تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۹  ، 
کد خبر : ۲۲۰۶۴۹
سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به «وطن ‌امروز» تشریح کرد

جزئیات احضار فائزه هاشمی


گروه سیاسی: سخنگوی قوه‌قضائیه درباره روند رسیدگی به اتهامات فائزه هاشمی توضیحاتی را ارائه داد. حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای روز گذشته در کنفرانس خبری خود، در پاسخ به سؤال «وطن‌امروز» درباره آخرین وضعیت پرونده فائزه هاشمی که‌ ماه گذشته به دادگاه ارسال شده است، گفت: دادستان با در نظر گرفتن مطالب منتسب به فائزه هاشمی که در هفته‌های اخیر نقل شده، او را به دادگاه احضار کرده است. سخنگوی قوه‌قضائیه ادامه داد: مطالبی که در هفته‌های گذشته از طرف این شخص نقل شده بود قابل پیگیری است و می‌تواند مستقل پیگیری شود. اگر خانم هاشمی توجیهی برای این مطالب داشته باشد، برای وی قرار صادر می‌شود و اگر نامبرده این اظهارات منتسب به خود را قبول کند برخورد دیگری با او خواهد شد و لازم به ذکر است که برای فائزه هاشمی پرونده تشکیل شده است. فائزه هاشمی چندی پیش در گفت‌وگو با رسانه‌های ضدانقلاب بار دیگر اتهاماتی را علیه برخی نهادهای انقلابی مطرح کرده بود. محسنی اژه‌ای در ادامه به این موضوع نیز اشاره کرد که پرونده‌های دیگر فائزه هاشمی نیز در دستگاه قضا در دست بررسی است. احتمالا اشاره سخنگوی قوه‌قضائیه به اتهاماتی است که در جریان فتنه 88 علیه فائزه هاشمی مطرح شده است. در جریان اتفاقات پس از انتخابات ریاست جمهوری، در برخی شبکه‌های اینترنتی فیلمی منتشرشده بود که نشان می‌داد فائزه هاشمی آشوبگران را به ادامه رفتارهای غیر‌قانونی‌شان تشویق می‌کند. همچنین در چند فایل صوتی منتشر شده از فائزه هاشمی در اینترنت، وی با توهین به برخی مقامات کشور، مطالب خلاف واقعی را درباره انتخابات بیان می‌کند. اظهارات فائزه هاشمی علیه جمهوری‌اسلامی سبب شد دستگیری وی، یکی از مطالبه‌های اصلی مردم از قوه‌قضائیه باشد. در جریان راهپیمایی نهم دی 88، مردم در شعارهای خود خواستار دستگیری و مجازات عوامل فتنه شدند و حتی برای دستگیری آنان توماری را با ده‌ها هزار امضا به قوه‌قضائیه ارسال کردند.
تکذیب ادعاهای رسانه‌های ضدانقلاب
محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری خود، در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت زندان‌ها در کشور و سوءاستفاده رسانه‌های غربی در این زمینه گفت: افراد مختلف چه انقلابی و چه ضدانقلاب ممکن است انتقاد یا گله‌ای از زندان‌ها داشته باشند. ما در پاره‌ای از موارد در زندان‌ها دچار تراکم هستیم که در همین راستا به دنبال حبس زدایی و تبدیل مجازات‌ها به موارد دیگر و همچنین تفکیک زندان‌ها از لحاظ جرم و اتهام هستیم. حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه «باید توجه داشته باشیم که زندان وضعیت ویژه‌ای دارد و با خانه متفاوت است» اعمال محدودیت در زندان‌ها را طبیعی دانست با این وجود به این نکته تاکید کرد که محدودیت‌های زندان‌های ایران از بسیاری کشورها کمتر است. وی سپس مثال زد: «مقدار مرخصی که زندانیان در ایران می‌روند در هیچ جای دنیا سابقه ندارد و ملاقات‌های حضوری و کابینی زندانیان با خانواده‌هایشان و همچنین آزادی در وارد کردن بسیاری از وسایل مانند پوشاک، روزنامه و... در زندان‌های ما خیلی بهتر از دیگر نقاط جهان است. حتی یکی از گله‌مندی‎های مردم از دستگاه قضا زیاد بودن موارد عفو و مرخصی زندانیان است ولی با این وجود محدودیت‌هایی هم وجود دارد».
دادستان کل کشور ادامه داد: یکی از مواردی که توسط رسانه‌های بیگانه به تازگی اخبار زیادی از آن منتشر شد، ندامتگاه ری واقع در قرچک بود که مسائل مختلفی درباره آن گفته شده بود، لذا من شخصا روز پنجشنبه براساس وظیفه ذاتی دادستان کل کشور برای بررسی این موارد به این ندامتگاه رفتم. وی تصریح کرد: در بخشی از این موارد گفته شده بود این ندامتگاه قبلا مرغداری بوده است که ما این مساله را بررسی کردیم و مشخص شد این محل از سال‌ها پیش در اختیار بهزیستی بوده و از سال 81 به قوه‌قضائیه تحویل شده است و بعد از بازسازی از آن برای حرفه‌آموزی و کارآموزی استفاده می‌شد. در سال 87، بازسازی مجددی در این مکان صورت گرفت و عده‌ای از زندانیان مرد که عمدتا مربوط به مواد مخدر بودند به این ندامتگاه منتقل شدند. حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای گفت: با توجه به اینکه کرج به تازگی از استان تهران جدا شده است و سازمان زندان‌ها هم باید با توجه به این مساله دفاتر و زندانی‌های خود را از استان البرز منتقل می‌کرد، لذا تعدادی از زندانی‌های زن استان البرز و رجایی‌شهر به زندان قرچک منتقل شدند.
حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای با اشاره به اینکه این زندان حـسن‌هایی نیز دارد، گفت: در حال حاضر فقط زن‌ها در این مکان زندانی هستند. بر همین اساس تمام کادر سرویس‌دهی و ماموران زندان و کارکنان فروشگاه‌ها و درمانگاه هم زن انتخاب شده‌اند، ساختمان پشتیبانی هم کاملا از بخش زندان جدا شده است و در کل فضای بسیار بزرگی در نظر گرفته شده که در حال توسعه است. دادستان کل کشور با اشاره به اینکه تمام موارد عنوان شده در سایت‌های ضدانقلاب را جمع‌آوری و مطالعه کردم، گفت: نکته دیگری که مطرح شده بود، عدم وجود فروشگاه در زندان بود که این نکته هم درست نبود، چرا که این زندان دارای 2 فروشگاه بزرگ، مجهز به تمام لوازم مورد نیاز و بهداشتی برای بانوان است. همچنین گفته شده بود که آب زندان قطع است و زندانیان ساعت هواخوری ندارند که این موارد هم درست نبود. چرا که ما شاهد بودیم هر سالنی از این ندامتگاه به صورت مستقل محوطه هواخوری داشت و خود زندانی‌ها گفتند که از زمان طلوع آفتاب تا نزدیک غروب این محوطه باز است. این ندامتگاه همچنین کتابخانه و سالن ورزشی دارد که در حال ساخت است.
دادستان کل کشور، با تاکید بر اینکه چند نکته در میان موارد و اشکالات عنوان شده، وارد بود، گفت: یکی از مواردی که گفته شده بود و البته درست نبود ولی می‌توان گفت این اشکال وارد است، تعداد سرویس بهداشتی و حمام این ندامتگاه بود. برای مثال 300 نفر در این زندان تنها 39 سرویس بهداشتی و 39 حمام داشتند که دستور داده شد فضای بیشتری را به این منظور اختصاص دهند. سخنگوی قوه‌قضائیه در ادامه گفت: یکی از مواردی که خواسته خود زندانی‌هاست، تفکیک مجرمان از لحاظ سن و نوع جرم است که این کار هم تا حدودی صورت گرفته ولی باید جدی‌تر دنبال شود. حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای با اشاره به اینکه چرا خبرنگاران اجازه ورود به زندان‌ها را ندارند تا اینگونه اخبار کذب پیش نیاید، گفت: بخشی از این محدودیت حق مردم است و بخشی دیگر به زندان مربوط می‌شود. با توجه به اینکه زندان با کوچه و بازار متفاوت است هیچ‌کس (حتی خود من) نمی‌تواند هر وقت دوست داشت به زندان برود، چرا که باید با درنظر گرفتن محدودیت‌های زندان، برای حریم زندان و غیر‌زندان تفکیک قائل شویم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات