امداهای غیبی خداوند قادر متعال پیدرپی بر این امت خداجوی فرو ریخت و در جبهههای نبرد حق علیه باطل پیروزیهائی معجزهآسا یکی پس از دیگری نصیب سپاه توحید شد.
آنروز، امت مسلمان ایران و تمام شیفتگان و دلباختگان انقلاب اسلامی در سراسر جهان از دیدگان خویش اشک شوق جاری کردند.
آنروز، روز شور و سرور و پیروزی و شکر و ثنا بدرگاه حضرت احدیت بود.
آنروز، روز خدا بود، یومالله بود.
آنروز، روز فتح خرمشهر بود.
عملیات ظفرمند بیتالمقدس که در دو مرحله قبل با پیروزیهای چشمگیری گلوی قدرتهای استکباری را که هر لحظه در انتظار مشاهده شکست و ذلت جمهوری اسلامی ایران بسر میبردند سخت فشرده بود سومین مرحله آن در اوج خوف و هراس این ستمگران خونخوار به منظور فتح خرمشهر آغاز شد.
این آغاز شکوهمند توسط اولین اطلاعیه مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بدین طریق به اطلاع امت اسلام رسید:
«بسماللهالرحمنالرحیم و بسمالله قاصمالجبارین»
محمد رسولالله و الذین معهاشداء علیالکفار رحماء بینهم ان تنصروالله ینصرکم و یثبت اقدامکم
سلام بر فرمانده جبهههای نبرد تمامی اسلام علیه تمامی کفر حضرت امام مهدی(عج)، سلام بر فرمانده کل قوا خمینی روح خدا روحبخش توانای رزمندگان اسلام.
سلام بر ملت قهرمان و شهیدپرور ایران، و سلام بر افتخار آفرینان صحنههای پیکار منادیان توحید علیه ملحدین و وابستگان استکبار جهانی
امت مسلمان و رزمنده، ملت قهرمان ایران در ادامه مراحل سهگانه عملیات ظفرمندانه بیتالمقدس که بدست توانای فرزندان پاکباز شما در جبهههای جنوب و تحت فرماندهی قرارگاه مرکزی کربلا ستاد عملیات مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آغاز گشت و منجر به آزادسازی مناطق اشغالی و پایگاههای استراتژیکی مهمی از خاک میهن اسلامیمان بوسعت بیش از چهار هزار و پانصد کیلومتر مربع انجامید شب گذشته در ادامه مرحله سوم عملیات سراسری بیتالمقدس جان برکفان سپاه اسلام در ساعت 30/22 با رمز یا محمدبنعبدالله حمله خود را بر اساس دستورالعمل فرماندهی قرارگاه مرکزی کربلا ستاد عملیات مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با فریادهای اللهاکبر و لاالهالاالله آغاز کردند.
در این عملیات که به منظور انهدام و پاکسازی نیروهای دشمن در محورهای منطقه مرزی کوشک در غرب خوزستان و منطقه غرب و شمال غربی خرمشهر و رسیدن به اهداف تعیین شده انجام گرفت، رزمندگان اسلام در اولین ساعات حمله موفق شدند خطوط دفاعی دشمن را درهم شکسته و تلفات و خسارات سنگینی را بر پیکر مزدوران فریب خورده ارتش صدام وارد آورند...
رزمندگان جان بکف اسلام مرحله به مرحله به پیشروی و فتح خود ادامه دادند و با الطاف و امدادهای حضرت باری تعالی و توجهات حضرت بقیةالله الاعظم سپاه خصم را از هم متلاشی کرده و بر قلههای بلند پیروزی صعود نمودند.
این دلاوران کفرستیز در مراحل اول عملیات موفق شدند پایگاه مرزی کوشک را به تصرف خویش درآورند، همچنین ضربات سنگینی از جانب آنان به تیپ 9 گارد مرزی، تیپ 10 گارد مرزی تیپ 33 نیروهای مخصوص و تیپ 238 گارد مرزی دشمن وارد آمد و تعداد 1264 نفر از فریب خوردگان صدامی به اسارت درآمده و تعداد زیادی از آنان نیز به هلاکت رسیدند، در میان اسرا افسران عالیرتبه ارتش رژیم بعثی عراق از جمله سرهنگ دوم ریاض عبدالرحمن حسن، سرهنگ دوم عبدالرحمن عباس حسینی، سرهنگ دوم عبدالحمید محمد حمید، سرگرد احمد محمدحسین، سرگرد امجد عبدالقادر اسماعیل و... مشاهده میشدند.
رزمندگان اسلام همچنان به پیشروی خویش ادامه میدادند و خاکریزهای دشمن را یکی پس از دیگری به تصرف خویش درآورده و تانکهای دشمن را منهدم نموده لحظه به لحظه بر تعداد کشتهها و اسراء عراقی میافزودند.
حملات توفنده و دشمنشکن سپاهیان اسلام از چنان شدتی برخوردار بود که از طرف فرماندهان عراقی پیدرپی فرمان عقبنشینی صادر میشد....
در ساعت 6 و پانزده دقیقه بامداد روز یکشنبه دوم خرداد ماه سال 61 لشگریان اسلام خرمشهر را به محاصره خود در آوردند، دشمن راهی جز فرار در پیش پا نداشت و سپاهیان اسلام از طریق بلندگوها آنان را دعوت به تسلیم میکردند تا ساعت 9 بامداد بیش از پنج هزار نفر از بعثیان به اسارت نیروهای اسلام در آمدند...
در روز دوشنبه نیروهای دشمن به قصد شکستن محاصره خرمشهر به نقل و انتقالات در بصره مشغول میشوند، پس از آنکه نیروهای خود را تجهیز مینمایند با آرایشی جدید اقدام به انجام پاتک میکنند تا مناطق از دست داده را به تصرف در آوردند، لکن با هوشیاری رزمندگان اسلام سپاه خصم به محاصره در آمده و با شمار کثیری کشته و مجروح و بجای گذاشتن بیش از سه هزار اسیر دیگر مجبور به فرار میشود...
پیشرویها همچنین با الطاف خداوند باری تعالی ادامه پیدا میکند تا اینکه سرانجام پس از مدتها انتظار شهر خون، خرمشهر، آزاد میشود، و ملت قهرمان ایران این معجزه بزرگ را بدرگاه خداوند متعال شکر میگزارد.
فتح خرمشهر اعجا دنیا را برانگیخت
فتح خرمشهر با صرف کمترین وقت و دادن کمترین تلفات بوقوع پیوست.
رسانههای گروهی دنیا این شهر را فتح ناشدنی «معرفی میکردند و تکیه آنان بر تجهیزات فراوان صدام و استحکامات جنگی او در این شهر بود. صدام تمام تلاش و نیروهای خویش را صرف نگهداری خرمشهر کرد.
موانع زیاد، نیروهای رزمی فراوان، سدهای دفاعی و سلاحهای مدرن دشمن نتوانست کاری از پیش ببرد، چرا که خداوند اراده کرده بود امدادهای غیبیاش را بر سپاهیانش فرو ریزد و با دستهای توانای آنان دشمنان دینش را به ذلت کشاند.
دشمنان اسلام در سراسر جهان باید هم به تعجب و تحیر دچار شوند. چرا که از دیدگاه آنان و با پیشبینیهائی که بر اساس قوانین جنگی داشتند و تکیهای که بر ضوابط مادی دنیا میکنند، هرگز تصور چنین رخداد سرگیجهآوری را نمیکردند. عیب کار در این است که این خدا گریزان و حقستیزان هیچ نگاه و نظری به ماوراء ماده ندارند و لذا هر چه که بدست غیبی حضرت حق صورت پذیرد جز تحیر و سرگردانی چیزی نصیب این بیچارگان دربند مادیت نمیکند.
