تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۷:۴۱  ، 
کد خبر : ۲۱۸۸۹۳

اولین انتقادات رسمی به لیست 13 نفره


هر چه به موعد نهمین انتخابات مجلس نزدیک می‌شویم فضای سیاسی کشور شفاف‌تر و احزاب و گروه‌های سیاسی فعال‌تر می‌شوند.
از سوی دیگر شاهد بیانیه‌ها و نشست‌های خبری مختلف از سوی احزاب و جمعیت‌هایی هستیم که در طول سال کمتر فعالیتی از آنان دیده می‌شود.
هر چند این مسئله به فعالیت‌های فصلی و عدم حضور احزاب فعال در کشور باز می‌گردد ولی به نظر می‌رسد در وانفسای فعالیت حزبی در کشور باید از همین فعالیت‌ها استقبال کرد. در اردوگاه اصولگرا که انتخابات مجلس نهم با تلاش برای وحدت درهم تنیده شده است، شاهد تحرکات بیشتر هستیم.
در اولین نشست انتخاباتی-وحدتی اصولگرایان رئیس‌جمهور نقش برجسته‌ای داشت. چرا که این نشست در پاستور و به میزبانی محمود‌احمدی‌نژاد برگزار شد. نتیجه این جلسه شبانه تعیین سه معتمد رئیس‌جمهور برای پیگیری وحدت حداکثری میان اصولگرایان بود. حبیب‌الله عسگراولادی، علی اکبر ولایتی و غلامعلی حداد عادل برای این کمیته انتخاب شدند. هر چند اعلام نتیجه این کمیته سه نفره از سوی اعضایش به نیمه دوم سال موکول می‌شود ولی آخرین روز ماه گذشته برخی خبرگزاری‌ها خبر از تعیین یک هیات 13 نفره دادند که از سوی کمیته سه‌نفره و ارائه آن به رئیس‌جمهور دادند. لیستی که 10 نفرشان رسانه‌ای شد عبارت بودند از سید محمد حسن ابوترابی فرد، محسن کوهکن، منوچهر متکی، محمد نبی حبیبی، احمد توکلی، محمدرضا باهنر، شهاب‌الدین صدر، حسین فدایی، علیرضا زاکانی و اسدالله بادامچیان. پس از انتشار این خبر اعلام شد هنوز این اسامی قطعی نشده و اعلام اسامی نهایی منوط به اعمال نظر رئیس‌جمهور است. قرار است احمدی‌نژاد 9 نفر را برای چگونگی اتحاد بین اصولگرایان و تعریف مدل انتخاباتی انتخاب نمایند.
منتظر نظر رئیس‌جمهوریم
ولی اسماعیلی عضو هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان مجلس در این باره گفت: باید صبر کرد تا رئیس‌جمهور 9 نفر از این لیست 13 نفره را انتخاب کند تا بتوان برای انتخابات آینده و مدل انتخاباتی برنامه‌ریزی نمود.
وی هم‌چنین خاطرنشان کرد: ‌در حال حاضر جلساتی با گروه‌های زیرمجموعه اصولگرایان برای رسیدن به جمع‌بندی انجام می‌شود تا پس از اعلام آن 9 نفر برای موضوع اتحاد بین اصولگرایان و تعریف مدل انتخاباتی بتوان برای آینده برنامه‌ریزی کرد.
واکنش احزاب به لیست
هر چند هنوز فهرست 13 نفره به صورت رسمی از سوی کمیته سه نفره منتخب رئیس‌جمهور اعلام نشده ولی احزاب و تشکل‌های اصولگرا نسبت به این کمیته موضع‌های مختلفی گرفتند. روز گذشته حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی با حضور دبیرکل و رئیس شورای مرکزی‌اش در یک نشست رسانه‌ای نسبت به این لیست واکنش نشان داد.
رد انتظار برای تایید لیست 13 نفره توسط احمدی‌نژاد
امیرعلی امیری رئیس شورای مرکزی حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی صراحتا نسبت به این لیست واکنش نشان داد.
امیری در واکنش به سوالی در ارتباط با تهیه لیست 13 نفره از سوی اصولگرایان و ارائه آن به رئیس‌جمهور جهت تایید نهایی و اینکه آیا این حزب در این فرآیند دخالت دارد و آن را قبول دارد یا نه؟ گفت: اولین نقطه‌ای که بین ما و سایر اصولگرایان اختلاف ایجاد می‌کند در نقطه عزیمت است و اینکه رئیس قوه مجریه بخواهد قوه مقننه ایجاد کند، ما به دنبال مجلسی مردمی هستیم تا یک مجلس دولتی و متاسفانه این اشکال در انتخابات مجلس هشتم نیز مشاهده شد.
وی ادامه داد: اگر دولت یک حزب سیاسی دارد، می‌تواند درقالب آن حزب سیاسی در جریان انتخابات حضور داشته باشد و این قابل قبول است اما اینکه دولت بخواهد در صحنه انتخابات ذی‌نفع باشد درست نیست. مردم وکیل می‌خواهند نه وکیل‌الدوله واین‌که رئیس‌جمهور بخواهد تعیین کند چه کسانی کاندیدا شوند، در واقع این یک نوع وهن مجلس است و ما در همین‌جاست که با سایر اصولگرایان اختلاف داریم.
در بخش دیگر این نشست خبری روح الامینی نیز در عین اینکه از منشور اصولگرایی حمایت کرد،‌ هیات 13 نفره و اینکه این هیات مورد تایید رئیس‌جمهور قرار بگیرد را خلاف منشور دانست و گفت: برخی از دوستان روشی که برای تحقق منشور در نظر گرفته‌اند به منشور خدشه وارد می‌کند و در واقع روش اتخاذ شده دارای مشکل است و در راستای منشور نیست.
دولت باید تنها مجری باشد
امیری دولت را تنها مجری انتخابات دانست که باید در کمال بی‌طرفی فعالیت و از مکانیسم‌های شبه انگیز استفاده کند.
وی تاکید کرد: قابل قبول نیست که بگوییم لیست 13 نفره تقدیم رئیس‌جمهور شده تا وی آن را تایید کند، در حالی که رئیس‌جمهور مجری انتخابات است و باید بی‌طرف باشد.
رئیس شورای مرکزی حزب توسعه و عدالت همچنین گفت: دولت باید در انتخابات بی‌طرف باشد و آن را اعلام کند و اگر حزبی دارد می‌تواند آن حزب در انتخابات حضور داشته باشد. البته دولتی که با حزب‌بازی مخالف است و رئیس‌جمهور آن حزب را قبول ندارد و به آن اعتقاد ندارد، جای بحث است که یک حزب منتسب به دولت بخواهد در انتخابات شرکت کند.
البته این عضو شورای مرکزی حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی شورای نگهبان را از قلم نینداخت و با اشاره به مشکلاتی که اظهارنظر برخی اعضای شورای نگهبان در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری به وجود آورد گفت: اگر این عملکرد که اشاره شد، در انتخابات مجلس هشتم ایجاد شود، ممکن است باعث شبهاتی شود.
لیست قابل قبول نیست، چون رئیس‌جمهور ندید!
مخالفت حزب توسعه و عدالت با اعمال نظر رئیس‌جمهور در مکانیسم ورود اصولگرایان به انتخابات در حالی مطرح می‌شود که اسدالله بادامچیان عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، یکی از چهره‌های شاخص اصولگرا نیز انتشار لیست 13 نفره را قابل قبول ندانست.
اما جنس مخالفت بادامچیان با مخالفت حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی متفاوت است. چرا که بادامچیان از این بابت این لیست را قبول ندارد که هنوز رئیس‌جمهور آن را تایید نکرده است.
بادامچیان که با ایسنا گفت وگو می‌کرد، در پاسخ به پرسشی در مورد لیست 13 نفره اصولگرایان که از جانب سه نفر از اعضای شورای حکمیت تهیه شده است، گفت:‌ اینکه اسامی اعلام شود زیاد قابل قبول نیست، چرا که ممکن است رئیس‌جمهور این اسامی را کم یا زیاد کند؛ لذا اگر می‌خواهیم لیستی منتشر کنیم باید منتظر وحدت کامل اصولگرایان باشیم.
به نظر می‌رسد منظور این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی از «وحدت کامل اصولگرایان» وحدت با طیف حامی رئیس‌جمهور است. البته بادامچیان در مورد بحث دخالت نظر جامعتین در تهیه این لیست گفت: جامعتین در بحث وحدت عمل می‌کند و این خود اصولگرایان هستند که ستادهای مربوطه را به راه می‌اندازند اما اگر این دو مجمع صلاح بدانند اسامی را تایید می‌کنند.
با توجه به اینکه تمامی احزاب و تشکل‌های اصولگرا بر وحدت به محوریت جامعتین تاکید دارند در انتخابات آینده شاهد شکل گیری وحدت حداکثری هستیم. البته ناگفته نماند که حضور طیف نزدیک به دولت در انتخابات آتی مجلس به عنوان یک چالش برای وحدت اصولگرایان مطرح است. از یک طرف سران اصولگرا تلاش دارند نظر رئیس‌جمهور را اخذ کنند و از سوی دیگر طیف نزدیکان رئیس‌جمهور برخی اقدامات را انجام می‌دهند که در راستای وحدت اصولگرایان تعبیر نمی‌شود. مشخصا طی روزهای اخیر یکی از چهره‌های این جریان تاکید کرده که خود را اصولگرا نمی‌داند و در انتخابات پیش رو لیست جداگانه می‌هند و با اصولگرایان رقابت می‌کنند. او بعد از آن در گفت‌وگوی دیگری احتمال ائتلاف با اصلاح‌طلبان را هم رد نکرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات