تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۷  ، 
کد خبر : ۲۲۳۴۹۸

آخرین وضعیت ۱۱تحقیق و تفحص مطرح در مجلس

مقدمه: تاکید بر وظیفه نظارتی مجلس از سوی خبرگان قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و پیش بینی ابزارهای مختلف نظارتی برای نمایندگان مجلس در این قانون، نشانگر ضرورت پاسخگو بودن تمامی دستگاه ها در برابر این نهاد تقنینی-نظارتی است که حق «تحقیق و تفحص در تمام امور کشور» بر اساس اصل 76 قانون اساسی یکی از مهم‌ترین این ابزارها به شمار می آید. ماده 198 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نیز تحقیق و تفحص را به تشخیص هر نماینده و نهایتا تایید همکاران او در مجلس موکول و روند دقیق این کار را مشخص کرده است. از جمله شرایط منظور شده در آیین نامه داخلی برای تحقیق و تفحص، مهلت شش ماهه ای است که با تایید هیات رییسه تا شش ماه دیگر نیز قابل تمدید است. نمایندگان دوره هشتم مجلس شورای اسلامی تا کنون در موارد متعددی از این ابزار نظارتی قوی برای پاسخگو کردن مسوولان استفاده کرده اند که برخی از آنها منتج به نتیجه شده و گزارش های آن در صحن علنی قرائت شده و البته گزارشات نهایی برخی دیگر از این تحقیق و تفحص ها علی رغم اتمام مهلت قانونی هنوز هم ارائه نشده و در پروسه زمان گیری به جا مانده است. گزارش از روند بررسی مواردی از این تحقیق و تفحص ها که هم‌ زمان در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی و پیگیری است در ذیل می‌آید:

تحقیق و تفحص از سازمان تربیت بدنی
سوم شهریور ماه سال 88 تقاضای تحقیق و تفحص مصطفی کواکبیان نماینده مردم سمنان از سازمان تربیت بدنی در صحن علنی مجلس به رای گذاشته شد که نمایندگان با 134 رای موافق آن را به تصویب رساندند. شأن نزول این تحقیق و تفحص در آن زمان ناکامی تیم های ورزشی ایران در المپیک پکن علی رغم مبالغ گزاف میلیاردی هزینه شده برای آن بود. گزارش نهایی این تحقیق و تفحص علی رغم گذشت حدود 2 سال هنوز در مجلس قرائت نشده که این موضوع انتقادات بسیاری از نمایندگان را به دنبال داشته است.
تحقیق و تفحص از بانک‌ها
مهر ماه سال 88 با انتخاب اعضای هیات تحقیق و تفحص از بانک‌ها، فعالیت این هیات کلید خورد. اکنون با گذشت نزدیک 2 سال از آغاز فعالیت اعضای هیات تحقیق و تفحص از بانک ها، گفته می شود که گزارش این هیات نهایی شده و به زودی تقدیم هیات رییسه مجلس می شود. پیش از این جامعه هدف این هیات تحقیق و تفحص 12 بانک دولتی اعلام شده بود. شناسایی بدهکاران و بررسی وضعیت اقتصادی و مبلغ بدهی آنان، بررسی رابطه‌ بین تسهیلات و وثایق و مانده مطالبات بانکی، بررسی طرح‌ها، توجیهات فنی و اقتصادی و نتایج و اثرات آنها و تحقیقات انجام شده در حوزه پولی و بانکی از جمله محور های این تحقیق و تفحص است.
تحقیق و تفحص از عملکرد دولت در برنامه‌ چهارم توسعه
نمایندگان مجلس در تاریخ 26 آبان 88 تقاضای جمعی از نمایندگان مجلس برای تحقیق و تفحص از عملکرد دولت در برنامه‌ چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را با 117 رای موافق به تصویب رساندند. گفته می شود که قرار است در روزهای آینده گزارش این تحقیق و تفحص در صحن علنی مجلس قرائت شود.
تحقیق و تفحص از مناطق آزاد
ششم بهمن ماه سال 88 نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 140 رای موافق در خواست عده ای از نمایندگان برای انجام تحقیق و تفحص از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، صنعتی و تجاری را به تصویب رساندند. مخالفت کمیسیون اقتصادی مجلس با این تحقیق و تفحص موجب شد تا برای تصویب گزارش کمیسیون اقتصادی در رد طرح تحقیق و تفحص رای گیری شود که تنها 50 نماینده به آن رای مثبت دادند. این تحقیق و تفحص از مواردی است که بیش از یکسال از آن گذشته اما هنوز منتج به نتیجه نشده است.
تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی و بازنشستگی کشوری
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی 29 اردیبهشت 89 با 177 رای موافق به تقاضای تحقیق و تفحص جمعی از نمایندگان از عملکرد سازمان تامین اجتماعی و سازمان بازنشستگی کشوری رای مثبت دادند. پیش از این تقاضای تحقیق و تفحص برخی از نمایندگان از عملکرد سازمان تامین اجتماعی و سازمان بازنشستگی کشوری با حضور متقاضیان تحقیق و تفحص و مسئولان دستگاه‌های مربوطه در کمیسیون اجتماعی مجلس مورد بررسی قرار گرفته و نهایتا به تصویب کمیسیون رسید. گزارش این تحقیق و تفحص با وجود پایان مهلت قانونی هنوز در مجلس قرائت نشده است.
تقاضای تحقیق و تفحص از واردات دام زنده
25 خرداد 89 نمایندگان مجلس با 146 رای موافق با تقاضای تحقیق و تفحص عده‌ای از نمایندگان درخصوص واردات دام زنده به کشور موافقت کردند. علل واردات دام زنده به کشور و بررسی شخصیت حقیقی و حقوقی واردکنندگان از جمله محورهای این تحقیق و تفحص بود.
تحقیق و تفحص از صندوق بیمه محصولات کشاورزی
13 تیر ماه سال گذشته تقاضای تحقیق و تفحص عده‌ای از نمایندگان از صندوق بیمه محصولات کشاورزی پس از ارائه گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در صحن علنی مجلس به رای گذاشته شد که به تصویب مجلس رسید.
تحقیق و تفحص از شورای عالی ایرانیان خارج از کشور
یکی از پر سر و صداترین تحقیق و تفحص ها در مجلس هشتم تقاضای تحقیق و تفحص از شورای عالی ایرانیان خارج از کشور بود که الیاس نادران از جمله تقاضاکنندگان آن بود. نمایندگان مجلس در جلسه‌ی علنی پنجم آبان ماه سال گذشته نمایندگان مجلس با 141 رای موافق با انجام این تحقیق و تفحص موافقت کردند. بررسی جایگاه حقوقی شورای عالی ایرانیان خارج از کشور از جمله محورهای این تحقیق و تفحص بوده است.
تصویب تفحص از پرداخت سود سهام عدالت
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی چهارم خرداد سال جاری با 176 رای موافق تقاضای تحقیق و تفحص جمعی از نمایندگان از واگذاری و پرداخت سود سهام عدالت را به تصویب رساندند. در گزارش این تحقیق و تفحص آمده بود که با توجه به عملکرد دولت در واگذاری سهام عدالت و به ویژه توزیع سود سهام مربوط به سال 86 در خرداد ماه سال جاری و همزمان با انتخابات ریاست جمهوری که به شدت شبهه بهره‌برداری در جلب آراء مشمولان دریافت سود سهام عدالت را ایجاد و تقویت کرده، سوالاتی به صورت جدی مطرح بوده که نیازمند روشنگری برای مردم و نمایندگان بوده است. در این گزارش مبانی قانونی توزیع سهام عدالت مبانی محاسبه سود سهام واگذار شده، میزان و مستندات واریزی اقساط به خزانه، ساز و کار جمع آوری سود سهام واگذار شده و منابع مالی پرداخت سود سهام در آستانه‌ی انتخابات ریاست جمهوری از جمله این سوالات و ابهامات عنوان شده است.
تحقیق و تفحص از سازمان حفاظت محیط زیست
هشتم خرداد سال جاری نیز نمایندگان مجلس در جلسه ی علنی با 143 رای موافق به تقاضای تحقیق و تفحص از سازمان حفاظت محیط زیست رای دادند و آن را تصویب کردند. عدم اجرای وظایف قانونی سازمان حفاظت محیط زیست، عدم برنامه ریزی برای آلودگی هوای شهر تهران، عزل و نصب‌های غیرمنطقی و بی‌توجهی به لطمات وارده به محیط زیست از جمله محورهای این تحقیق و تفحص عنوان شده که پیش از این هم به تقاضای یونس اسدی نماینده مشکین شهر مطرح شده و در کمیسیون کشاورزی مورد تصویب قرار گرفته بود.
تحقیق و تفحص از واگذاری سهام شرکت سایپا
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی 22 خرداد امسال با 140 رای موافق تقاضای جمعی از نمایندگان برای تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری سهام شرکت خودروسازی سایپا را مورد تصویب قرار دادند. شرایط رقابتی در واگذاری سهام شرکت خودروسازی سایپا، نحوه واگذاری و جابجایی سهام، خرید سهام توسط شرکت‌های سهامدار و حضور برخی شرکت‌های جدید مواردی است که در این تحقیق و تفحص به آن پرداخته می شود. با توجه به این‌که مجلس شورای اسلامی در آخرین ماههای فعالیت دوره هشتم قرار دارد انتظار می رود که نمایندگان مساعی خود را در جهت تعیین تکلیف نهایی این تحقیق و تفحص ها تا پایان این دوره به کار بندند تا علاوه بر به کار گیری این ابزار نظارتی، جهت پیشبرد امور کشور در بخش های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... گام‌های اساسی برداشته شود.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات