تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۲  ، 
کد خبر : ۲۲۴۲۲۷
آیت‌الله سیستانی در گفت‌وگو با یکی از علمای شاهرود

حتی کلمه‌ای در زمینه تضعیف نظام اسلامی ایران بر زبان نخواهم راند


آیت الله سیدعلی سیستانی از مراجع عظام تقلید ساکن در نجف اشرف، در دیدار اخیر خود با آیت الله مرتضی اشرفی شاهرودی از علمای شاهرود، با یادآوری اشراف خود به مسائل داخلی ایران، تاکید کرد که خود را در نزد خدا مسئول می‌داند که حتی کلمه ای در راستای تضعیف نظام اسلامی ایران بر زبان بیاورد.
به گزارش رجانیوز، آیت الله اشرفی شاهرودی با بیان جزئیات دیدار 45 دقیقه‌ای خود با آیت الله سیستانی در ابتدای سال جاری، ضمن اشاره به مطلب فوق از زبان این مرجع تقلید افزود: «معظم له در این دیدار همچنین بیان داشتند؛ ایران یگانه مملکتی است که دارای حکومت اسلامی است و لذا همه باید در راستای تقویت این نظام اسلامی تلاش کنیم.»
وی افزود: ایشان در این جلسه مطالب فراوانی را مطرح کردند و بنده نیز این نگرانی ها را از طریق برخی اعلام به مقام معظم رهبری و مسئولان و مدیران حوزه ها منتقل نمودم.
این عالم شاهرودی ادامه داد: آیت‌الله سیستانی در این جلسه گفتند که احاطه و اشراف من به قضایای ایران از شما هم بیشتر است. ایشان بر این نکته هم تاکید داشتند که در شرایط کنونی، شیعه دشمنان فراوانی دارد و با این حال آن ها از قدرت شیعه به شدت در هراس هستند.
وی ادامه داد: حضرت آیت الله سیستانی بر این نکته هم تاکید داشتند که نسبت به ایران و قضایای کشور ایراداتی دارم، اما نگران آن هستم که با بیان این ایرادات، نظام جمهوری اسلامی تضعیف شود و بنده در این باره من عندالله مسئول می‌باشم و لذا حتی کلمه ای در راستای تضعیف نظام اسلامی ایران بر زبان نخواهم راند.
وی در ادامه نیز با یادآوری جایگاه آیت الله سیستانی، به بیان دو خاطره از ایشان پرداخت و گفت: از افتخارات علمای شیعه آن است که همواره مستقل بوده‌اند، وقتی می‌بینیم یک مرجع تقلیدی در کمال ساده زیستی است، آن وقت ملک عبدالله عربستان دو بار خواسته تا تلفنی با ایشان صحبت کند که معظم له قبول نکرده اند. این درحالی است که اهمیت وجود ایشان برای اسلام و شیعه بسیار زیاد است به طوری که رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه اوایل همین امسال به دیدار ایشان در نجف می‌رود و رایزنی هایی را انجام می دهد.
آیت الله مرتضی اشرفی شاهرودی از شاگردان آیات عظام امام خمینی(ره)، خویی، میلانی، بجنوردی بوده و به طور خاص از آیت الله العظمی سید عبدالاعلی سبزواری اجازه اجتهاد دریافت نموده است.وی که متولد نجف اشرف بوده است، در حال حاضر متولی مدرسه علمیه ولی عصر (عج) و نیز مدرسه خواهران امام صادق (ع) شاهرود است.
انتقاد آیت‌الله سیستانی از مواضع سیاسی هاشمی رفسنجانی
اشراف آیت‌الله سیستانی بر مسائل ایران و توصیه به وحدت و تبعیت از رهبری تاکنون بارها نقل شده است، به‌عنوان نمونه پیش از این در جریان سفر آقای هاشمی رفسنجانی به کشور عراق در ایام انتخابات ریاست جمهوری که با همراهی هیاتی 150 نفره انجام شد، در دیدار وی با آیت الله سیستانی، ایشان ضمن انتقاد از مواضع سیاسی هاشمی رفسنجانی، از وی خواسته بودند تا از رهبری تبعیت کند.
در شانزدهمین گزارشی که از سفر هاشمی رفسنجانی به عراق در روزنامه جمهوری اسلامی و به قلم مسیح مهاجری منتشر شد، ضمن اشاره به دیدار هاشمی رفسنجانی با آیت الله سیستانی اشاره شده که پس از تشکر هاشمی رفسنجانی از نقش آفرینی آیت الله العظمی سیستانی در عراق «آیت الله سیستانی به رسم همه علما که خودشان را هیچ کاره می دانند و به قول معروف شکسته نفسی می کنند در جواب گفتند: همه کارهای عراق دست شماست شما باید ائتلاف را حفظ کنید من که کاره ای نیستم و اینجا چیزی دست من نیست اختیاردار من نیستم.
آقای هاشمی رفسنجانی گفتند: بله شما قانونا اختیاری ندارید ولی نفوذتان زیاد است و می توانید کارهای فوق قانون انجام بدهید و مردم عراق و مسئولین هم از شما اطاعت می کنند.
پیدا بود که آیت الله قصد ندارند به این بحث تن بدهند و می‌خواهند موضوع را عوض کنند. لذا در جواب گفتند : شما اگر خودتان در ایران متحد باشید، همه مشکلات حل خواهد شد.
آقای هاشمی رفسنجانی گفتند: ما اختلاف نداریم. من و رهبری با هم خیلی خوب هستیم و هیچ مشکلی نداریم. البته گاهی اختلاف نظرهایی پیش می آید ولی هر جا نتوانیم حل کنیم من کوتاه می آیم و از ایشان تبعیت می کنم.
آیت الله سیستانی گفتند: بله خبر دارم که شما گفته اید نظر ایشان برایتان حجت است و تبعیت می کنید ولی مصاحبه آقای زیباکلام باشما را که خواندم، دیدم شما با هم اختلاف زیادی دارید. این کتاب برای من مهم بود و من آن را دو بار خواندم.
آقای هاشمی رفسنجانی گفتند : اینها مهم نیست چون مباحث فکری است. آنچه مهم است این است که در عمل ما متحد عمل می کنیم و به نظر رهبری عمل می شود.
این بحث هرچه ادامه پیدا کرد آیت الله قانع نشدند و حدود نیم‌ ساعت به همین مطالب گذشت تا اینکه آقای افشار مسئول تشریفات از همه حضار خواست دو آیت الله را تنها بگذارند تا صحبت ها را به‌طور خصوصی ادامه دهند.»

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات