تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۵  ، 
کد خبر : ۲۲۱۳۳۵
اعضای کمیسیون قضایی مجلس در گفت‌و‌گو با یالثارات تأکید کردند

برخورد قاطع دستگاه قضایی با 4 جریان فاسد

تهیه و تنظیم: امیرحامد آزاد اشاره: ریاست قوه قضائیه 27 آذر ماه سال جاری در یک نشست خبری با گلایه از این که گاهی احساس می‌شود هجمه‌های حساب‌شده‌ای متوجه استقلال قوه قضائیه می‌‌شود، گفت: توقع ما این است که مسئولان اصولگرا و حزب‌اللهی‌ها به قوه قضائیه کمک کنند. دستگاه قضایی متعلق به بنده نیست و بنده فقط در اینجا امانتدار هستم. قوه قضائیه مقتدر و مستقل باید تا ظهور آقا(عج) بماند تا بتواند در اجرای عدالت قدم بردارد. آیت‌الله آملی لاریجانی با بیان اینکه در قانون، سلاح سرد عیناً سلاح گرم است،‌ گفت: اگر کسی با سلاح سرد موجب ترس مردم شود به عنوان محارب یا مفسد فی‌الارض،‌ حکمش اعدام است و این جزا قطعی است. نفس چاقو کشیدن و ترساندن مردم مصداق محاربه است. اشرار باید خود را جمع و جور کنند و بدانند که این مسیر ادامه نخواهد داشت. وی در خصوص هجمه مطالبات برای محاکمه سران فتنه نیز این‌گونه به سخنان خود ادامه داد: من که یک سال پیش گفتم این افراد را مجرم می‌دانم اما اینکه چرا نمی‌رسیم در لفافه بیان کردم که یکسری مصالح عمومی در نظام وجود دارد که بنده تعیین‌کننده این مصالح نیست. از نماینده مجلس تعجب می‌کنم که می‌گوید چرا دستگاه قضایی به موضوع سران فتنه رسیدگی نکرده است. من که برای شما شخصاً مسائل نظام را بازگو کردم این چه جفایی است که علاوه بر توضیح تکراری انجام می‌دهید. آن زمان که آقایان مشغول استراحت بودند قوه قضائیه مشغول رسیدگی به پرونده‌ها بود. رئیس قوه قضائیه تأکید کرد: مصالح کلی نظام را رهبری تشخیص داده و ما هم سرباز او هستیم. آنها ادعا می‌کنند که سرباز ولایت هستند این چه سربازی ولایت است که شما به طور غیرمستقیم رهبری را مورد هجمه قرار داده و ما را سپر کرده‌اید. آیا کسی که توهین و افترا می‌کند باید مجازات شود یا خیر؟ می‌خواهند ما را در مقابل حزب‌اللهی‌ها و اصولگراها قرار دهند. ما با حزب‌اللهی و بسیجی حرف نداریم. من دست بسیجی متعهد را نیز می‌بوسم اما اگر دادستان شهری جرمی را مشاهده کرد باید اقدام کند. البته این پایان اظهارات آیت‌الله لاریجانی نبود چرا که فردای آن روز نیز ایشان در یک نشست خبری موارد مهم دیگری را بیان کردند که علاوه بر گلایه و اعلام مواضع مستحکم یک هشدار هم به دنبال داشت: ما در همین مدت کوتاه با پرونده‌هایی برخورد کردیم که به برخی اهرم‌های فشار و قدرت رسیده بودند و تلاش بسیاری برای پوشاندن این قضایا کردند اما بحمدالله قوه قضائیه ایستادگی و برخورد قاطعی کرده است. آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به اینکه جریانی انحرافی و ضد روحانیت در پی تضعیف قوه قضائیه است تأکید کرد: متأسفانه عجیب است که هر بار دستگاه قضایی اعلام می‌کند برخورد قاطعی با مفسدین خواهد داشت، جریانی علیه قوه قضائیه راه می‌اندازند و در چند نوبت مختلف این مسئله بروز کرده و من ردپای جریان انحرافی را پس از این حملات و هجمات علیه قوه قضائیه می‌بینم. آیت‌الله لاریجانی تصریح کرد: به گمان بنده،‌ حمایت‌ها،‌ تشویق‌ها و تقدیرهایی هم که می‌شود این معما را تا حد زیادی حل می‌کند متأسفانه این جریان انحرافی که هم در اعتقادات و هم در عمل فاسد است و به شدت نیز ضد روحانیت است و به شدت تبلیغ دوری از روحانیت را می‌کند در پس این جریانات است و این چیزی نیست که از دیدگاه اهل نظر دور باشد و اهل نظر می‌دانند که این جریان حتی نسبت به ولی فقیه زمان هم با زبانهای مختلف مطالبی را می‌گویند و به شدت قوم‌گرایی را ترویج می‌کنند و تعصبی را که باید معطوف به اسلام و مسلمین باشد به قومیت می‌برند و کاری که رژیم فاسد پهلوی نمی‌توانست بکند اینها اصرار بر انجامش دارند و در عمل هم بسیار فاسدند. رئیس قوه قضاییه تأکید کرد: ما ردپای فساد اینها را خیلی جاها دیده‌ایم و این عده گمان نکنند که همچون «کبک» سرشان را زیر برف می‌کنند و کسی آنان را نمی‌بیند. باید بدانند که افعالشان در منظر دیگران هست و اینطور نیست که اگر افرادی را به وسط میدان بکشند خودشان پنهان می‌مانند. آیت‌الله لاریجانی افزود: یکی از خصائص این جریان فاسد این است که هر وقت در کشور مسئله‌ای ولو کوچک پیش بیاید فوراً از آن موجی می‌سازند و بر آن موج سوار می‌شوند و متأسفانه خیال می‌کنند که خودشان پنهانند. آنها خیال می‌کنند که می‌توانند با این حرکات مذبوحانه باقی بمانند. اگر یزید با فسادش ماند، این جریان انحرافی هم باقی می‌ماند. چرا که هیچ‌گاه مخالفت با مظاهر دینی، با روحانیت، با مراجع و مخالفت با جریان حق هیچ‌وقت باقی نمی‌ماند و ما به این گروه فاسد اخطار می‌کنیم که دست از فساد بردارند و بدانند که ریشه‌های فساد مالی و غیرمالی اینها را ردیابی کرده‌ایم و دستگاههای نظارتی در حال پیگیری هستند. مواضع قاطع ریاست محترم قوه قضاییه در قبال موضوعات مهم و مورد مطالبه مردم باعث شد تا هفته‌نامه یالثارات با محور قراردادن 4 بخش از تأکیدات آیت‌الله لاریجانی به گفت‌وگو با اعضای کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی بپردازد. در این راستا 4 موضوع محاکمه سران فتنه، مبارزه با مفسدان کلان اقتصادی و اراذل و اوباش و همین طور هشدار ایشان در مورد جریان نوظهور ضد روحانیت مباحثی بود که یالثارات به طرح آن با آقایان محمد دهقانی مخبر کمیسیون و عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی و همچنین حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر و خانم نیره اخوان از دیگر اعضای کمیسیون قضایی مجلس پرداخت.

* یالثارات: آقای دهقان به نظر می‌رسد علی‌رغم همه ایرادهایی که به قوه قضائیه در مورد مجازات سران فتنه وارد می‌شود، عملکرد قوه قضائیه در این رابطه مطلوب بوده است شما در این رابطه چه نظری دارید؟
** نظام جمهوری اسلامی از ابتدای امر هم برای برخورد با کسانی که به اعتماد عمومی خیانت کردند عاجز نبوده است و زمانی که تشخیص بر این شد که افرادی باید دستگیر، محاکمه و مجازات شوند این کار با سرعت انجام شد و هم‌اکنون عده‌ای در حال تحمل مجازات اعمال خود می‌باشند.
البته در مورد برخی افراد، نظام با یک دوراندیشی و یک بزرگواری خاص برخورد نمود. چراکه نظام جمهوری اسلامی بیش از هر چیز تمایل به بازگشت این عده به دامان انقلاب و ملت داشت. در این بین ضمن اعطای فرصتی استثنایی به این افراد برای جبران خطا، این موقعیت هم ایجاد شد که اگر سران فتنه تصمیم به اصلاح رفتار خود نگرفتند، پیش از محاکمه قضایی در پیشگاه افکار عمومی ملت ایران محاکمه شوند.
بر این اساس طی یک سال و نیم گذشته نظام این زمینه را فراهم کرد تا هم مردم در خصوص رفتار سران فتنه تأمل کنند و غیرمنطقی بودن کینه‌ورزی برخی از آنها نسبت به نظام و انقلاب و کشور برای همه روشن شود و هم فرصتی باشد تا آنها خودشان در کار خود تأمل کنند و از اعمال خود توبه کرده و به دامان ملت و نظام برگردند اما متأسفانه با گذشت این مدت، رهبران آشوب‌های 88 نه تنها به اصلاح مواضع و دیدگاههای خود نپرداختند؛ بلکه رفتار توهم‌آمیز و ضدانقلابی خود را ادامه دادند. هرچند همانطور که پیش‌بینی می‌شد ادامه رفتار آنها اندک احترام باقیمانده آنها را از اذهان طرفدارانشان محو نمود و حتی رأی‌دهندگان به این آقایان در انتخابات گذشته نیز راه خود را از آنها جدا کردند.
لذا امروز تدابیر نظام جمهوری اسلامی نتیجه‌بخش بوده و در سالگرد حماسه نهم دی مشاهده کردیم که کل کشور به طور وسیعی بستر شکل‌گیری تجمعاتی بود که به صورت خودجوش طومارهایی را برای مجازات سران فتنه در محکمه قضایی امضاء کردند تا این افراد علاوه بر مجازات الهی، مشمول مجازات قانونی خود هم بشوند.
بنده بر این عقیده هستم که فرصت داده شده کافی بوده است و مطالبه محاکمه آنها نیز فراگیر شده است و اکنون باید معلوم شود که مسامحه نظام در قبال این اشخاص تاکنون از سر عجز و ناتوانی بلکه در راستای تدابیر بوده است.
* یالثارات: جناب رهبر، شما در مورد تأخیر قوه قضائیه در محاکمه سران اصلی فتنه چگونه فکر می‌کنید؟
** در مورد سران فتنه هم دادستان محترم و هم ریاست قوه قضائیه بارها با این نکته اشاره کرده‌اند که اینها مجرم هستند و در دستگاه قضایی پرونده دارند. اما تاکنون مصلحت بر این نبوده است که مجازات شوند و بنده هم به این مصلحت‌اندیشی صحه می‌گذارم چرا که این عده بدشان نمی‌آمد بازداشت شوند تا با تبدیل شدن به یک قهرمان بعد از مرگ جریان فتنه دوباره آن را احیا کنند. لذا به عقیده بنده این عده بعد از حماسه نهم دی تبدیل به اموات سیاسی شدند و طی این زمان در محکومیت عمومی آنان مؤثر بوده است و مصلحت‌اندیشی نظام برای آماده شدن افکار عمومی مؤثر بود تا پس از غیرفعال شدن همه مکانیسم‌های عمل فتنه‌گران به مجرمیت آنها در دادگاه رسیدگی شود.
* یالثارات: خانم اخوان، نظر شما به عنوان یکی از اعضای کمیسیون قضایی در این مورد چیست؟
** فرمایشات ریاست محترم قوه قضائیه چه در جلسات حضوری و چه در رسانه‌ها مؤید این مطلب بود که ایشان از همان ابتدا این افراد را مجرم می‌دانستند و آنچه که بنده اطلاع دارم ایشان همین الان هم در مجرمیت سران فتنه شکی به خود راه نمی‌دهند. در واقع باید گفت در این بخش از قضیه که مربوط به مواضع ریاست قوه قضائیه و به طبع آن قوه تحت فرمان ایشان می‌شود، جای هیچ بحث و تردیدی نیست؛ اما در ارتباط با عدم برخورد با سران فتنه که بخش دوم این ماجراست، همان‌طور که ایشان بارها اعلام کرده‌اند ریاست قوه قضائیه و همین طور قوه قضائیه تابع مصالح نظام و دستور شخص رهبری هستند که آن هم به طور قطع در موعد مقرر خودش به انجام خواهد رسید. به همین دلیل هم می‌باشد که در مجموع عملکرد قوه قضائیه در قبال جریان فتنه را باید ارزیابی نمود و البته تجربه هم ثابت کرد که عملکرد قوه قضائیه که طبق مصالح نظام انجام شد،‌ باعث رویگردانی کامل مردم از سران فتنه شد و اگر حداقل احترامی هم از این اشخاص در دل مردم باقی مانده بود به مرور زمان تبدیل به نفرت شد.
البته این رویگردانی در همین ظرف زمانی یک ساله انجام شد. چنانکه با فرمایشات حضرت آقا و روشنگری‌هایی که انجام شد و همینطور فرصتهایی که برای بازگشت به این عده داده شد،‌ متأسفانه شاهد بودیم که هیچ حرکتی از آنها مشاهده نشد و همین مسأله به خودی خود موجبات طرد کامل آنان از جامعه را فراهم کرد. البته ادامه این روند به جایی خواهد انجامید که افکار عمومی به طور کامل آماده پذیریش محاکمه و مجازات سران فتنه خواهند بود و در نتیجه جلوی هرگونه مظلوم‌نمایی از طرف جریان فتنه گرفته خواهد شد.
*یالثارات: آقای دهقان، یکی دیگر از مواضع مورد تقدیر آیت‌الله آملی لاریجانی در قبال مفاسد اقتصادی و به خصوص دانه‌درشت‌ها بود که با اظهارات اخیر دادستان محترم تکمیل شد، نظرتان در این خصوص چیست؟
** همان‌طور که دادستان هم اعلام کردند، اتهامات یکی از مقامات بلندپایه دولتی محرز است و در گذشته نیز در رابطه با این موارد ریاست محترم قوه قضائیه شخصاً‌ با رئیس‌جمهور به گفت‌وگو پرداختند تا ضمن اقناع ایشان امکان احضار آن مقام بلندپایه و رسیدگی به اتهامات ایشان فراهم شود. در آن مقطع زمانی توافق شد که شرط احضار آن مقام بلندپایه دولتی به دادگاه رسیدگی مجدد یک گروه سه نفره به پرونده ایشان است و اگر اتهامات به اثبات رسید، وی برای پاسخگویی در دادگاه حاضر شود. لذا به همین منظور این گروه سه نفره متشکل از آقایان حجت‌الاسلام رئیسی، محسنی‌اژه‌ای و جناب آقای خلفی مجدداً این پرونده را بازنگری کردند و اعلام نمودند که اتهامات وارد است.
اما باز هم متأسفانه شاهد بودیم که در مورد حضور آن مقام بلندپایه در دادگاه کارشکنی صورت گرفت و ایشان برای پاسخگویی در دادگاه حاضر نشد.
بر این مبنا انتظار این بود که آقای رئیس‌جمهور سرنوشت خود را با یک فردی که باید به اتهاماتش رسیدگی شود گره نزند و به جمع کثیری که به ایشان رأی داده‌اند احترام بگذارد و البته باید این مسئله در افکار عمومی هم جا بیفتد که صرف حضور در دادگاه برای پاسخگویی به معنی محکومیت نیست. چنان که امروز تعداد زیادی از افراد اطراف آن مقام بلندپایه دستگیر شده و در زندان به سر می‌برند جا داشت ایشان برای پاسخگویی به اتهامات در دادگاه حاضر می‌شد. همواره نگرانی ما در مبارزه با مفاسد اقتصادی بر این پایه بوده است که مبادا با دانه‌درشت‌ها برخورد صورت نگیرد. در این راستا بدترین رفتاری که می‌تواند انجام شود مقاومت افراد قدرتمند در برابر قانون است. لذا به نظر می‌رسد امروز دیگر وقت آن است که بعد از ماهها که آیت‌الله لاریجانی بارها با کنایه به این پرونده اشاره کرده‌اند رسیدگی به آن آغاز شود.
* یالثارات: در این مورد مهم آقای رهبر چه نظری دارند؟!
** هرکس در هر جایگاهی که متهم است و قوه قضائیه دلایلی برای مجرمیت وی دارد، باید به مجازات برسد تا مردم بفهمند فرقی بین سیاه و سفید، وابسته و غیروابسته نیست. البته ما در این مورد حکم قطعی نمی‌دهیم اما معتقد هستیم باید به اتهام همه در هر جایگاهی رسیدگی شود و بعد از قطعیت و احراز مجرمیت اشخاص، به مردم اعلام شود.
* یالثارات: و خانم اخوان؟!
** من فکر می‌کنم ما وقتی می‌توانیم طعم عدالت علوی را بچشیم که قوه قضائیه در مورد همه یکسان عمل کند و این طور نباشد که قوه قضائیه متهم به عملکرد جناحی باشد.
* یالثارات: از موارد دیگری که توجه به آن قابل تقدیر است اشاره ریاست محترم قوه قضائیه به جریان نوظهور ضد روحانیت در کشور است. آقای دهقان، شما هشدار آیت‌الله لاریجانی را در چه راستایی ارزیابی می‌کنید؟
** البته از ابتدای انقلاب تاکنون همواره افرادی بوده‌اند که با روحانیت اصیل زاویه داشته‌اند اما نکته مهم این است که تاکنون این افراد ادعای دینداری نداشته‌اند؛ بلکه تحت عناوین ملی‌گرایی و سکولاریسم به مقابله با روحانیت می‌پرداختند. در این راستا باید گفت شکل این جریان تغییر یافته و امروز افرادی پا به عرصه گذاشته‌اند که ضمن ادعای دینداری و اعتقاد به امام زمان(عج) حضور روحانیت را در جامعه بر نمی‌تابند و مدعی هستند به امام زمان(عج) دسترسی مستقیم دارند.
متأسفانه این جریان طی دو سه سال اخیر قوت گرفته و باید با دقت و بصیرت کامل با آن برخورد شود. در این راستا ضمن اینکه نیروهای امنیتی باید به عملکرد این افراد اشراف داشته باشند مردم هم باید بصیرت و آگاهی خود را حفظ و آن را ارتقاء دهند؛ چرا که ممکن است فتنه‌ای در آینده شکل بگیرد که قصد آن قرار دادن اسلام در برابر اسلام و انقلاب در برابر انقلاب باشد و کار را به جایی برساند که با ادعای ارتباط با امام زمان و صاحب‌الامر(عج) در مقابل جایگاه ولایت قد علم کنند.
البته ملت ایران با قبولی در امتحانات گذشته و به خصوص امتحان فتنه 88 این لیاقت را از خود نشان داد که قادر به مقابله با فتنه‌های بعدی هم هست. این جریان نوظهور اتفاقاً بی‌ریشه است و هدایت‌کنندگان آن عددی محسوب نمی‌شوند که به خاطر آن بخواهیم اذهان ملت شریف ایران را نگران و مضطرب کنیم.
* یالثارات: خانم اخوان، به نظر شما در قبال واکنش ریاست قوه قضائیه چه باید کرد؟
** من فکر می‌کنم ادامه بررسی 9 دی تکلیف این جریان را هم معلوم کند. زیرا همان طور که حضرت آقا فرمودند مردم در جریان فتنه واکسینه شدند.
* یالثارات: جناب رهبر، فکر نمی‌کنید موضع‌گیری آیت‌الله لاریجانی به احساس خطر در مورد این جریان جنبه رسمی بخشید؟
** جریان ضد روحانیت جریان پیچیده‌ای است که حتی ممکن است در قالب حمایت از روحانیت بروز پیدا کند که فعلاً نمی‌توان از آن پرده‌برداری کرد و همان‌طور که ریاست محترم قوه قضائیه هم در سخنان خود بحق در مورد آن تذکر دادند و برخی از عقلا هم معتقدند زیر نظر داشتن حرکات باید زیر نظر دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی باشد تا از ساماندهی مجدد فتنه‌ای جدید در اشکال دیگر جلوگیری شود. لذا باید هر چه سریعتر منشاء‌های این جریان که به ضدیت با روحانیت و در ادامه به ضدیت با ولایت فقیه می‌انجامد رسوا شود.
چرا که این جریان با اندیشه کسب جایگاه ریاست و یا حاکمیت در آینده مشغول فعالیت است و از عقبه آن باید ترسید.
* یالثارات: آقای رهبر، مورد دیگری که اخیراً قوه قضائیه با اعلام آن دل ملت ایران را شاد کرد، اجرای حکم اعدام برای قاچاقچی مواد مخدر صنعتی و همچنین محاکمه استفاده‌کنندگان از سلاح سرد تحت عنوان محارب و اعدام آنها بود. به نظر شما این مواضع قوه قضائیه می‌تواند یک نقطه امید برای دستیابی به امنیت اجتماعی پایدار در ایران باشد؟
** بنده هم فرمایشات آیت‌الله لاریجانی را شنیدم که ایشان تأکید فرمودند جرم اخافه‌کنندگان با سلاح سرد، محاربه و حکم آن اعدام خواهد بود. لذا این سخنان و اعلام مواضع در صورت اجرا از دو جنبه باعث ارتقای امنیت اجتماعی خواهد شد. جنبه اول به نیروی انتظامی بر می‌گردد که پس از وقایع یک سال گذشته علی‌الخصوص در برخورد با عفاف و حجاب که توسط مسئولین در موضع ضعف قرار داده شد و خدشه‌دار شدن اقتدارش موجب عقب‌نشینی‌اش شد دوباره رو به احیا می‌رود تا با قدرت با مجرمین برخورد کند و آنها را تحویل قوه قضائیه دهد.
نیروی انتظامی مظهر اقتدار نظام است و اشرار و مفسدین و بی‌حجابها باید از نیروی انتظامی هراس داشته باشند و حال آنکه در این قاطعیت قوه قضائیه رخنه‌ای ایجاد شده برای تضعیف نیروی انتظامی. کما اینکه تشر زدن به نیروی انتظامی در مورد برخورد با بی‌حجابها را می‌توان به رخوت این قوه در بقیه موارد نسبت داد و یا از زاویه دیگر این خدشه‌دار شدن اقتدار باعث گستاخی مفسدین می‌شود و ما نمونه آن را در حوادث سفارت اتریش و فرانسه شاهد بودیم که مدعوین بی‌حجاب و مست به خود جرأت دادند که با نیروی انتظامی درگیر شوند و با فحاشی بدون هیچ مشکلی به فعالیت فاسقانه خود ادامه بدهند و لذا این موضعگیری قوه قضائیه و ان‌شاءالله عمل به موقع، اقتدار قوه قهریه کشور را به آن باز خواهد گرداند.
یک مثال بی‌واسطه خدمت شما عرض می‌کنم که البته مربوط به چند ماه پیش فرمایشات آیت‌الله لاریجانی است. داماد بنده با مقادیری پول که مربوط به فروش منزل مسکونی ایشان بود از بانک به سمت منزل حرکت می‌کند و دو جوان کم سن و سال ایشان را تا درب منزل تعقیب کرده و با استفاده از سلاح سرد این مبلغ را از وی ربوده بودند. در نهایت این باند 6 نفره دستگیر و مشخص شد تاکنون چندین میلیارد به همین طریق کسب نامشروع داشته‌اند و بعد هم دادگاه این عده را به زندان محکوم کرد. خب این عده مال مردم را برده‌اند. جانشان را تهدید کرده و دست به سلاح هم برده‌اند، آیا تنها محکومیت به زندان متناسب با این نوع مجرمیت است؟
لذا اگر ما خواهان امنیت اجتماعی هستیم، باید حدود الهی را به طور کامل اجرا کنیم. یکی دیگر از این موارد که من الان جا دارد به آن اشاره کنم، همین مسأله‌ای است که به جامعه متدین خون دل داده و مربوط به همین بی‌بندوباری‌های سطح جامعه است که باید حدود الهی در مورد آن هم به اجرا در بیاید؛ چرا که همان‌طور که عرض کردم عقب‌نشینی در یکی از حدود الهی منجر به عقب‌نشینی در بقیه موارد هم خواهد شد.
* یالثارات: آقای دهقان، آیا به اعتقاد شما مواضع ریاست قوه قضائیه در این رابطه به ایجاد یک روند پایدار می‌انجامد؟
** آیت‌الله آملی لاریجانی در این مدت با صلابت و جدیت اقدامات مفیدی را برای اصلاح قوه قضائیه انجام داده‌اند و این اقدامات و مواضع حق‌طلبانه اثرات مطلوبی را هم بر جامعه گذاشته است. یکی از مصادیق این مواضع بحث اراذل و اوباش و مواد مخدر است که پیش از این با ابهامات قانونی روبه‌رو بود و امروز خوشبختانه با اصلاح این ابهامات قانونی توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام، افرادی که با 30 گرم مواد روانگردان صنعتی دستگیر شوند مشمول حکم اعدام خواهند بود همچنین مجازات اراذل و اوباشی که با سلاح سرد نظم و امنیت جامعه را بر هم می‌زنند نیز بسیار سخت می‌باشد.
* یالثارات: سرکار خانم اخوان، شما چطور فکر می‌کنید؟
** البته این موارد از مجلس هفتم در کمیسیون قضایی در جریان بوده است و اشکالاتی هم به آن وارد بود که با رفع این اشکالات می‌توان به افزایش امنیت اجتماعی با اجرای این قوانین امیدوار بود. چرا که مردم از این نواحی کم آسیب ندیده‌اند. البته تجربه عمومی هم به مردم ثابت کرده در اوایل انقلاب که برخوردهای انقلابی با قاچاقچیان و نقض‌کنندگان امنیت عمومی انجام می‌شد به شدت مؤثر بوده است.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات