبانان ما و شهادت یکی از بهترینهای ما باعث شد که بغداد در جهان ناامن تلقی و کنفرانس غیرمتعهد در آنجا برگزار نشود. شاید هیچگاه صدام نمیتوانست طعم تلخ ناکامی را بچشد مگر با ضربات کوبندهای که نیروی هوایی در اعماق عراق فرود میآورد از سوی دیگر همه اذعان دارند که اگر نیروی هوایی نبود با توجه به عدم آمادگی ما سیل تانکهای عراق را نمیشد در خاک زرخیز خوزستان مهار کرد، نیروی هوایی در آنروز با تانکها میجنگید هواپیماها با ستونهای زرهی میجنگیدند. بالاخره با حرکت عمومی و بسیجی مردممان و حرکت وسیع ارتش تک سنگین دشمن مهار شد و بعد از این مرحله، عملیاتها و تک به دشمن شروع شد. نیروی هوایی در این مرحله باید از نیروهای خودی پشتیبانی میکرد و این پشتیبانی تا انتهای عملیات نظامی ادامه پیدا کرد یعنی تا روز آتشبس خیلی خوب و سنگین و سرافرازانه این پشتیبانی انجام گرفت.
مسأله مهمتر از اینها برای ما در طول جنگ و همین حالا خلیج فارس میباشد. ما هرگز روزی را در طول تاریخ جنگ سراغ نداریم که بر فراز خلیج فارس از امکانات جمهوری اسلامی دفاع نکرده باشیم. حرکت ما بر روی خلیج فارس بطور شبانهروزی در این 8 سال ادامه داشته است. در خلیج فارس حماسههای عجیبی داشتیم. ما در آنجا مقابلههای سنگینی با دشمن کردیم. ما توانستیم بهمراه نیروی دریایی در یک روز، کل نیروی دریایی عراق را از بین ببریم. ما توانستیم از مکانهای حساس مثل خارک و بنادر دیگرمان و چاههای بهرهبرداری و پایانههای نفتی بخوبی دفاع و این امکانات را برای امروز که بازسازی کشور شروع شده حفظ کنیم. و بالاخره مجبور شدیم با خود آمریکائیها هم مستقیماً رویاروی بشویم. این راه را تا به انتها رفتیم. کار بسیار سختی بود من فقط بخش عملیاتی آنرا ذکر کردم. این راه جز با خون دادن و سلحشوری و شجاعت و توکل به خدا و عشق به این انقلاب رفتنی نبود. نیروی هوایی در طی این 8 سال و بعد از آن جبهه سخت دیگری هم داشت. اطلاع دارید نیروی هوایی عجیبترین تجهیزات پیشرفته آمریکایی را در اختیار داشت روزی که آمریکائیها از این مملکت رفتند بعضی از این تجهیزات هنوز مورد بهرهبرداری قرار نگرفته بود و آنها با تمسخر میگفتند همین روزها دوباره برمیگردیم.
مقابله با حصر اقتصادی جنگ بزرگی بود شاید چیزی از جنگ اصلی و عملیاتی ما کمتر نبود. ما برای هر قطعه سالها جنگیدیم و این راه را با افتخار رفتیم. گرچه تبلیغات دشمن و جهان استکبار دائماً چنین وانمود میکرد که ما ضعیف شدیم و از بین رفتیم، ولی هر بار که عملیاتی واقع میشد و ما نشانههایی از قدرت انقلاب را نشان میدادیم آنوقت آنان میگفتند شاید احتمالاً مشاورین و مستشاران کرهای و فیلیپینی پیدا شدهاند که ایرانیها این ابتکارها را میکنند، در حالیکه مردم ما میدانند ما کسی را نداشتیم، فقط خودمان بودیم. روی پای خود ایستادیم و به حرفهای امام گوش کردم و پیروز شدیم.
من بنظرم میآید که جنگ ما دل مقابل انحصار آمریکا از جنگ عملیاتیمان با ارزشتر بود. ما توانستیم این تجهیزات بسیار پیشرفته را حفظ کنیم. در شرایط تکنولوژیک امروز دنیا که هیچ جنگی به این حد طولانی نمیشود ما توانستیم 8 سال مداوم بجنگیم و نهایتاً امروز عمده این تجهیزات را با وضع خیلی بهتری نسبت به قبل در اختیار داشته باشیم. یعنی اگر روزی بشود گفت ما چه اندازه از آن تجهیزات استفاده کردیم و امروز در چه حدی این تجهیزات را در اختیار داریم، جهان در مقابل این مساله خواهد ماند من اطمینان دارم که آنها در مقابل قدرت این انقلاب خواهند ماند که ما چگونه توانستیم چنین راه طولانی را به این خوبی طی کنیم.
در طول همین مدت که کشورمان گه گاه دچار مصائبی مثل سیل، زلزله و بلایای طبیعی بوده که همواره نیروی هوایی بعنوان کمک و همراه انقلاب به نحو مطلوبی خدمات ارائه کرده است. در مجموع من عملکرد نیرو را در طول 8 سال دفاع مقدس بسیار بالنده و با ارزش و مایه سربلندی و سرافرازی نیروی هوایی میدانم.
ما بازسازی نیروی هوایی را حدود دو سال قبل از قبول قطعنامه 598 شروع کردیم. و عملاً یک انقلاب از نظر سازماندهی و فرهنگی در نیروی هوایی بوجود آوردیم. میدانید سیستم ما در سازماندهی و تخصصها سیستم آمریکایی بود.
هر تغییراتی که آنجا واقع میشد به ایران منتقل و عیناً بر روی سازمان ما پیاده میشد. در آموزشها هم تمام کتب و مدارک در آنجا تهیه و عیناً یا با اندک تغییراتی در اینجا مورد استفاده قرار میگرفت. نیروی هوایی در طول این مدت چند بار بطور ریشهای تجدید سازمان شد. در زمینه آموزش بطور ریشهای و پس از 5 سال مطالعه به جایی رسیدیم که بکلی سیستم آمریکایی قبلی فراموش شد و سیستم ارتقاء آموزش و رسیدن به مهارت با توجه به امکانات کشورمان و شرایط مورد نیازمان بوجود آمد. میتوان گفت انقلاب در این نیرو بوجود آمده است. بهترین مؤسسات آموزشی پایهگذاری شده. شاید در حال حاضر دانشگاه هوایی در سطح نیروهای مسلح افتخارآمیز باشد. دانشگاهی که امروز اصل نیاز نیروی هوایی را بر مبنای اتکای کامل به خود آموزش میدهد و انشاءالله محصول این دانشگاه وارد جامعه نیروی هوایی خواهد شد و تغییرات بنیادی در نیروی هوایی بوجود خواهد آورد. در طول این مدت بقیه آموزشهای ما هم عملاً زیر و رو شده است. در طول مدت کوتاهی بیش از 3 هزار جلد کتاب آموزشی در نیروی هوایی نوشته شده است (این رقم مربوط به یک الی دو ماه پیش میباشد اطمینان دارم در حال حاضر رقم بیش از این میباشد.) اینها به معنای واقعی انقلابی در آموزشهای ما بوده است. من فکر میکنم بهترین الگو را برای اینکه تمام کشور از آن بهره بگیرد فراهم کردهایم. در سازماندهی هم بهمین ترتیب میباشد، همین کارها در زمینه تاسیساتمان هم شده است. ما در طول این مدت توانستیم همه تاسیساتمان را بازیابی کنیم. آنچه که انجام نشده به زمان نیاز دارد. در کنار همه اینکارها به بازسازی تجهیزاتمان روی آوردهایم. شما بارها گزارشهایی راجع به بازسازیهای و بازیابی هواپیماهای سانحهدیده در نیروی هوایی شنیدهاید. اینکارها هر روز در نیروی هوایی در حال انجام است و اکثر اینها را متاسفانه برای جهان حرفهای گفتنی غریبی داریم. هواپیماهائیکه گاهی نیم ساعت در آتش سوختهاند در ایران بازسازی شدهاند و در حال حاضر پرواز میکنند، هواپیمایی که از آسمان رها شده و خلبان از آن بیرون پریده و این هواپیما سقوط کرده بازسازی شده و امروز پرواز میکند، امثال این مسائل در نیروی هوایی بسیار زیاد است. هواپیماهایی با عمری معادل 35 در نیروی هوایی پرواز میکنند و خیلی هم خوب عمل میکنند و مفید هم هستند. هواپیماهای موجود خط اول ما که سیستمهای آمریکایی بوده بحمدالله امروز بعنوان یک سیستم و یک تشکیلات خیلی هوب در حال پرواز است و امروز شاهدید بهترین هواپیماهای خط اول جهان به خدمت نیروی هوایی آمده است. جدیدترین هواپیمایی که به خدمت نیروی هوایی در آمده شما در روز رژه شاهد بودید. امروز بجز میگ 29، هواپیمای سوخوی 24 که در رژه هم شرکت کرد را مشاهده کردید. این هواپیما یکی از بهترین هواپیماهای دوربرد شکاری بمبافکن دنیا است. هواپیماهای اف-7 هم که جدید هستند و نیز موشکها و امکانات دیگر که در رژه شرکت کردند دیدید این امکاناتی است که نیروی هوایی بسرعت و با قاطعیت و بسیار خوب با کمترین زمان آموزش به خدمت گرفته است. شاید باز زمان کم آموزش وسایل جدید توسط متخصصین ما در جهان نمونه باشد و کسی نتوانسته باشد با یک چنین زمان کمی برای آموزش، چنین تجهیزات پیشرفته خط اول دنیا را از یک سیستمی که تا به امروز برای او غریبه بوده به خدمت بگیرد. شما هواپیمای میگ 29 را میشناسید متعلق به کشور شوروی است به ما میگفتند شما سیستم غربی دارید. برای ما علم و فن و تخصص مهم است مسالهای نیست که این وسیله مربوط به کجا باشد تجهیزات هر چه باشد با توجه به توانایی ارزشمندی که در پرسنل نیروی هوایی هست پرسنل ما بسرعت بر آنها مسلط میشوند و مسالهای ندارند بحمدالله نیروی هوایی توانسته طرح 15 ساله خود را یا اکثراً به نتیجه برساند یا طبق برنامه عمل کند و بلا استثنا در تمام طرحها هم جلوتر از زمانبندیها حرکت کرده است و قطعاً نیروی هوایی قدرتمندی در منطقه خواهیم داشت که هیچکس جرات افکار خام و خیالهای پوشالی برای انقلاب ما و جمهوری اسلامی ایران نخواهد داشت. ما میخواهیم آنچنان رفتار کنیم که چنین اجازهای را به هیچکس ندهیم و امیدواریم که بقیه کارها هم بخوبی پیش برود. البته ما هنوز مسائل زیادی داریم که باید به آن بپردازیم ولی در یک کلام باید بگویم تمام برنامههای آینده ما در جهت رسیدن به یک نیروی هوایی قدرتمند در شان نظام مقدس جمهوری اسلامی میباشد. همه تلاش ما رسیدن به این هدف است که در نهایت بتوانیم پوشش قدرتمندی را برای حرکت بازسازی کشور و حرکت ارتقاء وضعیت کشور فراهم کنیم. باید بدون ترس و واهمه کارهای عمرانی، بازسازی و ایجاد امکانات زیربنایی وسیع در کشور امکانپذیر بشود. نباید هر لحظه میلیاردها دلار امکانات کشور در خطر تهاجم این و آن باشد یا ما ترس از این سرمایهگذاریها در کشور داشته باشیم. نیروی هوایی باید این پوشش و چتر حفاظتی مطمئن خودش را بر فراز امکانات کشور بگستراند.
* در زمینه حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس چه اقداماتی انجام داده یا خواهید داد؟
** نیروی هوایی اقداماتی در این جهت انجام داده ولی خودم راضی نیستم. ما باید خیلی وسیعتر از این کار کنیم. ما سعی میکنیم آثار و نشانهها را حفظ کنیم. تهیه فیلم و کتاب از جمله فعالیتهای ماست و باید این راه ادامه داشته باشد شاید مانع بزرگ ما عدم امکان رو کردن طرحهای عملیاتی و تاکتیکهای بکار رفته باشد. گاهی اوقات این مسایل خیلی ما را محدود میکند ولی با گذشت زمان این راه هم هموار میشود و امکان دارد بتوانیم بگوئیم که چه کردیم و چه شد. فکر یک موزه بزرگ هستیم، مقداری از امکانات در همین جهت بسیج شده که بتوانیم انشاءالله اینکار را در آینده عملی کنیم.
* بعنوان آخرین سئوال چه اقدامات رفاهی برای پرسنل نیرو در دست انجام دارید؟
** ما پرسنل خود را بالاترین سرمایه در کشور میدانیم. ماحاصلی از بهترین، با تجربهترین و باسوادترین پرسنل ممکنه را که همگن با هم و بیبدیل هستند در نیروی هوایی داریم در نتیجه باید به مسایل پرسنلمان توجه کنیم. از طرف دیگر به ما هم تکلیف شده است، مقام معظم رهبری دقیقا همین احساس را به ما هم القا میکنند فکرشان این است که باید به پرسنل و خانوادههایشان، رسیدگی کرد. طرحهای زیادی در همین رابطه داریم. بعضی طرحها وسیع است که در نیروهای مسلح پیاده میشود. اینها راه خودش را طی میکند، مقداری زیادی هم نیروی هوایی میتواند اقدامات رفاهی انجام دهد. اینها هم بحمدالله در جریان است که در آینده آثار این اقدامات ظاهر میشود. انشاءالله ما بتوانیم واقعا از این نیروی زبده و با ارزش بخوبی استفاده کنیم و امکانات و تسهیلات لازم را برای اینها در سرتاسر کشور فراهم کنیم.