تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۵  ، 
کد خبر : ۲۲۰۴۵۸
تخریب مساجد همچنان ادامه دارد

وحشت آل‌خلیفه از بیداری اسلامی در بحرین

ترجمه و تالیف: جعفر بلوری اشاره: درباره بیداری اسلامی در منطقه به خصوص بحرین و مظلومیت شیعیان این کشور کوچک بسیار گفته شده و همچنان نیز گفته می شود. لشکرکشی برخی کشورها همچون عربستان سعودی، امارات و قطر به بحرین یا وعده اخیر نخست وزیر مالزی برای اعزام نیرو به همراه اعزام ده ها مشاور نظامی پاکستانی به این کشور و... به تنهایی گویای دروغ بودن اساس تاسیس سازمان های حقوق بشر و بین المللی است. کدام قانون بین المللی اجازه برخوردهای دوگانه را به سازمان های بین المللی و موسسان استعمارگر آن داده است؟ بحرین به جرم شیعه بودنش تحت شدیدترین اقدامات سرکوبگرانه قرار گرفته و در این بین حاکمان این پادشاهی حتی از تخریب اماکن مذهبی آن نیز ابایی ندارند. تخریب میدان اصلی شهر و حتی جمع آوری سکه و اسکناس هایی که روی آنها تصویر میدان لولو چاپ شده است از دیگر اقدامات مضحک این پادشاهی است که به خیال خام خود می تواند با آنها جلوی خروش مقدس مسلمانان را بگیرد. در این مقاله که نشریه «کریستین ساینس مانیتور» به قلم «روی گاتمن» به چاپ رسانده، پیش از پرداختن به کشتار و سرکوب شیعیان، به طور خلاصه به برخی اقدامات کودکانه و مضحک و در عین حال از سر وحشت آل خلیفه در واکنش به بیداری مردم بحرین پرداخته که همچون سایر موارد، زیاد به آن پرداخته نشده بود. تخریب اماکن مذهبی قدیمی و اعلام جدیدالتاسیس بودن و مجوز ساخت نداشتن آنها یکی از این اقدامات مضحک و اظهارات مضحکتر آل خلیفه است که به آن می پردازیم. سرویس خارجی کیهان

همزمان با سرکوب حرکت های انقلابی شیعیان بحرین، نیروهای امنیتی این کشور با استفاده از بولدوزر بسیاری از مساجد و اماکن مذهبی مسلمانان و حتی غیرمسلمانان را با خاک یکسان کرده است.
روستای تاریخی «عالی»، جایی است که یکی از قبور بسیار قدیمی این کشور در آن واقع شده است، جایی که مسجد 400 ساله «محمد بریقی» یکی از زیباترین مساجد شیعیان در جزیره کوچک بحرین و خلیج فارس در آن قرار داشت. اگر اکنون به این روستا سری بزنید، تنها جای لاستیک بولدوزرها را روی مخروبه های این اماکن خواهید یافت.
در «وایدرات»، جایی که نخستین جرقه های اعتراضات در 14 فوریه از آنجا شروع شد، مسجد مؤمن مدت مدیدی به عنوان مرکز تجمع شیعیان شناخته می شد. اکنون برای دیدن زیبایی خیره کننده این مسجد فقط می توانی به تصاویری نگاه کنی که از آن باقی مانده است. اکنون فقط آثاری از رواق این مسجد باقی مانده و اثری از آن مسجد باشکوه نیست.
یکی از ساکنان محلی که نامش را «ابو هادی» خواند، در این باره به ما گفت: «وقتی که بچه بودم به همراه پدربزرگم به این مسجد آمده و در آنجا نماز می خواندم. نمی دانم چرا این مسجد را تخریب کردند؟ ده ها سال بود که مسلمانان در این مسجد نماز می خواندند.»
در روستاهای شیعه نشین این پادشاهی که جمعیتی بالغ بر یک میلیون و 200 هزار نفر را در خود جای داده، حاکمان وهابی مذهب در راستای سرکوب قیام های مردمی و با استفاده از بولدوزر شروع به تخریب بسیاری از مساجد کرده اند تا بدین ترتیب حقوق انسان هایی را که با شور و هیجان راه خود را می پیمایند تضییع کنند.
مقامات دولتی بحرین محکمه های مخفیانه ای را برپا و طی آن شیعیانی را محکوم به اعدام کرده اند. سیاستمداران برجسته به همراه پرستاران و پزشکانی که اقدام به مداوای مجروحان انقلابی می کردند نیز دستگیر و روانه زندان شده اند. سیستم درمانی بحرین نیز تحت کنترل شدید مزدوران آل خلیفه قرار دارد و در این بین اخراج دستکم 1000 استاد شیعه و قطع کامل حقوق آنها به همراه دستگیری دانشجویان، دانش آموزان، معلمان و کنترل شدید رسانه ها و... از دیگر اقدامات حاکمان بحرینی است که تاکنون اخبار آن توانسته به بیرون درز پیدا کند. و اما نکته مهم موجود در این بگیر و ببندها و سرکوب ها این است که طبق آمارهای رسمی، از هر چهار بحرینی سه نفر شیعه هستند!
«باراک اوباما»، رئیس جمهور آمریکا تاکنون در مورد این تخریب ها و سرکوب ها، اقدامات یا واکنش های مهمی از خود نشان نداده است. بحرین و حافظ منافع این کشور یعنی عربستان سعودی، مدت زمان مدیدی است که به عنوان متحد کلیدی آمریکا در منطقه شناخته می شوند. بحرین میزبان پایگاه ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا هم هست. بدین ترتیب با کنار هم قرار دادن همین چند فاکتور، می توان به چرایی واکنش ضعیف آمریکا به سرکوبگری های آل خلیفه پی برد. خبرهای منتشر شده نشان می دهد تاکنون دستکم 40 مسجد و حسینیه و به طور کلی اماکن مذهبی (مسلمانان و غیرمسلمانان) در ناآرامی های اخیر بحرین به طور کامل تخریب یا خسارت دیده اند. (بنا به اعلام انقلابیون بحرینی از این تعداد 27 مسجد به طور کامل تخریب شده است). با این حال خبرهایی نیز وجود دارد که نشان می دهد در برخی شهرهای این کشور به خصوص «منامه» میزان و تعداد این خرابی ها نسبت به جاهای دیگر به مراتب بیشتر است.
بنابه اعلام رهبران مخالفان، این تخریب ها همه روزه با سرازیر شدن شبانه مزدورانی که تحت حمایت و پوشش کامل نیروهای امنیتی و پلیس قرار دارند، بدون وقفه همچنان ادامه دارد. در بسیاری از موارد کارگران مزدور پس از تخریب شبانه مساجد، اقدام به جمع آوری سنگ ها و آوارها پیش از بیدار شدن مردم آن شهر می کنند طوری که مردم صبح زود پس از بیدار شدن دیگر مسجدی را که سال ها در آن نماز می خواندند را نمی بینند.
«شیخ خالد بن علی بن عبدالله الخلیفه»، وزیر دادگستری و امور اسلامی بحرین طی یک مصاحبه به دفاع از تخریب این اماکن پرداخت و مدعی شد، هر مسجدی که تخریب شده است، به طور غیرقانونی و به تازگی بدون اجازه ساخته شده است!
وی تصریح کرد: «کدام مسجد؟ مسجدی وجود ندارد، اینها ساختمان هایی بودند که بدون مجوز و غیرقانونی ساخته شده بودند.»
این ادعا بسیار مضحک است. به عنوان مثال ساکنان شهر «عالی» می گویند، پیش از آغاز ناآرامی ها، دولت برای محافظت از مسجد «امیرمحمد بریقی» که اکنون به طور کامل تخریب شده است، برنامه ساخت بزرگراه خود را تغییر داده بود. پس چگونه است که همین مسجد به دلایل واهی که وزیر دادگستری اعلام می کند، تخریب می شود؟
علاوه بر این، اسناد بسیار زیادی وجود دارد که نشان می دهد، بسیاری از این مساجد دارای قدمت چند ده ساله بوده اند، پس چگونه گفته می شود که آنها به تازگی و بدون مجوز ساخته شده اند. یا مسجد «شیخ عابد» روستای «سیترا» که دارای ساختمانی بسیار قدیمی و متزلزل بود، طوری که مردم سال ها با آوردن قالیچه و سایر وسایل اولیه مورد نیاز، کف زمین آن را پوشانده و به ادای نماز می پرداختند. تخریب این مسجد به بهانه ساخت بدون مجوز واقعاً مضحک است.
کینه‌توزی آل‌خلیفه
به دنبال انتشار تصاویر و خبرهای تخریب اماکن مذهبی، برخی انتقادهای بین المللی علیه آل خلیفه آغاز شد. منتقدان اعلام می کردند که دولت بحرین موظف است طبق قوانین جهانی لااقل از میراث فرهنگی خود حفاظت کند. یکی از این انتقادات که با بی توجهی محض مقامات بحرینی مواجه شد این بود که، نیروهای آل خلیفه هنگام راندن بولدوزرها بر روی مساجد و یا دستگیری و شکنجه فعالان سیاسی مخالف، با مردمان خود همچون «جمعیتی اسیر» برخورد می کند. گویا انتقاد از این گونه رفتارهای نابخردانه و «کینه توزانه» رهبران سنی با مردم و مساجد و اماکن مذهبی، کوچکترین تاثیری در رفتار آنها ندارد.
اگر تاریخ بحرین را ورق بزنیم، خواهیم دید که شیعیان این سرزمین با اکثریت جمعیت، همواره از وجود تبعیض از سوی خاندان آل خلیفه رنج برده و اعتراض های آنان نیز راه به جایی نبرده است. در وجود تبعیض و استبداد همین بس که، شیخ خلیفه بن سلمان آل خلیفه، بیش از 40 سال است پست نخست وزیری این کشور را با خود یدک می کشد.
اواسط ماه مارس، دولت بحرین که اعتصاب ها و تظاهرات چند ماهه ای را پشت سر گذاشته بود، یک روز پس از دیدار با وزیر دفاع آمریکا، ناگهان گفت وگوها با گروه های معترض شیعه و سنی را ترک و از عربستان خواست 1500 نظامی به این کشور گسیل دارد تا بدین ترتیب بتواند ناآرامی ها را کنترل کند. منامه سپس با تحمیل حالت فوق العاده شروع به سرکوب وحشیانه کسانی کرد که بیش از هر چیزی، با آنها دارای اختلافات عقیدتی بود. تخریب میدان لولو که از سوی انقلابیون به میدان شهدا تغییر نام یافته بود، جزو نخستین اقدامات مشترک نظامیان بحرینی و سعودی بود. میدانی که به عنوان مرکز اصلی تجمع انقلابیون به شمار می رفت. آل خلیفه حتی به این هم اکتفا نکرد و با جمع آوری و ابطال سکه های نیم دیناری و اسکناس هایی که عکس میدان لولو بر روی آنها حک یا چاپ شده بود، عمق وحشت و نگرانی خود را از به ثمر رسیدن انقلاب در این کشور نشان داد.
از همه بدتر این است که سخنان نفرت انگیز مربوط به نسل کشی 1994 «رواندا» اکنون در ملاعام مطرح می شود. گلف نیوز، روزنامه انگلیسی زبان طرفدار دولت بحرین نیز اخیراً به طور برجسته اقدام به انتشار نامه یکی از خوانندگانی کرد که در آن شیعیان را به موریانه هایی تشبیه کرده بود که باید به کلی از بین رفته و نابود شوند.
در این نامه آمده بود: «با خلاص شدن از شر این موریانه های سفید، آنها دیگر باز نمی گردند...»
شبکه های تلویزیونی این کشور نیز شایع کرده اند که رهبران مذهبی شیعیان به طرفداران خود اجازه داده اند دروغ گفته و فریاد بزنند هر آنچه که تلویزیون می گوید، غیرقابل اعتماد است.
منازعه جهانی بحرین
در حالی که جمهوری اسلامی ایران با اکثریت شیعه در تلاش است نفوذ شیعه را در منطقه خلیج فارس گسترش دهد- کاری که به خوبی در عراق انجام داد- شبکه عرب زبان الجزیره که متعلق به امیر قطر است و یا شبکه تلویزیونی العربیه که در خدمت سعودی هاست، با سکوت معنی داری نظاره گر بحران حاکم بر بحرین هستند. اقدامی که بیش از ضربه زدن به بیداری بحرین، به حیثیت حرفه ای این رسانه ها ضربه زد.
نوع واکنش آمریکا و غرب نیز واضح است و نیازی به تکرار مکررات نیست.
شیخ خالد وزیر دادگستری و امور اسلامی بحرین هنگام مصاحبه یکی از خبرنگاران منتقد غربی و در توضیح علت تخریب اماکن مذهبی، از روی دفترچه یادداشت خود طوری پاسخ داد که گویا این کارها از روی برنامه مدون صورت گرفته و ارتباطی به حوادث جاری این کشور ندارد. اما در حین همین توضیحات، نتوانست به برنامه تخریب مسجد مؤمن توضیحی دهد. چرا که وی در دفتر یادداشت خود مساجد را با شماره ثبت کرده بود نه با نام!
وقتی خبرنگار از او خواست یک کپی از دفترچه یادداشتش را به او بدهد، وی با این بهانه که «اینها یکسری مکاتبات داخلی است» از دادن آنها امتناع کرد.
وقتی از شیخ پرسیده شد که آیا تخریب پرستشگاه ها و اماکن مذهبی که دارای قدمت بالایی هم هستند می تواند به عنوان یک جرم تحت تعقیب قرار بگیرد یا خیر؟ خالد پس از یک مکث کوتاه همراه با غافلگیری با این جمله که «اگر تخلفی صورت بگیرد و این تخلف ثابت شود آن ساختمان خیلی خیلی بهتر از قبل دوباره ساخته می شود.» باز هم از پاسخ طفره رفت.
خبرنگار باز پرسید: و اگر اقدامات آنها در تخریب این اماکن قانونی بوده پس چرا این کار در تاریکی شب انجام شده است؟ یعنی زمانی که ساکنان نمی توانند از آن تصاویری تهیه کنند؟ وی پاسخ داد: «انجام این کار هنگام صبح کار بسیار سختی است. این کار ما نوعی احترام به اعتقادات مردم است. ما سعی می کنیم این کارها را زمانی انجام دهیم که به مردم لطمات روحی وارد نشود. حداقل اینکه مردم مساجد را به هنگام تخریب شدن نمی بینند!»
از آنجایی که آقای وزیر اسامی مساجد را با نام ثبت نکرده بود، نتوانست با اطمینان بگوید سایر اماکن مذهبی که خبرنگار از نزدیک آنها را دیده بود، به دلیل قدمت زیاد تخریب شده بود یا به دلیل ساخت غیرقانونی یا حتی به دلیل اینکه بدون اجازه در زمین های دولتی یا خصوصی ساخته شده بود!
این مقام بحرینی گفت 41 مکان مذهبی (مسجد یا حسینیه) در منامه پایتخت بحرین با واکنش های قهری دولت روبه رو شده است. نکته جالب اینکه او در میان این همه اماکن و ساختمان مذهبی، نتوانست نام دو مسجد تخریب شده که متعلق به مسلمانان اهل تسنن باشد را به زبان آورد!
شیخ خالد چندی پیش به صراحت اعلام کرده بود که بحرین تقریباً 600 مکان مذهبی دارد و از این بین تنها 10درصد تخریب شده است. اما وقتی این جمله وی را یادآوری کردیم زیر بار نرفت و گفته های صریح و ضبط شده خود را هم تکذیب کرد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات