تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۳  ، 
کد خبر : ۲۲۰۰۵۷

آخرین وضعیت حزب کارگزاران در گفتگو با محمد هاشمی

مقدمه: حزب کارگزاران سازندگی، با اعضایی که به «تکنوکرات»ها معروفند در میانه احزاب اصلاح طلبی است که پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم فعالیت بی فروغی دارد. حزبی که برخی اعضای آن حتی سخنگویش بازداشت شد و برخی اعضایش نیز در خارج از کشور به تحلیلگران ثابت رسانه‌های اپوزیسیون نظام بدل شدند. اما کارگزاران به مراتب خوش اقبالتر از احزابی چون «جبهه مشارکت» و «سازمان مجاهدین» بود که با لغو مجوز از سوی کمیسیون ماده 10 احزاب مواجه شدند. حزبی که اگرچه حمیدرضا فولادگر عضو این کمیسیون، آن را «از درون پاشیده» خطاب میکند، اما این امید را دارد که با تغییر فضای سیاسی کشور، بتواند بار دیگروارد عرصه رقابتهای سیاسی شده و حیات خود را از سر بگیرد. حزبی که بسیاری آن را دولت ساخته خوانده و معتقدند که وارد دوره افول خود شده است اما محمدهاشمی به عنوان یک عضو موسس بر این باور است که شعارهای حزب کارگزاران نه تنها دار افول نشده که به گفتمان قالب کشور نیز بدل شده است. آنچه در پی میآید مشروح گفتوگو با برادر آیت‌الله هاشمی است که مایل نبود درباره فضای انتخاباتی کشور و یا حتی آنچه که طی دو سال گذشته بر خاندان هاشمی گذشته است، چیزی بگوید:

* در آخرین مصاحبه‌ای که درباره حزب کارگزاران در بهمن ماه سال گذشته داشتید، گفته بودید که جلسات این حزب برگزار نمیشود. در واکنش به یکی از مطالب منتشره در روزنامه رسالت هم که از درخواست انحلال حزب کارگزاران خبر داده بود؛ هم همین پاسخ از سوی حزب داده شد که اصلا جلسهای برگزار نشده که چنین تصمیمی گرفته شود. با توجه به فروکش کردن مسائل پس از انتخابات ریاست جمهوری، الان وضعیت حزب کارگزاران چیست؟
** هیچ تغییری حاصل نشده است. هنوز جلسات تشکیل نمیشود و حزب کارگزاران فعال نیست.
* حمیدرضا فولادگر عضو کمیسیون تلفیق گفته بودند حزب مشارکت همچون یک حزب از درون پاشیده است. چون برخی اعضای آن در زندان هستند، برخی هم به خارج رفته و علیه نظام تحلیلهایی در رسانههای خارجی مطرح میکنند و اصلا جلسات آن برگزار نمی شود.
** همواره فراز و فرود در فعالیت احزاب سابقه داشته که شامل حال حزب کارگزاران نیز شده است. اما در مجموع این حزب دیگر فعال نیست و همانطور که گفتم جلساتش پس از انتخابات 88 هم تشکیل نمیشود. روزنامه حزب هم توقیف شده است.
* این انفعال تا کی ادامه خواهد داشت؟
** نمی دانم. این بستگی به شرایط سیاسی کشور دارد.
* اعضای موسس حزب کارگزاران چرا تا کنون در اینباره تصمیم گیری نکردهاند؟ آقای کرباسچی به عنوان دبیرکل کارگزاران که پس از انتخابات 88 درگیر مسالهای نشدند. ایشان چرا تصمیمی نمی گیرند؟
** جلسات شورای مرکزی باید تشکیل شود که تصمیمی اتخاذ شود. در شرایطی که برخی اعضای شورای مرکزی در زندان هستند، نمیتوانیم جلسات شورای مرکزی را تشکیل دهیم. بعد هم شما باید مواضع حزب را از سخنگویمان آقای مرعشی بپرسید.
* با نزدیک شدن به انتخابات مجلس، ممکن است حیات دوبارهای در کالبد حزب کارگزاران دمیده شود؟
** نمی دانم. من چون سخنگو نیستم نمیتوانم از موضع حزب سخن بگویم. باید جلسات شورای مرکزی تشکیل شود و نهایتا هم سخنگو مواضع حزب را اعلام کند.
* چرا بعد از انتخابات حزب کارگزاران هیچ جلسهای نداشت؟ خود حزب رغبتی برای ادامه کار سیاسی نداشت یااینکه محدودیتهایی برای برگزاری جلساتتان وجود داشت؟
** محدودیتی به ما اعلام نشده است. اما وقتی شرایط سیاسی را می دیدیم، احساس می کردیم که بستر مناسبی برای برگزاری جلسه و تصمیمگیری اساسی نبود.
* چه اتفاقی باید بیفتد که حزب کارگزاران دچار دگردیسی و حیات دوباره شود؟
** نمی دانم. این را هم بروید از سخنگوی حزب بپرسید.
* برخی از حزب کارگزاران به عنوان یک حزب دولت‌ساخته نام می‌برند که در دوره افول خود به سر می‌برد. اگرچه شما اشاره کردید مواردی که در مرامنامه حزب کارگزاران آمده است، دغدغه‌هایی هستند که هنوز در جامعه وجود دارد اما برخی معتقدند که احزاب دولت ساخته، با به قدرت رسیدن دولت‌های معطوف به خود، دوره بهارشان را طی می‌کنند و و پس از پایان آن دولت، به پاییز و زمستان عمر خود می‌رسند. سرنوشتی که احزابی چون کارگزاران و جبهه مشارکت دچار آن شد و این روز‌ها گریبانگیر ائتلاف رایحه خوش خدمت نیز هست. چقدر این تحلیل‌ها را قبول دارید؟
** هر کسی در این کشور آزاد است که هرچه خواست، بگوید. ما هم موظف نیستیم که به اظهار‌نظر هرکس پاسخی بدهیم. این به تحلیل شما روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه‌ها برمی‌گردد که این نقل‌قول‌ها را منتشر می‌کنید. حزب کارگزاران هیچ‌گاه دولتی و یا دولت ساخته نبوده است. این حزب از ابتدا بر مبنای یک حزب مردمی تشکیل شده که اعضای اصلی آن از نخبگان جامعه بودند و آرمان و اهداف حزب کارگزاران در راستای آرمان و اهداف انقلاب اسلامی بود و به مهمترین نیاز روز جامعه که «سازندگی» بود، پاسخ داد.
* شعاری که کارگزاران برای خودش برگزید، یک شعار استراتژیک و بلند‌مدت بود که در مرامنامه و اساسنامه حزب به آن اشاره شده است. این شعار «عزت اسلامی، تداوم سازندگی برای ایران آباد» بود. این شعار هم آرمانی بود، هم اسلامی و هم بر مبنای توسعه و عدالت و هم در جامعه ضرورت دارد. روزی که حزب این شعار را مطرح کرد، بحث سازندگی و توسعه کشور، خیلی مطرح نبود و حتی برخی «توسعه و سازندگی» را در تقابل با ارزش‌های اسلامی و عدالت اسلامی می‌دانستند ولی امروز با گذشت حدود 15 سال می‌بینیم که شعار «توسعه و سازندگی» تبدیل به یک گفتمان عمومی شده است و محبوبیت هم دارد و همه دنبال آن هستند. از نظر بنیانگذاران حزب کار‌گزاران، آنچه که در کشور اتفاق افتاده در راستای خواسته‌ها و اهداف و شعار‌های حزب بوده است. این قطار در این جهت در حال حرکت است و اینکه چه کسی آن را هدایت می‌کند، مهم نیست. همین که آرمان و اهداف حزب و برنامه‌هایی که مطرح کرده بودیم به عنوان یک ضرورت در جامعه پذیرفته شده است و ساری و جاری است، نشان دهنده این است که ما شعار‌ها و برنامه‌هایمان را به درستی انتخاب کرده بودیم. یعنی بنیانگذاران حزب، راه و استراتژی درستی را انتخاب کرده بودند. حال اینکه به دست اعضای حزب کارگزاران این راه پیموده شود یا به دست دیگر خدمتگزاران کشور، تفاوتی در ماهیت کار ندارد.
** حزب کارگزاران در چارچوب قانون اساسی و قانون احزاب تشکیل شده است و در همین چارچوب هم کار کرده است و الان هم در همین چارچوب است و عمل می‌کند. یعنی ما خودمان را درون قانون می‌دانیم ولی به دلیل شرایطی که هست، حزب فعال نیست و جلسات حزبی ندارد و بیانیه هم ندارد. شاید بعد‌ها اعضای دیگر حزب تصمیم‌گیری‌ای بکنند و یا شورای مرکزی به تصمیمی برسد ولی ما هیچ دغدغه‌ای برای مسائل حزبی نداریم. حال اگر ما مجری فلان برنامه سازندگی نباشیم هم مهم نیست. در جریان‌های سیاسی و اداره یک کشور، این یک روال همیشگی بوده و هست. به ویژه در حکومت‌های مردم سالار. مردم هستند که انتخاب می‌کنند و باید به انتخاب مردم، احترام گذاشت.
* ارزیابی شما از وضعیت دیگر احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرا چیست؟
** اطلاع دقیقی از درون احزاب ندارم ولی آنچه به افکار عمومی و نظرات مردم درباره احزاب و تشکل‌های سیاسی است. به نظر می‌رسد تفاوت چندانی بین احزاب وجود ندارد. عموماً تعدادی عضو و تعدادی هواخواه دارند ولی هیچ‌کدام به عنوان حزبی فراگیر که برنامه عملی و اجرایی برای اداره کشور ارائه نداده‌اند ولی ضریب نفوذ احزاب و نیز حوزه نفوذ احزاب به لحاظ طبقاتی و گروه‌های اجتماعی متفاوت است.
*  گفتید که احزاب فعلی برنامه‌ای برای اداره کشور ندارند، چطور به چنین برآوردی رسیدید؟
** نگفتم برنامه‌ای ندارند گفتم ارائه نداده‌اند. شاید هم برنامه داشته باشند ولی آن‌را ارائه نداده‌اند. من به عنوان فردی که کم و بیش مسائل جامعه را دنبال می کنم و روزنامه‌ها و بیانیه‌ها را می‌خوانم، ندیدم که هیچ حزب اصلاح‌طلب یا اصولگرایی برنامه‌ای برای اداره کشور همچون دیگر احزاب در دنیا ارائه بدهند.
* از شفافیت عملکرد حزب کارگزاران گفتید. اگرچه همه احزاب چنین ادعایی دارند اما تاکنون ندیده‌ایم که هیچ حزبی بیلان مالی خود را اعلام کند و یا منبع درآمدش را افشا کند، شما که می‌گویید کارگزاران حزب شفافی است حاضرید بگویید منبع درآمد این حزب چیست؟
** این مسئله در درون حزب شفاف است. اعضا حق عضویت می‌دهند. هزینه‌های ما، ساختمانی که در اجاره حزب بود، درآمد روزنامه حزب، آگهی‌های روزنامه و درآمد حاصل از فروش روزنامه تا یک ریال آخر آن کاملاً شفاف است و همه آن در دفاتر حزب ثبت شده است.
* می‌خواستم نظرتان را راجع به آینده سیاسی جریان اصلاح‌طلب بپرسم و این‌که...
** من سخنگوی جریان اصلاح‌طلب نیستم.
* می‌دانم ولی یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب که هستید که می‌تواند تحلیل ارائه دهد.
** من فعال سیاسی در این زمینه هم نیستم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات