احمد آذری قمی
بسماللهالرحمنالرحیم
اقتصاد آمریکائی
دیروز گفتیم که خروج از سلطۀ اجانب در گرو داشتن برنامههای برای رشد و توسعه اقتصادی کشور و کسب قدرت مالی و اقتصادی برای مبارزهای بیامان با استکبار جهانی است. لذا یادآور میشویم که: حکومت اسلامی مکلف است مردم را تشویق کند که در حد معقول و مشروع بدون افراط و تفریط در ازدیاد ثروت کشور کوشش کنند تا هم خودشان استفاده مشروع و خالی از اسراف داشته باشند و هم دولت را غنی و ثروتمند و متمکن گردانند و در این راه با اعمال مدیریت صحیح زمینۀ سرمایهگذاری و تأمین اشتغال و تولید ثروت از احکام و قوانین الهی مربوطه، به نفع محرومین و مستضعفین سود گیرند.
ولی فقیه و حکومت اسلامی هم باید ثروتهای خدادادی و سرمایههای الهی را بطور عادلانه توزیع نماید و از مدیریت و مدبریت برای او لازم است زیرا بندگان خدا چون یک خانوار تحت سرپرستی و کفالت او هستند.
البته اجرای احکام الهی مسئلهای است و تدبیر و تدبر و توزیع درآمد و مراقبت از هزینه، مسئله دیگری است. انفال و بطور کلی ثروتهای خدادادی و تفویض آنها به حاکم الهی هم در همین ارتباط است. اقدام حکومت اسلامی در تحصیل هرچه بیشتر ثروت برای بیتالمال و ادارۀ خانوار بزرگ اسلامی اقدامی است الهی و انسانی و در راستای تقویت حاکمیت خداوندی که فرمودند «اَلکّادُ لِعیالِه کَالمُجاهِد فی سبیلالله».
حکومت اسلامی باید امکانات، تدارکات، ثروت کلان، قدرت، تمکن مالی، انسانی، تکنولوژی و اختراعات و ابتکارات در زراعت، صنعت، خدمات را برای ترقی کشور اسلامی تدارک ببیند قرآن کریم میفرماید: «الذّین اِن مکَنّاهُم فِی الارض اَقامْو الصّلوة و آتوا الزکوة و اَمَروا بالمعروف و نَهَوْ عَن المنکر وَلله عاقِبةُ الامور» یعنی مسلمانان اگر بر زمین تمکن یافتند، نماز را بپای میدارند و زکات را میپردازند و امر به معروف و نهی از منکر میکنند و سرانجام امور در اختیار خداست زیرا جامعۀ اسلامی با قدرت فرهنگی، مالی، انسانی است که میتواند توحید قسط را در روی زمین برقرار نماید.
مقدمۀ واجب واجب است لذا میبینیم که استعمار و استکبار شرق و غرب هم از همین راه وارد عمل میشود و میگوید ای مسلمانها مال بد است، دنیا مذموم است باید از آن اعراض کنید!! چیز پلید از آن مستکبرین است تلاش برای کشاورزی و صنعت با داشتن نفت بیفایده و بیهوده است!! نفت را بما بفروشید تا نان و شیر و ماست شما را تأمین کنیم، زحمت استخراج را هم بخود ندهید، شما مشغول عبادت خدا باشید، کار کشور و ادارۀ آنرا به طاغوتها واگذار کنید، عمران و آبادی کشورهای شما باید بعهدۀ ما باشد صادرات شما هم باید مال ما باشد واردات شما هم باید از آن ما باشد منابع کشورهای شما هم باید در اختیار ما باشد دفاع از منافع ما توسط خود شما و زیر نظر ما باید انجام گیرد، اسلحههای ما مال شما باشد فرهنگ شما در اختیار ما باشد همۀ امور شما باید بما وابسته باشد، و خلاصه همه چیز شما باید تحت حمایت دلارهای ما باشد رونق اقتصادی و توسعه و الگوی مصرف شما باید در دست ما باشد جنگ و صلح شما باید در دست ما باشد و در هیچ زمینهای بدون وابستگی به ما، حتی هیچگونه حرکت و تحرکی ندارید رهبر شما باید محمدرضا شاه و مبارک و صدام و فهد باشد آری این فرهنگ و اقتصاد آمریکائی است که عالیترین شکل آن در عربستان سعودی و اسلام مبتنی بر چنین اقتصاد و فرهنگی اسلام آمریکائی است.
در چنین اقتصادی اوضاع در دست معدودی سرمایهدار است. بدون شک اگر اقتصاد کشوری بدست سرمایهداران اداره شود محرومین محرومتر و گردن کلفتها گردن کلفتتر میشوند و در منطق چنین سرمایهداری احتکار و گرانفروشی و سرقت و غشّ و خیانت و زورگوئی و استثمار و اسراف و تبذیر و بیانصافی و از این قبیل خلقیات جائز و مشروع است در چنین سیستمی محرومین و مستضعفین محکوم و سرمایهداران در کلیۀ شئون قضائی و اجرائی و حتی فرهنگی حاکمند، زیرا چنانچه گفته شد سیاست اقتصادی آمریکائی در اسلام آمریکائی مبتنی بر حرص و پرستش ماده است و بس. ادامه دارد...