فرمانده کل قوا حضرت امام خمینی درباره این فتح بزرگ که جز با اراده و نیروی خداوند متعال تحقق نیافت، چنین میفرماید:
«فتح خرمشهر یک مسئله عادی نبود، این که پانزده الی بیست هزار نفر به صف برای اسارت بیایند و تسلیم شوند، مسئله عادی نیست بلکه مافوق طبیعت است.»
حجتالاسلام و المسلمین هاشمیرفسنجانی در اینباره گفتند: در آستانه این تحول عظیم در منطقه باید نکاتی را به مردم دنیا و مردم خودمان از تریبون مجلس تذکر دهم. اولین مساله اهمیت این کار است شاید جنگشناسان و مورخان تاریخ جنگهای دنیا بتوانند قضاوت کنند که چیزی که در این دو سه روز در جنوب خوزستان اتفاق افتاد در تاریخ دنیا نظیر نداشته است.
بیش از بیست هزار مسلح با آنهمه اسلحه در یک حمله برقآسا اینچنین ضعیف و بزدل و ترسو تسلیم جوانهای شجاع از جان گذشتهای شدند که دورههای کوتاهی از، آموزشهای نظامی را دیدند و بر آنها یورش بردند.
آن منظرهای که در تلویزیون دیدیم و فیلمهائی که از تلویزیون پخش شد و آن حالی که رزمندگان ما در نزدیک سنگرهای تاریک این بزدلان داشتند نکاتی است که شاید در هیچ جنگی در دنیا دیده نشده باشد.
منظره آن صف طویل افسران عراقی که برای تسلیم و اسیر شدن از یکدیگر سبقت میگرفتند را شما در کدام جنگ دیدهاید؟
روملها، ناپلئونها و هیتلرها هیچکدام نمیتوانند چنین صحنه عظیمی از پیروزی را همراه با آن نمودهای انسانی در دنیا عرضه کنند. متأسفانه وجدان شوم دنیا، و مخصوصاً جنایت عظیم فرهنگی رسانههای جمعی دنیا به تاریخ بشریت، نمیگذارد مردم دنیا متوجه این حقایق شوند...
کاری که انجام شده بسیار عظیم است. ما در چند ساعت 20 هزار نیروی مسلح در سنگر را آنهم در شهری که 20 ماه است برای خود سنگر ساختهاند، اینگونه مثل گله گوسفند وادار به تسلیم کنیم. این کاری نیست که بتوان نمونه آنرا در تاریخ نشان داد...
اعتراف و وحشت دشمنان انقلاب نسبت به فتح خرمشهر
سیاستمداران آمریکا که برخلاف خواستههای خود و پیشبینیهائی که در این جنگ میکردند، شکست صدام را مشاهده نمودند، از اینکه ایران اسلامی به بزرگترین پیروزی خود نائل آمده است سخت به وحشت افتادند و آنرا خطری بزرگ تلقی کردند.
نیویورک تایمز در اینباره چنین مینویسد: آمریکا شکست عراق توسط ایران را خطری بسیار بزرگ تلقی میکند. مقامات دولت ریگان گفتند انهدام نیروهای عراقی توسط ایران برای منافع غرب موقعیتی حتی خطرناک بوجود میآورد.
مطبوعات آمریکا نوشتند: پس از برتری ایران سران نظامی عراق که از قدرت تهاجمی نیروهای ایرانی حیرت زده شده بودند پس از هر حمله ایران بشدت شکست خورده و عقبنشینی کردند.
همچنین اعتراف کردند که تنها بخش کوچکی از غرب در دست صدام است و وی دیگر چیزی ندارد که در مقابل هزاران کشته عراقی و میلیاردها دلار هزینه به نمایش گذارد.
روزنامه مصری الاهرام نوشت: پس گرفتن خرمشهر از طرف نیروهای ایران برابر با خاتمه حضور نظامی عراق در خوزستان بوده و به همین منظور عراق مستمندانه از کشورهای عربی کمکهای فوری درخواست کرده و به آنها در رابطه با پیمان مشترک نظامی که از طرف اتحادیه دول عربی در سال 1950 امضاء شده بود یادآوری کرد...
«فاینشنال تایمز» اینگونه به شکست سخت صدام اعتراف کرد که: سقوط خرمشهر و اسارت هزاران سرباز عراقی را فقط میتوان یک شکست فاجعهآمیز دانست، و تحقیر ناشی از آن را ارتش بعث عراق نمیتواند فراموش کند ارتش عراق توانست خرمشهر را پس از یک ماه جنگ شدید و تحمل تلفات سنگین به تصرف خود در آورد، در حالی که ایرانیان پس از یک حمله که کمتر از دو روز بطور انجامید آنرا باز پس گرفتند و این عمل علاوه بر یک ضربه استراتژیک از نظر روانی ضربه عظیمی به ارتش عراق وارد کرد.
روزنامه گاردین نوشت: باز پس گرفتن خرمشهر توسط ایران پس از بیست ماه حقارت ارتش عراق را به بالاترین حد خود رساند. محاسبات غلطی که صدام براساس آنها تشویق شد در ماه سپتامبر 1980 به ایران حمله کند بر این استوار بود که یک حمله محدود کافی است تا نظام اسلامی آیتالله خمینی در تهران را به سقوط بکشاند. لکن ثابت شد که همه محاسبات غلط بوده، زیرا به محض حمله ارتش عراق به ایران مقاومت در این کشور سختتر گردید.
روزنامه فرانسوی لیبراسیون نوشت: پس از بازپسگیری خرمشهر توسط ایرانیان، بلافاصله آمریکا اروپا و برخی از کشورهای منطقه خلیجفارس ابتکارات متعددی را برای پایان دادن به این جنگ بکار گرفتند تا به این ترتیب از سقوط صدام جلوگیری کنند.
خبرگزاری فرانسه از شیکاگو گزارش داد که ژنرال هیگ وزیر خارجه وقت آمریکا اعلام کرد جنگ عراق و ایران خطر بزرگی را در خلیجفارس متوجه منافع غربیها کرده و ممکن است روی دیگر کشورهای منطقه اثر بگذارد.
هیگ در قسمتی دیگر از سخنانش گفت: آمریکا دوستان و منافعی دارد که با ادامه پیروزیهای جنگ منافع حیاتی آنها به خطر میافتد و آمریکا مصمم است از منافع حیاتیشان در منطقه دفاع کند...
فتح خرمشهر جنگ را وارد مرحله تازهای کرد. از آن پس بود که قوای اسلام چهره تهاجمی به خویش گرفت و ضربات کوبنده و غافلگیر کنندهاش را یکی پس از دیگری بر پیکر نیروهای کفر وارد آورد. حملات و پیشرویهای قوای اسلام در خاک عراق باعث شد که دشمن در اوج ذلت و درماندگی پناه به استفاده از سلاحهای شیمیائی برد تا با این روش ناجوانمردانه سد راه رزمندگان اسلام شده و از پیشرویهای آنان جلوگیری کند.
استفاده عراق از سلاحهای شیمیائی علاوه بر آنکه چهره منحوس و جنایتکار او را برای جهانیان آشکار میکند، نشانگر شکست و ضعف و بیچارگی آنان نیز میباشد، چرا که استفاده از این سلاحها در وقتی صورت میگیرد که تمام راههای مقابله و دفاع از زمین و هوا و دریا بر دشمن بسته باشد و او به هیچ طریق نتوانند مانع پیشروی قوای مهاجم شود.
قوای اسلام با الطاف خداوند متعال از سلاحهای شیمیائی خصم هم نهراسید و همچنان با حملات خویش که آخرین آنها در عملیات پیروزمندانه بدر صورت پذیرفت، بر سپاه کفر میشورند، تا با خواست و امدادهای پروردگار بزرگ با وارد آوردن آخرین ضربات بر صدامیان کافر، پیروزی نهائی را برای امت اسلام به ارمغان آورند و منطقه را از لوث وجود صدامیان کافر پاک کنند.
«به امید آنروز»