یوکیا آمانو در تازهترین گزارش خود درباره برنامه هستهای ایران بی آنکه قادر به انجام ماموریت محوله از جانب آمریکا یعنی ویژه سازی پرونده ایران بشود، به ناچار و برای چند دهمین بار اعتراف کرد که برنامه هستهای ایران به طور کامل تحت نظارت آژانس است.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از سایت ایران هستهای، اطلاعات کلیدی موجود در گزارش جدید آمانو که روز چهارشنبه 4 خرداد 1390 (24 مه 2011) منتشر شد، چنین است:
1- در پ 8 میگوید تا 14 مه 2011، 35 مجموعه برابر با 5740 ماشین در نطنز گازدهی میشد، این یعنی بیش از نیمی از ماشینها در نطنز فعال است.
2- در پ 8 میگوید دو مجموعه 174 تایی از ماشینها هم نصب شده است که نشان میدهد در نطنز بازطراحیهای فنی در دست انجام است.
3- تا 13 می 2011، 4150 کیلو اورانیوم کم غنی شده تولید شده است. تمام این تولید تحت نظارت آژانس است.
4- از 15 فوریه 2010 تا 21 می 2011، 7/56 کیلوگرم اورانیوم 20 درصد تولید شده است.
5- در پ 17 میگوید که دو آبشار 164 تایی از ماشینهای نسل دو و سه در حال نصب در نطنز است.
6- در پ 21 میگوید که در فردو هنوز هیچ ماشینی نصب نشده است در حالی که گفته شده ایران تا تابستان غنیسازی در فردو را آغاز خواهد کرد.
7- در پ 28 میگوید که راکتور اراک تا پایان 2013 راهاندازی خواهد شد.
8- در پ 31 می گوید فرایند تولید سوخت اراک از 6 آوریل 2011 آغاز شده است. این یکی از اخبار خوش هسته ای بود که در 20 فروردین 1390 اعلام شد.
9- ایران از مارس 2004 تا کنون 371 تن UF6 تولید کرده است.
10- از 10 اوت 2009 ایران دیگر UF6 تولید نمیکند. علت این موضوع قرار داشتن تاسیسات UCF در وضعیت تعمیر و نگهداری است.
11- ایران هنوز نصب تجهیزات برای تولید سوخت راکتور تهران را آغاز نکرده است.
12- در پ 34 میگوید در 6 می آژانس نامهای درباره مطالعات ادعایی به رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نوشته است اما هیچ اشارهای به مدالیته اوت 2007 نمیکند.
13- در پ 35 میگوید از 25 فوریه یعنی از زمان گزارش قبلی، اطلاعات جدیدی درباره مطالعات ادعایی دریافت کرده است ولی به هیچ کدام از این اطلاعات و منبع آنها اشارهای نمیکند.
14- در پ 39 میگوید قلب بوشهر در 10 مه بحرانی شده است.